Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 138 / Bezoekers Vandaag: 462
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 139
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem uitvoeren vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PaulRoman

149 berichten

Geplaatst - 02 jun 2013 :  18:08:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medespoorders,

Momenteel ondervind ik een merkwaardig probleem met de uitvoering van een vaste route. Het probleem is reproduceerbaar in de bijgevoegde database. Ik heb een vaste route gedefinieerd die start in blok 3, indien logische variabele R4 waar is. je ziet dat de vaste route geactiveerd wordt als de trein in blok 3 is en R4 waar is (blok 4 gereserveerd).
Echter nadat de trein in blok 4 heeft gewacht, gebeurt er niets meer en blijft de uitvoering van de vaste route als het ware hangen. Zie screenshot. Wie weet wat ik hier fout doe ?

Groet,

Paul Roman



Download Attachment: Testvasteroute.bck
12,54 KB

Download Attachment: Testvasteroute.jpg
177,26 KB

Kronstadt - Schäßburg

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 jun 2013 :  16:39:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Lijkt me ook heel logisch. De vaste route start in blok 3, en dat doet hij als hij van blok 2 naar blok 3 rijdt, echter hij staat in blok 4, dus de trigger op de vaste route daadwerkelijk e starten zal niet komen. De route is wel actief gezet (vinkje) in lokwindow, maar dat zal de vaste route niet starten, dat gebeurd alleen als hij van blok 2 naar blok 3 rijdt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

149 Posts

Geplaatst - 04 jun 2013 :  05:58:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor de reactie. Over wat er gebeurt was ik misschien niet zo duidelijk. Als de trein rijdt van 2 naar 3 zie je de vaste route geactiveerd worden. Hij rijdt door naar 4, zit zijn wachttijd uit, maar dan gebeurt er niets meer, terwijl hij al rijdt volgens de vaste route.

Groet,

Paul

Kronstadt - Schäßburg
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 jun 2013 :  13:06:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Het probleem zit in de logische actie.
Daar zeg je dat blok 4 gereserveerd moet zijn, dat is hij niet of nog niet. Hetzelfde effect heb je als je zegt blok is bezet.
Haal je de logische actie weg dan werkt de vaste route, of als je zegt in de logische actie dat blok 4 vrij moet zijn dan werkt het wel. Er wordt dus aan de gesteld voorwaarde in de logische actie niet voldaan. Zie ook het nut van deze logische actie nog niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

149 Posts

Geplaatst - 05 jun 2013 :  06:37:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik weet dat de vaste route werkt zonder logical. In het voorbeeld dat ik stuurde is het nut van mijn exercitie niet te onderkennen.
Waar deze test voor bedoeld was is het volgende:
Ik heb een station met meerdere aankomstsporen. Afhankelijk van het gekozen aankomstspoor moet uit een of meerdere opties voor omlopen (vaste route) worden gekozen. Deze zijn niet voor elk aankomstspoor hetzelfde. Ik kan de route niet starten met het aankomstspoor als richtingsblok, omdat ik daar al wil afkoppelen en lengte en treintype wil opslaan. Vandaar dat ik de route eerder wilde starten, maar dan wel wetende naar welk spoor de trein onderweg is.
Misschien weet jij of iemand anders een oplossing voor een dergelijke situatie.

Groet,

Paul

Kronstadt - Schäßburg
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 jun 2013 :  10:30:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het gevoel dat je die informatie dan moet "bewaren", in één of ander vorm bv. door die actie een schakelaar laten omzetten (?).
Het resetten moet je dan pas later doen..zomaar een idee.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

149 Posts

Geplaatst - 06 jun 2013 :  07:12:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Bedankt. Alleen begrijp ik niet precies wat je met je opmerking bedoelt.
Zelf ben ik nu aan het experimenteren met een kort 'dummy' blok aan het begin van elk aankomstspoor. Dit gebruik ik dan als richtingsblok voor het starten van een vaste route. Op dat moment bevindt de trein zich al op het juiste spoor en kan ik dus de juiste vaste route starten.
In een testdatabase heb ik dit werkend. Alleen heb ik dan voor elk aankomstspoor wel een blok(je) extra nodig.

Groet,

Paul

Kronstadt - Schäßburg
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 jun 2013 :  10:50:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Paul,

Ik denk dat jij het laten starten van een vaste route verkeerd gebruikt. Leg eens uit wat je wil bereiken en wat je precies wil?
Het activeren doe je namelijk met een speciale actie en het starten van een route doe je via het richting blok.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

149 Posts

Geplaatst - 07 jun 2013 :  06:31:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Wat ik wil bereiken heb ik hierboven al geschreven. Ik doe het nu aan de hand van een voorbeeld. Zie bijlage.
De bedoeling is dat de trein een van de sporen 4,5,6 binnenrijdt, volgens de beperkingen van de variabele routes. In dit voorbeeld is dat altijd spoor 5 of 6. Dan heeft de loc bij inrijden van 5 twee mogelijke vaste routes voor omlopen, nl Omlopen 5-4 en Omlopen 5-6. Hier wordt random uit gekozen. Bij inrijden van spoor 6 moet een van de vaste routes Omlopen 6-4 of Omlopen 6-5 worden gestart. Later wil ik dit nog verder sturen middels de logical van de vaste routes. De vaste routes zijn bij de loc altijd geactiveerd. Ze starten op de 'dummy' blokken resp. 40,50,60. In een later stadium is de ene vaste route bv gewoon omlopen en de andere omlopen, met tussentijds bekolen.

Groet,

Paul



Download Attachment: Testvasteroute.bck
22,86 KB

Kronstadt - Schäßburg
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 jun 2013 :  11:18:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Het probleem met de vaste route is opgelost in de laatste versie van koploper build 8
http://www.pahasoft.nl/

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

149 Posts

Geplaatst - 17 jun 2013 :  14:51:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Paul,

Bedankt. Ik ga ermee aan de slag.

Groet,

Paul

Kronstadt - Schäßburg
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 jun 2013 :  19:33:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Mogen wij weten wat er nu WEL kan en vroeger niet ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 17 jun 2013 :  20:33:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul, kan nu zijn vaste route uitvoeren uit zijn openingsvraag, en die in de geplaatste database staat. Trein blijft nu dus niet meer staan in het blok na het bestemmingsblok als de vaste route actief is. Oftewel dat probleem is opgelost.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina