Auteur |
Onderwerp |
|
Freefarm
Netherlands
12 berichten |
Geplaatst - 07 jul 2014 : 12:31:03
|
Mijn doelstelling is een stad te bouwen met straten waar doorheen trams rijden en auto's met bussen (Faller), een groot station waar treinen stoppen aan het perron en wederom vertrekken naar een verdekt (achter de achterste stadshuizen) schaduwstation. Dit schaduwstation heeft 6 opstelsporen (3 naar elke kant) zodat op het station altijd beweging is. In de loop van de jaren heb ik al mijn materieel aangepast tot Nederlandse treinen, uiteraard Roco. Ook heb ik enige beginsets van Roco aangeschaft en ben thans in het bezit van 4 x multimaus, booster en trafo. Mijn rails bestaat uit Roco-Line en Geo-line en enige flex rail van Roco zonder bedding. De bedoeling is om straks via Koploper mijn treinen te besturen, dus 2 afzonderlijke sporen die geen verbinding met elkaar hebben en maar een richting rijden, mijn trams, welke eveneens nabij het schaduwstation een grote cirkel maken, verdeeld in een aantal blokken voor opstelling van deze trams. Kan koploper deze 3 afzonderlijke trajecten besturen via een PC? Mijn trams en bijna alle loks heb ik zelf gedigitaliseerd met Tams locdecoders, die voor mij voldoen. Op een Beurs te Houten heb ik laatst een prachtige Plan T van Roco gekocht, alleen bleek achteraf dat hier twee Plux-16 decoders in moeten voor te digitaliseren(prijs €35,00 per stuk) terwijl ik nog ongeveer 10 Tam's locdecoders heb liggen. Kan mij iemand vertellen of ik deze met aanpassingen kan gaan gebruiken voor mijn Plan T. Verder hoop ik mijn tekortkomingen via deze weg te kunnen oplossen. Mocht dit onderwerp op een verkeerde plaats komen te staan, gaarne op de juiste plaats zetten, alles moet geleerd worden. Met vriendelijke groeten, Frank. |
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 07 jul 2014 : 15:07:13
|
Hallo Frank,
Welkom op het forum. Je hebt ambitieuze plannen om iets moois te gaan bouwen als ik je verhaal zo lees. Met Koploper is dat allemaal ook goed aan te sturen. Voor Koploper is het geen probleem om verschillende treinbanen in één database te hebben. Voor Koploper hoeven de sporen niet met elkaar vebonden te zijn. Zelfs de bussen kunnen in dezelfde database worden aangestuurd. Mijn advies is wel om eenvoudig te beginnen en eerst eens een eenvoudige ovaal met inhaalspoor aan te leggen en die helemaal in Koploper aan te sturen. Als dat werkt zoals je wilt dat het moet werken, gaat de rest ook lukken. Als je meteen groot begint, bestaat het risico dat het zo ingewikkeld wordt, dat het niet lukt en dat zou jammer zijn.
Voor wat betreft de Plan T. Daar kunnen natuurlijk ook de Tams decoders in, al mis je dan wel de geluidsfuncties, die er met de originele decoders wel in zitten. Als de Tams decoders ook een Plux-aansluiting hebben, is het een kwestie van erinsteken. Anders moet er het een en ander worden gesoldeerd, waarbij de draadjes van de decoder aan de juiste draadjes van de interface gesoldeerd moeten worden. Mogelijk zijn er ook kant-en-klare interfaces van Plux naar de aansluiting op je Tams te koop, maar dat weet ik niet. Bovendien moet je daar dan wel de ruimte voor hebben.
Veel plezier met de verdere bouw van je baan.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Freefarm
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 07 jul 2014 : 23:07:38
|
Hallo Dirk, bedankt voor je antwoord, ik zal zeer zeker eerst een kleine testbaan gaan aanleggen om mij zodoende het Koploper gebeuren een klein beetje eigen te maken. Maar ik ben zeer blij met de uitspraak dat Koploper de door mij begeerde 3 afzonderlijke trajecten kan besturen. Dus voorlopig heb ik werk aan de winkel. Groetjes Frank.quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Hallo Frank,
Welkom op het forum. Je hebt ambitieuze plannen om iets moois te gaan bouwen als ik je verhaal zo lees. Met Koploper is dat allemaal ook goed aan te sturen. Voor Koploper is het geen probleem om verschillende treinbanen in één database te hebben. Voor Koploper hoeven de sporen niet met elkaar vebonden te zijn. Zelfs de bussen kunnen in dezelfde database worden aangestuurd. Mijn advies is wel om eenvoudig te beginnen en eerst eens een eenvoudige ovaal met inhaalspoor aan te leggen en die helemaal in Koploper aan te sturen. Als dat werkt zoals je wilt dat het moet werken, gaat de rest ook lukken. Als je meteen groot begint, bestaat het risico dat het zo ingewikkeld wordt, dat het niet lukt en dat zou jammer zijn.
Voor wat betreft de Plan T. Daar kunnen natuurlijk ook de Tams decoders in, al mis je dan wel de geluidsfuncties, die er met de originele decoders wel in zitten. Als de Tams decoders ook een Plux-aansluiting hebben, is het een kwestie van erinsteken. Anders moet er het een en ander worden gesoldeerd, waarbij de draadjes van de decoder aan de juiste draadjes van de interface gesoldeerd moeten worden. Mogelijk zijn er ook kant-en-klare interfaces van Plux naar de aansluiting op je Tams te koop, maar dat weet ik niet. Bovendien moet je daar dan wel de ruimte voor hebben.
Veel plezier met de verdere bouw van je baan.
Met beste groeten Dirk HO=TC
|
|
|
Freefarm
Netherlands
12 Posts |
Geplaatst - 07 jul 2014 : 23:14:21
|
Hallo Wim, Op de eerste plaats bedankt voor je antwoord, ik heb de adapter reeds in bestelling. Sound hierop heb ik niet nodig; een treinstel en een lok met sound is voor mij meer dan genoeg, dus met de Tam's decoder (licht aan/uit) heb ik voldoende. Voor het treinstel hoef ik zelfs geen wisselende verlichting, want elke trein rijdt hierbij maar een kant uit en ik hoop straks de goede. Groetjes Frank.quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Frank,
Voor je Plux 16 verhaal zou dit een oplossing kunnen zijn. http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/adapterplatinen/plux-adapterplatine/ Diverse adapters zijn er te koop.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
|
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|