Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 401 / Bezoekers Vandaag: 401
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 401
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Detectiedraden bundelen? Ja of nee?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Martijn1974

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 16 nov 2014 :  10:34:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Ik ben bijna toe aan het beginnen van draden trekken, maar wil nog wat meer zekerheid hebben over de methode.
Mijn configuratie is als volgt:
ECoS-2 verbonden met DR4088's via UTP.
DR4088's onderling ook verbonden via UTP.

Vanuit een praktisch oogpunt wil ik de DR4088 modules vooraan bij de centrale gecentraliseerd houden. Door opslag van spullen kan ik straks heel lastig onder de baan komen (mijn rug speelt ook een rol hierin).
Mijn vraag is simpel; Kan ik de detectiedraden (1.5mm2) die vanaf het spoor naar de 4088's gaan in bundels naar voren leiden over een lengte van maximaal 1,50m?
Zoals dit:

Bron: H0modelspoor.nl

Ik lees bevestigingen en ontkenningen over mogelijke problemen hiermee, maar ik kan er geen conclusie aan verbinden.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.4 |

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 16 nov 2014 :  14:47:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martijn,

Ik heb mijn bezetmeldmodules onder mijn baan ook allemaal op één locatie zitten. De draden van de diverse bezetmeldsecties in de sporen lopen daar allemaal naartoe en zijn min of meer gebundeld. Dat wil zeggen ze zijn niet zo mooi strak gelegd als op je foto, maar lopen wel door dezelfde bundelhouders.
Ik heb daar verder geen problemen mee. Mijn baan functioneert goed. Er zijn echter ook mensen die wel storingen rapporteren.

Ik zou het gewoon proberen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  11:36:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martijn,
Misschien nog een tip: houd de eerste module vrij. Sluit daar niets op aan. Dan heb je de minste kans op storing. Nadat ik deze vrij gemaakt had was ik nagenoeg alle storingen kwijt.

Mvrgr
Carel

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  11:42:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

Sluit de eerste module maar gerust aan. Die bug heeft ESU allang verholpen.

Draden mag je gewoon bundelen, alleen moet je in de bundel niet de railspanning laten meelopen, die moet je gescheiden houden van deze draden.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  12:24:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros...in de bundel niet de railspanning laten meelopen, die moet je gescheiden houden van deze draden.

Dat lijkt mij een hele waardevolle tip, ik zal ze gescheiden houden.

Het krijgt al vorm bij mij

mvg,
Martijn.

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  12:42:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

Het beste is de modules in de beurt te zetten waar ze gebruikt worden.
Dan heb je de minste draden en houd je de lengtes beperkt en bovendien het is overzichtelijker. Dat is nu juist het voordeel van digitaal, en dat help je met deze methode omzeep.

Mvg
Wim.

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  13:22:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Dat ben ik met je eens Wim, maar dat gaat niet

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Martijn1974
Door opslag van spullen kan ik straks heel lastig onder de baan komen (mijn rug speelt ook een rol hierin).

Mvg,
Martijn.

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  14:09:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar voor het aanleggen moet je er toch sowieso een keer onder?
En als het eenmaal ligt, heb je er in principe geen omkijken meer naar.
Bezetmelders al helemaal niet, wisseldecoders hoogstens om de programmeerschakelaar in te drukken.

Huub

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  14:24:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

Het is jouw baan en feestje, maar als je het goed doet hoef je er nooit meer onder. En op de overdekte delen hoef je de modules niet aan de onderkant van de sporen te monteren, dat kan er gewoon boven op naast het spoor of daarbij in de buurt.

En als jij niet onder je baan kunt, hoe kun je dan de eventuele verdekte delen bereiken als er iets mis gaat op je baan?

Mvg
Wim.

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  14:43:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Tja, bij calamiteiten zal ik er toch onder moeten. Dat betekent opslagdozen, campingspullen, kinderspeelgoed aan de kant en dan richting spoor kruipen.
Ik heb het liefst die kastjes vooraan, vooral tijdens het programmeren van de DR4018's is dit erg welkom. Want anders blijf ik kruipen.

Daarnaast vind ik het ook leuk om te laten zien aan geïnteresseerden, dan heb ik vooraan alle elementen van de aansturing toonbaar.
Er komt een deurtje voor zodat ze beschermd zijn.

mvg,
Martijn.

Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina