Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 125 / Bezoekers Vandaag: 3530
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Loc rijdt schokkend weg bij handmatig rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Sunbird

38 berichten

Geplaatst - 13 aug 2013 :  09:18:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben sinds korte tijd aan het stoeien met koploper aan mijn trein baan ter voorbereiding op de daadwerkelijke baan.
Technische gegevens:
Koploper 8.1
Windows XP
Twin center
Fleiscmann BR065 loc met dito decoder
Handmatig rijden.
De baan die er ligt is een ovaal met wat zijsporen maar nog volledig handmatig bediend geen digitale connectie dus met de twin box/pc

Ik ben stap voor stap bezig om het digitale onder de knie te krijgen. Begin is het handmatig rijden van de loc. De loc rijd en de functies werken. Ik heb de massa simulatie vrij hoog staan zodat de loc langzaam maar netjes op zou moeten trekken. Wat er echter gebeurt is dat als ik de regelaar in KL een zet geef dus richting maximum snelheid dan wordt de loc met stappen (3-5%)aangestuurd. Ik ben al een aantal dagen bezig om dit recht te krijgen maar snap het helaas niet.

De decoder staat op 128 stappen en de KL op 28 maar volgens de handleiding neemt KL de 128 van de decoder over. De pijltjes toetsen gaan met stappen van 5% kan ik dat evt. ook aanpassen?
De teller van de KL snelheidsmeter loopt wel vrij regelmatig op naar de ingestelde snelheid

Wie kan me helpen of heeft het puur met het handmatig rijden te maken. Ik heb bij Karst gezien dat het erg mooi kan rijden met koploper

feerden

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  10:51:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Sunbrid volgen mij kan het noot aan koploper liggen maar aan de instelling van centrale.

Fred
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  12:22:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Dat zou kunnen maar ik heb gister op de valreep de decoder snelheid regelingen op 0 gezet maar dat reageert hij in KL als op TC heel traag, dan begint hij pas te rijden bij 30% terwijl ik met de standaard instelling op de TC al bij 0,5% begint te rijden. Het optrekken gaat dan wel iets vloeiender maar of ik daar was ik nog niet mee tevreden

Het is voor mij zo'n grote brei aan instellingen ik ben op zoek naar dingen waar ik op moet letten om de de dingen stap voor stap te ontrafelen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  14:09:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Sunbird,

Misschien kan het handig zijn als je ons even verteld welke CV's je verandert in de decoder, en wat dan de waarde is van deze instelling.
Dan komen we misschien iets verder.
Verder denk ik te begrijpen dat je de snelheids aanduiding in nhet display op de TC in procenten hebt staan, zet dat gewoon eens op snelheidsstappen. Dan zul je zien dat koploper per verschuiving van de snelheids balk indicatie het getal met 1 of misschien 2 per verschuiving verhoogd.
Nu is het net als voor jouw, voor ons een onduidelijke brei.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  14:31:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik zal vanavond nog even uitlezen welke decoder er exact inzit en welke waardes ik heb aangepast. Zegt misschien al veel meer.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 13 aug 2013 :  22:52:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sunbird,

Welkom op het forum.

Je schrijft dat je de massasimulatie vrij hoog hebt staan. Dat is bij aansturing door Koploper niet verstandig, omdat dan de lok zo langzaam reageert, dat Koploper het niet goed kan aansturen. Je moet CV3 (optrekvertraging) en CV4 (afremvertraging) op een lage waarde zetten, bijvoorbeeld 2. Dat werkt het beste met Koploper. In Koploper zet je dan nette waarden voor de snelheden of decoderstappen (minimum, gemiddelde en maximum) per loc en treintype en het optrekken. Zoals Wim al aangaf kun je, zeker in deze fase, het beste je TwinCenter op decoderstappen zetten, zodat je goed kunt zien wat er gebeurt. Houd er verder rekening mee dat bij handmatig rijden in Koploper niet alle decoderstappen worden gebruikt, maar de snelheid in stappen van 5 km/hr verandert.

Overigens is het op dit forum gebruik om met je echte naam te ondertekenen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 13 aug 2013 22:58:52
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 14 aug 2013 :  09:41:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk

quote:

maar de snelheid in stappen van 5 km/hr verandert.



Dit verklaart al een deel van het schokkerig rijden, doet hij dat ook tijdens het accelereren als je hem handmatig op in 1 keer op bv 50% zet, geeft koploper dan ook stappen van 5 km?

Huidige CV instellingen

CV7=73
CV8=155
CV3=5
CV4=3
CV29 bit 4 = 1
CV51 was 72 (std 73) nu ingesteld op 217 (std volgens documentatie)

Ik heb ook de CV's voor min. gem. en max. snelheid ingesteld zoals in de documentatie staat en die is hoger dan jij aangeeft dus daar moet ik ook naar kijken.
Gisteranvond alleen met TC gereden met bovenstaande instelling en die reageert weer netjes.

Groeten
Gerwin

Bewerkt door Sunbird op 14 aug 2013 09:42:06
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 aug 2013 :  11:42:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerwin,

Eigenlijk ben ik meer nieuwsgierig naar de byte waarde van CV29, dat geeft ook instelling weer van de andere bit's

Als Bit 4 op 1 staat, dan hebben de instelling van CV2,5,6 geen effect. En zal de decoder de snelheden volgen die zijn opgegeven in de snelheids curve die is opgegeven in CV67..CV94

Stap 1 is zorg ervoor dat de loc goed rijdt als hij bediend wordt door de centrale, ga dan met koploper aan de slag en stel deze zo in dat daarmee ook de loc op jouw baan in je eigen situatie goed reageert.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 14 aug 2013 :  14:50:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Deze zal ik nog even uitlezen,
Voor jouw info , voordat ik met koploper begon reed te trein naar mijn idee goed op de TC. Daarna de koppeling met KL gemaakt en met het handmatig rijden neemt hij die stappen in de acceleratie. Wat aan het "knutselen" geweest met de instellingen in KL en de decoder maar daar werd het allemaal niet beter van.
Er zijn een aantal dingen genoemd ik zal eens kijken om die aan te passen wat het resultaat zal zijn.

Is het uberhaubt mogelijk om met handmatig rijden in koploper gelijdelijk op te trekken? Afremmen daarin tegen gaat wel goed.

Stappenplan wat ik voor ogen heb:
Handmatig rijden met koploper
Baan bedienen vanuit KL wissels ed
automatisch rijden (met terugmeldig ed)
De laatste stap wil ik niet doen op de test baan maar als het spoorplan klaar is gelijk op de nieuwe baan

Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 aug 2013 :  15:42:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erwin,

Die laatste stap die moet je nu juist wel doen op je testbaan, daarvan leer jij hoe het dan moet op je (echte) baan, zodat je daar niet van voren af aan moet beginnen met het uitvinden en ervaren hoe het nu werkelijk werkt.

Dat handmatig besturen is van vele factoren en parameters afhankelijk, en ik denk niet dat je je daar heel erg druk om en oveer moet maken, beter is het om je te concentreren op het daadwerkelijke eind resultaat en doel het automatsch laten rijden van de treinen.

Mvg
Wim.

PS.:
En als je wil weten wat er eventueel verandert moet worden en om het beter telaten rijden, plaats dan even een backup van je database waarmee je nu werkt, dan kunnen we zien wat er allemaal iss aangepast en of dat juist is.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 14 aug 2013 :  20:15:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunbird
De decoder staat op 128 stappen en de KL op 28 maar volgens de handleiding neemt KL de 128 van de decoder over.

Wat ik gelezen heb, is juist dat Koploper een decoder met maximaal 28 stappen aanstuurt. Reden: het gebruik van 128 stappen zou zoveel dataverkeer tussen pc en centrale genereren, dat dat een probleem zou kunnen zijn. Nou kan ik me dat goed voorstellen in het geval dat er een centrale gebruikt wordt, die met een seriele kabel is aangesloten op de pc. De Baudrate (bits/seconde) is dan erg laag, zeker ten opzichte van centrales die een (10 of 100 Megabits/sec) LAN verbinding hebben.
Zelf heb ik ook een loc omgebouwd en voorzien van een mfx decoder (128 stappen). Via de centrale rijdt die erg soepel. In koploper zijn de snelheidssprongen wat groter (28 stappen), wat bij treinen die traag optrekken (zoals een zware erts trein, waar ik deze loc voor gebruik) leidt tot optrekken met kleine sprongen. Gebruik je de loc alleen voor traag optrekkende treinen, dan kun je gerust eens de CV's voor de optrekvertraging wat hoger zetten, zodat de decoder het snelheidsverschil tussen de twee (relatief grote) stappen die Koploper aan de decoder doorgeeft, een beetje 'uitsmeert': er zit toch voldoende tijd tussen de snelheidsopdrachten die Koploper doorgeeft. De decoder kan in die tijd mooi het verschil tussen de 2 snelheidstrappen uitsmeren. Wat je ook kunt proberen: als je decoder een multiprotocol decoder is, stel hem dan eens in op een protocol met 28 stappen. Wellicht dat dan de aansturing vanuit Koploper wat vloeiender verloopt. Ben benieuwd naar je resultaat. Het is dus niet per definitie zo, dat een loc die mooi rijdt via de centrale, ook mooi rijdt als die door Koploper aangestuurd wordt. Ervan uitgaande dat de centrale dan wel die 128 stappen ondersteunt. Het is jammer dat Koploper die 128 stappen niet ondersteunt, maar vanuit de lange historie van het programma wel begrijpelijk. Ik denk ook niet dat we nog kunnen verwachten dat die ondersteuning ooit nog ingebouwd wordt. En dat is dan ook (voor mij) het enige minpuntje van Koploper. Een aan populariteit winnend programma als iTrain kan wel met 128 stappen overweg. Maar mist nog altijd heel veel mogelijkheden die Koploper wel heeft.

Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 6).

Bewerkt door Modelspoorkelder op 14 aug 2013 20:27:49
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 14 aug 2013 :  21:46:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerwin,

Ook als je bij handmatig rijden de snelheid in één keer op bijvoorbeeld 50 km/hr zet, zal Koploper dat in stappen van 5 km/hr bereiken. Daarbij kunnen verschillende decoderstappen worden overgeslagen.
Op zich zijn een CV3 van 5 en CV4 van 3 niet extreem, maar 2 blijft mooier.
Overigens ben ik het helemaal eens met Wim. Koploper is in principe een programma voor automatisch rijden, waarbij handmatig rijden bijzaak is. Ik zou me dus ook concentreren op een eenvoudige testbaan (oveaal met inhaalspoor) en die goed automatisch aan het rijden krijgen in Koploper. Als dat netjes rijdt, gaat de rest ook lukken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 14 aug 2013 21:47:23
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 aug 2013 :  13:28:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zeker weten,

Kijk hier maar eens http://youtu.be/WDdbK-nye8Y
13 minuten genieten van rustig rijdende treinen in schaal-n geheel onder controle van koploper, en de eigenaar van de baan.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 aug 2013 :  14:36:08  Toon profiel  Reageer met citaat
helemaal mee eens;

kijk ook maar op: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3914

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 15 aug 2013 :  16:19:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Dedankt voor de enthousiaste reacties. Ik weet dat automatisch rijden mooi gaat met KL daar was ik al van overtuigd toen in de baan van Kars Drenth heb aanschouwd.

Maar zover ben ik nog niet, als ik met wat decoder aanpassingen het hand matig al redelijk kan laten rijden is dat mooi meegenomen. Kan het niet dat sluiten we dat hoofdstuk af en gaan we met de volgende stap verder.

Mijn opvatting is dat als je stap voor stap begrijpt wat je doet je in een later stadium beter kun beredeneren waarom iets gebeurt. Het hele digitale treinen hangt van zo veel variabelen aan elkaar. Als ze eenmaal goed staan is het goed maar gaat er ergens iets mis moet je wel kunnen beredeneren waar en waarom het misgaat.
Door eerst hand matig te rijden heb ik geen last van andere digitale zaken en probeer het simpel te houden.

In deze topic zijn een aantal tips gegeven daar ga ik zeker wat mee doen. Dank daar voor. Zal eerdaags daar wel de resultaten van posten.

mvg
Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 15 aug 2013 :  21:33:20  Toon profiel  Reageer met citaat
CV29 = 22

Gerwin

Bewerkt door Sunbird op 15 aug 2013 21:33:56
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 16 aug 2013 :  22:09:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerwin,

Dat je het geheel van digitaal rijden in stappen wilt leren begrijpen is op zich een goede aanpak, maar dan moet je daarbij wel de juiste volgorde aanhouden. Als je de quantummechanica wilt begrijpen, zul je eerst moeten weten wat natuurlijke logaritmes zijn en nog een paar dingen. Zo is het bij Koploper ook. Koploper is, zoals reeds gezegd, bestemd voor automatisch rijden. Dat lukt ook prima. Concentreer je dus eerst op automatisch rijden van een eenvoudige baan en als dat duidelijk is en goed rijdt, volgt de rest ook. Voordeel daarbij is ook dat je dan ook de mogelijkheden hebt om de decoders netjes in te regelen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 aug 2013 :  22:29:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerwin,

Dan wordt de snelheid dus geregeld door CV67..CV94 en hebben de instellingen via CV2,5,6 geen enkel effect.
Wil je daar gebruik van maken zet dan CV 29 op waarde 2, is ook gelijk de analoog herkenning uitgezet.

Wil je via de snelheid curve rijden dan kun je die aanpassen aan jouw behoefte, of je dat onder controle hebt of krijgt ligt aan je ervaring. Geen aanrader voor beginners.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 18 aug 2013 :  17:09:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Modelspoorkelder

Zelf heb ik ook een loc omgebouwd en voorzien van een mfx decoder (128 stappen). Via de centrale rijdt die erg soepel. In koploper zijn de snelheidssprongen wat groter (28 stappen), wat bij treinen die traag optrekken (zoals een zware erts trein, waar ik deze loc voor gebruik) leidt tot optrekken met kleine sprongen.




Hoi Daan,

Koploper kan nooit een slecht afgeregelde decoder compenseren naar mijn mening.

Ik durf de bewering wel aan dat je een mooi en vloeiend rijgedrag kunt krijgen in Koploper mits je de decoder maar goed afregelt, met name in het onderste bereik 0 - 40km/hr, door er genoeg decoder stappen in te stoppen en optimaal gebruik maakt van de instel mogelijkheden van moderne decoders.

Gr, Ben.


Helemaal mee eens, ik heb ook nergens het tegengestelde beweerd.
Gr,
Daan

Central Station 60212, Märklin C en K rails, Viessmann Ks seinen, Märklin digital seinen. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 8.0 build 6).
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 19 aug 2013 :  15:21:56  Toon profiel  Reageer met citaat
@phdirk,

Ik was in eerste instantie daar niet van op de hoogte nu wel, ik ge er nog wel even over nadenken om mijn strategie aan te passen. Daar is een vraag zoals deze ook goed voor.

Het is dan ook belangrijk om te weten wat de beste weg is. Maar op dit moment heb ik voor een simpele baan nog niet alle componenten (lees terugmelding) dus daar moet ik eerst mee aan de gang. De wisselbediening ligt al wel klaar.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 20 aug 2013 :  16:29:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hall Gerwin,

Het is natuurlijk geen probleem om op je proefbaan eerst handmatig te rijden zolang de bezetmelders er nog niet allemaal zijn. Zo ben ik ook begonnen en ik denk velen met mij. Het is al heel leuk om te zien dat de trein rijdt als je hem in Koploper aanstuurt. Probeer in dit stadium dan nog niet volledig fijn te tunen, dat gaat het beste als Koploper de aansturing heeft overgenomen en alle parameters in Koploper goed zijn ingesteld. Als de trein nu op het TwinCenter wel netjes rijdt, gaat hij dat in Koploper ook doen. Als de trein met het TwinCenter ook slecht rijdt, moet er aan de loc en de decoder worden gewerkt. Daarbij valt te denken aan de stroomafname en de instelling van de optrekversnelling en afremvertraging, maar ook de motortuneparameters (Bij ESU CV52-CV56).


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 22 aug 2013 :  09:40:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben nog kort even aan het stoeien geweest met KL en de decoder afstelling.

Ik heb de CV's 3 en 4 en 29 naar 2 gezet en in koploper overgestapt naar decoderstappen.

Dit heeft al een aanmerkelijk beter resultaat.
Ook heb ik de rem en optrektijden naar beneden gesteld. (optrekken 15s en afremmen 5s) Daar wordt het schokken ook minder.
Wat me nu nog wel opvalt is dat het remmen mooier en geleidelijker gaat dan het optrekken. Als ik hem lomp bestuur en bij het optrekken in 1 keer naar max zet gaat hij er als een speer vandoor, zet ik hem vervolgens weer op 0 dan remt hij gelijkmatig af naar stilstand. Er zit ook nog een ompool mogelijkheid in zou dat hier nog mee te maken kunnen hebben? Dat de optrek functie eigenlijk de afrem functie is en anders om.

@phdirk
Het is inderdaad leuk om de treinen via de computer te besturen. handmatig rijden is voor als nog toch het makkelijkst via de TC, mede ook omdat ik nog maar 1 lok heb. maar het is wel interessant om met KL te "spelen" om zo de decoder en de vele instellingen een beetje onder de knie te krijgen.

Nogmaals zoals gezegd Koploper niet ontworpen is om handmatig te rijden kun je daar ook geen 100% functionaliteit van verwachten. En zal dus dat ook in acht nemen. Maar om het toch aanvaardbaar te krijgen vindt ik wel prettig en dat lijkt echt wel te lukken.

Op naar de bezetmelders, volgende overweging is om de definitieve baan al te bouwen of om de tussen stap van de Aelderbaan (?) te maken.

mvg,
Gerwin

Bewerkt door Sunbird op 22 aug 2013 10:04:26
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 22 aug 2013 :  12:54:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat dat laatste betreft. Ga eerst voor een preofbaan(tje). Daarop kun je alle technieken uit proberen en het in 1 keer goed inbouwen in je definitieve baan.

Er zijn genoeg valkuilen om in te vallen. Beter eerst e.e.a. uitproberen dan er later achterkomen dat het toch niet werkt/kan zoals je wil.
Mag je raden hoe ik aan die wijsheid kom

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 22 aug 2013 :  16:54:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerwin,

Dat je bij handmatig rijden het snel optrekken ziet en het langzaam afbouwen van de snelheid klopt. Kijk maar eens wat er gebeurt bij de ingestelde snelheden in het rijwindow. Je zult dan zien dat het afbouwen al rustig gebeurt.
Overigens ben ik het helemaal met Eric eens. Bouw eerst een eenvoudige testbaan, zoals de Aelderbaan of de Maliebaan. Als dat helemaal werkt zoals je het hebben wil gaat de rest ook lukken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 22 aug 2013 :  17:06:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beginnen met een testbaantje, en dat hoeft niet een aeldertbaan of een malibaan te zijn, Want in beide korte cursussen wordt er uitgegaan van de verkeerde dingen.

Gewoon een ovaal met een inhaalspoor maken later een kopspoortje erbij, de handleiding er naast en dan doen wat er staat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 23 aug 2013 :  16:27:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga de definitieve layout gebruiken als testbaan. dat wil zeggen dat ik de layout zoals ik hem nu voor de definitieve baan heb ontworpen ga uit leggen en aansluiten op de diverse digitale onderdelen.
De onderdelen zijn inmiddels aanwezig. Door de layout tijdelijk vast te leggen hoop ik alle problemen te kunnen tackelen. De definitieve baan is simpeler als de Aelder baan er zit nog wel een leuk probleem in maar daar over later meer.

Wat dit topic aangaat,
- Kan ik deze aanpassen en eventueel verplaatsen of zal ik eventueel voor de testbaan een nieuw topic openen?

Laat het maar even weten! Wat dit topic zover betreft in ieder geval bedankt voor alle aangeboden hulp en tips

mvg,
Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina