Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 150 / Bezoekers Vandaag: 939
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 arm seinen in koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

johangeorge

Netherlands
143 berichten

Geplaatst - 02 okt 2014 :  19:48:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede avond alle
Ik heb een vraag en die luid als volgt.
Ben al meerdere avonden bezig om een armsein op mijn baan te laten werken rij digitaal met een ib 2.
Heb in mijn baan ontwerp diverse seinen zowel lichtseinen(deze staan op mijn opstel spoor)en arm seinen (deze staan op de hoofd baan)ingetekend in een baanontwerp,en werken alle zodra ik automatisch gaat rijden.
Nu sta ik op het punt er een op de baan te plaatsen (armsein) en deze vervolgens te laten bedienen door middel van ib 2 en wd 10 kuehn decode.Heb in tool sein eigenschappen het sein nummer ingevuld en het bloknummer vervolgens ingevuld vervolgens ook het naar welk bloknummer ingevuld,vervolgens op de ib box het desbetreffende wisselnummer die de armsein moet schakelen het adres gegeven op de wd 10. Nu als ik begin met automatisch rijden en de trein rijd het desbetreffende blok in rijd hij gewoon door het sein heen en gebeurt er verder niets.
Wat doe ik fout?

Mvg Johan

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 okt 2014 :  21:13:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Wat je fout doet komt neer op het feit dat je niet weet hoe koploper werkt.

Simpel gezegd seinen hebben geen echte functie binnen koploper die hebben alleen een decoratief karakter. Alleen het wel of niet bezet zijn van het volgende blok heeft invloed op het rijgedrag, seinenbeelden doen daar verder niets aan.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 02 okt 2014 :  21:22:49  Toon profiel  Reageer met citaat
wim

Rij nu al weer een klein jaartje met koploper met vallen en opstaan
Alles rijd geheel automatisch .
MET blokken enzovoort
Dat een sein een decoratieve functie heeft snap ik ook,
koploper regelt zelf het rijgedrag ,mits zelf ingegeven.
En dat een sein en een wissel alle bij een eigen adres hebben snap ik ook.
alleen het op elkaar af stemmen snap ik nog niet

johan

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 okt 2014 :  21:28:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan, zoals je misschien al uit het verleden weet, koffiedik kijken is niet onze sterkste kracht.
Anders gezegd zonder een back-up van je database doen wij helemaal niets.

Mvg
Wim.

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 02 okt 2014 :  21:33:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Daar heb je helemaal gelijk in.
Helaas heb ik maar 1 x mijn backup op het forum gezet waardoor ik niet meer weet hoe dit te doen .
Leg het mij uit en ik zal het er op zetten.

johan

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 02 okt 2014 :  21:50:29  Toon profiel  Reageer met citaat

Download Attachment: 201210913316_MijnTreinbaan.bck
195,39 KB
hoop dat dit goed gaat wim

grt johan

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 okt 2014 :  21:59:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Met een back-up uit 2012 doen wij denk ik niet zo heel veel
# Koploper versie: 7.4 / 4 Backup gemaakt op: 9-10-2012 12:49:39

Johan ik wil je best helpen, maar dit is wel een beetje zonde van de tijd vind ik.

Mvg
Wim.

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 02 okt 2014 :  22:03:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke wim
Sorry ik ga wel verder met puzzelen.
Bedankt voor je tijd

grt johan

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 okt 2014 :  23:25:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Als je geholpen wil worden, dan moet je zelf ook wel een beetje meewerken. En geen backup plaatsen van 2 jaar oud.

Mvg
Wim.

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 03 okt 2014 :  13:30:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Ik zal er ook eens naar kijken. Mail me anders je backup eens.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 03 okt 2014 :  16:05:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom nu weer mailen?
Als Johan gewoon een recente backup plaatst kan iedereen er naar kijken.
Maar het heeft natuurlijk weinig zin om naar een backup van twee jaar oud te kijken, terwijl hij recent bezig is geweest.

Huub

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 okt 2014 :  16:06:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Die kan Johan toch gewoon hier op het forum plaatsen.

Mvg
Wim.

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 03 okt 2014 :  17:09:21  Toon profiel  Reageer met citaat

Download Attachment: waidberg2.bck
191,03 KB

Bij deze de goeie upload van mijn back up
Had door onwetend heid de dingen door elkaar gehaald
mijn excuus hiervoor , maar ben tenslotte nog steeds een beginner

grt johan

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 03 okt 2014 :  17:30:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

In de demomode lijken de wissels te werken zoals het hoort. Het adres van het sein in blok 19 moet nog wel worden aangepast. Ik denk dus dat er iets met de adressering van je Kuhndecoder niet goed is gegaan. Ik kan op de laptop waar ik nu zit niet alles bekijken, maar zal later nog even op de PC met twee schermen kijken of ik nog rare dingen zie. Ik meld me weer als ik er preciezer naar gekeken heb.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 03 okt 2014 :  18:33:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Je hebt wat dingen aangepast bij de seinen, waarbij je niet helemaal de juiste plaatjes hebt geselecteerd, maar ook in de aansturing dingen hebt aangepast. Dat kan soms nodig zijn, maar een Duits uitrijsein kun je nooit met 1 adres aansturen. Dat probeer je nu wel en dan zie je dat het vrijwel zeker nooit zal werken.

Als je kunt aangeven welke seinen je waar gebruikt (liefst met merk en artikelnummer) dan kan ik wel aangeven welk sein in koploper je moet gebruiken.
De aanpassingen die je hebt gedaan in de seinen kunnen het beste weer ongedaan worden gemaakt, om met een schone lei te beginnen.
Dus ik weet niet of je nog een goede backup hebt (dus een werkende baan), voor je met de seinen aan de gang ging. Zo ja, dan zou ik die terugzetten.
Anders moeten wat dingen handmatig aangepast worden.

Huub

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 03 okt 2014 :  19:55:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Antwoord op jouw vraag: 1 wat de back up betreft.
heb ik helaas de stomme fout gemaakt door elke keer mijn veranderingen
in het baan ontwerp op te slaan alleen in mijn data base.
met de gedachten dat het dan ook in mijn back up stond.
maar dat blijkt dus niet zo te zijn. dus heb ik geen recente back up van mijn baan zonder de seinen

:2 zoals je ziet op mijn baan ontwerp heb ik op mijn opstel sporen licht seinen staan die er alleen ter verfraaiing staan.

:3 want mijn station spoor betreft dat zijn in dit geval blok 19, 18, 27 en 26 zou ik graag deze sporen willen voorzien van armseinen.
in dit geval van het merk viessmann nummer 6700 bausatz form-hauptsignal Hp0/Hp1 of n fleischman 6200 of fleischman 6205
ben er alleen nog niet uit wanneer nu een dubbel arm of enkel arm sein te gebruiken. verder zou ik graag hier een daar een dwergsein willen plaatsen. in dit geval brawa Gleissperrsignal 8807 en hier en daar een abfahrsignal van Viessman 4518
en eventueel nog een paar voorsein bijvoorbeeld brawa lichtsignal 7897.
hopende hier genoeg te hebben geinformeerd.

mvg Johan

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 03 okt 2014 :  20:00:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub
Nog een kleine aanvulling.
Het havenspoor [ dit is een module bak] en het overslag en locdepo
wil ik handmatig met de roco multimaus gaan bedienen.

grt johan

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 04 okt 2014 :  08:50:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Les voor de volgende keer, eerst een backup maken voor je instellingen gaat wijzigen.
Ik dacht dat je zelfs kunt aangeven dat bij het afsluiten standaard een backup wordt gemaakt.

Het Duitse armsein in een notendop:
- 1 arm horizontaal = stop
- 1 arm schuin omhoog = rijden zonder snelheidsbeperking (geen wissels of alle wissels rechtdoor)
- 2 armen schuin omhoog = rijden met snelheidsbeperking (tenminste één afbuigend wissel

Ik zal wat voorbeelden met de goede seinen in je database zetten. Maar dit zal wel morgen worden.

Huub

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 05 okt 2014 :  11:29:15  Toon profiel  Reageer met citaat
oke huub,

bedankt alvast voor het mee denken.

mvg johan

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 05 okt 2014 :  18:38:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij een aangepaste database.

Eerst een advies. Als je gaat experimenteren met nieuwe of veranderde seinen, maak dan eerst een kopie van een bestaand sein. Als het dan allemaal niet werkt zoals gehoopt, kun je altijd weer terug naar de oorspronkelijke versie, zoals die bij het genereren wordt gemaakt.

Dan zitten er ook nog wat fouten in je database. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je van blok 26 naar blok 29, 30, 31 en 32 kunt, maar dat komt niet overeen met je baanplan.

Ik heb de Duitse seinen weer terug aangepast zoals ze waren.
Daarnaast heb ik zeven nieuwe seinen aangemaakt voor de armseinen.
Drie hoofdseinen, drie voorseinen en een rangeersein.
De Duitse hoofdseinen kennen zoals aangegeven drie standen:
Hp0 - 1 arm horizontaal = stop
Hp1 - 1 arm schuin omhoog = rijden zonder snelheidsbeperking
Hp2 - 2 armen schuin omhoog = rijden met snelheidsbeperking

En dat wordt dan ook met drie verschillende standen bij het voorsein aangegeven: Vr0, Vr1 en Vr2

De volgende drie armhoofdseinen heb ik gemaakt:
* Hp0/1 - deze kan dus alleen Hp0 en Hp1 laten zien en kan met één wisseladres aangestuurd worden. Dit zijn bijvoorbeeld het sein van Fleischmann 6205 en Viessmann 6700. Dit gebruik je als je alleen over rechte wissels rijdt, zoals in blok 18 en 27.
* Hp0/2 - deze kan alleen HP0 en HP2 laten zien en kan ook met één wisseladres aangestuurd worden. Viessmann heeft zo'n sien, Flesichmann denk ik niet. Dit gebruik je als je alleen over afbuigende wissels kunt vertrekken, in het baanplan te zien in blok 19.
* Hp0/1/2 - deze kan alle drie de standen laten zien. Dit gebruik je dus als je zowel over allemaal rechte wissels rijdt, of ook over afbuigende kunt. Zowel Fleischmann als Viesmann hebben zo'n sein die je normaal met twee adressen aanstuurt. Wordt gebruikt in blok 17, 25 en 26.

Of dit laatste sein bij veilig 1 of 2 armen schuin omhoog heeft, wordt bepaald door wat je invoert bij onderhouden wisselstraten. Daar kun je aangeven of er een beperking van toepassing is. Zo ja, dan wordt het 2 armen omhoog (Hp2), zo niet dan wordt het 1 arm omhoog (Hp1).

Ik heb alleen bij het station iets gedaan. Dat de plaatjes bij de andere seinen zijn veranderd, komt omdat ik weer de originele plaatjes van die seinen heb teruggezet.
Daarnaast heb ik bij instellingen per database, tabblad seinen/wissel het extra aantal blokken vooruit op 2 gezet. Levert een wat mooier beeld op als je seinen gebruikt.

Ik weet niet hoeveel seinen je al hebt, maar ik zou gewoon even heel simpel beginnen met een van de seinen in het station. Voor dat sein moet je bij onderhouden seinen het juist wisseladres kiezen.

Als je dat hebt gedaan, klik je op het groene spiegelei. Ga dan naar algemeen -> testprogramma. Klik op "seinen in teststand".
Klik dan op het betreffende sein in je baanplan. Als je alles goed hebt aangesloten, moet de stand van het sein in koploper overeen komen met de stand van het sein op je baan. Zo niet, heb je iets verkeerd gedaan.
Als dit goed werkt, kun je het testprogramma weer verlaten en gewoon gaan rijden. Dan moet dat sein ook tijdens het rijden de goede stand laten zien.

Als je tot zover gekomen bent, meld je je maar weer voor de volgende stappen. Of niet natuurlijk, als het je zelf lukt. Of eerder als je vastloopt.

Succes!

groeten, Huub

Download Attachment: waidberg.bck
193,35 KB

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 05 okt 2014 :  20:03:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Helemaal top huub,

Ik ga hier mee stoeien en hoort nog van mij.
Nogmaals bedankt voor je tijd.

mvg johan

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 02 nov 2014 :  12:38:51  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Huub

Ben ff aan het stoeien geweest ,maar kom er deels nog niet uit.
Ik heb het volgende gedaan ;
Arm sein ge plaats naast wissel 20 aan het eind van blok 19.
Vervolgens deze aangesloten op een digi switch op het eerste aansluitblokje.
Vervolgens in mijn intelibox wissel 20 opgezocht , switch geactieveerd en vervolgens wissel 20 daar op afgestemd.
Dit klopt, als ik nu op mijn ib op wissel 20 druk gaat ook netjes mijn arm sein omhoog of omlaag.
Maar nu ..als ik de digiswitch activeer dan zijn automatisch de opvolgende adres ook ingesteld ,eigenlijk het zelfde als de wd 10 van keuhn.
Met als gevolg dat zodra ik in blok18 aan kom rijden ,ik over dit zelfde wissel heen rijd wat al een adres heeft.
Dat zou neer komen dat ik op de digiswitch 2 seinen op het zelfde aansluitblok zou moeten zetten [,wat volgens mijn niet de bedoeling kan zijn adres].
Zodra ik nu automatisch ga rijden werkt het wel , met het juiste sein beeld ,bezet horizontalen stand
doorijden/vetrek schuin omhoog
. wat doe ik niet goed

grt johan

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 nov 2014 :  12:46:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Een sein heeft nooit hetzelfde adres als een wissel, dus als je wissel het adres 20 heeft dan kan je sein nooit ditzelfde adres gebruiken. Daar zal het wel misgaan denk ik als ik je verhaal zo lees.

Mvg
Wim.

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 02 nov 2014 :  12:59:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Daar heb je helemaal gelijk in .
Maar hoe krijg ik nu een adres in mijn digiswitch nr 104,die vervolgens corenspodeert met het wissel 20 [ADRES ]20

johan

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 02 nov 2014 :  13:03:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je deze tekst van mij verkeerd hebt begrepen:
Voor dat sein moet je bij onderhouden seinen het juiste wisseladres kiezen.

Lees voor wisseladres het adres waarop jij je sein aan wilt sturen. Dat kun je zelf kiezen, als het maar niet al gebruikt wordt door een ander sein of wissel.

Huub

johangeorge

Netherlands
143 Posts

Geplaatst - 02 nov 2014 :  13:10:45  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo huub

Ben bij onderhouden seinen geweest ,maar kan hier alleen maar opgeven of het sein 1 2 3 4 of 5 adressen heeft ?
Kan op de een of andere manier geen adres in typen

johan
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina