Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 4288
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Punt stoppen in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

zuyderduyn

96 berichten

Geplaatst - 18 okt 2014 :  18:57:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste lezers,

Sinds een maand actief met Koploper. Dankzij veel hulp van Wim Ros en dit forum afstruinen werkt alles nu heel leuk op een testbaantje met wat wissels en wat seinpalen. Het enige waar ik op dit moment nog tegenaan loop is het punt van stoppen in een blok.

In het ene blok rijd een trein netjes richting laatste bezetmelder, in een ander blok weer op de helft of zelfs aan het begin.

Waar en bij welke instelling in koploper of in de instelling van de lokdecoder kan ik dit aanpassen?

Alle blokken zijn ongeveer even lang.

Bedankt en Gr Hans

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 okt 2014 :  21:36:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Hans,

Als jij alles goed hebt aangesloten en opgeven in koploper wat betreft de blokken dan zal de trein altijd op de stopmelder van het blok tot stilstand komen, en een blok bestaat zoals ik je al heb aangegeven uit een binnenkomstmelder en een stopmelder dus alle blokken hebben minimaal 2 melders.
Na het proces van het leren remmen zal de trein ongeveer tussen de 5 en 10 cm doorrijden na het bezet maken van de stop sectie. uiteindelijk zal de trein altijd op dezelfde plaats tot stilstand komen. Ook al aangegeven dat de instelling van de massa simulatie en de eigen instellingen van de decoder van invloed is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 02 nov 2014 :  16:50:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Bedankt, duidelijk verhaal!
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  13:07:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Ik zit ook een beetje met het punt waarop de trein tot stilstand komt.
Hij lijkt niet te leren remmen.

Als voorbeeld geef ik de Plan-V.
Hij komt het blok binnen en vertraagt. Om vervolgens na 5cm in de stopsectie te stoppen, nagenoeg direct dus.
Dit proces heb ik honderd(en) keren herhaald, maar ik zie geen verschil/verbetering in z'n remgedrag.


Het treinstel is geijkt.
'Direct stoppen in stopsecie' is uit.
'Leren remmen' voor het treinstel in Locomotieven onderhoud is aan.

Ik wil graag dat mijn treinen aan het eind van de stopsectie stoppen want dan kan ik mijn blokken het beste benutten.
Nu kan ik wel in 'Aanvulling Blokgegevens' de cm/sec doorrijden invullen, maar om dit bij 38 blokken voor +/- 30 treinen te doen (sommige blokken in twee richtingen) is een hele hoop werk.
Kan het eenvoudiger dan dat?

mvg,
Martijn.







NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  14:32:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

Dus de trein doet precies wat ik beschrijf in de uitleg aan Hans.
Hij stopt aan het begin van de stopsectie binnen over 5 cm van het begin van de stopsectie. En doet dus ook precies wat je mag verwachten. Alleen jij verwacht iets anders.

Speciaal voor dit soort dingen is het handig als je eerst een proefbaantje maakt en kijkt wat bepaalde instellingen en vooral de plaats van melderscheidingen voor effect hebben.
De oplossing in deze is de plaats waar de stopsectie begint verplaatsen. Sectie korter maken dus. Of doorrijden in cm/sec invullen alhoewel je daar voorzichtig mee moet zijn, legt heel veel druk/procestijd op aan koploper.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 jan 2015 14:34:27
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  14:41:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Martijn,

Speel ook even met de instellingen van het "treintype" van uw plan V, de minimumsnelheids-instelling heeft ook nog invloed op de doorrijafstand bij het "netjes stoppen" in de stopsectie.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  17:12:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het aller beste is de melderscheiding op de juiste plaats aanbrengen.
Geeft het allerbeste resultaat en is het minste werk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  19:32:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Het aller beste is de melderscheiding op de juiste plaats aanbrengen.
Geeft het allerbeste resultaat en is het minste werk.


Nou niet bepaald het minste hahaha, mijn hele schaduwstation (waar het om gaat) ligt al klaar en in bedrijf.

De oplossing van "berekende stopplaats" lijkt te bereiken wat ik wil.
Op deze manier kan ik mijn 2 gekoppelde Plan-V's kwijt op dat spoor.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Hij stopt aan het begin van de stopsectie binnen over 5 cm van het begin van de stopsectie. En doet dus ook precies wat je mag verwachten.


Wat doet 'leren remmen' dan precies, kan je dat uitleggen aan mij?
Als hij toch altijd met 5cm hoort te stoppen...

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Speciaal voor dit soort dingen is het handig als je eerst een proefbaantje maakt


Heb ik gehad maar daar kwam dit specifieke probleem niet uit naar voren.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  20:00:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Leren remmen bepaalt waar begonnen moet worden met remmmen om met de minimum-snelheid bij de stopmelder aan te komen. Vanaf dat punt doet leren remmen niks meer.

Overigens vind ik die 5 cm wel erg kort, zeker in H0.
Ik heb liever een iets hogere minimumsnelheid en dat een trein wat langzamer afremt. En er mag ook wel wat verschil zijn waar treinen tot stilstand komen. Bij mij is de remweg tussen de 15 en 25 cm. Daar zijn de afstanden van stopmelder tot sein ook op gebaseerd.
Maar dit is natuurlijk erg een kwestie van smaak.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jan 2015 :  21:49:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

Leren remmen is voor het deel voor de stopmelder zodat de loc met zijn minimum snelheid aankomt bij de stopmelder zoals Huub, dat ook al schrijft. Bij het bereiken van de stopmelder gaat de snelheid naar rijstap 0. En remt de loc verder af op zijn eigen afremvertraging daar kun je nog iets mee winnen. Maar zoals al eerder gezegd het is een kwestie van spelen met instelling en afstanden en dus lengtes, en er niet vanuitgaan dat als je een stopmelder hebt van 40 cm lang dat de loc aan het einde van die 40 cm zal stilstaan, iets wat je wel doet, maar zeker niet het geval zal zijn.
Leren remmen is iets wat koploper voor je doet, alleen moet jij ook leren remmen, en daar op de juiste manier mee aan de slag gaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 05 jan 2015 :  17:46:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Ben,

Dankjewel voor het filmpje, dat maakt het net even wat inzichtelijker.
Ik ga met de door jou genoemde methoden aan de slag, maar het zal tijd nodig hebben voordat ik weet of het structureel werkt zoals ik wil.
Met name het gebruiken van de decoder afremvertraging vind ik wel wat hebben. Het is mij opgevallen dat Koploper het schokkeriger regelt dan de decoder zelf doet. In Koploper heb ik F4 op de loc's geactiveerd staan, de vertragingen uitgeschakeld dus.

Al mijn detectie secties zijn even lang, namelijk 40cm.
Het zou dus redelijk eenvoudig moeten zijn om te bereiken wat ik wil.

Het hoofdstuk 'leren remmen' is mij nu helemaal duidelijk.
Sommige van mijn blokken zijn kort en dan gaat (zoals in mijn eerder geplaatste afbeelding) de inrijsectie over in de stopsectie. In dat blok wordt dan helemaal geen remmen geleerd.
Ook daar moet ik het van aanvullende instellingen hebben. Geeft niet, lekker frutselen in Koploper.

Nog even een vraagje;
Ik heb bij 'Snelheid/Bestemming -> Berekende stopplaats' 20cm ingevuld.
Aanvankelijk leek het te werken maar ik zie niet dat de treinen zich er consequent aan houden, ze rijden niet elke keer 20cm verder door.
In 'Aanvulling Blokgegevens' is bij elk blok de optie 'berekende stopplaats' aangevinkt.
Moet ik ergens anders iets uitvinken of leegmaken (bijvoorbeeld; doorrijden cm/sec) zodat de optie Berekende stopplaats actief wordt?

mvg,
Martijn.





NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 06 jan 2015 :  17:34:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Martijn1974
Met name het gebruiken van de decoder afremvertraging vind ik wel wat hebben. Het is mij opgevallen dat Koploper het schokkeriger regelt dan de decoder zelf doet.


Hou er wel rekening mee dat koploper zaken als doorrijden in cm niet meer goed kan berekenen als de decoder langzamer afremt dan koploper denkt. Bij een lage waarde van de afremvertraging om het schokkerige weg te krijgen, heb je het over een paar mm, dus dat is nog wel te overzien. Maar als je echt richting grotere waarden gaat, kan de tijd snel oplopen dat de loc nog rijdt, terwijl koploper denkt dat deze al stilstaat.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 06 jan 2015 :  20:39:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Hans,
Dankjewel voor deze tip. ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
Vanwege mijn werk heb ik pas goed de tijd om hiermee bezig te gaan.
Maar ik zal mijn bevindingen hier uiteraard delen.


mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 24 jan 2015 :  15:41:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Nou ik ben er mee bezig gegaan, maar ik wordt er een beetje gefrustreerd van...het wil maar niet.

Ik heb een berekende stopplaats ingesteld van 20cm (als proef).


Dit staat ook aangevinkt bij het betreffende blok.


Maar wat ik ook probeer, de trein blijft direct stoppen.
Omdat de snelheid al heel laag is als hij de stopsectie bereikt maakt het ook niet uit of F4 (decoder vertragingen) aan of uit staat.


En boven alles heb ik daarna cm/doorrijden ingevuld voor treintype 'Treinstel' (berekende stopplaats uit) op dat betreffende blok, maar ook dan stopt hij direct in de stopsectie.
Handmatig kan ik de trein wel laten rijden in dat deel spoor dus qua stroomvoorziening zit het wel goed.

Wil iemand even kijken of je kan vinden wat er loos is?

mvg,
Martijn.



Download Attachment: baan.bck
88,36 KB

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 24 jan 2015 :  16:01:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Gezien de foto gaat het om trein "942 plan V".
Daar heb je aangegeven dat de minimale snelheid decoderstap 8 is.
Koploper zal dus nooit lager gaan dan die stap 8.
De snelheid bij stap 8 komt overeen met 25 km/u, wat meer is dan de minimale snelheid van treintype "treinstel". De trein zal dan te hard aankomen in de stopsectie en wordt dan onmiddelijk gestopt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 24 jan 2015 :  16:08:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Huub,

Dat is toch een instelling bij het rijden met decoderstappen, er wordt gereden met geijkte snelheid.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 24 jan 2015 :  16:21:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je in de logging kijkt, zie je dat stap 1 t/m 7 nooit verstuurd worden. Ik weet ook niet beter dan dat die instelling altijd werkt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 24 jan 2015 :  17:06:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Huub,
Het is inderdaad de 942, en ik rijd met geijkte snelheden.
Het terug naar '1' stellen van de rijstappen heeft wel effect.
Direct stoppen de treinen op de berekende stopplaats.


Alleen nu trekken ze wel tergend langzaam op, vanaf stap 1...
Maar dat is minder storend dan het te vroeg stoppen in het blok.

Mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 24 jan 2015 :  17:18:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt bij de massasimulatie ook een flinke tijd ingesteld om op te trekken. Als je bij onderhouden treintype -> stamgegevens bij de massasimulatie de 30 seconden die er nu staat, vervangt door 10 of 15 seconden, dan zie je wat meer het echte plan V gedrag terug.
En in de decoder die massasimulatie op een lage waarde zetten.

Ik zou trouwens twee verschillende treintypes niet dezelfde naam geven. Schept snel verwarring.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  09:47:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Aha, ik dacht al dat het iets met de massasimulatie te maken had, maar ik wist dat zo 1-2-3 niet te vinden. Daar ga ik naar kijken.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Ik zou trouwens twee verschillende treintypes niet dezelfde naam geven. Schept snel verwarring.
Huub


Het is ook zeker niet de bedoeling om de benamingen dubbel te hebben, dat is een foutje na het importeren van een locomotieven database uit de back-up.
Daar had ik mee getest omdat ik na een fout mijn geijkte loc's kwijt was (en opnieuw moest beginnen met ijken).
Toen heb ik eerst gekeken hoe de locomotieven back-uppen werkt, en terug zetten. Ergens heeft hij ze er dubbel in gezet...dat moet ik er dus nog uit krijgen.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  13:34:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Opzich lijkt mij dit dus een foutje in koploper, want instellingen voor decoderstappen zouden niet mogen gelden voor het gebruik van de geijkte snelheden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  13:53:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook bij rijden met geijkte snelheid kun je toch hebben dat een loc niet op gang wil komen bij stap 1 of 2? Niet iedereen zal dit in zijn decoder willen of kunnen aanpassen, dan is het prettig dat je het probleem met een koploperinstelling kunt omzeilen.
Als de instelling uitsluitend voor het rijden met deocderstappen is gedacht, wat ik overigens nergens lees, zou ik het ook op het betreffende tabblad verwachten, niet bij de stamgegevens.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  14:08:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan verschillen we daar van mening, wat heeft ijken dan nog voor nut.

Deze instelling is overigens voor decoders zonder cruise-control, en dat zijn decoders waar het ijk proces geen nut heeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 25 jan 2015 14:12:27
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  15:31:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit staat toch los van het ijken?
Als een loc omgerekend 80 km/u rijd bij stap 20, zal hij dat altijd doen bij stap 20, ongeacht de instelling van de minimumsnelheid. Je slaat alleen aan de onderkant een of meer stappen over bij het optrekken en afremmen.
Hoogstens dat koploper zich misrekent bij het doorrijden in cm. Maar dat speelt dan alleen als je daar gebruik van maakt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  15:56:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En toch blijf ik het een mogelijke fout in koploper vinden, aan Paul daar iets mee te doen. Ik blijf van mening dat de instelling voor de stappen daar geen invloed mag hebben op het rijgedrag.
Dat geeft je op bij het ijken b.v. stap 1, 0 km/u stap 2, 0 km/u stap 3, 0 km/u enz. als dat nodig is. En als de laagste snelheid geijkt 30 km/u per uur is, zal de laagste snelheid voor de trein ook 30 km/u per uur moeten zijn, en moet het leren remmen en stoppen op een stopmelder daar rekening mee moeten houden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  19:10:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
@Huub,
De dubbele treintype vermeldingen zijn opgeschoond.



En ik heb ook gelijk de massasimulatie aangepakt, dat maakt al een verschil met rijden. Thanks voor de tip.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.5 |
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina