Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 124 / Bezoekers Vandaag: 3507
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 TT-DEC-R en Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Veroen

Netherlands
237 berichten

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  08:53:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumlezer,
Heeft iemand ervaring met het installeren van de Littfinski TT-DEC decoder i.c.m. de Roco draaischijf in Koploper?
Met het artikel van Kees Moerman kom ik niet ver.
Groet,
Coen.

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  12:23:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Coen,


Jij zelf toch op 28-jan-2013 schrijf je dat alles nu werkt.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3982&whichpage=2&SearchTerms=tt-dec

En in koploper zelf staat een uitgebreide help,, volg de instructies voor de Marklin draaischijf, want de TT-DEC is daar compatibel mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  13:13:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Ik bedoelde dat de draaischijf werkte op de Ldt-decoder. maar deze was nog niet geinstalleerd in Koploper.

Ik ga nu maar eens op jouw advies in koploper helpfile kijken.

Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  14:01:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Zojuist koploper helpfile erop nageslagen en met invoer gestart.
Toch meteen vragen.

Vraag: 1. Welke decoder moet ik voor de draaischijfdecoder definieren? Ik heb op "adres digitale seinplaat" 14 aangeklikt.
Bij het opstarten van Koploper wordt nu aangegeven dat ik voor adres 209 geen decoder heb geregistreerd onder digitale onderdelen. 209 correspondeert dus met 14, hetgeen volgens mij klopt.
Ik moet nu dus onder digitale onderdelen een decoder? invoeren met nr 209 enz.
De adressen die ik voor de LDT decoder gebruik lopen van 209 tot 217 of heb ik het helemaal fout?

Vraag: 2. Wat is het "Actief bezetmeldpunt tijdens draaien"? Is dit het adres van de RS8 waarop de draaischijfdecoder conform het schema op pag. 21 van het LDT handboek is aangesloten. Dit zijn 2 adressen! In mijn geval 77.1 en 77.2.

Voor mij als digibeet lekker werkje, maar ja nooit te oud om te leren.

Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  17:15:17  Toon profiel  Reageer met citaat
1 - digitale onderdelen wissels gewoon op 0 zetten.Heb je 2048 wissels.

2 - vermoed ik dat dat het bezedmeldpunt op je draaischijf is (s88 aansluiting van de draaibrugsporen).

Wim zal dat kunnen beamen of zeggen dat het niet juist is.Ik moet er ook nog zelf mee starten om de draaischijf te installeren.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  17:32:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Coen,

Dan moet je bij digitale onderdelen het adres bereik 209 t/m 217 aanmaken oftewel 4 decoders. Dan het bezetmeld punt opgeven wat actief wordt als de schijf beweegd, en als de brug een melder heeft deze als brugmelder opgeven. Volgens mij moet je gewoon doen wat er staat, en logisch nadenken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  22:05:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

In mijn werkzaam leven heb ik aan consumenten vrijwel dagelijks de inhoud van een hypotheek- en eigendomsakte alsmede testament uitgelegd. Voor mij was de inhoud meestal klare taal maar voor een leek was het vaak abracadabra.

Zo is het ook met technische of digitale gebruiksaanwijzingen. Hierin ben ik en velen met mij een leek. ik geef hieronder eens een paar voorbeelden.

Bijv. Waar lees ik dat ik wisseldecoders voor het gebruik van adressen 209 t/m 217 moet aanmaken. Volgens mij heb ik hiervoor 3. I.p.v. 4 wisseldecoders nodig!
Waar staat het bezetmeldpunt wat actief wordt als de schijf beweegd?
Het bezetmeldpunt voor de brug ligt dan weer wel voor de hand.

De LDT decoder is op adressen 77.1 en via een diode en weerstand op 77.2 op de LDT RS8 aangesloten. Ik neem aan dat 77.1 het brugspoor is. Is 77.2 misschien het bezetmeldpunt van de bewegende schijf???

Ik blijf de tekst van de handleiding van Koploper moeilijk leesbaar vinden! Ik ben toch wel content met de hulp via dit forum.

Groet,
Coen.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2013 :  22:21:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Coen,

Een Marklin keyboard heeft 16 wisseladressen dat is gelijk aan 4 wisseldecoders, alle 16 adressen worden gebruikt om de draaischijf decoder te kunnen bedienen.
De eerste 4 (8knopjes) rood en groen is voor het programmeren en instellen, modules 2,3,4 is voor het aansturen van de 24 standen op de schijf.
Dus heb je 4 wisseldecoder adressen nodig.

Als je de basiswerking niet onder de knie hebt is het lastig uitleggen en instellen, maar de basiswerking staat in de handeliding van de LDT decoder, vertaal deze naar koploper en het werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2013 :  10:29:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Indien ik in digitale onderdelen van Koploper de adressen 209 t/m 217 aanmaak dan heb ik hiervoor maar 3 wisseldecoders nodig, waarbij van de 3e. Decoder maar 1 adres gebruikt wordt.
Volgens de instructie van Littfinski gebruikt hij nrs. 209 t/m 224.
Ik heb op mijn draaischijf maar 12 sporen ( 6 naar loods, 2 opstel en 4 sporen vanaf rangeerterrein ) liggen, hiervoor zou ik dan alleen de adressen 213 t/m 217 gebruiken.
Moet ik dan toch 4 decoders invoeren?
Groet,
Coen.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2013 :  11:55:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Veroen,

Ik zou dat gewoon doen. Dat zit geen mens in de weg.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina