Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 690 / Bezoekers Vandaag: 7894
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Twee blokken selecteren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Fradri

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 07 mei 2014 :  21:40:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo
Ik heb een vraag, kan je twee blokken achter elkaar selecteren in een vaste route?
Ik rij met marklin
Ik heb het volgende probleem, ik heb een goederentrein aangemaakt die na een vaste route de wagons wegzet in blok 19 met alternatief naar blok 18 via blok 10 en ontkoppel blok 46 de ontkoppel rails licht tussen blok 46 en blok 19/18.
Dit gaat goed als blok 19 vrij is, maar als deze bezet is dan heb ik een probleem naar blok 18.
Als de trein achteruit van blok 10 stop in blok 46 om te ontkoppelen, daarna worden de wissels pas gezet om naar blok 18 te gaan maar dan staan de eerste wagons al richting blok 19 en word de wissel niet meer gezet.
Wat ik eigenlijk wil is dat de wissel al in blok 10 gezet worden voor het alternatieve blok 18, maar ik weet niet hoe.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Bij voorbat dank
Groet Frans


Download Attachment: Test3-5-2014.bck
119,57 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 mei 2014 :  21:42:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep, dat kan je kunt een blok of blokken claimen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 mei 2014 :  21:53:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar als ik het goed begrijp wil je wissels zetten terwijl er al iets opstaat, dat zal niet gaan.
Wat wel gaat denk ik is de route in delen knippen en bepalen welk blok er vrij is en welke bezet is. En dan via een speciale en logische actie de wissels op voorhand goed te zetten.
En waarschijnlijk is de positie van je ontkoppelrail wel helemaal verkeerd, en maak jij het je zelf wel heel erg lastig, zo niet onmogelijk dit te laten werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 mei 2014 22:00:53
Ga naar bovenaan de pagina

Fradri

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 07 mei 2014 :  21:59:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je reactie Wim
Ik heb dit geprobeerd om in blok 10 een claim te leggen op blok 18, maar in de test mode zie ik dat, als de trein van 10 naar 46 gaat de wissel eerst blok 19 schakelt en in blok 46 dan pas de wissel naar 18 schakelt.
Staat mijn claim goed.
Groed Frans
Ga naar bovenaan de pagina

Fradri

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 07 mei 2014 :  22:08:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim
Als ik het goed begrijp moet in blok 10 een speciale aktie maken die reageert op de bezet melding van blok 18 of 19 ?
Ik ga eens aan de slag, maar dat zal wel morgen worden.
Groet Frans
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 mei 2014 :  23:24:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fradri

Bedankt voor je reactie Wim
Ik heb dit geprobeerd om in blok 10 een claim te leggen op blok 18, maar in de test mode zie ik dat, als de trein van 10 naar 46 gaat de wissel eerst blok 19 schakelt en in blok 46 dan pas de wissel naar 18 schakelt.
Staat mijn claim goed.



Nee, als je alleen een blok claimt zeg je niets over volgorde of wisselstraten.
Maar je kan alles claimen incl. zelfs wisselstanden zetten , zo kun je hem recht naar 18 leiden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 07 mei 2014 23:26:37
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 08 mei 2014 :  09:35:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Frans,

Als ik het verhaal goed begrijp, dan ligt de ontkoppelaar voor de blokken 18 en 19, en als de loc de vorige keer zijn wagons in blok 19, heeft neergezet, dan staan voor mijn gevoel de wagons over de wissels heen naar blok 18, dan kan er toch helemaal geen alternatieve route zijn naar blok 18 voor een volgende. De ontkoppelaar moet voor mijn gevoel op een andere plaats en wel in blok 18 als in blok 19. In beide blokken een ontkoppelaar.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Fradri

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 08 mei 2014 :  11:40:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Ja de ontkoppelrails licht voor de licht voor de blokken 18 en 19.
De bedoeling is dat de trein achteruit naar een van de blokken gaat ontkoppeld op de ontkoppelrails en dan voorontkoppel verder duwt en dan weer los vooruit rijdt.
Dit werkt wel alleen in blok 19 dan gaat het goed maar naar de alternatieve blok 18 niet als de trein dan naar blok 18 gaat staat in eerste instantie de wissel tongen naar blok 19 en pas na ontkoppelen schakelt de wissel naar 18 over maar dan staan de eerste wagons al op de wissel.
De laatste bezetmelder van ieder blok is massadetectie en de rest stroomdetectie met deze laatste bezetmelders word via een relais geregeld dat als de trein in het ene blok binnen loopt het andere blok wordt vrijgegeven. Dit kan misschien wel anders door de bezetmelder te inverteren maar als er in geen van de blokken wat staat geeft toch een bezet status.
Ik hoop dat je een idee heeft van wat de bedoeling is.
Groet Frans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 08 mei 2014 :  12:52:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Frans,

ik snap de bedoeling, alleen denk ik dat de wagons al over de wissels stand, en dus eigenlijk voorbij de stopmelder van het blok waar de ontkoppelrails wordt bediend, met andere woorden je bent altijd te laat als er gekozen moet worden voor de alternatieve route.
Of de ontkoppelrail verplaatsen zodat de wissels vrij blijven of anders een andere opzet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Fradri

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 09 mei 2014 :  13:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Wim

Bedankt voor jullie advies.
Het claimen is mij niet gelukt.
Ik heb de de baan veranderd en de ontkoppel rail op het keerpunt in blok 10 geplaatst en blok 46 verwijderd.
Nu werkt het goed.

Groet
Frans
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina