Auteur |
Onderwerp |
|
gerlig
Netherlands
24 berichten |
Geplaatst - 28 sep 2013 : 17:47:08
|
L.s.
Om de N-baan met koploper aan te sturen kom ik het volgende probleem tegen. De laptop heb ik aangesloten met een verloopkabel van Startech IC USB 8232. Driver geinstalleerd en werkt correct. Baudrate ingesteld op gelijke waarde in IB, Koploper en Compoort. Echter het systeem vind geen IB, diverse baudrate waarde geprobeerd maar het lukt niet de communicatie met de IB tot stand te brengen.
Koploper staat ingesteld op Loconet.
IK verneem gaarne jullie reactie. Groeten Gerrit |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 28 sep 2013 : 19:27:17
|
En dan de hamvraag, staat de IB dan ook ingesteld op LocoNet, of staat deze op zijn fabrieks instelling? Maak je gebruik van een Loconet-interface of gebruik je de RS232 aansluiting van de IB?
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
gerlig
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2013 : 13:24:32
|
Hallo Wim,
Koploper stond ingesteld op LOCONET, echter toen ik het even in de testmoduul had terug gezet kwam de melding ongeldige records bij digitale onderdelen. Toch stond er in scherm 3 bij algemene instellingen vermelding bezetmelders/wisseldecoders.
Nu heb ik Koploper op IB/TC gezet en staat er in scherm 3 bij bezetmelders Marklin ( IB/TC ) vermeldt en er komt geen foutmelding.
Geprobeerd communicatie tot stand te brengen, maar laptop geeft melding geen IB/TC gevonden. De verbinding bezetmelder ( S88 ) is met een RS 232 stekker. En dat werkt volgens het schermpje op de IB.
P.s.
Ik las nog in de handleiding van koploper dat er aan de kant van de IB een fout zat en Uhlenbrock dat nog niet had ingebouwd. Kan dat de oorzaak zijn dat er geen communicatie tot stand kan worden gebracht via het LOCONET protokol ?
Hoor graag M.v.gr. Gerrit
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2013 : 14:36:03
|
Gerrit,
Nee, dat is niet de oorzaak van je probleem. Het probleem is dat je zelf iets niet goed doet.
De zin ( De verbinding bezetmelding (s88) is met de RS232 stekker) Daar heb ik zo mijn vraagtekens bij en dan bekruipt mij een onaangenaam gevoel.
LocoNet-Protocol werkt alleen als de IB zelf ook op het LocoNet-Protocol staat, of als je gebruik maakt van een LocoNet-Interface. Verder moet je dan koploper even opnieuw indelen aangaande bezetmelders en wisseldecoders in onderhouden digitale onderdelen en gewoon de instructies opvolgen die koploper je zegt te moeten doen.
Meer is het niet en als je het juist uitvoert werkt het net zoals bij alle andere gebruikers.
Mvg Wim.
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2013 : 16:28:08
|
Hallo Gerrit,
Als de IB in de IB/TC mode staat krijg je dan continu de melding "IB/TC niet gevonden"? Vaak krijg je namelijk de melding de eerste keer als je contact probeert te maken. Als je het dan nog eens probeert, dus weer op het groene spiegelei drukt, ontstaat vaak wel het contact. Het kan zijn dat er toch iets niet helemaal goed zit met de RS232-USB kabel, waardoor het geheel niet werkt. Eventueel nog eens installeren en dan het liefst met de meest actuele driver. Die is meestal wel op internet te vinden.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2013 : 16:36:42
|
Dirk,
Dat is in dit geval helemaal niet het probleem, en dus ook geen oplossing, brengt de vraagsteller alleen nog maar verder in de war.
Het is gewoon het klassieke probleem met het overzetten van de database van het ene naar het andere systeem en een verkeerde instelling van de IB zelf. Of het niet gebruiken van een LocoNet-interface. Deze situatie is echt binnen 2 minuten op te lossen.
Mvg Wim.
Bewerkt door Wim Ros op 01 okt 2013 17:27:04 |
|
|
gerlig
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2013 : 12:26:14
|
Hallo Wim,
Om bij jou even een onbehaaglijke gevoel weg te nemen en het even voor mijzelf op de rails te houden onderstaand het volgende:
Ik heb een bezetmelder aangeschafd van DIGIRAIL DR4088CS, Verloopprint S88 -S88n en een STP kabel.
Verloopprint in IB gestoken, STP kabel in verloopprint gestoken en de kabel in de bezetmelder gestoken, bezetmelder op IB ingesteld op aantal stuks. S88 modus in scherm gezet, loc op de rails gezet en laten rijden. In het S88 schermpje zie je dat de loc van 1 naar 2 en verder rijdt. Dus neem ik aan dat dus goed staat.
Nu ga ik ervanuit dat dit geen LOCNET interface is, en heb in KOPLOPER aangegeven in scherm 1 algemeen rijden met IB/TC. In scherm 3 algemeen staat bij digitale onderdelen Marklin (IB/TC ) aangegeven maar dit zou ook geschikt moeten zijn om de N baan mee aan te sturen. Echter je had het er over dat de IB ingesteld moet worden. En dat is nu net de crux wat en waar moet ik de instelling aanpassen?
Ik hoop dat ik jullie niet zit te vervelen met misschien domme vragen ................. maar hoor graag hoe ik e.e.a. goed kan instellen.
Groeten Gerrit
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2013 : 12:46:03
|
Gerrit,
Het spijt me wel maar ik kan je niet meer volgen. Zet een back-up van je databases neer en geef duidelijk aan hoe je de centrale wil aansturen. LocoNet of Markln/IB/TC
Als je in koploper voor marklin/ib/tc kiest of gekozen hebt hoef je in de Intellibox niets te veranderen, die zal dan gewoon zo uit de doos werken.
Mvg Wim.
Bewerkt door Wim Ros op 02 okt 2013 13:13:22 |
|
|
gerlig
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2013 : 14:14:51
|
Hallo Wim,
Ik ga eerst maar even met de instelling IB/TC aan de gang en als ik het goed begrijp is het plug en play en rijden met het spul.
Alvast bedankt voor jr tijd.
Groeten Gerrit
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2013 : 14:34:12
|
Beste Gerrit,
Het is gewoon plug and pray oh sorrie play. Er zijn je enkele honderden voor gegaan met soortgelijke opstellingen. Het merk of type s88 terugmelder of het merk of type wissel/seindecoder, staat daar geheel los van, dat heeft niets te maken met de communicatie tussen de centrale en koploper.
Koploper werkt met de IB zo uit de doos met de koploper instelling Marklin/IB/TC baudrate 19200 en de juiste comport die is aangemaakt en is terug te vinden in je configuratie van je PC.
En als je bent begonnen met als centrale loconet te kiezen, en je kiest nu voor IB/TC met dezelfde database, dan moet je bij onderhouden digitale onderdelen even de melders en de wisseldecoder opnieuw benoemen, en dan verder de aanwijzingen die koploper je geeft opvolgen, en niet gelijk in blinde paniek alles wegklikken, maar gewoon stap voor stap doen wat er staat wat je moet doen. Minder dan 2 minuten werk is het dan. In deze manier van aansluiten via de IB naar de PC wil ik je afraden om voor LocoNet als protocol en centrale te kiezen, dat werkt alleen goed als je een externe LocoNet-Interface gebruikt.
Mvg Wim.
Bewerkt door Wim Ros op 02 okt 2013 14:39:51 |
|
|
gerlig
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2013 : 19:34:46
|
Hallo Wim,
Ik ga met e.e.a. aan de gang zoals je heb vermeldt, dat lijkt mij het beste. Ik wil je in ieder geval bedanken voor de tijd die hier aan heb besteed, het valt niet altijd mee om een leek wat bij te brengen, toch...............?
Komende dagen ben ik vrij druk bezet, en gaat het ff nog niet lukken dan meldt ik mij weer.
M.vr.gr. Gerrit
|
|
|
gerlig
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2013 : 15:45:02
|
Hallo Wim,
Wel daar ben ik weer ik heb e.e.a. geprobeert maar het wil niet lukken. Ik heb een nieuwe database aangemaakt met alleen IB/TC protocol, baudrate op 9600 en gecontroleerd op de juiste compoort verder aangesloten volgens de handleiding voor beginners.
Want wellicht had ik in de database van de baan wel iets gewijzigd waardoor de Laptop niet met de IB communiceert. Het vinkje weggehaald in globale instelling voor communicatie, anders blijft koploper toch in de testfase staan en dan werkt het ook niet.
Dan denk je wat kan er nog verkeerd zitten? Serielekabel is nieuw alsmede de kabel van serieel naar USB. In scherm apparaatbeheer staat dat het apparaat correct functioneerd. Het enigste wat ik kan bedenken is dat e seriele poort op de IB niet goed is maar hoe controleer je dat.
Zie je mening gaarne tegemoet.
Groeten Gerrit
|
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 16 okt 2013 : 17:02:50
|
Gerrit,
Neem even rechtstreeks contact met mij op dan gaan we ook deze situatie oplossen. En anders zet de baudrate eens op 2400 in koploper of anders op 19200 9600 is geen gangbare voor een IB
Mvg
Bewerkt door Wim Ros op 16 okt 2013 17:05:06 |
|
|
gerlig
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 17 okt 2013 : 20:51:01
|
Wim,
Bedankt voor je antwoord, in verband met een korte vakantie kom ik er graag wat later op terug.
Groeten Gerrit |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Marcobello
103 Posts |
Geplaatst - 17 nov 2014 : 11:48:30
|
De bezetmelders en wisseldecoders opnieuw benoemen, hoe doe je dat, want als ik mijn oude database van Twincenter naar Loconet wil omzetten, en ik hou het aantal bezetmelders en wisseldecoders, dan geeft Koploper toch een foutmelding dat er een ongeldig digitaal onderdeel is gedefinieerd. |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 17 nov 2014 : 15:38:28
|
Hallo Marco,
Misschien was het handiger geweest voor je vraag een nieuw draadje te starten. Nu is het straks slecht terug te vinden.
Bij de omschakeling naar Loconet moet je in Koploper bij [Onderhouden]=>[Baandefinities]=>[Digitale onderdelen] opnieuw het aantal wisseldecoders en bezetmelders opgeven. Dan zou het weer moeten werken.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|