Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 65 / Bezoekers Vandaag: 1044
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 178
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf draait niet 180 graden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 24 aug 2014 :  19:30:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

op onze clubbaan hebben we een draaischijf die door Koploper wordt aangestuurd met MRDirect als centrale.
Voor de besturing van de draaischijf hebben we Draai 15, die zijn commando's krijgt van een wisseldecoder van Rosoft.

We krijgen het niet voor elkaar om de draaischijf 10 graden te laten draaien.
Het lukt ook niet om in de wisselstraten naar de loods de optie "achteruit de schijf af" te laten werken. Als een lok vooruit de schijf oprijdt, gaat hij ook vooruit de loods in.

Wie kan ons een oplossing aanreiken voor deze vragen?

De database is bijgevoegd.

Mvg,
Henk

Download Attachment: mscroden-05-06-2014.bck
317,15 KB

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet;

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 24 aug 2014 :  19:48:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

In testmode zie ik de schijf keurig 180gr draaien als de lok er vooruit op gaat en er achteruit af moet, alleen gaat de loc te snel rijden, je moet nog even de tijd voor het 180gr juist instellen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 24 aug 2014 20:05:04
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 24 aug 2014 :  21:30:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Wij zien ook op het Koploperscherm de schijf keurig 180 gr. draaien. Zowel in testmode als in rijmode. Maar de draaischijf op de baan blijft dan gewoon staan. Hij komt alleen in beweging bij hoeken < 180 gr. Dat had ik beter nog ff in mijn eerste post kunnen melden.

We hebben ook de draaisnelheid van het schijfsymbool in Koploper gelijk gemaakt aan de snelheid van de schijf fysiek op de baan.

Wat bedoel je met de lok die te snel rijdt?

Mvg,
Henk

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 24 aug 2014 :  21:42:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Met te snel rijden, bedoel ik te vroeg. De schijf is nog aan het draaien terwijl de loc al zijn rijstappen krijgt.

Vraag kun je de schijf wel via het draaischijf symbool 180gr laten draaien? Dus een handmatige opdracht?

Mvg
Wim

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 25 aug 2014 :  13:59:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, dat lukt ook niet.

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 25 aug 2014 :  15:02:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Dan heeft het niets met koploper te maken denk ik zo, dan zal er een probleem zijn met de Draai15 of de WDD of met een bepaalde aansluiting. Anders gezegd een hardware probleem.

Mvg
Wim.

P de Reede

Netherlands
256 Posts

Geplaatst - 25 aug 2014 :  16:51:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Je heb de decoder niet goed aangesloten

33 Reset

34 Bit 1
34 Bit 2
35 Bit 4
36 Links
36 Rechts
Meer heb je niet nodig, je heb maar 5 aansluit sporen.
De draaischijf heb ik aangepast in je data base.
Klik in het baanoverzicht op de draaischijf, krijg besturing draaischijf, ga met je muis op het rondje of het vierkantje en sleep dat naar een blok los laten en de schijf gaat naar het blok.
Kijk ook in communicatie log ging, wisselopdrachten.

Sorry een foutje.

Download Attachment: 2014825164946.bck
309,26 KB

Loconet IB s88 SD16

Bewerkt door P de Reede op 26 aug 2014 09:54:53

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 26 aug 2014 :  07:48:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Bij de wisselstraten zit ook wat fout. Als je bijvoorbeeld kijkt van blok 37 naar blok 38 ( en 39 t/m 42), dan zie je in "tool wisselstraten" d33a en d33s, dit mag en kan er normaal maar één zijn.
Op het tweede tabblad heb jij weer een hele nieuwe draaischijf aangemaakt en ook daar de wisselstraten ingevuld.

Op het eerste tabblad kun je ook aangeven dat het draaischijfsymbool ook op het tweede tabblad zichtbaar moet zijn.

Kijk ook eens naar je spinnenweb bij onderhouden blokken, je hebt b.v. aangegeven dat je lok van blok 37 in één naar blok 48 kan, hij zal toch door blok 46 en 47 moeten.

Groeten

jan

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 26 aug 2014 :  10:51:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Dat probleem lost vanzelf op als de dubbelle draaischijf verwijderd is, dus als de draaischijf op tabblad 1 ook op tabblad 2 wordt getekend. Tonen op tabblad.

Mvg
Wim.

Bewerkt door Wim Ros op 26 aug 2014 10:51:48

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 26 aug 2014 :  10:56:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor jullie reacties.
Ik heb de database trouwens niet zelf gemaakt.

@P.de Reede:
Misschien kijk ik niet goed, maar ik zie geen verschillen in de vensters "Draaischijf eigenschappen" tussen jouw versie van de database en die van ons.
Als we dat zelf aanpassen, moet dan 33 op rechtdoor of afbuigend?
Dezelfde vragen voor
34 Bit 1
34 Bit 2
35 Bit 4
36 Links
36 Rechts
Mag ik dat nog even van je vernemen?

@Jan:
We menen dat het in sommige gevallen handiger kan zijn om rechtstreeks naar een verder gelegen blok te rijden, maar dan wel onder de voorwaarde dat de tussenliggende blokken vrij moeten zijn. Zo worden bijvoorbeeld de blokken 34 en 35 alleen gebruikt bij het omlopen van een lok. Je kunt dus rechtstreeks van 23 naar 22, mits 34 vrij is.

Mvg,
Henk

P de Reede

Netherlands
256 Posts

Geplaatst - 26 aug 2014 :  11:25:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Ik heb een verkeerde database er op gezet sorry, inmiddels staat de juiste er op.

Adres 33 is reset
aders 34 adres bit 1 waarde 1
adres 34 adres bit 2 waarde 2
adres 35 adres bit 3 waarde 4
adres 36 recht om
adres 36 links om
En tabblad 2 moet je verwijderen de draai schijf krijgt tegen over gestelde opdrachten

Loconet s88 SD16

Bewerkt door P de Reede op 26 aug 2014 11:25:57

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 31 aug 2014 :  17:25:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Even een update:

We hebben de database van P. de Reede gebruikt, alleen via handmatige opdrachten. De draaischijf draait niet altijd zoals bedoeld, soms gaat-ie naar een heel andere positie.
Dus gaan we kijken of de wisseldecoder wel goed is aangesloten. Dat doen we een volgende clubavond.
Daarna geef ik weer een update.

Mvg,
Henk

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 31 aug 2014 :  17:40:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Maar in die database staan nog 2 draaischijven op tabblad 1 en tabblad 2 met dezelfde wisseldecoder. Dat geeft zeker een conflict, daar zou ik het probleem eerder zoeken dan bij de wisseldecoder zelf.

De draaischijf moet je op tabblad 2 verwijderen en op tabblad 1 aangeven dat de draaischijf ook op tabblad 2 moet worden getoond.
Dat zal een beter resultaat geven.

Mvg
Wim.

P de Reede

Netherlands
256 Posts

Geplaatst - 31 aug 2014 :  19:49:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Kijk dan eens op www.pahasoft.nl onder het knopje, hoe automatiseer je een draaischijf.

In demo werkt de draaischijf.
Deze database is het tweede tabblad verwijderd.

mvr Piet

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor

Even een update:

We hebben de database van P. de Reede gebruikt, alleen via handmatige opdrachten. De draaischijf draait niet altijd zoals bedoeld, soms gaat-ie naar een heel andere positie.
Dus gaan we kijken of de wisseldecoder wel goed is aangesloten. Dat doen we een volgende clubavond.
Daarna geef ik weer een update.

Mvg,
Henk

Download Attachment: 2014824192933.bck
246,17 KB

Loconet s88 SD16

Bewerkt door P de Reede op 31 aug 2014 19:57:56

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 01 sep 2014 :  11:41:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Weer bedankt voor jullie reacties. We gaan met de nieuw geplaatste draaischijf aan de slag en ik meld me weer als we dat gedaan hebben.

De link op pahasoft.nl onder het kopje, "Hoe automatiseer je een draaischijf." werkt helaas niet, die levert alleen een leeg blad op.

Misschien iets om aan Paul door te geven.

Mvg,
Henk

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 sep 2014 :  11:57:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Die link werkt gewoon, ik kan dat Word document gewoon openen en lezen.

Mvg
Wim.

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 01 sep 2014 :  13:16:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dus het is een downloadlink. Dat wist ik niet, ik had een webpagina o.i.d. verwacht.
Maar nu heb ik het zip-bestand dus gedownload en ik kan het WORD-document lezen.
Bedankt!

Mvg,
Henk

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  14:05:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

De draaischijf moet je op tabblad 2 verwijderen en op tabblad 1 aangeven dat de draaischijf ook op tabblad 2 moet worden getoond.
Dat zal een beter resultaat geven.

Hoe doe je dat dan op de juiste manier?
Ik heb nu in Onderhouden -> Baandefinities -> Baanontwerp op tabblad "180 gedraaid" de draaischijf verwijderd en op tabblad 1 aangevinkt dat de draaischijf ook op het andere tabblad moet worden aangegeven. Maar dan verschijnt hij toch niet op het tabblad 180 gedraaid.

Mvg,
Henk

Bewerkt door Eenerspoor op 02 sep 2014 14:06:01

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  14:27:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Henk,

Dat is vreemd, want dat gebeurd hier namelijk wel. Staat op dezelfde plaats als op tabblad 1, dus je zult hem even naar de juiste plek moeten slepen.

Mvg
Wim.

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  14:58:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Ik zie hem nu op tabblad 2, maar had niet in de gaten dat je hem nog naar de juiste plek moet slepen.

Is het daarmee dan klaar, of moet er nog meer worden vastgelegd? Dat hele tabblad 2 is nl. apart getekend, vandaar die vraag.

Mvg,
Henk

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 sep 2014 :  21:23:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk, dat tabblad is niet helemaal nieuw getekend, dat is een copy van het andere blad, alle wissels en blokken worden getoond op beide tabbladen en zijn dus gelijk aan elkaar elkaars kloon.

Dat heb je nu ook voor de draaischijf gedaan, de beide zijn nu echt gelijk. Dat de symbolen op een andere plek staat is verder niet belangrijk. Blijft me verbazen dat na al die jaren dat jullie koploper gebruiken deze basis vaardigheden nog steeds ontbreken. Maar dat is even hardop gedacht.

Mvg
Wim.

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 17 okt 2014 :  10:27:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Eindelijk opgelost!

De oorzaak van het niet 180 graden draaien was dat de functiedecoder geen pulsen langer dan 750 ms kon afgeven aan de Draai15. En voor een draai van 180 graden is dat wel nodig, 2 seconden bijv.

Via e-mail heeft Kees Moerman ons een hardwarematige oplossing aangereikt, die we hebben toegepast en nu kan de schijf wel 180 graden draaien. Waarvoor onze dank aan Kees.

@Wim Ros:
Die basisvaardigheden beheerste ik zelf nog niet, omdat ik nog nooit iets had ondernomen met meer tabbladen. De maker van onze database beheerst die vaardigheden wel en hij heeft ze mij nu ook geleerd.

Mvg,
Henk

Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina