Auteur |
Onderwerp |
|
prehorst
Netherlands
603 berichten |
Geplaatst - 10 feb 2014 : 19:49:48
|
Mede spoorders.
Is het mogelijk om de uitkomst van de logischeacties in een logfile weer te geven. Ik heb het geprobeerd met communicatie logging maar daar kom ik de logischeacties niet tegen. Ik dacht misschien met comunicatie digitaal systeem (wat te melden) zodat ik kan zien welke meldingen er naar de centrale gaan maar dit onderdeel staat bij mij niet in koploper, althans ik kan het niet vinden. Ik vraag dit omdat de telfunctie die aangestuurd wordt door logischeacties soms spontaan op nul springt, en ik dan aan de hand van een logfile kan zien waardoor dit gebeurt
Download Attachment: pre.bck 808,03 KB
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 ) |
Bewerkt door prehorst op 10 feb 2014 21:55:16 |
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 11 feb 2014 : 09:33:59
|
Spontaan op nul zal niet gebeuren, hoogstens dat jij het op dat moment niet verwacht.
Het enige wat ik ken, zijn de uitkomst-overzichten die je in het menu onder "rijden" kan oproepen. Maar dat geeft alleen de actuele toestand aan. Wat je kunt doen om de situatie te bevriezen als die teller op nul springt om op datzelfde moment ook een speciale actie met een noodstop te triggeren.
Huub |
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 11 feb 2014 : 11:30:39
|
Huub
Dat de uitkomsten van de logische acties zichtbaar zijn onder het menu rijden is bij mij ook bekend, maar daar zie je alleen de actuele stand van de logische actie.
De logische acties reageren op het verlaten of binnen rijden van de schaduwstations om zo de teller voor de rijdende treinen bij te houden. Als de teller aan zijn maximum zit en er dus geen treinen kunnen vertrekken springt toch soms de teller op nul wanneer dit gebeurt is puur willekeuring en er zit geen enkele logica in.
Weet jij misschien hoe ik het venster comunicatie digitaal systeem (wat te melden) kan openen, volgens het handboek (pag. 291) kan dit niet bij Märklin Central Station, maar ik rij met selectrix dus zou het moeten kunnen alleen ik weet niet waar.
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 ) |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 11 feb 2014 : 12:11:07
|
Ik gebruik altijd de online handleiding, dus paginanummers zeggen me niks. De optie die jij vermoedelijk bedoelt staat in het menu algemeen, maar niet bij selectix. Daarin wordt zover ik kan zien echt de communicatie getoond tussen koploper en centrale. Logische acties zie je daar niet. Ik denk dat er echt niets anders opzit dan terug te redeneren hoe de teller wordt beïnvloed. Ik begin er niet aan, je hebt voor mijn smaak iets te veel logische acties gebruikt. Ik weet niet wat je precies wilt bereiken, maar het lijkt me sterk dat het niet eenvoudiger en dus inzichtelijker kan.
Huub |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 11 feb 2014 : 16:41:42
|
Piet,
Als het kan zou ik de logische acties beperken. Waarom tellen van 38-48, 39-48 etc. als je ook kan tellen dat er een trein in blok 48 is. Dan ben je direct de nodige logische acties kwijt. Als het verder niet nodig is ook geen telling per treintype oid. maken.
Bij mij springt de telfunctie nooit op nul hij is weleens te hoog maar nooit te laag.
Door het beperkt te houden kan je met de uitkomst van de logische actie en de telfunctie op je scherm in de gaten houden wanneer hij op nul sprint.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 11 feb 2014 : 19:34:39
|
Wim / Huub
Ik ga als eerste de treintype's weghalen bij de logische aktie's, dit heeft inderdaad geen zin.
In eerste instantie had ik ook de teller gebaseerd op het aantal bezette blokken in de schaduwstations, b.v. als er 10 treinen aktief op de baan staan dat er dan altijd 7 op de opstelsporen moesten staan en er 3 rond rijden. Maar als je er dan een trein afhaalt voor onderhoud staan er nogsteeds 7 op de opstelsporen maar rijden er nog maar 2 rond of je moet bij de teller op het tabblad output de waarde verlagen.
Daar om heb ik het omgedraaid en de teller gebaseerd op de treinen die de schaduwsporen uitrijden (de teller met 1 verhogen) of inrijden (de teller met 1 verlagen) en daarbij is het dan niet van invloed hoeveel treinen er aktief op de baan staan.
Ik hoop dat mijn redenatie of te wel gedachte kronkel duidelijk is.
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 11 feb 2014 : 20:35:56
|
Piet,
De hoeveelheid die bij mij op de baan rijden kan ik tijdens het rijden aanpassen en dus ook voor onderhoud. Op het scherm heb ik 6 schakelaars zitten en als de schakelaar aan gezet wordt dan wordt het aantal rijdende treinen met 1 verhoogd en als ik ze dan weer uit zet uiteraard het aantal verlaagd. Het aantal wat maximaal mag rijden staat bij mij in de logische actie op 10, staan alle 6 de schakelaars aan dan kunnen er maar 4 rijden. Dit doe ik ook voor bijvoorbeeld een maximaal aantal goederen treinen of TEE's.
Werkt ideaal en kan je ook gebruiken als je er een van de baan haalt zoals in jouw geval.
Mvtgr,
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 11 feb 2014 : 21:34:30
|
Wim.
Dit lijkt mij een goede optie, staat jouw database al op het forum? Dan kan ik na gaan hoe je e.e.a. Heb ingesteld.
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 12 feb 2014 : 12:06:31
|
Piet,
Hier de database. Kleine aanvulling: De schakelaars voor de logische acties mag je alleen aan of uit zetten tijdens het rijden. Als je dit doet terwijl je niet aan het rijden bent dan doet koploper er niets mee. Logische acties worden blijkbaar niet gecontroleerd of de stand veranderd is ten opzichte van de vorige afsluiting.
Download Attachment: Randwyck.bck 687,66 KB
Mvtgr,
Bewerkt door Wim Romijn op 12 feb 2014 12:12:38 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 12 feb 2014 : 18:09:25
|
Volgende echte releas van koploper kan je ook met logische acties tellen in blokken. Wordt dit veel makkelijker om te doen.
Mvg, Paul. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 12 feb 2014 : 20:15:11
|
Paul,
De telling heb ik gemaakt voordat jij het had ingebouwd.
Ik heb even gekeken naar de automatische telling die in het systeem zit maar ik wil alleen de treinen tellen die automatisch rijden in het zichtbare deel van mijn baan. Een trein die in het schaduw station opschuift of die zich op de lokaalbaan bevindt wil ik niet tellen.
Tevens gebruik ik schakelaars om het aantal rijdende treinen te beinvloeden.
Mvtgr,
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 14 feb 2014 : 15:09:54
|
Wim,
Ik doelde op echt nieuwe mogelijkheden. Jij hebt die nog niet of je moet ergens illegaal een lijntje hebben lopen met een van mijn treinenvrienden, maar dat verwacht ik niet.
Straks wordt het volgende mogelijk: - telfunctie: tel automatische rijdende treinen (bv 28) en trek daar een getal vanaf (bv 5). De waarde van telfunctie wordt dan 23 - logische actie: tel van een aantal op te geven blokken hoeveel automatisch rijdende treinen daar zijn. Mijn opstelsporen 2x16=32. Deze waarde van aantal automatische treinen kan je vergelijken met telfunctie (en verder de logische actie blokkeert vertrek dmv variabele treinroute). Met bovenstaande kan ik er dus voor zorgen dat er slechts 5 treinen fysiek rijden op de baan terwijl de rest staat te wachten in de schaduwstations.
Mvg, Paul. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 17 feb 2014 : 09:51:06
|
Paul,
Ik had naar aanleiding van jouw eerste opmerking nog eens zitten zoeken of ik iets had gemist maar nu ik je tweede opmerking lees weet ik dat ik nog niet vergeetachtig begint te worden.
Mvtgr,
|
|
|
Onderwerp |
|