Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 671 / Bezoekers Vandaag: 11721
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 slechts 8 functies te kiezen bij IB
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 17 apr 2013 :  21:42:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Met de zoekfunctie vond ik jammer genoeg geen oplossing voor dit probleem.

Ik heb een Intellibox 1 met (de nieuwste) sw versie 1.55.
Het ingestelde protocol in koploper is: IB/twincenter en de decoder van de betreffende lok is op de intellibox ingesteld als DCC 128 stappen.
Ik probeer in onderhouden lokomotieven een record aan te maken voor meer dan 8 functies maar dat lukt niet.
Als ik het vinkje voor 4 extra functies activeer (alleen nodig voor motorola decoder vlgs helptekst) kan ik wel 4 functies toevoegen, echter daarop wordt niet gereageerd door de lok.
Als ik het vinkje deactiveer krijg ik een foutmelding bij het invullen van de 9de functie. Wat doe ik fout??
Alvast bedankt voor jullie hulp.

mvg,
Bart

DB 1980 - 1983

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 17 apr 2013 :  22:08:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Intellibox aansturen via het LocoNet-protocol in koploper en via de centrale, dan heb je in DCC 28 functies tot je beschikking.
Het beste gaat dat via een externe LocoNet-interface meer info vind je in de link onder dit bericht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 19 apr 2013 :  22:39:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Betekent dat dan ook dat ik alle s88 bezetmelders e.d. Moet vervangen door loconet exemplaren?

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 19 apr 2013 :  22:47:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, nee dat betekend het zeker niet. Je kunt alles houden zoals het is alleen je instellingen in de IB qua interface protocol wordt anders en hetzelfde geldt voor koploper. Dat is wat ik je in de eerste regel schreef.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 19 apr 2013 :  22:55:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
LocoNet mode (LocoBuffer compatibility mode)
SO#1 op 3 is Interface speed: 19200 bps.
SO#2 op 4 is Interface Syntax: LocoNet.
SO#5 op 1 is Number of stopbits: 1.
SO#6 op 255 is disable drop of CTS when entering 'stop' state.

Dan in koploper kiezen voor centrale Loconet baudrate op 19200
Wil je storingsvrij werken met de IB en LocoNet zie regel 2.
Verder blijft alles zoals het is, dus melders wisseldeocder lokdecoder you name it.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 22 apr 2013 :  22:49:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Om alvast een en ander te properen heb ik de instellingen op de IB en in koploper aangepast volgens jouw advies. Ipv IB/twincenter kies ik dan voor loconet en zie inderdaad (zelfs) 32 functies in onderhouden locs verschijnen.

wat ik helaas ook krijg is een foutmelding van onjuiste records in Onderhouden digitale onderdelen. Bij alle wissels in het baanoverIcht zie ik nu loconet staan.

Doe ik wat fout?


DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 apr 2013 :  22:57:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, je doet niets fout. Je doet alleen niet datgene wat koploper wil dat je doet. Namelijk onderhouden digitale onderdelen openen, dan de wisseldecoders en de bezetmelders opnieuw aanmelden er staat nu een uitroep teken voor. Als je dat gedaan hebt afsluiten meldingen bevestigen. Dan onderhouden baanontwerp openen en de vraag bevestigen, afsluiten en de database is geschikt voor LocoNet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 24 apr 2013 :  22:31:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik had die handelingen reeds gedaan maar het werkte niet. Toen heb ik de boel proberen terug te zetten naar DCC maar de wissels bleven het loconetformat houden en waren niet te bedienen.
Na het lezen van je antwoord heb ik het nogmaals geprobeerd en ja hoor, nu werkt het. Bedankt voor je geweldige advies.
Dat loconet interface dat je me aanraadde. waar heb ik dat voor nodig?

mvg,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 24 apr 2013 :  23:20:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Om een stabiel systeem te garanderen, de kans bestaat dat er spontane resets optreden als je de IB via zijn eigen RS232 aansluiting aanstuurt. Heb je daar geen last van zo laten, heb je er wel last van dan weet je wat de oplossing is om het te verhelpen.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 07 mei 2013 :  19:09:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Op zich lijkt mijn systeem stabiel. Echter er zijn een stel bezetmelders welke nu ten onrechte bezet tonen.
Alle bezetmelders zijn Viessmann 5233.
Is dat een bekende kwaal welke met jouw oplossing uit de wereld geholpen wordt?

groet,

Bart



DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 mei 2013 :  19:26:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Bezetmelder staan hier helemaal buiten en zouden gewoon moeten werken zoals ze dat altijd gedaan hebben. De centrale krijgt de bezet info nog steeds op dezelfde manier binnen en vraagt ze ook op dezelfde manier op.

Voor de bezetmelders via het loconet en het verdelen over meerdere strings hebben we de s88LN, dit te samen met de LocoNet-interface maakt het geheel stabiel en betrouwbaar.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 08 mei 2013 :  17:56:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Kun je mij de waarde van Speciale Optie 8 even doorgeven, en het aantal aangesloten terugmeld modules welke je nu in gebruik hebt?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 08 mei 2013 :  22:38:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Spec optie 8 heeft waarde 20.
Er zijn 10 bezetmelders in gebruik.

Een ten onrechte bezetgemeld spoor wordt alleen gereset als middels de pannekoek de spanning van de rail is geweest en weer opnieuw aangezet is.

Mvg

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 08 mei 2013 :  22:44:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, zet SO #8 eens op 62.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 11 mei 2013 :  23:52:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi wim,

De waarde voor optie 8 is nu op 62 gezet. Wat is er nu fysiek veranderd? Ik heb geen onterechte bezetmeldingen meer gehad (op diegene na welke ik vroeger ook reeds had direct na het opstarten).

Bedankt,

mvg,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 mei 2013 :  00:16:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Het aantal te lezen s88 modules staat nu op 31 x 16 = 496, dus het maximale bereik voor het aantal te lezen terugmeld contacten.

Dat is wat koploper in de IB/TC mode automatisch deed via een SE62 opdracht.

Nu hebt je het zelf zo als standaard ingegeven.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina