Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 84 / Bezoekers Vandaag: 2613
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stuurstand > richting andersom aansturen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vandermaas-almere

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 18 nov 2013 :  20:01:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Na 2 jaar eindelijk weer in actieve dienst mijn F7 unit van SP "Daylight".

De rijtuigen hebben een keerschakeling gekregen zodat de sluitlichten in de treinrichting mee wisselen en aan beide kanten een ontkoppeling.

Niets bijzonders zo op het eerste gezicht.

De rijtuigen hebben adres 81 meegekregen en de trekkende eenheid 80.
De ontkoppelaars in de rijtuigen hebben F7 en F8.

In de test met omlopen doet zich nu een fenomeen voor die wat mij betreft niet nodig zou zijn maar mogelijk heel logisch is binnen koploper.

We hebben de omloop cyclus waarbij we de treintype (F7), lengte en stuurstand (Daylight) opslaan en weer lezen bij het aan de andere kant koppelen.

In de globale instellingen per database is onder algemeen-3 bij opslaan stuurstand in blok gekozen voor tijdens verlaten van het blok omdat anders het ontkoppelen niet werkte.

De trein vertrekt komt via de keerlus in K-Top terug op het station K-Oost waar kopgemaakt wordt om weer dezelfde rit af te leggen. Voor het kopmaken wordt zijn 2 routes in gebruikt allebei eindigend op (F7) en afhankelijk of van blok 18 of 19 gereden wordt.

Het vreemde is dat bij iedere keer als er kopgemaakt wordt in het rijwindow tabblad stuurstand om en om het vinkje gaat voor richting andersom aansturen. (zie bijlage)

Hierdoor komt het dat de ene keer het sluitlicht aan de voorkant brand en de andere keer aan de achterkant. Rekenend in de rijrichting van de trein.

Dat is natuurlijk niet juist. Als ik iedere keer dat het vinkje aanstaat deze uit zet is het goed. Ik heb tenslotte bij onderhouden stuurstand rijtuigen het cinkje bij licht aansturen aan staan en onderaan bij rijrichting locomotief aangeklikt.

Na diverse keren alles hierover gelezen te hebben denk ik dat ik het goed het ingesteld. Maar dat getokkel met het vinkje niet zou moeten.

Ik heb ook even mijn database toegevoegd.
Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het gaarne.

Gr. Gerard

Download Attachment: stuurstand.jpg
61,43 KB

Download Attachment: STIEGE_20131118_193101.bck
244,48 KB

In de

Met spoorse groet,
Mit heisse pfeifen,

Gerard van der Maas
NL - Almere

Club: GrootSpoorGroep Nederland
Win7 + Mac OS X - Dimax1200z - 2.62
> Koploper 8.2.12
> Rocrail 2.0 laatste revision (test)
> iTrain 2.1.6 (test)

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 18 nov 2013 :  21:52:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Gerard

Gezien de F7 alleen met de "Daylicht" rijd, zo te zien.
Is het dan niet mogelijk de Daylicht het zelfde adres te geven als de F7?
En de "Daylicht" niet opnemen als stuurstand natuurlijk. Omdat de lichtwissel al door het aansturen van de lok gedaan.
Het zou moeten werken. Wanneer de sluitseinen verkeert om branden gewoon de lok of rijtuigen omdraaien.




Groetjes
Walter

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.

Bewerkt door n160weer op 18 nov 2013 21:53:41
Ga naar bovenaan de pagina

vandermaas-almere

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 18 nov 2013 :  22:04:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walther,

Bedankt voor je reactie. Dat zou een makkelijke oplossing zijn echter dan kunnen toekomstige uitbreidingen niet tevens zijn de 16 functies van de ltrekkende eenheid al gebruikt maar dat is een ander verhaal.

Ik ga nog even niet van een bug uit maar ik wil wel weten wat ik mis, fout gedaan heb of niet begrijp van de werking.

Koploper werkt al zo lang dus ik moet iets over het hoofd gezien hebben.


Gr. Gerard

Met spoorse groet,
Mit heisse pfeifen,

Gerard van der Maas
NL - Almere

Club: GrootSpoorGroep Nederland
Win7 + Mac OS X - Dimax1200z - 2.62
> Koploper 8.2.12
> Rocrail 2.0 laatste revision (test)
> iTrain 2.1.6 (test)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 nov 2013 :  22:43:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Vul ook even in vanuit welke kant je komt rijden. Dan heb je meer kans dat het gaat werken.
Vaste treinroute / details van de blokken waar stuurstand wordt opgeslagen en opgehaald. Daarbij moet je kant a/kant b opgeven. Zie voor verdere uitleg de helpfile.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

vandermaas-almere

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 19 nov 2013 :  19:00:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Vul ook even in vanuit welke kant je komt rijden. Dan heb je meer kans dat het gaat werken.
Vaste treinroute / details van de blokken waar stuurstand wordt opgeslagen en opgehaald. Daarbij moet je kant a/kant b opgeven. Zie voor verdere uitleg de helpfile.

Mvg,
Paul.



Paul, bedankt voor deze hint. Dat was inderdaad de oplossing. Heb even de diverse mogelijkheden bekeken en in de huidige situatie heb ik zowel bij het opslaan als bij het ophalen "Kant A" ingegeven en nu werkt het zoals verwacht.

Gr. Gerard

Met spoorse groet,
Mit heisse pfeifen,

Gerard van der Maas
NL - Almere

Club: GrootSpoorGroep Nederland
Win7 + Mac OS X - Dimax1200z - 2.62
> Koploper 8.2.16
> Rocrail 2.0 laatste revision (test)
> iTrain 2.1.6 (test)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina