Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 130 / Bezoekers Vandaag: 15426
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ijken van langzame lokomotief
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

aarnink

27 berichten

Geplaatst - 03 mei 2013 :  14:22:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede spoorders,

Ik heb een lok, de br98 van brawa, met een esu loksound V4 decoder. Deze wil ik graag ijken in Koploper. De lok is ingesteld op 28 stappen, de topsnelheid is 45 km/h.

Als ik de lok laat meten op stap 14 dan is de snelheid 8,99 km/h volgens koploper. Mooi maar als ik dit vervolgens wil opslaan, dan meldt KL dat deze waarde onjuist is, nl. nient opvolgend of er is onvoldoende ruimte om de ontbrekende snelheden in te kunnen voegen. Ik heb sterk de indruk dat ik geen snelheid lager dan het stapnummer mag invullen.

Op 14 stappen loopt de lok niet zo soepel, dat heb ik ook geprobeerd.
Nu wil ik de Lok graag ijken, zodat ik gebruik kan maken van doorrijden in cm optie.

Weet iemand raad?

Gr, Richard Aarnink

S88XpressNetLI - xTreme keerlus - LTD TT-DEC

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 mei 2013 :  14:35:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Richard,

De oplossing zou kunnen zijn alle stappen te ijken, of om een beetje vals te spelen.

Met stap 1 op 1 km/u
stap 14 op 14 km/u en stap 28 op 45 km/u kan er een juiste berekening gemaakt worden, en is je situatie opgelost.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 03 mei 2013 :  15:04:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank Wim,

Dit had ik ook bedacht. Ik zal ook moeten sjoemelen met de afgelegde afstand in cm, immers op stap 10 rijdt de lok volgens ijking maar 5 km/h.
Wordt een fijne puzzel.

Ik dacht dat er misschien een handige manier was om de ijkgegevens nauwkeurig op te slaan.

Gr, Richard

S88XpressNetLI - xTreme keerlus - LTD TT-DEC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 03 mei 2013 :  16:48:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Bij de snelheden van Koploper mag het niet zo zijn dat de snelheid van een lagere stap hoger is dan die van een hogere. Dus de snelheid van stap 15 moet hoger zijn dan die van 14 en die moet weer hoger zijn dan van stap 13. Zeker bij een lage maximumsnelheid wil het ijken dan wel eens problemen geven doordat er altijd wat onzekerheid zit in de metingen. Ik begin sowieso altijd op stap 28 en laat dan de snelheid afnemen tot 0. De goede maximumsnelheid heb ik dan eerst ingesteld met behulp van CV5 en vervolgens CV6 op ongeveer een derde daarvan gezet. Zo krijg je een mooie holle snelheidscurve met kleine stapjes bij lage snelheden en wat grotere bij hoge. CV3 en CV4 zet ik altijd op een lage waarde (2), zodat de vertraging van de decoder de vertraging van Koploper niet in de weg zit, maar de loc nog wel netjes remt bij een noodstop.
Overigens is de nauwkeurigheid van de meting ook afhankelijk van de lengte van je ijkbaanvak. Hoe langer dat stuk is, hoe nauwkeuriger de metingen zijn, maar hoe langer de metingen, zeker bij lage snelheden ook gaan duren (het is dan meestal avondwerk).
In het geval van een niet netjes aflopende curve is een aantal zaken te doen.
1. Je kunt de afwijkende stap nog eens ijken en kijken of het nu wel goed uitkomt (er kan bij de foute meting even een slecht contactje zijn geweest oid, waardoor de snelheid niet klopt).
2. Je kunt de loc eerst goed warm rijden en dan de hele curve nog eens inmeten.
3. Bij sommige slechtlopende motoren, zoals de oude Limamotoren kan het helpen om in plaats van een driepuntscurve (CV2-CV6-CV5) een 28punts curve (CV67-CV94) te maken. Je kunt dan elke stap apart tunen in je decoder, zodat je de vorm van de curve volledig kunt bepalen. Hiervoor moet je CV29 aanpassen. Je moet even in de manual van de decoder kijken hoe precies.
4. Je kun de afwijkende waarden handmatig wat bijstellen, zodat ze tussen de beide omliggende waarden inliggen. Door een juiste extrapolatie van de snelheidscurve is de waarde van de tussenliggende stappen vrij goed te bepalen.

Succes met de verdere ijking.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 mei 2013 :  17:37:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door aarnink

Dank Wim,

Dit had ik ook bedacht. Ik zal ook moeten sjoemelen met de afgelegde afstand in cm, immers op stap 10 rijdt de lok volgens ijking maar 5 km/h.
Wordt een fijne puzzel.




Ergens ja en nee...
Het snelheidsverschil per stap moet 1km of groter zijn, anders neemt koploper de meting NIET aan. Dus op stap 14 moet je volgens mij minimum 14 kmh rijden.

Sjoemelen zal tegen je gebruikt worden..de doorrijafstanden kloppen dan ook NIET meer voor die lok, want die omzetting gebeurd via de ijkgegevens.
Makkelijk te verstaan: als jij van een stap geijkt 8 kmh zelf 14 kmh maakt, dan zal achteraf als de lok op die stap 14cm moet doorrijden hij natuurlijk ook slechts 8 cm doorrijden. Krijgen we hier weer een draadje...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 mei 2013 :  19:22:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heren,

Het gaat er uiteindelijk om dat de lok op de juiste plaats stopt, en of dat nu na een opgave van 10 cm is of na een opgave van 5 cm, wat geeft dat nu uiteindelijk? Als de lok maar op de juiste plaats stopt dat is het uiteindelijke doel toch, dus een beetje try and error en klaar is Richard.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 03 mei 2013 :  19:34:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Mannen, bedankt voor het meedenken. Ik ben nu obv trial en error aan het uitvogelen hoeveel de lok moet doorrijden. Ook hen ik de minimum decoderstap op 10 gezet, zodat de lok wat sneller op gang komt

S88XpressNetLI - xTreme keerlus - LTD TT-DEC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 04 mei 2013 :  19:27:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Als je de minimumrijstap op 10 zet gooi je wel een derde van je decoderbereik weg, want die 10 stappen worden dan niet gebruikt. Zelf zou ik ervoor kiezen om bij treintypes een minimumsnelheid in te stellen, die goed uitkomt. Je kunt dan in andere gevallen, bijvoorbeeld bij heel langzaam rangeren wel de lage snelheidstappen gebruiken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 06 mei 2013 :  00:07:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Ik pak dit soort probleempjes altijd op de volgende manier aan.

Eerst regel ik CV 5 zo af dat stap 28 overeen komt met de maximale snelheid. Gewoon steeds CV wijzigen en meten met KL stap 28 ijken.

Heb ik deze waarde gevonden dan vul ik deze ook in bij CV 94.

Nu zet ik CV 29 in de stand voor gebruik van de eigen snelheid curve CV 67 t/m CV 94.

Nu regel ik CV 71 (stap 5) af op 5 km/u. Weer steeds de CV5 aanpassen en ijken met KL.

Nu pak ik het programma ProLok waar een reken deel in zit voor de CV waardes van de eigen curve.
Hierin vul ik in CV67 op de minimum rijstap van de loc (meestal 1), dan de gevonden CV 71 waarde en de gevonden CV 94 waarde.

Met Prolok reken ik vervolgens de waardes voor de tussenstappen uit en die voer ik in de decoder in bij CV67 t/m 94 voor zover ze nog niet ingevuld waren.

Ik KL zet ik handmatig stap 1 t/m 4 op 1, 2, 3 en 4 km/u.

De overige stappen laat ik KL nu ijken van stap 28 naar beneden tot 5 km/u.

Ik hebt nu een goed bruikbare ijking, ook bij de lage snelheden want mijn minimumsnelheid bij de treintypes is nooit lager dan 5 km/u.

Er zijn decoders (o.a. Zimo) waar je CV 94 niet gelijk hoeft te zetten aan CV5 dit gebeurd automatisch en CV94 staat dan op 252 (maximum waarde). Voor de rest blijft de methode hetzelfde alleen liggen de tussenwaardes natuurlijk wat hoger.

Misschien kan je hier iets mee, het is wat meer werk maar bevalt mij uitstekend en ook de afstanden bij cm doorijden kloppen.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 06 mei 2013 :  07:40:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Geen bijdrage mijnerzijds aan deze probleemoplossing. Al enkele jaren gebruik ik koploper en lees elke dag de nieuwe vragen en antwoorden, simpel om wat bij te leren. Ik wil alleen even mijn bewondering uitspreken voor jouw insteek en stappenplan. ik schat dat je toch minstens een dag per loc kwijt bent om dit voor elkaar te krijgen. Het geeft alleen wel duidelijk aan dat je om het allemaal echt goed te doen wat hogere wiskunde nodig hebt. Chapeau!

(hiermee overigens niets ten nadele van de altijd tot antwoorden bereid zijnde Paul's, Wim's en Dick's e.a. die ook alle lof verdienen!)

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 mei 2013 :  11:33:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Richard,

Mijn standaard aanpak is een paar stappen eenvoudiger maar komt bijna op hetzelfde neer.

Regel CV5 zo in dat de lok met stap 28 de gewenste maximum snelheid rijdt. Vul CV6 zo in dat de lok op stap 14 de gewenste gemiddelde snelheid rijdt, en start dan het ijk proces te beginnen bij stap 28 en dan afbouwend.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 07 mei 2013 :  03:32:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ja prima oplossing met die CV6. Dat geeft een meer lineaire curve want nu zit stap 14 gewoon te laag.

Ik snap dat een ieder zijn eigen methodes heeft en dat er zeker meer wegen naar Rome leiden.

@ René v.d. Beek

Ik regel stap 5 zelf altijd exact af op 5 km/uur omdat, in al mijn vaste routes waarin wordt aangekoppeld, het doorrijden in cm dan bij iedere loc hetzelfde is en er niet lang wordt opgedrukt.

Mijn meeste locs rijden dus volgens de eigen curve (CV67 - CV94).

Er zijn dan toch nog een aantal stappen over om mooi te stoppen.

Kost inderdaad wat meer tijd maar het is toch een hobby en dus leuk.
Voor een nieuwe loc trek ik meestal een weekend uit, maar daar zit dan ook de inbouw van een krois koppeling bij en alle losse onderdelen waar het bij Roco vaak van wemelt.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 09 mei 2013 :  09:10:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je voor alle tips. Ik zal eens gaan experimenteren met de CV instellingen.
Tot nu toe heb ik me nooit gewaagd aan de CV's die gaan over de snelheid instelling.
Als het mis gaat kan ik altijd terug naar de fabrieksinstellingen :)

S88XpressNetLI - xTreme keerlus - LTD TT-DEC
Ga naar bovenaan de pagina

aarnink

27 Posts

Geplaatst - 10 mei 2013 :  20:55:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,
Hartelijk dank voor alle tips. Gisteren en vandaag bezig geweest met ijken van loks. De br98.10 van Brawa rijdt nu een stuk beter. Heb wel cv6 behoorlijk hoog moeten zetten, op 62, maar hij rijdt beter nu.
Ook mijn Plan-V van Fleischmann met lenz Gold decoder rijdt beter nu de max snelheid is aangepast cv5 en de middelste rijstap cv6 ook daadwerkelijk de helft van de snelheid aangeeft. Kortom je hierin verdiepen is zeker de moeite waard!!

Gr Richard

S88XpressNetLI - xTreme keerlus - LTD TT-DEC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 mei 2013 :  11:25:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door aarnink

en de middelste rijstap cv6 ook daadwerkelijk de helft van de snelheid aangeeft.



Persoonlijk zet ik CV6 lager dan de helft, dan krijg je op lage snelheid kleinere" stapjes" en op grote snelheid iets grotere, trein trekt dan mooier weg.

Sommige decoders kunnen dat zelfs nog spreiden over alle stappen, met een kurve ( CV3) dat geeft dan een soort "procentuele" stijging.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina