Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 342 / Bezoekers Vandaag: 404
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 342
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Snelheden beheren.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

marcel01

Netherlands
105 berichten

Geplaatst - 03 mrt 2013 :  11:12:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Sinds een aantal dagen ben ik in de weer met het ijken van de treinen. In de toegevoegde database is te zien dat een aantal treinen al geijkt zijn. (Actief). De resterende moeten nog. (Niet actief). Op zich gaat het goed alleen is er hier en daar nog wat fijn te tunen. Ben in jaren ook nooit zover gekomen als ik nu ben. Wou ook hierbij dan ook vermelden dat ik de betrokkene rondom het programma Koploper en Rosoft heel dankbaar ben voor de wereld die open ging.

Op zich rijden de treinen heel rustig en zou het hier en daar nog iets sneller kunnen maar hier heb ik voor gekozen om alles goed te kunnen volgen en kijken wat er gebeurt.

Wat ik niet helemaal goed voor ogen heb is het in/wegrijden naar/vanaf het station. Kan hier de vinger nog niet op leggen. Het station is bereikbaar vanaf blok 18 (paradebaan) en 22 (schaduwstation). Er wordt uit gereden naar blok 19 (paradebaan) en 23 (schaduwstation). Vanuit blok 18 rijden de treinen met maximale snelheid en is op zich geen probleem, toch is het doel dit kunnen temperen alvorens ze het station inrijden. Maar weet nog niet hoe. Wellicht kan iemand hier wat tips over geven. Vanuit blok 22 gaan de treinen naar maximale snelheid en hier geldt eigenlijk hetzelfde verhaal.

Het uitrijden vanaf het station gaat op kruipsnelheid en het doel is om de treinen te laten optoeren naar maximale(richting blok 19)/gemiddelde (richting blok 23) snelheid. Nu heb ik zoals te zien is in de database de decoderstap verhoogd in “Onderhoud locomotieven” om weg te rijden. Maar zoals ik het ervaar (kan hier volledig naast zitten), heeft dit negatieve invloeden op het leren afremmen. Lijkt alsof het leren remmen ook richting deze ingestelde decoderstap minimaal gaat rijden om vervolgens in de stopsectie abrupter te stoppen. Ook is het wegrijden minder mooi, omdat ik natuurlijk aangeef dat de loc bij deze decoderstap moet starten. Dat is mijn eigen keus. Houdt wel in dat dit volgens mij dan ook niet de oplossing is voor het wegrijden uit het station. Misschien kan iemand mij hierin wat tips geven.

Ook heb ik het idee dat de cargo sprinter wel vlotter vanuit spoor 30 (passeerspoor) rijdt en dat het bij deze loc naar wens verloopt. Zal een kwestie van instellen zijn, vermoed ik maar kan het nog niet plaatsen. Dus graag wat tips?

Groeten,

Marcel


Download Attachment: Marage.bck
90,88 KB

marcel01

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2013 :  12:08:03  Toon profiel  Reageer met citaat
De eenvoudigste oplossing is het wanneer U bij wisselstraten een maximum snelheid aangeeft.
Dat kan per richting, want automatische wisselstraten gelden voor één rijrichting en bij alternatieve wisselstraten kan het ook.

Daarbij kan U rekening houden met rechte rijwegen, opvolgingen van kromme wissels enzovoort, enzovoort.
Die snelheden gelden dan voor alle treinen.
Hoeft U niet met decoderinstellingen te prutsen en het klopt nog met de werkelijkheid op 1/1.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2013 :  17:12:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

De mogelijkheid mimimum decoderstap bij [Onderhoud Locomotieven] is eigenlijk bedoeld voor nukkige locs, die bij lage decoderstappen slecht rijden. Dan kun je die overslaan en het rijden beginnen bij bijvoorbeeld stap 3. Dat is dus niet echt een oplossing van jouw probleem. Ik denk dat je het meer moet zoeken in het instellen van bloksnelheden bij [Aanvulling Blokgegevens] als je de snelheden voor alle treinen wil beïnvloeden, of naar de instellingen bij [Bloktype/treintype] waar je dat per blok en treintype kunt doen. Eventueel kun je ook nog met dymaische snelhedenwerken, naast de beperking wisselstraten, zoals Theo al heeft aangegeven.
Zo hebben mijn inrijwisselstraten een maximum van 40 of 50 km/h, stationssporen een maxiumum van 40 of 50 km/h en rangeersporen een maximum van 25 km/h.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 03 mrt 2013 17:14:15
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2013 :  12:32:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk en Theo

Bedankt voor jullie suggesties en meedenken.

Het werken met limieten via wissel straten schoot me direct te binnen op het moment dat ik het las. hier ben ik dan ook mee aan de slag gegaan. Vanuit blok 22 is het ook zeker toepasbaar en moet zeggen dat resultaat naar tevredenheid is. Vanuit Blok 18 liep het wat anders. Op blok 18 zelf werd al met de limiet gewerkt. Dus werd er niet met maximale snelheid gereden, wat wel wenselijk is. Hier denk ik dus nog over na. Maar in ieder geval weer een stuk verder en weer wat geleerd.

Het werken met virtuele parameters is een hoofdstuk apart (voor mij dan). Weet dus nog niet hoe ik me dit moet voorstellen. Zal er dus in moeten duiken.

En Dirk, je hebt gelijk wat de decoderstap betreft. Ik heb het wel toegepast voor de NS1113. Deze liep bij de laagste stap schokkerig en 1 stapje hoger liep vloeiend. Voor het remmen ook een minimale invloed en niet storend. Verder niet nodig.

Uiteindelijk heb ik (zoals aangegeven) het inderdaad gezocht in Aanvulling blokgegevens. Voor de blokken kopstation/station heb ik de maximale snelheid op 50 km/h gezet (voor geijkte snelheden). Het wegrijden is hiermee opgelost. Dit krijg je als je veel wilt, terwijl je nog aan het leren bent. Maargoed, rest nog het inrijden vanaf de paradebaan blok 18 richting station. Ook hier kan ik in de blokken 27,28,29,30 natuurlijk andere parameters gebruiken om het leren remmen toch naar tevredenheid te realiseren.

Mochten er ontwikkelingen zijn dan meld ik het wel.

Bedankt voor de feedback

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2013 :  14:40:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcel01



Het werken met limieten via wissel straten schoot me direct te binnen op het moment dat ik het las. hier ben ik dan ook mee aan de slag gegaan. Vanuit blok 22 is het ook zeker toepasbaar en moet zeggen dat resultaat naar tevredenheid is. Vanuit Blok 18 liep het wat anders. Op blok 18 zelf werd al met de limiet gewerkt. Dus werd er niet met maximale snelheid gereden, wat wel wenselijk is.



Nog een truukje, je kan de snelheid die toegelaten is op de wisselstraat al laten ingaan op de stopsectie van het vorige blok... geeft ook iets rustiger gedrag van de trein.

Ik zie ook dat je een stationsblok hebt met een toegelaten snelheid van 15kmh , dat is wel zeer laag. Ik zou voor wisselstraat bv. 70 nemen, het stationsblok 50. Rest zal koploper wel "leren".



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2013 :  16:19:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Voor het inrijden van de wisselstraat vanaf de paradebaan had ik de beperking al eens ingesteld, echter werd er met die snelheid gereden welke ingesteld stond als beperking. Volgens mij las ik dat de beperking ook ingaat bij de melder voor de stopsectie. Dit gedrag vernam ik althans te herkennen. Wellicht bedoel je wat anders, sorry als dit zo is.

De snelheid in het station heb ik verhoogd, wat ook het gewenste resultaat heeft met betrekking tot het uitrijden van het station. Dit verloopt uit de kunst.

Verder gaat het prima. Ga nu echt koploper ontdekken en steeds beter zien wat er veranderd moet worden om een betere resultaat te krijgen. Zelfs doorrijden / cm is een fantastisch fenomeen.

Bedankt voor het meedenken

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2013 :  19:15:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcel01

Theo

Voor het inrijden van de wisselstraat vanaf de paradebaan had ik de beperking al eens ingesteld, echter werd er met die snelheid gereden welke ingesteld stond als beperking. Volgens mij las ik dat de beperking ook ingaat bij de melder voor de stopsectie. Dit gedrag vernam ik althans te herkennen. Wellicht bedoel je wat anders, sorry als dit zo is.


Nee dat bedoelde ik, maar men kan het nog verder naar voor schuiven als de stopsectie ruim kort is voor de snelheidsverandering. Dan kun je een virtueel punt invoeren (lok meet zelf die lengte, dus geen bezetmelder nodig) en daarop de wisselsnelheid laten ingaan.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 05 mrt 2013 19:17:20
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2013 :  01:37:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben en het goed voor ogen hebben, maar voor mij is het nog wazig. Ik probeer hierin met je mee te gaan maar het ontbreekt me aan overzicht.

Zou je in stappen kunnen aangeven hoe te handelen zodat jou voorstel wat levendiger wordt in mijn beleving? Gebeurt deze handeling in "onderhoud blokken"?
Wat voor nummer geef je een virtuele bezetmelder? Is de plaats van de Virtuele melder uitgedrukt in cm bij geijkte snelheid en is deze dan variabel ten aanzien van de diversieteit in snelheden van loc types?

Zoals je leest roept het veel vragen op. (onervarenheid).

Bedankt voor deze optie in ieder geval.

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2013 :  10:33:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
[i]Gebeurt deze handeling in "onderhoud blokken"?
Wat voor nummer geef je een virtuele bezetmelder? Is de plaats van de Virtuele melder uitgedrukt in cm bij geijkte snelheid en is deze dan variabel ten aanzien van de diversieteit in snelheden van loc types?



Inderdaad gebeurd in onderhoud blokken. Het nummer geeft koploper automatisch. De afstand is een lengte, dus NIET afhankelijk gedrag loc type. (wel ijken natuurlijk)

Remgedrag wordt bepaald in treintype !! niet bij loc !
Een zware staaltrein kun je zo trager laten afremmen en optrekken dan een stoptrein. Ook al hangen ze soms achter dezelfde lok.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 06 mrt 2013 10:34:41
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2013 :  00:36:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Het betreft hier blok 18. Het is de laatste blok alvorens de wisselstraat wordt ingereden. De afstand tussen einde inrijdmelder en begin stopmelder is ongeveer 4 mtr. De afstand na einde stopmelder en begin wisselstraat is ongeveer 1,9 mtr. (reden is dat een trein indien nodig voor de tunnel ingang tot stilstand komt ipv half uitsteekt). Deze melders zijn al gedefineerd in onderhouden blokken/ baanontwerp. Maak ik nu een virtuele melder aan bij melder 2 en verschuift de stopmelder dan naar 3 of is dit niet relevant?

Mocht dit nu juist ingevuld zijn dan denk ik automatisch dan dat in onderhoud baanontwerp ook het nodige gedefineerd moet worden. Bv waar in blok mbt de toegevoegde melder. Of denk ik nu te moeilijk?

Het een en ander kan ik aan het einde van week uittesten maar dit schoot me naar binnen.

Bedankt voor je reactie,

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2013 :  12:20:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben de onderneming aangegaan betreffende de virtuele melder in blok 18. In eerste instantie in "Instellingen per database" aangevinkt dat er gebruik van virtuele melders gemaakt wordt. Vervolgens tussen de bestaande melders een virtuele melder aangemaakt (Rijden). De afstand en tijd ingevoerd.

Hierna de wisselstraat (snelheidsbeperking) beperking aangemaakt voor blok 18 richting blok 20 (schaduwstation), 27,28,29 en 30 (station). Ik twijfelde nog even over het punt dat de beperking opgeheven moet worden dus in eerste instantie bij allen de eerste melder volgend blok gekozen. Alles gesaved en automatisch gaan rijden.

Ik zie dan ook dat op een gegeven moment beperkt wordt en in de rij window is te zien bij "snelheden ingesteld" dat de beperking van kracht is. Bij de eerste melder volgend blok zie ik de snelheid direct naar minimaal gaan. Ik heb toen het opheffen beperking op de tweede melder gezet en het gedrag van het stoppen in het station is weer als van ouds.

Het leren remmen van de loc's heb ik ook maar even verwijderd omdat er toch met andere snelheden aangereden wordt.

Lijkt allemaal goed te werken. Wonderbaarlijk. Wellicht schept dit mogelijkheden voor meerdere toepassingen.

Hoop dat het allemaal logisch klinkt en volgens de bedoelingen van het geweldige programma.

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2013 :  09:37:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Prachtig toch , alleen ik zou het leren remmen niet afzetten.
Als er een trein moet stoppen in dat blok, omdat bv. perron nog bezet is, dan mag dat toch netjes ?
Remmen is de overgang van bloksnelheid naar gemiddelde tot minimale snelheid, dat gebeurt allemaal tussen inrijmelder en stopmelder en wordt automatisch geleerd door koploper, per trein en per blok.
Let ook op optrek-gedrag en rem-gedrag bij treintype !!!

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2013 :  11:48:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Het leren remmen zelf is niet uitgezet, maar de historie per loc is verwijderd. Dacht dat het handig was als er met andere (lagere) snelheid het station wordt ingereden. Had ik beter moeten omschrijven.

Ik nam aan dat remmen naar minimale snelheid, die snelheid is welke ingevoerd is in trein type. (Trein/typ per blok overschrijft trein type en bloktype en ik weet niet wat/wanneer/welke handiger is). Als ik me niet vergis is dit ook te zien bij snelheden ingesteld via de rij window. Eenmaal aangekomen bij de stop sectie, komt de massa simulatie in werking met daar eventueel nog de afrem vertraging van de loc decoder zelf. (mocht deze CV/potmeter enig waarde hebben althans).

Als ik nu de minimale snelheid zou verhogen, klopt het dan dat de loc bij die snelheid bij de stop sectie aankomt en dan middels de massa simulatie de loc stapsgewijs naar 0 gaat? (Afhankelijk van de tijd die ingesteld is). De vraag is of je dit wil (mooi gedrag!!!) en je stop sectie lang genoeg is. Sommige treinen rijden nog lang op minimale snelheid tot de stop sectie. Er is ook wat in te stellen bij remmen/spooktrein/massa. En dan bedoel ik voor het optrekken en afremmen (geijkte snelheden). Om daar enig inzicht in te krijgen moet ik nog wat langer observeren en aanpassen. Dat is me nog niet duidelijk. Althans het effect hiervan. Misschien is een log bijhouden handig hierin. Hier is de selectie "leren remmen" mogelijk. Genoeg te doen dus nog.

groeten,

Marcel



marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2013 :  20:39:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Het klopt dat binnen Koploper bij het bereiken van de stopmelder idealiter de snelheid is afgebouwd tot de ingestelde minimumsnelheid en dat dan op basis van de instellingen voor het treintype, cq treintype/bloktype wordt afgeremd tot stop. Ligt de snelheid boven de ingestelde minimumsnelheid dan volgt een noodstop. Het is verstandig in verband met dit systeem om de afremvertraging van de decoder laag te zetten (bv op 2). Dan verstoort de afremvertraging van de decoder niet het afremgedrag van Koploper, maar wordt bij een noodstop ook nog netjes geremd.
Natuurlijk geeft een hogere minumumsnelheid en een lange afremtijd een lange remafstand. Daarmee moet je wel rekening houden bij de lengte van je bezetmeldsectie. Zelf werk ik daarom met bezetmeldstukken van 40 - 60 cm en dan wordt er zonder verder ingewikkelde tuningen netjes geremd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 09 mrt 2013 20:41:36
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2013 :  23:09:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, volgens mij is het zo dat "leren remmen" alles te maken heeft met het gedrag tussen de inrijmelder in het blok en de stopmelder.
Het netjes afremmen is het gedrag NA het bereiken van de stopmelder, dus eigenlijk "netjes" stoppen, niet bruusk.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2013 :  01:32:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk en theo

Wat jullie aangeven is overeenkomstig met wat ik zie gebeuren. De stopsecties zijn tussen de 510 en 530 mm. Maar tot einde perron zal korter zijn (330 - 350 mm) dus dat wordt dan (als de precieze plaats van het perron bekend is) een samenhang worden tussen minimale snelheid/massasimulatie/afrem instelling decoder. Het lijkt er nu op dat het wel goed komt.

Ik heb 3 intercity's laten rijden (remhistorie gewist) en middels de logging alles gevolgt. Het volgende werd aangegeven.
1: Bij goed geremd geen status melding.
2: Bij 3x goed geremd volgt loc x in blok x 3 x goed geremd.
3: Bij correctie wordt aangegeven welke loc in bepaalde blok, gevolgt door 2.00 en dan een factor.(mijn intepretatie). De 2.00 is een instelling, denk ik.

Vraag me nog wel af wat voor koploper de criteria voor het succesvol afronden van het leren remmen is? Meer nieuwsgierigheid want het gaat goed.

Bedankt voor jullie reactie,

Groeten

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2013 :  10:54:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

In mijn vorige reactie sprak ik in punt 3 over de 'factor 2.00'. Ik heb het verlaat remmen veranderd in 1 sec en in de log werd het in die regel nu 1.00 ipv 2.00. Dus ga ik er vanuit dat 't verlaat remmen is. Weer iets wijzer.

Geloof trouwens dat het ijken van loc's nog wat meer aandacht verdient, want de meeste loc's rijden naar mijn gevoel, iets te lang op minimale snelheid. Kan het verlaat remmen ook verhogen maar het ijken is denk ik prio 1.

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2013 :  11:35:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
[i]
Geloof trouwens dat het ijken van loc's nog wat meer aandacht verdient, want de meeste loc's rijden naar mijn gevoel, iets te lang op minimale snelheid.



Ergens in de database kan je aangeven hoeveel seconden de loc op minimale snelheid mag rijden om het remmen als geslaagd te beschouwen..met minimum en maximum.
Het verschil moet wel enkele seconden zijn anders blijft koploper altijd "leren remmen"

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2013 :  12:33:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo

Bedankt voor deze opmerking.

Minimaal staat op 1 sec
Maximaal staat op 3, stond op15. Hoop dat een verschil van 2 niet te weinig is.

Morgen maar even uittesten.

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2013 :  12:49:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik meen dat het bij bij op 0 en 4 seconden staat. Maar daarvoor moet ik naar de zolder....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2013 :  12:31:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik kom net van zolder en met de ingestelde minimale en maximale tijd op minimale snelheid van respectievelijk 1 en 3 seconde lijken er meer regels in de log te verschijnen dan voorheen. Het afremmen is dan ook kritischer afgesteld. Wat me verder opviel is dat de ingestelde "verlaat remmen" vervangen wordt door een 'factor'. Geen idee wat dit inhoudt. Lijkt op een gewenste waarde met daarachter de uitkomst. Maar goed dat kan ik niet onderbouwen.

Ik heb de log toegevoegd. misschien valt er iets op wat ik nog zou kunnen verbeteren.

groeten,

Marcel


Download Attachment: Marage_20130311_092553.txt
15,39 KB

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2013 :  13:27:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,


Gewoon het proces zijn gang laten gaan, en het de tijd geven dat het remmen wordt geleerd. Logging uitzetten en gewoon na een tijdje concluderen op de baan zelf dat het allemaal netjes werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2013 :  20:35:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcel01


Ik heb de log toegevoegd. misschien valt er iets op wat ik nog zou kunnen verbeteren.




Gewoon laten doen, die verdwijnen wel.

Uit mijn eigen observaties:
Een pijltje naar een groter getal ? De trein zal de volgende maal, als hij moet stoppen in dit blok, iets langer doorrijden op gemiddelde snelheid.
Komt hij te "snel" op de stopsectie dan daalt het getal, hij zal iets minder lang doorrijden op gemiddelde snelheid.

Geduld: gemiddeld moet een trein drie keer stoppen in een blok vooraleer hij het kent. En hij moet het leren per treintype en per inrijsnelheid in een blok.....

Dus laat ze maar rijden, zoals Wim al zei.

Ik heb mijn seconden ietsje ruimer gezet, omdat mijn treinen na paar dagen stilstand zo "onsoepel" waren, dat ze terug begonnen met te leren remmen.





Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2013 :  00:17:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een tijd kwestie en op zich heel boeiend om de acties en reacties te zien adhv de ingestelde parameters en de logica erachter. Zo leer je ook een programma (in gedeelten) kennen. Maargoed, goed punt om de effecten op de baan zelf te bekijken en indien nodig te handelen. Anders blij je ook bezig.

Theo

Bedankt voor de aanvullende informatie en ik begrijp uit je woorden dat eens het remmen geleerd niet per definitie inhoudt dat koploper met deze waardes blijft sturen. Na 3 x goed, kan het zo zijn dat het leerproces daarmee niet voorbij is. Kan me voorstellen dat na een paar dagen/weken niet gereden te hebben, dat het anders reageerd in het begin.

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2013 :  01:19:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Nadat er vanaf "snelheid stap x" 3 maal goed geremd is zal KL voor die stap stoppen met leren remmen.

Als er vanaf stap x een keer niet goed wordt geremd, zal niet meteen het remmen voor stap x weer worden aangepast.

Er komt dan in de logging alleen een mededeling "Te lang op minimum snelheid" of "Te hard" met hierachter een "3".

Treedt de foute remming weer op dan staat er een "2".

Pas na de derde foute remming gaat KL voor stap x weer leren en na "3 x goed geremd" stopt hij er dan weer mee.

Het leren gaat per snelheid stap en per treintype waarmee de loc rijdt.

Heb je nu b.v. een treintype iets aangepast waardoor een loc met een ander stopgedrag vertoont dan moet dat allemaal, al lerend, door KL worden aangepast, wat best even kan duren, want het moet wel steeds eerst 3 x fout gaan voor er weer geleerd wordt. Maar het komt uiteindelijk vanzelf weer goed.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 12 mrt 2013 01:37:46
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2013 :  08:57:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack

Dank voor deze aanvullende informatie.

Het verhelderd de aankondigingen middels de log. Ik hoef dus niet om iedere wisse wassie de remhistorie van een loc te wissen. Koploper leert dus niet alleen het remmen, er is ook sprake van nazorg. Wat een programma is het toch.

Bedankt voor de aanvulling.

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina