Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 3686
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vragen mbt tot bezetmelders en IB
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Richey

Netherlands
41 berichten

Geplaatst - 26 feb 2013 :  11:57:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben laatst met een nieuwe modelbaan begonnen en heb nu toch wat vragen.
Op deze baan gebruik ik een relatief groot aantal bezetmelders: bij een normaal spoor heb ik er 4, een kopspoor 3. Dit heb ik opgebouwd als volgt: De wisselstraat is beveiligd, vervolgens heeft elk spoor een binnenrij-melder. Deze moet weer vrijkomen als de trein op het spoor staat. Na de binnenrij melder een lange afremsectie, en vervolgens een stopmelder. Na deze stopmelder volgt nog een soort "overschiet" melder, en dan volgt de uitrij wisselstraat.

De reden is als volgt: Ik heb er gewoon een ontzettende hekel aan als er treinen op elkaar kletteren, om wat voor reden dan ook. Het idee is dus dat mocht er een trein door een weigerend wissel de verkeerde kant op gaan deze tijdig gedecteerd wordt en er een noodstop gegenereerd wordt. Zo ook met een trein die te ver doorrijdt.
Nu zit ik alleen te knoeien met hoe ik dit in de praktijk moet instellen...

Tweede vraag: Ik gebruik tegenwoordig een LoconetIF met een IntelliBox. Zodra ik het groene spiegelei indruk komt alles tot leven, alleen moet ik eerst nog bijna een minuut wachten voor er iets op de baan gebeurd. Een en ander blijft hangen op "te verwerken opdrachten". Waarschijnlijk heb ik ergens iets stom ingesteld, maar ik kijk er overheen.

Download Attachment: Knollendam.bck
130,09 KB


Groet,

Richard

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  12:25:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Het doorschieten van treinen is volgens mij meer een kwestie van goed inregelen van afremsnelheden en mimimumsnelheden, waarbij de loc in de stopsectie komt. Ik heb nooit problemen met doorschietende treinen, alles rijdt heel netjes en stopt altijd in de stopmelder, die bij mij wel 40 - 60 cm (HO) zijn.
Het verkeerde spoor oprijden kun je, zeker als je ook bezetmelders hebt op de wissels heel goed verhelpen met het instellen van de volledige spookmelding. De trein stopt dan echt als de wissels verkeerd staan. Overigens helpt een betrouwbare aandrijving van de wissels daar wel bij. Bij mijn Fleischmann Profiwissels heb ik de eindafschakeling verwijderd en ze staan op de booster, waardoor ze ook voldoende power krijgen.

Uit een ander draadje (http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4266) op het forum is het "probleem" van het langzaam opstarten van de Loconet-interface al aan de orde geweest. Dat schijnt te maken te hebben met het uitlezen van een grote hoeveelheid data.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 26 feb 2013 12:26:04
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  12:45:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Richey,

Aan de opstart tijd zal weinig te veranderen zijn.
Je hebt het aantal terugmelders al op 7 ingevuld, dat duurt meestal het langst als dat bijvoorbeeld op 128 had gestaan.

Verder neemt het nog al wat tijd in beslag om alle wissels/seinen in de juiste stand te zetten, en dat geeft de indicatie te verwerken opdrachten aan, en dat kun je beinvloeden met de schakeltijd.

Ook heb je een behoorlijke lijst loks, daar zal de meeste tijd voor nodig zijn, en daar is niets aan te doen, dan alleen maar geduld hebben.

Als je de communicatie logging specifiek digital systeem aanzet voor dat je op het groene spiegelei drukt, kun je zien waar koploper mee bezig is, en zodra daar geen stroom van informatie en opdrachten te zien is dan is koploper klaar met initialiseren, en kun je rijden.

Overigens zou Paul deze opstarttijd drastisch kunnen reduceren, door alleen lok opdrachten te sturen als deze verschillend zijn met de eerdere status aanvraag uit de centrale en de status zoals koploper deze onthouden heeft.

@Paul Eigenlijk hetzelfde als het richting verhaal.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 feb 2013 13:14:45
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  14:53:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat klopt, het valt en staat met betrouwbare wissels...
Het grootste deel is dan ook nieuw (peco) met Glockner motoren.

Maar zoals gezegd wilde ik dus inderdaad een vrij deel voor en na een blok. Dit ligt dan ook keurig in de baan, alleen krijg ik het insteltechnisch niet voor mekaar. Gewoon voor de zekerheid. Zo ook met doorschieten... ik ben vorig jaar een keer naar Railz Miniworld geweest en zelfs daar zag ik doorschietende treinen. Ik wil gewoon graag de mogelijkheid van een botsing uitsluiten.

Tja... en die lijst locomotieven... kan het ook niet helpen...

groet,

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  14:56:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Overigens (vergeet weer wat) merk ik dat hij bij sommige wissels eerst keurig het wissel goed legt, en er vervolgens nog een commando overheen lijkt te komen dat hem weer fout legt... Onder andere van blok 10 over de wisselstraat naar 8, en van 27 naar 30... snap er nog fff niets van...

Groet,

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  15:24:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Weet je zeker dat de wisselstraten goed zijn gedefinieerd en dat het wissel goed is ingetekend. Het zwarte been is het actieve been, dat wordt ook geel als je de wissel activeert.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  15:38:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Richey,

Wisselstraat 27 naar 30 bestaat helemaal niet.

Doorschieten zullen de treinen niet doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  15:39:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Richard,

Weet je zeker dat de wisselstraten goed zijn gedefinieerd en dat het wissel goed is ingetekend. Het zwarte been is het actieve been, dat wordt ook geel als je de wissel activeert.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Dirk, heb je al de moeite genomen om de database te bekijken, zal echt helpen om een goed antwoord te kunnen geven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 26 feb 2013 :  19:06:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn excuses... Ik bedoelde inderdaad wissel 27, van 24 naar 30.
In Koploper zelf zie je niets, maar hij schakelt het wissel goed, en daarna weer fout. Hetzelfde met die "engelsman" die ik niet normaal kon tekenen. Van 10 naar 29 en naar 8 gooit hij één tong verkeerd. Geef ik bij die ene tong aan dat hij verkeerd is aangesloten dan doet hij het óók verkeerd.. :(

Groet,

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  00:21:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Richey, begin eerst eens met de wisselstraat goed in te geven in koploper, dat zal een stuk schelen. Welke stand je moet hebben kun je via de IB herleiden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  00:50:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Wat is er fout dan? De engelsman die ik in de baan heb liggen kan ik niet vinden in koploper, dus heb ik maar twee wissels tegen elkaar aangelegd. Ook al geef ik aan dat ik een engelsman met twee motoren heb, ik kan geen decodernummer van de tweede motor invoeren...
Daarnaast snap ik niet waarom die engelsman wel doet wat hij moet doen naar de blokken 22, 23 en 24, maar bij bijvoorbeeld naar 29 of 8 nog een keertje extra schakelt en hem weer terug verkeerd legt..

Groet,

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  09:54:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Richey,

De stand van de wissels is verkeerd, het gele pootje geeft de juiste stand aan. En het symbool staat er gewoon bij voor het engelsewissel met 2 aandrijvingen, maar met de oplossing met 2 wissels is ook niets mis, je moet alleen de juiste stand opgeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  10:43:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Daar kwam ik dus niet uit met de engelse wissels die in Koploper zaten, of ik begin gek te worden... Coor je beeldvorming: het gaat dus om een Peco SL-90. Met de "engelse wissel" varianten die ik in Koploper tegenkwam kon ik hem niet correct krijgen, dus heb ik hem maar zo getekend. Dit ook met de kanttekening dat hij de lijntjes niet goed kon weergeven, maar ik heb het per richting uitgeprobeerd en er dan maar voor gekozen dat het visueel dan maar niet klopt, zolang het technisch (qua richting) maar klopte...
Ik kan het engelse wissel dus wel als engels wissel tekenen, maar moet wel met twee individueel aanstuurbare motoren werken. Dit vakje blijft grijs in de wisselkeuze...

Groet,

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  11:34:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Richey,

Zodra jij het eerste adres hebt ingevuld bij de eigenschappen van het engelse wissel met 2 aandrijvingen, krijg je de mogelijkheid om het tweede in te vullen, sterker nog als je dat niet doet dan geeft koploper een melding dat je 2 adressen moet invullen.
En ik zie het probleem niet zo, je kunt met de IB de standen juist invullen en je kunt het juiste basis symbool kiezen. dus kies het symbool wat de wisselstand rechtdoor aangeeft als het wissel ook daadwerkelijk in de rechtdoor stand staat. Met een klein beetje logisch nadenken zal dit toch niet zo moeilijk moeten zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  12:19:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Leg uit, want ik krijg het niet voor elkaar...


Download Attachment: Engels_wissel.jpg
43,48 KB

Bij mij blijft de tweede aandrijving _echt_ grijs...

Groet,

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  12:45:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Aan het plaatje te zien heb je toch het verkeerde wissel te pakken.
Als in het window tool:Algemeen boven het te kiezen wissel zweeft me je muis krijg je een tekst te zien en kan je gemakkelijker het goede wissel kiezen.
Dan krijg je het tweede adres wel voor elkaar.


Mvg Ab

bew verkeerde naam gekozen

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 27 feb 2013 12:46:12
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  12:53:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Krijg nou....

... Wordt vervolgd...

Groet,

Richard
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  16:19:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richey,

Ook wij hebben wat problemen gehad om een Peco Engelse wissel goed te laten werken. In dit draadje staat daar meer over. Je kunt zowel het dubbel Engelse wisselsymbool gebruiken als twee losse wissels. Houd er dan wel rekening mee dat het linkse wissel de rechterkant bestuurt en andersom.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3941&SearchTerms=Peco,Engelse,wissel


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  18:03:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Richey

Krijg nou....

... Wordt vervolgd...

Groet,

Richard




Gunst, zie ik daar nu een hele wereld opengaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 feb 2013 :  19:31:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Jawel, en ik geef het nog toe ook... Ook geef ik geen extra sneer na
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina