Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 90 / Bezoekers Vandaag: 1956
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ontwerp Baan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

GTIBert

Netherlands
271 berichten

Geplaatst - 04 nov 2013 :  14:31:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Kan iemand eens naar mijn Ontwerp kijken of ik de bezetmelders op de juiste manier en plaats gezet heb.
Ik hoor gaarne opmerkingen.

Alvast bedankt.

Download Attachment: Bert-Hoensbroek.bck
10,95 KB

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .


Gr. Bert

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  15:05:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert, geen idee maar wat bedoel met goed heb gezet, zie alleen maar een cirkeltje. Die alleen een indicatie geven van een daaraan gekoppelde melder, verder doet dat cirkeltje niets.

Melders ken je toe aan blokken, anders gezegd met melders maak je blokken binnenkomstmelder stopmelder b.v.
De Aeldertbaan heeft je laten zien hoe dat moet en hoe dat werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 nov 2013 19:36:21
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  15:05:51  Toon profiel  Reageer met citaat
In de backup heb je nog geen enkele bezetmelder ingevoerd, alleen aangegeven dat je er twee met elk 16 uitgangen hebt.
Dus of je hebt de verkeerde database meegestuurd, of je snapt er nog niet veel van of ik snap jouw vraag niet (of een combinatie van deze drie).
Nu ben je sinds een week of drie hier actief met vragen stellen, in die tijd stuiter je van het ene naar het andere onderwerp, gaat daarbij ook de gevorderde onderdelen van koploper niet uit de weg.
Voor mij mag je, maar snap je waar je mee bezig bent? Lukt het je om een eenvoudig baantje werkend te krijgen in Koploper. Het komt misschien heel denigrerend over, maar zo is het niet bedoeld.
Als je al met de aeldertbaan aan het stoeien bent geweest en dat begrijpt, zou je deze vraag naar alle waarschijnlijkheid niet stellen, want dan kun je hem zelf beantwoorden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  15:20:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat kunnen jullie lekker motiverende antwoorden geven.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .


Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  15:33:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals ik al zei, voor mij mag je proberen je koploper eigen te maken op de manier zoals je nu doet. Velen zijn je voorgegaan, de meesten kwamen er vroeg of laat achter dat stap voor stap en eenvoudig beginnen tot een bevredigender resultaat leidde. Realisme komt niet altijd motiverend over.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  15:34:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Dan verwijs ik je naar de beginners cursus in de vorm van de Aeldertbaan, daar vind je een antwoord op deze vraag.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  20:06:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door GTIBert

Wat kunnen jullie lekker motiverende antwoorden geven.


Ach ja, we zijn de beroerdste niet

Heb je database eens bekeken en je houdt er op zijn zachts gezegd een aparte manier van werken op na.
Zo heb je lukraak 3 blokken "gedefinieerd" maar zonder enige samenhang. Verder heb je geen eigenschappen van de bloken ingesteld, ontbreekt enige vorm van bezetmelding etc.
Maar je maakt je al wel druk over hoe je baanplan eruit ziet.

Probeer nu eerst eens de Aelderbaan goed werkend te krijgen zodat je de basis onder de knie hebt.
Daarna kan je eens voorzichtig beginnen het geleerde op je eigen baan toe te passen. Dus ook daar de volgorde van werken uit de Aelderbaan handleiding volgen. Je zal zien dat het dan stukken beter gaat dan maar wat lukraak proberen je eigen baan in te voeren.
Er zit echt wel een logica achter Koploper

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  21:34:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

En misschien even ten overvloede de bezetmelding kunnen wij niet controleren aan de hand van een sporenplan of een database, de bezetmeldingen zitten in je echte baan, en in koploper kan je van alles invullen, dus ook dat wat niet met de werkelijkheid in overeenstemming is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  22:30:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Ik heb ook even naar je ontwerp gekeken, maar heb nog wel de nodige gegevens van je nodig. Stuur me via mijn profiel (klik daarvoor op mijn naam) even een mail, dan kunnen we kijken wat er nog nodig is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2013 :  22:38:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Dirk,

Daar hebben we toch een forum voor.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  00:17:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had zoiets als, er staan te veel of te weinig bezetmelders, of misschien op de verkeerde plaats.
Maar niks van dat alles, alleen antwoorden die ik helemaal niet gevraagt heb.

Maar toch bedankt!


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .


Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  06:40:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry hoor Bert maar als je het niet begrijpen wilt houdt het voor ons ook op.
Zoals Wim al schrijft zijn de stippen op je sporenplaan alleen een visueel hulpmiddel. Zegt helemaal niets over hoeveel bezetmelders je werkelijk gebruikt. Als jij er maar twee tekent en er bv 10 gebruikt is dat iets wat wij niet kunnen zien.
Alleen jij weet waar en hoeveel bezetmelders er liggen.
Hoeveel bezetmelders je gebruikt ligt eraan wat je wilt.
In principe kan je met trwee melders per blok toe, een binnenkomst en een rem/stopmelder. Tussenliggende delen kan je ongedetecteerd houden. Rijdt je met stroomdetectie dan kan je er ook voor keizen om de tussenliggende delen ook te detecteren. Zelfde voor wisselstraten. Daar is geen detectie nodig maar mag wel. En voor korte blokken zou je ook nog met 1 melder toe kunnen.
Je ziet, je kan alle kanten uit en alleen jij weet wat voor jouw baan de beste optie is. In je baanplan kan je dan de stippen min of meer opo de zelfde plaats leggen als waar ze in werkelijkheid ook liggen.
Maar nogmaals, alleen jij kan beoordelen of ze goed liggen.

Kan je net zo goed een staatslot laten zien en vragen of dat de winnende is

@Dirk,
Volgens mij heeft het niet zoveel nut om Bert zijn database in te gaan vullen. Nu staat er nog niets in en als jij dat voor hem doet leert Bert er niets van.
Beste is als Bert eerst zijn proefbaantje werkend krijgt en door krijgt wat er gebeurd als je bepaalde zaken instelt.

Bewerkt door remunj op 05 nov 2013 08:31:30
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  08:30:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bert,

Ooit zal er een dag komen dat jij Koploper ook beter zult begrijpen. En als je dan met die opgedane kennis en ervaring je vraag, of je vragen nog eens naleest, dan zal ook jij je achter je oren krabben.
Het is dus niet zo dat als jij het niet begrijpt wij verkeerde of vervelende antwoorden geven om je bijvoorbeeld met een kluitje het riet in te sturen. Je vraag te samen met de getoonde BCK daar kunnen we niets mee, en wat jij voor ogen hebt of in je gedachte hebt werkt zo niet. Nogmaals verwijs ik je terug naar de beginnerscursus Aeldertbaan, daar staat hoe het werkt met bezetmelders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  11:42:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Ik heb geprobeerd je een mail te sturen, maar ik krijg een foutcode, omdat de mailbox vol is. Als je leegmaakt kan ik je wat dingen opsturen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 05 nov 2013 11:42:55
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  14:10:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk dit heb ik vandaag er van gemaakt.

Download Attachment: Bert-Hoensbroek_20131105_130202.bck
26,71 KB

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .


Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  14:19:39  Toon profiel  Reageer met citaat
En dit ook nog ff erbij gezet

Download Attachment: BertHoensbroekOntwerp.jpg
54,25 KB

Download Attachment: BertHoensbroekBlokken.jpg
72,71 KB

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .


Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 nov 2013 :  14:22:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Heel mooi, maar je trein zal er nog steeds niet beveiligd en automatisch door gaan rijden, het is nog steeds alleen maar visueel.
Bezetmelders zijn bij de blokeigenschappen niet ingevuld en ook zijn er geen wisselstraten aangemaakt.
En of het met de werkelijkheid op je baan overeenkomt, ook dat kunnen we hier niet aan zien of mee controleren.

Overigens als het de werkelijkheid moet voorstellen, dan zie ik heel veel blokken met maar 1 melder. Wil je het netjes laten rijden dan heb je minimaal 2 melders per blok nodig. En als je de gedachte hebt dat je de stopmelder kunt gebruiken als aankomstmelder van het volgende blok, dan moet ik je teleurstellen, dat zal niet werken.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 nov 2013 14:27:22
Ga naar bovenaan de pagina

eddy61

Belgium
33 Posts

Geplaatst - 06 nov 2013 :  08:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

bv in blok 10 en blok 11 moet je voor de wissel nog melders bij zetten
een wissel hoord nooit samen met een blok

mvg
eddy

eddy
Ga naar bovenaan de pagina

Pjedro

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 19 nov 2013 :  12:28:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Bij blok 15 heb je helemaal nog geen bezetmelders aangegeven.

mvg Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina