Auteur |
Onderwerp |
|
Remmert
7 berichten |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 11:32:05
|
Goedemorgen deze regenachtige morgen,
Ik ben al een tijdje bezig om iets voor elkaar te krijgen, maar ik kom er niet uit.
Ik heb een kleine M* baan met een aantal wissels. Allemaal geen probleem. Heb DCC en Motorola en mn Ecos en koploper werken perfect. Treinen rijden mooi volgens schema. Niks mis mee.
Nu het volgende. Een Viesmann 5211 (welke ik ook als wisseldecoder gebruik) en een Viesmann uitrijsein. Het er zitten natuurlijk 4 aansluitingen aan en heb 2 adressen bezet op de decoder. Nr 29 en 30. Op mn Ecos krijg ik alle seinbeelden goed geschakeld, maar in koploper krijg ik geen enkel seinbeeld geschakeld... Echt het doet helemaal niks.
Om gek van te worden....
Wie o wie kan mij verlichting brengen in deze duisternis :P
Groet, Remco |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 12:20:19
|
Remco,
Nee, hoor hoef je niet gek van te worden.
De 5211 is een echte wisseldecoder die geeft een korte puls af om een magneetspoel te bekrachtigen. Daar kun je geen lampjes of ledjes continue op laten branden. Of je moet er een relais tussen zetten. Zou zeggen gebruik gewoon de juiste decoder voor het tonen van je seinbeeld en de situatie is opgelost.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Remmert
7 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 15:12:33
|
Wim,
als je tussen de regels doorleest dan staat er dat het op de Ecos gewoon werkt... dus zit er gewoon een 5223 tussen.... Mijn vraag is ook niet hoe ik de lampen brandend moet krijgen, maar hoe ik dit werkend krijg in Koploper....
Groetjes, Remco |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 15:28:58
|
Staat toch echt in je eerste bericht dat je een 5211 gebruikt Dus...of je gebruikt toch de verkeerde decoder of je hebt in koploper nog niet alles goed ingesteld.
Gr. Eric |
|
|
Remmert
7 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 15:36:30
|
Ik zal vanavond even wat data bijvoegen.
Het sein in aangesloten op de 5223 welke vervolgens aangesloten is op de 5211. Deze is aangesloten op het spoor om een signaal te ontvangen van de Ecos....
Groet |
|
|
Remmert
7 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 16:08:38
|
Heren,
het bestand als bijlage.
Ik hoor t wel van jullie wat er niet goed gaat.
Alvast heel erg bedankt voor het bekijken en meedenken.
Remco
Download Attachment: fazant.bck 28,98 KB |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 16:22:01
|
Als je naar onderhouden baanontwerp gaat en dan naar seineigenschappen -> uitgebreid. Dan krijg je de tabel te zien die je hebt ingevuld en die is een beetje vreemd. Uitzonderingen daargelaten moet je altijd een combinatie van adresstanden opgeven. Dus bijvoorbeeld om Hp0 te krijgen, zowel 29 recht als 30 recht, om Hp1 te krijgen 29 krom en 30 krom, en om Hp2 te krijgen 29 recht en 30 krom. Hoe die combinaties moeten zijn bij jou, kan ik niet zeggen. Dat kun je alleen zelf uitzoeken. Maar zoals je het nu hebt, zal het inderdaad niet werken. Denk er wel aan dat je voor Hp1 en Hp2 drie keer hetzelfde moet invullen bij de combinaties met Vr0, Vr1 en Vr2. Aangenomen dat je een uitrijsein zonder voorsein hebt.
Huub |
|
|
Remmert
7 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 20:03:04
|
Dag Huub,
ik heb het een en ander eens ingevuld. Ik kwam erachter dat je via "Algemeen" -> "Testprogramma" je wissels kan testen als een communicatie hebt met je baan. Dit werkt allemaal vlekkeloos.
Hieronder staat ook dat je dit kunt doen met je seinen. Dus je seinbeelden veranderen. Als ik dit doe gebeurt er echt helemaal niks.
Ik denk eerder dat er geen communicatie is tussen mn seinen in Koploper en mn Ecos ofzo....
Nogmaals, op mn ecos kan ik dit sein met de hand schakelen en alle seinbeelden worden netjes op de baan getoond.
Zie ik iets over het hoofd?
Groetjes, Remco
P.s. een uitrijsein heeft toch maar 2 adressen? |
Bewerkt door Remmert op 12 nov 2014 20:07:42 |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 20:17:13
|
Remco,
Zoals je het hebt ingevuld, kan het niet goed zijn. Voor Hp0 en Hp1 wordt precies hetzelfde adres aangestuurd, namelijk adres 29 afbuigend. Adres 29 gebruik je helemaal niet en zoals ik in mijn vorige mail al aangaf, is het vrij onwaarschijnlijk dat je maar 1 adres hoeft aan te sturen. Het is bijna altijd een combinatie van 2 adressen. Al neem ik hier een voorbehoud, ik heb geen Ecos en weet niet of die soms een deel van het "denkwerk" overneemt.
Zolang jij de adressen niet goed aanstuurt, zal het ook in het testprogramma niet werken.
Het aantal adressen hangt af van de decoder die je gebruikt. Maar het moet inderdaad met twee adressen kunnen.
Huub |
|
|
Remmert
7 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 20:55:30
|
Huub,
ik snap er de ballen van....
Ik heb het sein aangesloten, via een stuurmodule, http://www.rocousa.com/pdffiles/5223.pdf, en een wisseldecoder... Allemaal volgens het boekje.
Dit werkt via mn centrale. Ik heb hier 1 adres ingegeven en wel een Motorola 29, want Viessmann is Motorola.
Nu heb ik op de wisseldecoder 2 adressen in gebruik en wel nr 29 en 30. Totaal 4 draden. En wel rood/groen/geel en wit(rangeer).
Wat ik ook invul in koploper, recht/afb, het helpt geen hol. Ik ga t echt ff niet meer volgen. De adressering onder het kopje "Uitgebreid" is toch gewoon de adressering op mijn centrale?
Ik ben 30 en heb wel enig verstand van elektronica, maar hier kom ik niet uit. Zelfs bij de RCU kunnen ze me niet helpen.
Zelfs de handleiding van Koploper, welke geprint in een map op mn bureau ligt gaat me niet verder helpen.
Sorry voor mn frustraties, maar het moest er ff uit.
Groetjes daar.
Remco
|
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 12 nov 2014 : 21:07:55
|
Als je deze combinatie gebruikt, zou je de tabel moeten invullen als in de bijlage. Ik ben er even vanuit gegaan dat rood bij de 5211 overeenkomt met rechtdoor in koploper.
Uitgang in van de 5211 moet reageren op adres 29 en uitgang 2 op adres 30.
Dan zou het moeten werken.
groet, Huub
Download Attachment: seinremco.jpg 65,48 KB |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 13 nov 2014 : 11:17:21
|
Dank je. In dat geval moet in de uitgebreide tabel in koploper recht en afb verwisseld worden. |
|
|
|
Onderwerp |
|