Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 153 / Bezoekers Vandaag: 3686
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf probleempje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 29 mrt 2013 :  16:20:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb mijn draaischijf geautomatiseerd zoals in de handleiding van koploper staat. Echter als ik de schijf 180 laat draaien dan stopt deze halverwege. Heb de communicatielogging erop nagekeken en hij stuurt code 226, wat volgens mij goed moet zijn.

Ken iemand dit problem, beter nog heft iemand een oplossing?

Ik heb een marklin draaischijf 7286 met de 7687 decoder. Verder heb ik de CS1 reloaded.

Groet,
Bart

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2013 :  12:35:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,
Het probleem komt mij bekend voor. Ik heb er met 3(!) draaischijven van Maerklin last mee gehad en erger.Ik zal je de ellende besparen, die ik heb gehad, maar uiteindelijk bleek, dat ze nooit goed functioneren. Het probleem zit in de aandrijving. Het lijkt een probleem van de decoder, maar dat is het niet. Bij alle draaischijven, die ik heb geprobeerd - ik ben niet zo gek geweest om telkens een nieuwe draaischijf te kopen - begon het probleem, zoals jij beschrijft en dan ging het soms weer even, tot hij definitief niets meer deed.. Ik kan het niet helpen, dat ik je geen beter perspectief kan bieden, maar dit is mijn ervaring met de draaischijf van Maerklin. Je begrijpt, dat ik het ding spuugzat ben. Mocht je geďnteresseerd zij, dan wil ik jet het hele verhaal wel uit de doeken doen, maar het lijkt me beter om dat privé te doen. Anders word ik ervan beschuldigd te negatief over Marklin te zijn.
Margriet
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2013 :  12:49:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Carel,

Dat zou vervelend zijn. Ik heb namelijk twee inrijsporen die recht tegenover een opstelspoor staan. Het 180 graden draaien (loc moet met z'n kont de loods in) komt dus vaak voor.
Verder werkt de schijf prima, ook de aansturing met koploper gaat goed. Dit is het enige minpuntje.

Ik ga verder zoeken, wellicht is er nog iemand met een oplossing. Als ik iets weet dan meld ik het in dit draadje.

Dank voor je response.

Groet,
Bart

Bewerkt door BartSteur op 30 mrt 2013 12:50:17
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2013 :  18:57:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,
Ik hoop voor je, dat het jou beter vergaat dan mij.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2013 :  19:09:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Nogmaals hallo Bert,
Ik kan je nog wel een tip geven: opnieuw programmeren via de centrale, precies, zoal je dat bij de ingebruikname hebt gedaan en in de handleiding van de decoder wordt beschreven. Die tip kreeg ik van Keuterman, nadat mijn draaischijf van een nieuwe aandrijving was voorzien. In mijn geval was dat het begin van het einde. Ik hoop voor jou niet.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  10:31:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben even aan het zoeken geweest en ik kwam het volgende topic tegen op Beneluxspoor.net.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=24810.0

Hierin wordt door Wim Ros aangegeven dat naast het 226 commando ook het 228R of 228G commando meegegeven moet worden om de richting aan te geven.

Als ik in de communicatielogging van koploper kijk, zie ik alleen commando 226 en geen 228R/G.

Zou dit misschien het probleem zijn?

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  14:15:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Dat zal het probleem niet zijn. Of de schijf nu links of rechtsom draait, 180 graden is 180 graden. Na de opdracht 180 graden draaien(210/226)zal de draairichting hetzelfde zoals die van de vorige opdracht.
Bij alle andere door Koploper verstuurde draaischijf opdrachten, wordt de draairichting wel meegestuurd.

Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  15:14:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Jan en Carel,

Ik ben weer even aan het testen geslagen en heb het volgende gedaan.
Ik heb twee wissels gedefinieerd. Eentje met code 226 en eentje met 228. Twee keer klikken van de 226 levert dus een 180 graden draai op. En de 228 bepaalde de richting.

Nu kwam ik erachter dat het rechtsom draaien wel goed gaat, volledige 180 graden, maar linksom gaat hij maar 60 graden, maar dan ook altijd 60 graden. Dus na drie keer de 226 heen en weer te hebben gehaald, was de schijf 180 graden gedraaid.

Om nu te kijken of het aan koploper lag, heb ik koploper uitgezet en ben ik hem gaan aansturen met m'n CS1 Reloaded.
Ook hier hetzelfde resultaat. Dus koploper maakt geen fout. Maar wat wel, weet ik dus niet.

Koploper kan dit probleem wel oplossen. Dit kan door altijd het 228 rechtsom (228 afbuigend, weet niet of dit Rood of Groen is) commando mee te sturen voor het 226 commando.

Ik weet niet of ik de enige ben met dit probleem (ligt wellicht aan mijn CS1 of mijn 7687 decoder), maar ik denk dat het geen kwaad kan om dit extra stapje in te bouwen voor een komend release van koploper. Het blijft tenslotte 180 graden draaien, maar dan altijd rechtsom.

Graag hoor ik of dit mogelijk is.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  15:30:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Waarom zou koploper een fout maken?
Koploper stuurt de opdracht voor het laten draaien naar de centrale, de centrale stuurt die opdracht naar de draaischijf decoder, deze zal de opdracht uiteindelijk moeten uitvoeren. Doet hij dat niet dan zal je bij deze laatste het probleem moeten zoeken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  16:01:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Verwacht geen patchen meer voor zulke problemen. Zie mijn website!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  18:26:17  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim,
Ik zeg ook niet dat koploper een fout maakt. Ik probeer alle mogelijke fouten uit te sluiten, dus dan moet ik koploper ook bekijken. Koploper stuurt inderdaad de juiste codes naar de CS. De CS stuurt ze door en de decoder vertaalt ze naar de draaischijf. De fout zit in een van de twee laatsten.
Verder kan dit probleem eventueel opgelost worden door koploper, door een extra code voor draairichting mee te sturen. Dit was dan ook mijn verzoek.

@Paul,
Dat vermoedde had ik al, maar ik dacht wellicht kan je deze (naar mijn inziens kleine aanpassing) doorvoeren in een van de komende releases/builds. Het is weliswaar geen bug in Koploper, maar het zou dit probleem wel uit de wereld helpen (tenzij ik de enige ben die hier last van heeft) en de functionaliteit veranderd verder niet (bljft 180 graden draaien).
In iedergeval bedankt voor je reactie.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  18:39:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,
Het ligt echt niet aan KL, noch aan de decoder of de CS1R, maar aan de draaischijf. Ik vind het niet leuk om te zeggen, maar ik heb dit probleem zo vaak meegemaakt. Ik heb drie (!) draaischijven geprobeerd en bij alle drie heb ik dit probleem gehad. Omdat mijn dealer (Bentink modelbouw in Apeldoorn) alle mogelijke moeite heeft gedaan om het telkens terugkerende probleem op te lossen, ben ik er zo veel en lang mee bezig geweest, maar anders had ik de draaischijf van Maerklin al lang aan de kant gezet. Uiteindelijk heb ik dat toch moeten doen, omdat elke draaischijf, die ik probeerde, dezelfde kuren had.. Nogmaals, ik vind het niet leuk om te zeggen, maar ik vrees, dat jij tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Zoals ik eerder schreef, je kunt nog proberen om hem opnieuw te programmeren volgens de handleiding van de decoder. Dat wil - bij mij voor korte tijd - nog wel eens helpen en dan functioneert hij weer even normaal. Maar in mijn geval hield het steeds na korte tijd op.

Ik schrijf dit echt niet voor de lol. Ik ben me er heel goed van bewust, dat je niet zit te wachten op een onheilsboodschap. Ook gedeelde smart is halve smart is een dooddoener. Waarom ik het toch schrijf is, omdat ik lange tijd het gevoel heb gehad, dat het probleem bij mij lag. Net zoals bij de aandrijvingen van Maerklin en de k84 decoders wil men je doen geloven, dat jij de enige bent, die er last van heeft. Die dingen deugen van geen kanten en zo is het ook met de draaischijf. Daarom ben ik benieuwd, hoe het bij jou uitpakt. Misschien ben ik een roepende in de woestijn, maar misschien zijn er toch veel meer mensen, die last van de dikke nekken trekkerij van Maerklin hebben en kunnen we er gezamenlijk iets aan doen. Het zit mij ontzettend dwars, dat je voor de producten van Maerklin dik geld mag neerleggen, maar dat zij de problemen glashard ontkennen.

Alles bij elkaar ben Ik met de problemen van de draaischijf twee (!) jaar bezig geweest en ook al ben ik er dank zij de hulp van de dealer financieel redelijk uitgesprongen, het heeft mij het plezier in de hobby danig vergald.

Ik hoop ook, dat je met dit verhaal in je achterhoofd er niet te lang mee bezig zult bezig blijven en als hij voor reparatie naar Keuterman moet hem aan mijn probleem herinnert.
Hij weet dan genoeg en zal dan hopelijk alles in het werk stellen om herhaling van mijn probleem te voorkomen.

Kinkhoorn voor jou op een andere afloopdata voor mij,
Sterkte er mee.

Mvrgr
Care
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  20:58:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Is de draaischijf decoder al geupgrade? Er moet een hardware aanpassing worden uitgevoerd om hem goed te laten werken.
En anders een ander type/merk draaischijf decoder gebruiken.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  21:26:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Een upgrade heb ik niks over gehoord, waar kan ik daar info over vinden? Want dan laat/ga ik dat meteen doen.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2013 :  21:31:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Carel,

Bedankt voor de uitgebreide feedback. Ik hoop er zelf niet twee jaar mee bezig te zijn. Ik zal allereerst proberen om het met koploper op te lossen, door ervoor te zorgen dat er geen 180 graden draai plaats hoeft te vinden. Dat kan ik middels variabele/vaste routes en logische acties wel voor elkaar krijgen.

In de tussentijd ga ik opzoek naar een definitieve oplossing. In bijvoorbeeld, zoals Wim al voorstelde, een upgrade van of geheel nieuwe decoder.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina