Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
Schuif
Netherlands
72 berichten |
Geplaatst - 29 nov 2013 : 20:10:59
|
Beste koplopers,
Het automatisch rijden met KL gaat prachtig, zo'n loc/ trein of 7en gaat alles perfect, maar als ik nog meer loc's/treinen laat rijden, beginnen de problemen: o.a., niet meer op tijd stoppen, wissels niet of niet op tijd omgelegd, sommige loc's treinen gaan harder/zachter rijden !
Zodra ik minder loc's/ treinen in bedrijf heb lost het probleem zich als vanzelf weer op en is het prachtig om te zien hoe e.e.a. rijdt;
wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Erik
|
|
n160weer
Netherlands
76 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2013 : 20:35:04
|
Hoi Erik
Het is natuurlijk gissen.
Maar mogelijk heb je een luxe probleem. Te veel loks. Mogelijk kan je digitaal systeem de stroom niet leveren om alles aan het rollen te houden. Dus een mogelijke oplossing: je kan meerdere stroom kringen maken en die voeden een power pak (selctrix) of iets dergelijks.
En de stroomkringen op meerdere punten voeden.
Als tussen oplossing heb ik eens alle stilstaande loks de verlichting uit laten zetten. Het is een lap middel. Maar je kan mogelijk ff voor uit.
Groetjes Walter
n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie. |
|
|
Schuif
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2013 : 20:42:56
|
Hoi Walter,
Dank voor je tip, zou een "booster" mijn probleem op kunnen lossen?
Gr.
Erik |
|
|
n160weer
Netherlands
76 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2013 : 21:05:47
|
Hoi Erik Denk het wel.
Ik weet niet hoe je baan er uit ziet.
Maar je moet wel de booster en centrale goed verdelen op de baan.
Ik heb voor een vrij kleine baan 2 boosters. De uitgang van de centrale gebruik ik voor lichtsluisjes icm besetmelders en een programmeer spoor.
Ik heb zelf geen ervaring met een ecos en wat de mogelijkheden ervan zijn. Maar 7 HO locs waarvan mogelijk 3 of 4 rijden is wel veel voor 1 voeding.
Of gewoon met minder treinen rijden.
Groetjes Walter
n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie. |
|
|
Schuif
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2013 : 21:40:25
|
Hoi Walter,
Probleem zit volgens jouw dus niet in KL ?
Gr.
Erik |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2013 : 21:46:58
|
Erik,
Nee, het probleem zit zeker niet in koploper. Er rijden banen waarop 20 loc te gelijkertijd rijden onder de controle van koploper. Dit is duidelijk een probleem met de energie voorziening.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Schuif
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2013 : 22:05:10
|
Hoi Wim,
Duidelijk, dan morgen toch maar een booster aansluiten, en dan....
Allen bedankt
Gr.
Erik |
|
|
n160weer
Netherlands
76 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2013 : 22:27:45
|
Hoi Eric
En dan... ???? wat?
Groetjes Walter
n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2013 : 14:42:46
|
.....verder rijden
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Barry
Netherlands
126 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2013 : 17:13:56
|
Heren,
En als het geen probleem is van de stroomvoorziening?? Ik heb hetzelfde probleem: tot 8 locs gaat het perfect, daarboven hetzelfde probleem als Erik, met uitzondering van het feit, dat treinen langzamer of sneller gaan rijden. De rijsnelheid verandert niet.
Ik heb mijn ECoS en een extra booster in gebruik. De gemeten stroom komt bij 12 locs op geen van beide voedingen de stroom boven 70% van de maximale stroom van beide voedingen. Toch krijg ik vanaf 9 rijdende treinen ook de door Erik genoemde problemen: te laat stoppen en wissels, die niet meer correct schakelen.
Welke suggesties komen dan in beeld?
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD
I just want to celebrate another day of living |
Bewerkt door Barry op 30 nov 2013 17:15:43 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2013 : 17:24:37
|
Dan zullen er teveel treinen rijden in de boostersectie. En als je de wisseldecoders voor de schakelspanning via een aparte wisselspannings trafo voedt kan het helemaal niet aan het aantal rijdende treinen liggen
9 treinen of meer komt overeen met het aantal Ampere de ECoS kan leveren. Zoals gezegd 20 treinen te gelijk is geen enkel probleem. Met een simpele TC en wat boosters.
Booster secties slim verdelen op je baan en er voor zorgen dat er niet teveel treinen tegelijk in die secties aan het rijden zijn.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Barry
Netherlands
126 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2013 : 19:43:47
|
@Wim,
Je trekt conclusies, die er niet zijn. De wissels worden via een aparte voeding geschakeld. Alle wisseldecoders worden weer door een andere trafo gevoed. Die spanning heb ik ook in een meetcircuit gehad en die is stabiel. De beide trafo's leveren 6 Ampère, dus daar is vermogen genoeg.
En zoals ik al zei: ik meet stroom per voeding, dus 1x ECoS (17 Volt, 4 Ampère) en 1x booster (eveneens 17 Volt, 4 Ampère, zowel met een scoop als een hoog frequent Amp#279;remeter). Geen enkele keer komt de stroomsterkte boven de 3.000 mA uit en blijft de spanning keuring op 17 Volt. Jouw stelling, dat ik "dus" teveel treinen in een boostersectie heb, gaat dus niet op.
En het promoten van een TC met boosters, levert al helemaal geen oplossing, tenzij jij bereid bent deze gratis ter beschikking te stellen.
Ik zeg ook niet, dat KL niet in staat is om 20 locs of meer aan te sturen. Echter, bij mij op de baan gaat het boven de 9 locs met regelmaat verkeerd en ik probeer uit te vinden, waar dat door komt.
Misschien toch nog andere suggesties?
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD
I just want to celebrate another day of living |
|
|
Barry
Netherlands
126 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2013 : 19:46:21
|
@Wim,
Je trekt conclusies, die er niet zijn. De wissels worden via een aparte voeding geschakeld. Alle wisseldecoders worden weer door een andere trafo gevoed. Die spanning heb ik ook in een meetcircuit gehad en die is stabiel. De beide trafo's leveren 6 Ampère, dus daar is vermogen genoeg.
En zoals ik al zei: ik meet stroom per voeding, dus 1x ECoS (17 Volt, 4 Ampère) en 1x booster (eveneens 17 Volt, 4 Ampère, zowel met een scoop als een hoog frequent Ampèremeter). Geen enkele keer komt de stroomsterkte boven de 3.000 mA uit en blijft de spanning keuring op 17 Volt. De secties zijn slim verdeeld. Jouw stelling, dat ik "dus" teveel treinen in een boostersectie heb, gaat dus niet op.
En het promoten van een TC met boosters, levert al helemaal geen oplossing, tenzij jij bereid bent deze gratis ter beschikking te stellen.
Ik zeg ook niet, dat KL niet in staat is om 20 locs of meer aan te sturen. Echter, bij mij op de baan gaat het boven de 9 locs met regelmaat verkeerd en ik probeer uit te vinden, waar dat door komt.
Misschien toch nog andere suggesties?
Groeten,
Barry |
Bewerkt door Barry op 30 nov 2013 19:49:26 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
gansep
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2013 : 20:52:51
|
Erik, Iets ander gezichtsveld.
Ik heb in het verleden mijn KL database op een server (NAS) gehad. Tijdens het rijden communiceert KL vrijwel continue met de database en wanneer deze op een server (of andere PC staat) gaat dit via het LAN. In mijn geval een WLAN die niet optimaal was. (uithoek van huis) Toen ontstonden er ook allerlei vertragingsproblemen die lijken op de genoemde problemen. Inmiddels heb ik mijn KL database weer lokaal en werkt het weer prima, maar bij het lezen van het probleem, schoot dit me te binnen als mogelijke suggestie. Groet Erik |
|
|
Barry
Netherlands
126 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2013 : 21:17:22
|
Hai Erik,
Wat jij zegt, lijkt een beetje op de richting, die ik ook kijk. Dan niet zo zeer een slechte verbinding, maar meer in de richting van de hoeveelheid informatie, die heen en weer gestuurd moet worden. Ik vraag me namelijk af of het mogelijk is, dat bijv. de ECoS zoveel signalen achter elkaar moet versturen naar treinen en wissels, dat (door de een grote hoeveelheid treinen en wissels op een relatief kleine baan) een signaal te laat bij een loc aankomt en deze daarom "doorschiet". Geen idee of dat kan, maar met de zoekfunctie op dit forum heb ik nog geen draadje kunnen ontdekken, met iets in die richting. Misschien weet iemand of er een grens is en waar, die dan ligt. Systemen hebben meestal een maximum capaciteit.
Maar ja, het ligt aan de stroomvoorziening, die ik verkeerd heb gemaakt en slim moet aanleggen (heeft iemand enig idee hoe mijn baan eruit ziet en hoe ik mijn stroomvoorziening heb aangesloten) en dus einde discussie. En ja, ik kan niet lezen. Ten minste, zo begrijp ik de reactie van Wim. maar dat zal ik ook wel verkeerd lezen. Zal vast wel ergens in de handleiding staan. Maar ja, geen poging om uit te leggen, wat ik dan kennelijk niet begrijp of niet goed lees. Wim, ik blijf het jammer vinden, dat je zo reageert, want ik ben echt nieuwsgierig wat ik dan verkeerd lees. Ik wil graag wat leren.
Mocht het niet zo zijn, dan ga Ik maar verder probeer uit te vinden, waarom het op andere banen met 20 locs wel lukt en bij mij niet.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD
I just want to celebrate another day of living |
|
|
Schuif
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2013 : 22:08:24
|
Heren,
Wankele voor alle reacties, ik heb vandaag een paar extra ringleiding punten aangelegd, en durfde de Tams booster die ik heb NIET aan te sluiten, dus situatie nu als volgt:
Ecos II Schoone laptop die ik alleen voor KL gebruik Zo' n 30 extra aansluitingen in de ringleiding Spanning alle punten in de baan zo'n 19,5 tot 20,3 volt Alle treinen/loc's rijden geijkt Wissels etc worden allen door de Ecos gevoed/aangestuurd Communicatie logging geeft aan dat sommige treinen/loc nog aan het " leren remmen" zijn
En vanavond met 12 loc's actief gereden Niet allemaal gelijk rijden maR soms wachtend in station of ivm volgend blok bezet
PERFECT
Overigens kan ik "communicatie logging" nu gewoon lezen
In het verleden gaf dit af en toe Aba Cadabra tekst waar ik als dummy niets. Van kon maken,
Dank. Voor jullie aller input, de discussie was "open" maar het resultaat is er.
zonder dit forum was het voor beginners zoals ik echt niet mogelijk op zo'n korte termijn (12 mnd na start bouw tafel en baan) reeds zoveel bereikt te hebben.
Groeten,
Erik |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2013 : 11:26:11
|
Mannuh,
Dit is meer een display van wat er gebeurd over een langere periode bij Koploper. Hoe e.e.a. in elkaar zit vraag me er niet naar, maar het verhaal van spanning is heel herkenbaar vanuit het verleden.
Communicatie tussen Koploper <> Centrale <> Baan is m.i. geen probleem.
Zie hier
Voor de verdere uitdieping van het geheel zie hier http://nordkappe.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=643
Door verdere gerichtere tuning - aanpassing is het gemiddeld aantal km inmiddels boven de 1000 uitgekomen.
Een situatie in het verleden was inderdaad te weinig stroom. Daarnaast zou de verwerkingssnelheid van de computer een negatieve invloed kunnen hebben.
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
phdirk
Netherlands
2561 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2013 : 15:55:15
|
Hi All,
Ik vermoed voor het probleem bij Barry, net als Rob, eerder een probleem in de computer. Bij Barry, zal het op basis van wat hij aangeeft niet aan de stroomvoorziening liggen. Wellicht is het handig de performance van de PC eens te meten tijdens het rijden en dan vooral het CPU-gebruik, het gebruik van het interne geheugen en indien mogelijk het aanspreken van de harde schijf (Dat laatste is eenvoudig na te gaan door te kijken hoe vaak en hoe lang het harddisklampje brandt). Ik heb, niet voor Koploper overigens, een vrij nieuwe netbook, die soms zo traag is als dikke stront, omdat hij dan allerlei dingen staat te doen, die ik niet 1,2,3 snap. De belasting is dan ook extreem hoog en als je dan allerlei opdrachten geeft, raakt hij het spoor echt bijster.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2013 : 16:27:46
|
Ik heb geen probleem
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
rjr
Netherlands
144 Posts |
Geplaatst - 10 dec 2013 : 11:27:40
|
Veel van de problemen hier lijken toch meer op computer capaciteits problemen dan op te weinig stroom. Wissels die te laat geschakeld worden. Treinen die te laat stoppen. Kan me niet voorstellen dat dit komt omdat de stroom niet toereikend is. Wel dat de commando's van de computer gewoon te laat doorkomen, of dat de centrale ze te laat verwerkt.
Dit zou je ook beetje kunnen zien in het overzicht van nog te verwerken opdrachten. Maar ja, ook dat lijstje moet weer bijgehouden worden door de computer, dus als die achter loopt zal ook dat lijstje achter kunnen lopen.
Als treinen langzamer gaan rijden duid dat wel meer op te weinig vermogen. En daardoor zouden wissels helemaal niet meer om kunnen gaan, of half. maar te laat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Koploper moet best wel een en ander doen, en hoe meer treinen er rijden hoe meer er gedaan moet worden. En ergens zit er toch een limiet aan dat wat de computer nog kan bij werken, en treden er vertragingen op. Dus zeker iets om in de gaten te houden.
Heb het zelf ook wel gemerkt, met name bij het doorrijden in cm's Als ik 1 trein laat rijden om dit af te regelen gaat dat prima. Trein stopt elke keer goed, en zo kan ik het prima afstellen. Moet dat dan terwijl er maar activiteit op de baan is dan klopt het opeens niet meer en rijd de trein rustig veel te ver door. Koploper is dan dus niet instaat de commando's op tijd door te geven omdat koploper/computer te druk is met andere acties verwerken.
En dan kan, zeker voor grotere banen, een computer met meer rekencapaciteit dus wel uitkomst bieden.
Groet, Roelco |
|
|
Schuif
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 10 dec 2013 : 13:29:39
|
Hallo Roelco,
wat zijn volgens jouw de goede specificaties voor een computer om het tegelijk rijden met véél treinen, aan te kunnen?
MvG
Erik |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 10 dec 2013 : 14:10:48
|
heb vroeger identieke problemen gehad.Uitgang ECOS2 op 19 volt gezet en ook de boosters.Opgelost.Ik stuur wel aan met een Pentium 4 - 3GHz PC.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman |
|
|
rbeek
Spain
161 Posts |
Geplaatst - 11 dec 2013 : 07:41:15
|
Ook ik heb in het verleden, maar soms ook nu nog wel het probleem dat KL commando's vertraagd op de baan arriveren. En ook ik zocht dat allereerst in de stroomvoorziening. Maar met 7 boosters voor de verschillende baandelen en maar 14 treinen was dat niet aan de orde. Mijn PC, een wat oudere met W98 dan? Van Paul en Wim begreep ik toen dat dat niet het probleem kon zijn. Uiteindelijk was de conclusie dat het probleem lag in het transport van de signalen en werd als vertragende factor het Märklin Interface aangewezen. Wellicht dat ook hier de oplossing in deze richting gezocht moet worden?
René
(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83) |
|
|
Schuif
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 11 dec 2013 : 11:02:12
|
OK,
zal de spanning opvoeren naar 19V; spannend hoor ;-)
ik gebruik geen booster(s) vinden jullie dat noodzakelijk?
zo ja, wat is een goede verdeling, zie mijn bck in bijlage voor suggesties/tips
ik heb wel een ringleiding vanaf de Ecos II met een 30tal aansluitpunten verdeeld over de baan;'
dat is niet voldoende?
ps Ecos voedt ook de wissels!
Groeten,
Erik
201392691111_2013411151620.bck |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 11 dec 2013 : 14:22:44
|
Hallo allemaal, Ik heb met veel belangstelling dit draadje gelezen, omdat ik er veel herkenbaars in ontmoet. Een paar punten, waar ik ook tegenaan loop: - onregelmatige afstand cm doorijden; - laat doorgeven van wisselcommando's; - spanningsdaling.
Ad [/baantal cm doorijden Ik heb daar niet alleen last van wanneer er meerdere treinen lopen, maar ook als ik maar een bezetting van een loc heb. Vooral op een vrij kleine draaischijf (Roco) en een grote loc is dat hinderlijk. De ene keer rijdt hij precies het aantal ingegeven cm door en de andere keer staat niet de volledige loc op de draaischijf, of schiet hij te ver door.
Ad laat doorgen wisselcommando's Ook dit treedt bij mij op eerder nog bij een lage bezetting dan bij een hoge bezetting. Er gaat niets verkeerd, maar een loc staat stil tot het commando gegeven is. Aan de andere kant hoor ik ook vaak, dat een loc al vertrekt, als de volledige wisselstraat nog niet is gezet. Ik zie de loc al rijden terwijl ik de wissels nog hoor schakelen (dat kan ik natuurlijk alleen vaststellen bij lage bezetting).
Ad spanningsdaling[b] Ik heb een vrij grote baan, waarbij ik het niet zo vreemd vind, dat de verst verwijderde decoder (ca 7 m), wat minder spanning krijgt, dan een dicht bij de booster staande decoder - in mijn geval de booster van de centrale, CS1R van Märklin, maar met updates van ESU. De K83 decoders van Märklin hebben hiermee een groot probleem, die begeven het bij een dergelijk spanningsverloop. Andere decoders hebben hiervan gelukkig geen last.
Als redenen voor de vertraging van commando's worden genoemd: hoge bezetting van de baan, trage computers, te lage spanning en een Märklin interface. Bij een factor zie ik vaak het tegendeel, een hoge bezetting op de baan leidt in veel gevallen tot het sneller doorgeven van commando's en een lage bezetting tot vertraging. Een verklaring heb ik niet hiervoor. Ook het type commando is naar mijn ervaring mede bepalend voor de snelheid van doorgeven. De resultaten van logische acties en telfuncties worden onmiddellijk doorgeven. Daarin heb ik nog nooit vertraging geconstateerd.
Te lage spanning heeft bij mij tot problemen geleid met de K83 decoders, maar dat dit de oorzaak van het vertraagd doorgeven van commando's zou zijn, kan ik niet vaststellen. Evenmin of een Märklin interface - want de CS1 is een Märklin product - hiervan de oorzaak is.
Ik ben benieuwd of iemand een verklaring heeft voor het verschijnsel, dat wisselcommando's sneller kunnen worden doorgegeven bij hoge baanbezetting, dan bij lage. Ik zie dan de mededeling in het rijvenster staan: wissels nog niet gezet. Ik zou andersom verwachten. Ik zou ook verwachten, dat, als een Märklin interface de oorzaak zou zijn, dit eerder voorkomt bij veel treinen, dan bij weinig treinen of een trein.
Mvrgr Carel |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|