Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 396 / Bezoekers Vandaag: 6791
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1039
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beztemelders van slag
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

AdrieE

Netherlands
123 berichten

Geplaatst - 22 sep 2013 :  16:43:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ben sinds vandaag aan het testen met de laatste versie maar nu gaat het geheel mis met de bezetmelders. Ben de hele dag al aan het zoeken maar kom er niet uit. Wie kan mij helpen?

Er zijn enkele wisselstraten beveiligt met een bezetmelder, hier van gaan sommige af terwijl dit niet zou kunnen. Dit gebeurd al in de simulatie-mode.



Download Attachment: baan-055.bck
116,52 KB

Groet Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 22 sep 2013 :  20:19:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adrie,

Kijk dan eens wat je bij waar in blok hebt aangeklikt en dus ingevuld, volgens mij ben je daar niet consequent geweest en het is dan ook geheel volgens het beeld wat je ziet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 23 sep 2013 :  18:13:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Als je even zegt wat je bedoelt, want ik kom er zo niet uit wat er fout gaat.

Grt. Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 sep 2013 :  21:19:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat


Hier zeg dat voor het tweede punt= 67.8 een waarin blok geel moet worden heb je zo aangeklikt. Echter je maakt punt

Alleen de waarheid ligt in het midden 67.7 geel. Die heb je op een andere manier daar aan toegekend. Dus één van de twee indicaties is onjuist. En dat is wat je ziet gebeuren.

Mvg
Wim.


s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 23 sep 2013 21:21:36
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 23 sep 2013 :  21:33:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Goed gezien maar daar zit een adder onder het gras.
70.5 zit in de wisselstraat.
67.8 komt dan, daarna komt 68.8 en die zit aan een lichtsluis, dit voor lengtemeting.
Dan komt vervolgens 67.7 en 67.6.

Mijn grote probleem zit in rijden van 1 > 5, mijn wisselstraten hebben ook een bezetmelder hoe stel ik dit goed in?
Ik kan er zelf niet zo achter komen.

Grt. Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 23 sep 2013 :  21:57:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adrie en Wim,

Nu Wim dit plaatje laat zien, zie ik ineens dat Adrie, zowel bij "waar in blokken", als bij "Wissel/ waar in blok/ lijn bezet bij", gegevens heeft ingevuld.

Wat ik uit de handleiding begrijp is dat je voor een van de twee moet kiezen.


Uit de handleiding:

De punten "waar in blok" kunnen worden gekoppeld aan een bezetmeldpunt (zie: baanontwerp 'ook bezet bij') en hoeft hier niets onderhouden te worden. Sinds versie 5.4 bestaat deze methode. In eerdere versie is er sprake van de 'oude' methode. Als je de bestaande 'oude' methode wilt veranderen naar de nieuwe methode, moet je 2 zaken doen:

· Vastleggen van de koppeling tussen de bezetmeldpunten en de punten 'waar in blok', zie 'ook bezet bij'.
· De huidige definities van dit onderdeel voor 'waar in blok' allemaal verwijderen.

Dit laatste kan simpel worden gedaan door met de rechtermuisknop te klikken in de lijst 'Welke bezetmeldpunten komen er'. Er wordt nu een popup-menu zichtbaar en hierin kan je kiezen om alleen de geselecteerde combinatie van/naar blok te verwijderen of de combinatie voor alle van/naar blokken. Met deze laatste optie verwijder je alle hier vastgelegde combinaties en werkt alles geheel volgens de nieuwe methode. Voor het verwijderen wordt nog wel eerst gevraagd of je het zeker weet.



Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 sep 2013 :  22:24:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adrie, goed lezen wat ik je schrijf en goed kijken wat ik je laat zien. Dat addertje wat jij zegt speelt hierbij geen rol.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 24 sep 2013 :  22:05:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Jan

Ik zie hem nu ook, hier staan fouten.
wat moet je doen om op de nieuwe methode te gaan en ook de wisselstraat beveiligt te laten.

Grt. Adrie


Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 24 sep 2013 :  23:21:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adrie,

Dat heeft toch niets met de punten waarin blok te maken.
Je geeft gewoon je melder op en zegt bij welke melder de wisselstraat vrijgegeven mag worden.
En volgens mij heb je dat al gedaan bij de wisselstraat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 24 sep 2013 23:24:15
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 25 sep 2013 :  22:54:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrieE


wat moet je doen om op de nieuwe methode te gaan en ook de wisselstraat beveiligt te laten.




Hallo Adrie,

De nieuwe methode heb je al bijna helemaal ingevuld. Wat je nog kunt doen is het koppelen van wissels aan bezetmeldpunten. B.v. bezetmeldpunt 70.7 aan wissel 203. Hiervoor in tool "Wissel/ waar in blok/ lijn bezet bij", ga bij bezetmeldpunt naar 70.7, klik dan rechts op wissel 203 en zet een vinkje bij geselecteerd. Als er dan een los rijtuig op bezetmeldpunt 70.7 staat dan worden de wisselstraten met wissel 203 niet meer geselecteerd.

Voor het verwijderen van de gegevens onder de knop "Vastleggen 'waar in blok" kun je rechtsklikken in het grote witte vlak in "Tool: waar in blokken", en vervolgens alle gegevens in één keer verwijderen.

Groeten Jan.

Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 26 sep 2013 :  06:29:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Bedankt voor je antwoord, ik zal hier eens mee gaan stoeien.
Had al af en toe een storing maar kon al niet geheel de vinger op de zere plek krijgen.

Groet Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 05 okt 2013 :  22:17:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Jan,

Heb de database aangepast en volgens mij is de fout hersteld.
Alleen heb ik soms dat als er van blok 1 > 9 wordt gereden dat de trein daadwerkelijk rijd maar Koploper dit niet ziet en dus nog in blok 1 wil wegrijden.

De nieuwe methode is als ik het goed zie:
Bij digitale onderdelen de bezetmelders
Bij baanontwerp de tool wissel/waar in blok/ lijn bezet bij
bij algemeen-3 bezetmelding aktief obv bezetmelding.

Bijgaande mijn aangepaste database, misschien dat jullie oplossing zien voor bovenstaande fout?

Groet Adrie



Download Attachment: baan-061.bck
118,28 KB

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 06 okt 2013 :  09:08:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adrie,

In demo-mode werkt het.

Van blok 1 naar blok 9, heb je bezetmelder 68.1, 68.2 en 68.3 ingevuld. Als 68.1 niet werkt of in een ander blok ligt, is de trein voor Koploper niet aangekomen in blok 9, en blijft dan in blok 1 staan.

Verder zie ik zo 1 2 3 geen fouten meer en klopt de rest van jouw verhaal ook.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 okt 2013 :  10:53:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Adrie,

In blok 9 zit nog een fout aankomende uit blok 1 in blok 9 zg je dat je terug mag naar blok 1 maar ik zie geen vinkje bij keer loc.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 06 okt 2013 :  14:48:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt en ga hier direct even naar kijken.
Zou dit er voor zorgen dat zo af en toe mijn treinen hier in de fout gaan.

De nieuwe methode heb ik die zo goed begrepen?

Grt. Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 okt 2013 :  16:11:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adrie, dat denk ik wel ja, als jij koploper met een kluitje het riet in stuurt zal hij tocht echt het pad kwijt zijn.

Naar de rest heb ik niet gekeken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 06 okt 2013 :  19:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Alvast dank dat je er naar wilt kijken.
Heb vanmiddag proef gereden maar heb 2 X een spookmelding gehad in blok 1 en 2.
Zou de oorzaak zijn omdat een treinstel door de lengte soms over een railstuk staat, dit omdat hier elke rail een bezetmelder heeft i.v.m. stoppen op trein lengte.

Groet Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 06 okt 2013 :  19:36:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adrie,

Ik zal ook eens in je database duiken. Ik herken jouw probleem ook. Bij mij treedt iets vergelijkbaars af en toe op als trein 1652 van blok 22 naar blok 2 rijdt. De trein staat dan fysiek nog in blok 22, terwijl Koploper denkt dat hij al in blok 2 staat, zodat de zaak vaststaat. Ik zal dat ook eens nalopen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 okt 2013 :  20:23:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrieE

Zou de oorzaak zijn omdat een treinstel door de lengte soms over een railstuk staat, dit omdat hier elke rail een bezetmelder heeft i.v.m. stoppen op trein lengte.



Adrie, geen idee dat zijn nu net de dingen welke je niet in test-modus kunt testen. Dat is gewoon een situatie op je baan, en die zul je daar moeten vinden en oplossen. Heeft niets meer met je database zelf te maken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 06 okt 2013 :  21:48:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je hulp en ik ga er gewoon mee stoeien.
Als ik kan vinden wat het is zal ik dit hier melden.

Dirk,

Dat jij ook zo iets vergelijkbaars heb, kunnen we samen via de mail de boel nog eens uit wisselen.

Grt. Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 07 okt 2013 :  15:53:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adrie,

Je database heeft bij mij in de demomode bijna een dag gedraaid zonder problemen. Ik vermoed, net als Wim een hardwarematige achtergrond van je probleem, bijvoorbeeld dat doordat de trein te ver doorrijdt er al bezetmelders bezet zijn, die dat nog niet zouden moeten zijn. Dat is inderdaad alleen maar op de baan te achterhalen.
Het probleem bij mij doet zich maar incidenteel voor. Als het zich weer voordoet zal ik er eens een goede analyse van maken en je dat laten weten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 okt 2013 :  16:52:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb jij er dan 24 uur ook gekeken of alle loks diemoesten keren ook daadwerkelijk zijn gekeerd?
Dit soort fouten zie je alleen maar als je alle rijwindows open hebt staan en precies weet waar gekeerd kan/moet worden.

Ik kan zo een database maken die in demo mode goed werkt, echter in de praktijk alleen maar ellende geeft.

Pas dus op met zulke uitspraken, ze kunnen verkeerde verwachtingen geven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 08 okt 2013 :  16:43:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en anderen,

Ik heb geen locs zien keren tijdens de demorun. Voor zover ik heb gezien reed alles in één richting. Het is inderdaad zo dat keren in de demo altijd goed gaat, terwijl dat in het echt niet zo hoeft te zijn. Daarom is mijn uitspraak ook gedaan op basis van de demomode en vervolgens een vermoeden uitgesproken. Alleen als je bij de echte baan gaat kijken, kun je dat vermoeden bevestigen of verwerpen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 okt 2013 :  17:21:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrieE

Zou de oorzaak zijn omdat een treinstel door de lengte soms over een railstuk staat, dit omdat hier elke rail een bezetmelder heeft i.v.m. stoppen op trein lengte.



Adrie, geen idee dat zijn nu net de dingen welke je niet in test-modus kunt testen. Dat is gewoon een situatie op je baan, en die zul je daar moeten vinden en oplossen. Heeft niets meer met je database zelf te maken.

Mvg
Wim.



@Dirk, dan nog maar even mij zelf citeren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 08 okt 2013 :  22:52:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim, Dirk en de rest

Misschien niet netje om te vragen maar doe het toch maar.
Als ik alle treinen verwijdert met uitzondering van Syntus, laat deze dan automatisch rijden dan gaat deze pendelen tussen de buiten en de binnen baan en anders om.
Blok 1 en 2 hebben het zelfde probleem
Als het treinstel is gestopt en gaat keren in blok 2 zal deze vervolgens naar blok 5 rijden en daar gaat iets fout met de bezetmelding maar WAT??? Het zit in de bezetmelder maar hoe.
Ben al aan het wisselen en kijken maar begrijp het niet echt.
Dit is in simulatie te zien

Groet Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI Windows-XP
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 okt 2013 :  23:10:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adrie,

Volgens de gegevens in je laatste database mag de Syntus helemaal niet in en naar blok 5 rijden dat blok heb je uitgesloten voor deze trein via een variabele route.

Maar onder in je rijwindow van de betreffende lok kun je volgen welk meldpunt hij verwacht, wordt deze niet bereden dan zal ook het daarop volgende meldpunt niets doen en zal hij blijven wachten op dat meldpunt.
Ook dat is weer iets wat we niet in simulatie kunnen zienen of naspelen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 08 okt 2013 23:19:39
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina