Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 125 / Bezoekers Vandaag: 955
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 128
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Geen contact Kl.8.2 test prog. met interface 6050 Marklin
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

AlbertJ

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 15 okt 2013 :  14:47:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben na jaren weer eens begonnen met de trein en Koploper.
Nu wil ik alleen het Test prog. van KL. 8.2 gaan gebruiken om een lok aan te sturen maar ik krijg geen contact met de interface 6050 en de 6021 van Marklin?
In de handleiding staat dat dit wel zou moeten kunnen zonder stamkaarten enz. te moeten maken.
Uiteraard heb ik wel een database aangemaakt met Marklin/Edits en 2400 badrate en poort nr. com1
Maar zo gouw ik het prog. op wil starten krijg ik meldingen dat de centrale uit zou staan of dat de centrale aan moet staan, maar deze staat aan!
Het vreemde is dat als ik de communicatie kabel in de oude PC steek een Pen 2 met Win98 die nog met KL. 4.2 draaid dat alles dan goed werkt!
De nieuwe PC's waar Kl 8.2 op staat is een Pen 4 met XP en een Pen. 4 met Win7 hiervan zijn de compoorten getest en staan ook op com1.
Wat zie ik over het hoofd om het uiteindelijk wel te laten werken?
Weet iemand de oplossing?

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  15:03:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Albert,

Welkom op het forum. Zo van afstand is lastig te zien wat er mis gaat in de communicatie. Daarom even een paar schoten voor de boeg:
Staat de communicatie echt aan, of staat Koploper nog in de testmode, waarbij er geen verbinding is met de centrale.
Is de goede compoort gebruikt.
Als er sprake is van een USB-serieel kabel is dan de goede driver geïnstalleerd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

AlbertJ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  17:04:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk

Dank je voor je reactie.

Koploper staat niet in de testmode maar in de aangemaakte database.
De interface is nog via een (RS232) poort op de PC aangesloten.
Wat bedoel je met staat de communicatie aan?
Moet ik nog ergens een vinkje zetten?
In ieder geval lukt het niet met de groene knop dan krijg ik dus de melding dat de centrale niet aan zou staan?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  19:48:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als het echt een 6050 interface is dan kan het wel eens een CTS probleem zijn, als dit signaal niet gegeven wordt door de interface dan denkt koploper dat de centrale uit staat.
Dat signaal is ook de kortsluiting trigger voor koploper. Heeft er alle schijn van dat dit je probleem is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AlbertJ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  20:21:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Inderdaad de oude 6050 interface had dat probleem, maar deze heeft de modificatie gehad en geeft dus wel het CTS signaal.
Mocht om de een of andere reden het CTS signaal niet gegeven worden,
hoe zou het dan kunnen dat het systeem met Kl. 4.2 op mijn oude PC. wel werkt?
Daar kan ik namelijk wel het test prog. oproepen en alles laten werken!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  21:56:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Albert,

Ik geef je dit aan als mogelijke oorzaak, je CTS heeft ook nog een ontvangende zijde, namelijk de PC. Dus ik weet het verder ook niet.
Weet alleen dat dit het enigste signaal is waarop koploper bepaald of er verbinding is of niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  22:41:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

Koploper heeft geen probleem met de 6050 interface met CTS bug, mijn oude interface is eveneens van de 1e generatie, en met de meeste software inzetbaar.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

AlbertJ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  22:41:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Het lijkt er nu dus op dat het geen vinkje of een instelling is die ik vergeten ben.
Ik had ook al een andere 6050 geprobeerd maar die had een oud IC dus geen CTS! het mooiste zou zijn om een goed werkende interface 6050 met CTS of 6051 te kunnen proberen.
Ik zal mijn 6050 is onderzoeken op CTS signaal.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groeten Albert
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 16 okt 2013 :  17:07:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Albert,

Als je je PC voor Koploper alleen gebruikt om databases te testen, kun je bij [Algemeen]=>[Globale instellingen] een vinkje zetten bij "Testen zonder communicatie" Koploper staat dan in de testmode en zal geen signaal uitzenden. Dat was het vinkje dat ik bedoelde, maar dan zou je ook een melding moeten krijgen dat je in de testmode draait.
Ik zou toch ook nog eens kijken of je de juiste COM-poort hebt geselecteerd. Nieuwe PCs hebben er vaak een heel stel, virtueel en hardwarematig. Als je de verkeerde COM-poort is gekozen, zal er ook geen communicatie zijn.
Succes bij het verder uitzoeken van het probleem.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

AlbertJ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  19:28:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en Dirk

Ik zal even reageren op jullie bericht.

KL 8.2 Staat niet in de testmode maar op de gemaakte database.
De com-poort is juist geselecteerd dit is 100% zeker daar ik nu pen 7 en 8 doorverbonden heb aan de PC kant ( dit is het CTS signaal )
Met deze doorverbinding reageert de Interface en KL. wel en kan ik een trein laten rijden!!! vanuit het testprogramma treinen.
De fout heeft dus duidelijk met het CTS signaal te maken!
Inmiddels heb ik de interface uit elkaar liggen en is alle elektronica na de CPU gecontroleerd hier is geen defect geconstateerd.
Nu moet de CPU nog getest worden op de DT en CTS uitgang.
De RD ingang werkt immers ander zou er nu geen trein rijden.
Tot zover mijn bevindingen.

Groeten Albert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  19:33:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Albert,

En degene die je daar op wees wordt niet genoemd in je berichtgeving. Jammer toch maar weer dat anderen met de eer gaan strijken.

Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AlbertJ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  19:52:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Ik had nog geen reactie op de berichten van Walter en Dirk gegeven en dat vond ik wel zo netjes!
Maar Wim jij had het er als eerst over dat er iets mis is met het CTS signaal dus alle eer hoor!
Ik ga nu proberen de CPU door te meten.

Groetjes Albert
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina