Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 613
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Koploper spiegelei icm massoth centrale
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vandermaas-almere

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 04 aug 2013 :  12:48:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Het bekende, tenminste ik neem aan dat het bij iedereen bekend is, fenomeen dat het gebruik van het spiegelei in koploper icm met een massoth centrale problemen geeft.

Wij hebben altijd de fout bij massoth gelegd waar het massoth software versie 2.62 betreft. Een paar maanden terug heb ik ook mensen gesproken die ook vreemde situatie hadden met versie 2.61 van massoth.

Inmiddels heb ik een paar software programma's uitgetest welke geen problemen geven met massoth versie 2.61 of 2.62 daar waar het om de verbinding met de centrale gaat.

De noodrem situatie in koploper icm messaoth geeft geen probleem alleen tijdens het herhaaldelijk verbreken en verbinden met de centrale via het spiegelei.

Achter deze functie zitten natuurlijk commando's die specifiek voor de massoth zentrale van toepassing is dus als je geen massoth centrale hebt/gebruikt zal je zeggen hoe kom je erbij er is geen probleem.

Ik weet er wordt niet meer actief aan koploper gewerkt maar we zien toch dat bugs en wensen uit de vriendenkring verwerkt worden.

Feit is dat in mijn tests ik dit fenomeen niet met andere software programma's tegenkom. Nu is dat geen bug in de werking van koploper op zich maar mogelijk staat er toch een instructie niet helemaal zoals massoth het bedoeld heeft.

Koploper blijft toch de koploper in de pc besturing van de baan en ik geef de massoth centrale graag even af als er naar gekeken zou kunnen worden.

Gr. Gerard

Met spoorse groet,
Mit heisse pfeifen,

Gerard van der Maas
NL - Almere

Club: GrootSpoorGroep Nederland
Win7 + MaxOS X - Dimax1200z - 2.62
> Koploper 8.2.5 beta
> Rocrail 2.0 laatste revision (test)
> iTrain 2.1.6 (test)

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 aug 2013 :  16:15:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goed, en wat is het probleem dan?


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

WillemvanOers

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 07 aug 2013 :  00:45:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Hallo Wim en Iedereen,

Ik zal proberen het anders te verwoorden.

Ik doe het volgende:
Ik zet de massothcentrale aan, groen lampje aan, centrale in bedrijf.
Ik start Koploper op. Ik druk op het groene spiegelei. Ik kan dan met het rode spiegelei de centrale weer uitzetten, rood lampje aan, centrale uit bedrijf. Tot zover geen probleem. Druk ik daarna weer op het groene spiegelei dan gaat alles in de stress(knipperende schermen op pc en centrale) en is geen communicatie meer mogelijk. Dan moet Koploper weer geforceerd afgesloten worden om daarna alles weer te kunnen herhalen.
Dit probleem is enigzins te omzeilen door:
Ik zet de massothcentrale aan, groen lampje aan, centrale in bedrijf. Ik start Koploper op. Ik druk op het groene spiegelei. Ik kan dan wel met de noodstop in Koploper de centrale uit en weer in bedrijf zetten zoals het bij het spiegeleieren ook zou moeten kunnen.
Ik hoop dat het nu voor iedereen wat duidelijker is.
Groet,

Willem van Oers
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 07 aug 2013 :  19:38:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard en Willem,

Ik heb heel lang geleden, in 2007, een analoog probleem gehad met mijn IB en Koploper. Als in Koploper op het groene spiegelei werd gedrukt, ging op het TwinCenter wel het groene lampje aan, maar vervolgens hing de zaak. Als dan het TwinCenter weer uit werd gezet (rode lampje), kwam Koploper ook weer vrij en kon de zaak wel worden gestart.
Het had te maken met het uitlezen van de data tussen Koploper en het TwinCenter. Op een gegeven ogenblik probeerde Koploper meer data uit te lezen dan het TwinCenter kon leveren, zodat Koploper stond te wachten op gegevens die niet kwamen. Paul heeft hier toen ook naar gekeken en een oplossing voor gemaakt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 07 aug 2013 19:39:15
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 aug 2013 :  20:57:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Willem,

Geef koploper de tijd om netjes af te sluiten, en druk niet kort na elkaar op de spiegeleieren.

Door daar op te drukken wordt de comport afgesloten, en worden de actieve locomotieven en allemaal op snelheid nul gezet, dat duurt even. Bij het opstarten zal er informatie uit de centrale worden opgevraagd, druk is dat nog niet klaar en je drukt op het rode spiegelei dan kan koploper de kluts kwijt raken samen met de centrale. Als je op de noodstop drukt en dus een andere opdracht geeft dan wordt alleen een power off commando naar de centrale gezonden en blijft de comport actief. en wordt er verder niet zoveel informatie over en weer gezonden.
Dit zelfde probleem is er ook met bij voorbeeld een Intellibox/Twin-center, dus het is zeker geen Massoth probleem, maar meer het probleem van een ongeduldige treinbestuurder, die te snel wil.
Gewoon geduld, en als je de logging aanzet tijden het opstarten of afsluiten dan zie je wat er allemaal gaande is, en pas als dat tot rust is gekomen kun je weer verder.

Het beste zou zij als er tijdens de initialisatie van het systeem, niet meer de mogelijkheid is om op de spiegeleieren te klikken.

Als ik de manier van opstarten en afsluiten vergelijk met b.v. iTrain dan start iTrain alleen de communicatie en zet eventueel de centrale aan. Leest verder geen gegevens in.
Sluit je iTrain af met verbinding verbreken en de rijden nog treinen op de baan dat zet iTrain alleen de centrale uit en sluit de communicatie poort.

Zet jij daarna de centrale weer aan zonder PC sturing dan rijden de trein onbeheerd verder, met alle eventuele gevolgen vandien. Als dat is wat je wil dat kan, maar ik denk dat de manier waarop Koploper afsluit en opstart, al duurt het iets langer de betere manier is.
Geduld is dus ook hier een schone zaak.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 aug 2013 21:07:16
Ga naar bovenaan de pagina

WillemvanOers

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 08 aug 2013 :  00:19:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Hallo Wim en Iedereen,

Het heeft niets met geduld te maken, geduld hebben we genoeg. Ik heb trouwens ook een IB dus kan ik dat mooi vergelijken.
Als we lang wachten en dan op groen spiegelei drukken gaat het ook fout. Het gaat dus alleen fout bij het klikken op het groene spiegelei.
Het gaat gelijk fout als:
Ik zet de massothcentrale aan, groen lampje aan, centrale in bedrijf. Met de handy druk ik op de noodstop, rode led knippert op centrale.
Ik start Koploper op. Als ik dan op het groene spiegelei druk gaat het gelijk fout. Misschien is het zo zoals Dirk omschrijft maar na de klik op het groene spiegelei kunnen we niets meer en moet Koploper geforceerd worden afgesloten.
Groet,

Willem van Oers
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 aug 2013 :  00:42:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Willem,

Dan zal de situatie zo niet opgelost kunnen worden, en zal Paul dat moeten bekijken met een centrale erbij, of hij daar de gelegenheid voor heeft dat kan ik niet bepalen, maar één voordeel hij leest gewoon mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

WillemvanOers

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 09 aug 2013 :  00:24:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WillemvanOers  Reageer met citaat
Hallo Wim en andere Koplopers,

In ieder geval bedankt voor het meedenken, we wachten het rustig af.
Groet,

Willem
Ga naar bovenaan de pagina

vandermaas-almere

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 09 sep 2013 :  18:24:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allen,

Langs deze weg wil ik iedereen informeren dat dit topic is opgelost met de nieuwe release 7 van versie 8.2

Dank aan Paul voor de aanpassingen en Wim bedankt voor het meekijken.
Het was persoonlijk een mooie en prettige samenwerking.

Gr. Gerard

Met spoorse groet,
Mit heisse pfeifen,

Gerard van der Maas
NL - Almere

Club: GrootSpoorGroep Nederland
Win7 + MaxOS X - Dimax1200z - 2.62
> Koploper 8.2.7 beta
> Rocrail 2.0 laatste revision (test)
> iTrain 2.1.6 (test)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina