Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 679 / Bezoekers Vandaag: 14405
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Verschillende snelheden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 29 apr 2013 :  01:15:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een probleempje met de snelheden. Er zit volgens mij een verschil in het afronden van de snelheid voor bloktype en de snelheid van het blok.

Het beste kan gekeken worden naar mijn database.
Ik deed de volgende test.
Loc 32 van blok 723 naar 777 (draaischijf) en dan naar blok 704. En dan weer terug.

Onderin het rijwindow laat hij zien hoe de snelheid berekend is.
Ik zie daar telkens een snelheid voor bloktype voorbij komen die anders is dan maximum uit blok. Dit terwijl ik die in alle gevallen op 25km/u heb staan. Zowel max in blok als bij bloktype.

Enig idee hoe dit kan?


Download Attachment: Sloterkade.bck
510,85 KB

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 29 apr 2013 :  09:06:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ga naar Onderhouden treintypes -> rangeren en zet een vinkje bij "snelheid is maximum". Dan is je probleem opgelost.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 29 apr 2013 :  19:25:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Dank. Werkt inderdaad. Wel vreemd dat er twee verschillende 'afrond' manieren worden gehanteerd.

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 29 apr 2013 :  19:43:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het niet heel goed bekeken, maar wat ik zo snel zag kwam op mij over als een vrij logisch gevolg van jouw instelling om de minimum- en maximumsnelheid in die bloktypes aan elkaar gelijk te houden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  00:00:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Huub,

Klopt ook. Ik heb overal 25km ingevuld, zodat de trein overal dezelfde snelheid zou rijden. Maar het viel me op dat de trein het ene moment 27km(+2, stap 9, Minimum uit Bloktype, Blok 777) rijdt en andere moment 23km (-2, stap 8, Maximum uit Blok, Blok 704/723).

Het verschil is dus in beide gevallen 2, echter de ene plus de ander min.

Echter wanneer ik bij de geijkte snelheden van de loc, de snelheid van stap 9 nu 28km/u maak, en het verschil dus +3 wordt. Dan wordt in alle gevallen (Maximum uit blok en Minimum uit bloktype) gekozen voor 23 km/u, omdat dat het dichts bij 25km/u ligt.

Met andere woorden, de afronding wordt niet consequent doorgevoerd.

Nu lost 'Snelheid is maximum' wel mijn probleem op, maar wat als ik bij 'Gegevens per treintype/bloktype' nu de snelheden van treintype/bloktype overschrijf, wat is dan de afronding?

Nu zal je zeggen, wat een geneuzel om een paar kilometertjes, maar als het gaat om doorrijden in cm op een draaischijf, dan maakt het verschil tussen de snelheid bij stap 8 en stap 9, wel degelijk uit.

Ik vind het een bugje.


Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  00:04:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik vind dat het werkt zoals de maker het heeft bedoeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  08:12:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Ik snap niet waarom ik geen support meer wil geven. Als jij niet snap hoe Koploper werkt moet je niet iets een bug(je) noemen.

In 2003 kreeg ik de opmerking dat een trein harder kon rijden dan de ingestelde snelheid. Dit kwam omdat ik de snelheid opzocht die het dichtsbij de ingestelde snelheid lag. Dit is toen als een bug behandeld, daar het veel logischer is om een maximum als echt maximum te houden.
Echter vanwege comptabiliteit met reeds bestaande gebruikers (ja die waren er ook al in 2003) is er voor besloten om de keus aan de gebruiker zelf te laten en middels het vinkje wat Huub noemt in te stellen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  08:15:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Als iets anders werkt dan jij verwacht, is het niet direkt een bug.
Het ligt aan dat vinkje en vermoedelijk omdat bij jou de minimum- en maximumsnelheid gelijk zijn.
In die combinatie kan ik het gedrag verklaren, al ziet dat er wellicht wat vreemd uit en zou een andere oplossing wellicht logischer zijn geweest.
Op doorrijden in cm heeft het geen invloed, die kijkt naar de werkelijke snelheid van de loc.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  08:16:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Als iets anders werkt dan jij verwacht, is het niet direkt een bug.
Het ligt aan dat vinkje en vermoedelijk omdat bij jou de minimum- en maximumsnelheid gelijk zijn.
In die combinatie kan ik het gedrag verklaren, al ziet dat er wellicht wat vreemd uit en zou een andere oplossing wellicht logischer zijn geweest.
Op doorrijden in cm heeft het geen invloed, die kijkt naar de werkelijke snelheid van de loc.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  09:11:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

IK vind het een bug en dat is mijn mening. Of jij dat ook vind is geheel aan jou. Ik weet de beweegreden achter deze functionaliteit niet.
Maar als er gezegd wordt dat er naar de snelheid wordt gezocht die het dichts bij de aangegeven snelheid ligt, dan lijkt het mij logisch dat zoiets consequent wordt doorgevoerd. Daarbij is het zo dat er in mijn geval twee snelheden zijn die even ver van de gewenste snelheid liggen (+2/-2), dus ik kan me voorstellen dat dit een niet vaak voorkomende situatie is die wellicht niemand eerder is opgevallen.

Stel je voor dat een bank inconsequent zou afronden? Als er geld bij komt ronden we naar beneden af, als er geld af gaat naar boven. Dat zou ik ook een bug(je) noemen.

Maar als jij, als maker van het programma, het zo bedoeld heeft, dan prima. Ik constateerde alleen maar iets en gaf mijn mening. Daarnaast zit ik zelf ook al 25 jaar in het ontwikkelaarsvak, dus het is wellicht de aard van het beestje geworden. En dan zit Koploper echt in de top van de programma's die ik ben tegengekomen en heb gebruikt/getest. En ik heb er wat gezien. Daarvoor mijn complimenten.

@huub,
Ik zei dat ik het een bug vind, niet dat het een bug is. Dat bepaald de ontwikkelaar na het reproduceren van de melding. En als ik Paul zo begrijp dan is dit 'As Designed'.
Het maakt voor doorrijden wel degelijk uit of de loc deels op 23km/u en deels op 27km/u rijdt, of beide blokken 23km/u. Scheelt zo'n 1 a 2cm. En dat kan voor een draaibrug net te veel zijn.



Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.

Bewerkt door BartSteur op 30 apr 2013 09:18:01
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  11:05:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Ik rij al vele jaren met Koploper en heb ook al vele jaren een draaischijf in gebruik. Nimmer heb ik de door jou geschetste problemen ervaren. Mijn vraag aan je is; heb jij zelf een draaischijf en daardoor dit geconstateerd of ben je nu heel erg aan het theoretiseren ?

Groet,
Fred.

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  11:28:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Fred,

Nee, zeker geen theorie. Dus ja ik heb een draaischijf. Zou een beetje stom zijn dat ik hem wel in mijn baan teken, allerlei routes en instellingen voor aanmaak en hem dan niet echt te hebben.

Maar het gebeurt maar bij 1 trein. Zoals ik hierboven beschrijf.
Alle andere treinen die van de draaischijf gebruikmaken hebben het niet en rijdt het inderdaad zonder problemen.
Juist doordat deze trein een uitzondering was en dus ben gaan uitzoeken hoe het kwam, viel me dit verschil op.

Het is nu ook verder goed. Ik had in eerste instantie het vinkje gezet bij 'snelheid is maximum' en later de snelheid van decoderstap 9 met 1km/u verhoogd naar 28km/u, en beide werkt.

Het enige waar ik mee zat was de inconsequentie van het afronden. Maar ik begreep dat dit zo bedoeld was.


Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  13:51:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur


Het maakt voor doorrijden wel degelijk uit of de loc deels op 23km/u en deels op 27km/u rijdt, of beide blokken 23km/u. Scheelt zo'n 1 a 2cm.


Als dat zo'n verschil te zien geeft, mag je je vraagtekens zetten bij de juiste ijking van je loc. Ik zou eens beginnen die opnieuw te doen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  15:30:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Huub,

Loc is twee keer geijkt. Eerste keer bij aanschaf (2 maanden geleden), en afgelopen weekend rond dit gebeuren.

De loc stopt trouwens prima bij het ontkoppelen in blok 701. Elke keer recht boven ontkoppelrail.

En ik bedoel dat het verschil zit in het rijden van 27+23km/u en 23+23km/u. Bij het eerste rijdt hij ongeveer 1 a 2 cm verder.

Maar het zit nu goed. Aanvangsnelheid is gelijk aan snelheid draaischijf (23+23). Ik heb het juiste aantal cm doorrijden en gaat tot nu toe prima.


Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 apr 2013 :  22:20:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur

Paul,

IK vind het een bug en dat is mijn mening. Of jij dat ook vind is geheel aan jou. Ik weet de beweegreden achter deze functionaliteit niet.
Dat is dan echt jammer voor je.

Kijk maar eens naar het verschil tussen blokken 723 en 777 (aanvullende blokgegevens). Die zijn niet gelijk. Hierdoor treedt ook het verschil van snelheden op. Koploper doet alles in ieder blok dus op precies dezelfde wijze en heeft niets met afronding te maken.

Wens je verder succes; mij zal je verder niet meer zien in dit topic.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 01 mei 2013 :  00:14:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik heb hier totaal overheen gekeken.

Met al de mogelijkheden die koploper biedt, zie ik het ook niet altijd meer. Ik had even een blik van een ander nodig.

Sorry dat ik het als bug bestempelde, zo kwam het in mijn ogen over.

Wat ik wel jammer vind is dat je zo geirriteerd overkomt. Het enige wat ik doe is een probleempje met snelheden aandragen, daar komt als oplossing voor een vinkje zetten bij 'Snelheid is maximum', waarna ik bij die oplossing de constatering doe dat er een verschil zit in afronding. Niet wetende dat de oplossing van mijn probleem ergens anders ligt, namelijk bij de maximale snelheid in aanvullende blokgegevens van blok 723 (of 777).

En ik wil koploper best leren snappen, maar ik denk dit forum er juist is om vragen te stellen aan mensen die het beter snappen (mensen zoals jij), op het moment dat ik er zelf even niet meer uit kom. En waar mogelijk zal ik zelf ook een bijdrage leveren.

In iedergeval bedankt voor het uitzoeken.

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.

Bewerkt door BartSteur op 01 mei 2013 00:27:26
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina