Auteur |
Onderwerp |
|
Marcobello
103 berichten |
Geplaatst - 03 dec 2014 : 20:16:57
|
Ik heb de delen i.v.m. telfunctie en logische acties gelzen, maar krijg ze niet meteen omgezet naar een werkend resultaat. kan er me iemand stap voor stap uitleggen wat ik moet doen om bv. een tekst op mijn baanoverzicht te brengen waarin ik kan lezen hoe vaak blokken 11 en 40 samen bezocht worden als ingangen van mijn schaduwstation (zodat ik kan zien hoeveel treinen en daar passeren)? Heel erg bedankt!
Marc Stevens |
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2014 : 08:30:12
|
Hallo Marc,
Ik heb even snel een testje voor iets anders van mezelf aangepast met een oplossing voor de vraag die je stelt. Er zijn twee logische variabelen gedeclareerd die waar worden als er een trein in het betreffende blok 6, resp. 7 staat. Dan is er een teller 'Station Oost' gedefinieerd, die telkens met 1 wordt opgehoogd als een van de twee logische variabelen waar wordt. In het baanontwerp is een tekst neergezet die gebruik maakt van de waarde van de teller. Ik denk dat je er zo wel uitkomt.
Groet,
Paul
Download Attachment: Test-Teller-Oost.bck 19,15 KB
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2014 : 10:20:53
|
Beste Paul,
Heel erg bedankt voor je verduidelijkend voorbeeld. Ik had een paar waarden fout ingesteld en kreeg geen resultaat. Maar nu werkt mijn teller naar behoren en kan zichtbaar gemaakt worden als tekst in het baanontwerp. Schitterend!
Marc Stevens |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2014 : 16:42:59
|
Toch nog twee vraagjes hieromtrent:
1. Waar stel je in dat je onder 'vensters' ook de uitkomst van telfuncties en logische acties kunt zien?
2. Kan ik ergens meer leesvoer vinden over hoe je kunt werken met logische acties en telfuncties?
Alleszins al bedankt voor jullie antwoord.
Marc Stevens |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2014 : 16:50:06
|
Ik vind die telfunctie boeiend, maar heb er vooralsnog weinig vat op. Hoe kan ik bijvoorbeeld een teller manueel terug op nul zetten? Is die instelling bv. in het baanoverzicht aan te brengen?
Marc Stevens |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2014 : 17:19:03
|
Hallo Marco,
1) Via het menu Rijden>Uitkomst logische acties en Rijden>Uitkomst telfuncties kun je de vensters in beeld krijgen. In het 'Uitkomst Telfuncties' venster kun je op een teller klikken en dan de waarde wijzigen. Dus ook op 0 zetten. Ik heb mijn voorbeeldje even snel uitgebreid met een schakelaar. Als je hierop drukt wordt de logische variabele 'Reset Teller Station Oost' waar. Deze variabele wordt nu in de tellerdefinitie gebruikt om de teller te resetten. 2) Op het forum zijn tal van voorbeelden te vinden. En vooral veel proberen (met de Koploper help-functie ernaast).
Succes,
Paul
Download Attachment: Test-Teller-Oost.bck 19,4 KB
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2014 : 21:00:36
|
Nogmaals heel erg bedankt voor de info, Paul!
Marc |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2014 : 21:20:11
|
En toch weer een vraag. In de definitie van de logische actie 'reset teller oost' staat geen enkele variabele. Zet die logische actie dan alle waardes van logische acties op nul, of zie ik iets over het hoofd?
Marc |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2014 : 21:59:17
|
Hallo Marc, De telfunctie heeft maar een waarde, die op verschillende manieren kan worden verkregen. De waarde kan op verschillende momenten wel anders zijn, maar het blijft een waarde. Met resetten wordt de waarde, hoe die ook mag zijn, op 0 gezet. Ik hoop, dat het duidelijk voor je is.
Mvrgr Carel |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 05 dec 2014 : 08:35:59
|
Hallo Marc,
De logische actie 'Reset Teller Station Oost' definieer je met 'Wanneer waar' met de waarde 'N.v.t'. Dan kan je hem daarna aan de schakelaar koppelen. Dus via het menu 'Onderhouden>Baandefinities>Baanontwerp naar je baanontwerp. Hierin een schakelaar plaatsen, en dan via de knop 'Schakelaar eigenschappen' invullen dat de schakelaar een logische actie moet zetten. Zie de rode markeringen in het plaatje. Dan nog bij de teller invullen dat deze moet worden gereset door deze logische actie. Hoe dat resetten werkt heeft Carl hierboven al uitgelegd. Bij het resetten wordt de teller weer teruggezet op de minimumwaarde. En die is hier 0.
Groet,
Paul
Download Attachment: Test-Teller-Oost.jpg 49,07 KB
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 05 dec 2014 : 15:57:46
|
Bedankt beiden voor jullie antwoord. Ik kan weer een stapje zetten in het doorgronden van de logische acties en telfunctie. 't Zal nog wat tijd kosten, veronderstel ik.
Marc |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 05 dec 2014 : 17:47:30
|
Weer een vraag:
Ik heb twee stroomkringen (boosters). Beide ongeveer met een twintigtal blokken. Ik wil tellen hoeveel treinen er rijden in de ene kring en hoeveel in de andere. Hoe breng ik dat in een tekst op mijn baanoverzicht? Probleem is dat ik nu niet moet tellen, maar het aantal moet tonen dat voldoet aan de logische acties 'trein rijdt in blok'. Bedankt alweer voor jullie antwoorden.
Marc |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 05 dec 2014 : 19:03:34
|
Hallo Marc, Je zou dit als volgt kunnen doen: - je maakt een logische aktie (LA) aan - alleen een omschrijving - "aantal treinen in stroomkring 1" - deze LA gebruik je voor de telfunctie, die je dezelfde naam kunt geven: - dan maak je voor elke loc (of loctype, dan krijg je minder LA's) een LA aan " loc in blok x", waarbij x het inrijdende blok van de stroomkring is; - vervolgens een LA "loc in blok y", waarbij y het blok is, dat volgt op het laatste blok van de stroomkring, want dan heeft die loc de stroomkring verlaten. - de telfunctie wordt verhoogd door "loc in blok x" en verlaagd door "loc is in blok y.
De telfunctie geeft dan het aantal locs in de stroomkring aan.
Het kan natuurlijk zo zijn, dat de stroomkring meerdere in- en uitgangen heeft. Dan zul je voor elk inrijdend en uitrijdend blok dezelfde logische acties moeten aanmaken.
Afhankelijk van het aantal locs dat rijdt, kun je nogal wat logische acties krijgen.
Veel plezier ermee. Carel |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 05 dec 2014 : 22:39:38
|
Beste Carel,
Maar dan moet ik zelf eerst tellen met hoeveel treinen er begonnen wordt in beide stroomkringen. Dat is nogal omslachtig, want die waardes moet ik ergens inbrengen. Kan ik niet werken met 'trein rijdt in blok' voor alle blokken en de juiste blokken bij elkaar optellen? Maar dat optellen en het weergeven van het aantal 'ja's' op een beppald moment, hoe krijg je dat voor elkaar?
Marc |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 06 dec 2014 : 09:23:19
|
Hallo Marc,
Ik had je iets vergelijkbaars voor willen stellen als de oplossing die Carel al heeft voorgesteld. Als een trein een 'booster-cluster' van blokken inrijdt wordt een logische actie waar. Als hij dat cluster weer uitrijdt wordt een andere logische actie waar. De logische acties worden gebruikt om de teller op te hogen, resp. te verlagen. In mijn voorbeeld gebruik ik in de logische acties de voorwaarde 'Blok rijdt trein van/naar' omdat het 'cluster' via hetzelfde blok in en uit wordt gereden. De teller moet je eenmalig op het juiste aantal loks zetten. De actuele waarde wordt bij afsluiten opgeslagen. (zie teller definitie). Alleen als je zelf treinen fysiek van de baan haalt of erbij zet moet je de teller weer aanpassen. Overigens tel je zo niet hoeveel treinen er echt rijden in de blokken die op de booster zijn aangesloten, maar alleen hoeveel treinen er aanwezig zijn. Voor mijn eigen baan was dat voldoende,
Groet,
Paul
Download Attachment: Test-Teller-Oost.bck 20,33 KB
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 06 dec 2014 : 10:38:38
|
Bedankt Paul voor je suggestie. Toch ben ik benieuwd naar een antwoord op de vraag of je de 'ja' antwoorden op een logische actie niet kunt tellen. Standaard zit er bij telling toch ook een teller voor het aantal rijdende treinen op de baan. Die teller gaat ogenblikkelijk naar boven of beneden.
Marc |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 06 dec 2014 : 10:50:49
|
Hallo Marc, Eerst even de vergissing herstellen, die ik heb begaan. Ik dacht, dat de LA "loc is in blok" alleen geldt voor elke loc afzonderlijk, vandaar mijn opmerking, dat je veel LA ' s zou moeten maken. Dat is niet waar. Je kunt deze LA in een keer voor al je locs aanmaken door op het tabblad locomotieven, of zo je wilt op het tabblad loctype, alle locs of loctypes, die je hebt aan te vinken, dan hoef je maar 3 LA's aan te maken t.w.: De omschrijvingsLA "aantal treinen in stroomkring 1", de LA '"loc is in blok x" en "loc is in blok y". Deze gelden dan voor alle locs.
Wat jou opmerking betreft van het tellen van de locs om die waarde in te brengen begrijp ik niets. De telfunctie houdt bij hoeveel locs in of uit de stroomkring rijden. Je begint met 0. De eerste lok rijdt het eerste blok van de stroomkring in en de telfunctie staat op 1, de volgende loc rijdt dat blok in en de teller staat op 2, enz. Er verlaat een trein de stroomkring en de teller wordt met 1 verlaagd enz. Dus de telfunctie geeft altijd de actuele stand weer, tenzij je, zoals Paul zegt, treinen fysiek, dus handmatig van de baan neemt. Je hoeft echt zelf niets in te brengen of te tellen. Lees de Help nog maar eens goed door, wat een telfunctie doet en hoe die werkt.
Mvrgr Carel |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 06 dec 2014 : 10:51:09
|
Hallo Marco,
Aan die teller had ik ook gedacht. Maar dat gaat over het totaal aantal rijdende treinen op de baan. Tellers over rijdende treinen in delen van de baan worden door Koploper niet beschikbaar gesteld. Dus moet je het zelf doen. Wat je wilt kun je m.i. realiseren door logische acties te definieren die waar worden als er een trein rijdt in een blok, en evenzo vele die waar worden als er geen trein rijdt in een blok. De eerste soort gebruik je dan om een teller op te hogen, de tweede om de teller te verlagen. Ik geloof dat bijgevoegd voorbeeldje goed werkt.
Groet,
Paul
Download Attachment: Test-Teller-Oost.bck 20,7 KB
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
|
Onderwerp |
|