Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 3694
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisch en handbediend gecombineerd
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 15 jan 2013 :  22:39:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil het grootste deel van mijn baan automatiseren maar daarnaast het rangeergedeelte zelf blijven bedienen. Het lijkt me niet nodig om dit rangeerdeel in blokken of iets dergelijks te verdelen omdat ik daar toch steeds maar met één loc tegelijk rijd. Is dit te simpel gedacht en zo ja, tips zijn welkom. Alvast bedankt. Mvgrgr Jan

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 jan 2013 :  23:58:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Het "moet" inderdaad niet.

Maar het kan ook best handig zijn, want dan kan je de blokken (1 bezetmelder is genoeg) aan de handmatige wisselstraten koppelen.

Koploper zal dan weten welke lok in welk blok is en de overgang naar automatisch rijden op het eind van de rangeeractiviteit wordt dan een stuk eenvoudiger.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 16 jan 2013 :  16:37:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel, Theo, dus als ik het goed begrijp het hele rangeerterrein als één blok beschouwen en via één bezetmelder bij Koploper aanmelden?
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 jan 2013 :  19:16:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door janspoor

Dank je wel, Theo, dus als ik het goed begrijp het hele rangeerterrein als één blok beschouwen en via één bezetmelder bij Koploper aanmelden?



Is mogelijk maar erg "ruw". Normaal heb je een binnenkomstspoor, tot daar wordt de trein gebracht. Dat is dus en normaal blok met rem en stopsectie. Die lok kan je afkoppelen en naar een opstelspoor rijden(blokje).
Koploper "onthoudt" maar één lok per blok. Dan kan de rangeerlok de trein ophalen en naar het rangeerterrein rijden. Zolang er maar één rangeerlok is kan dit inderdaad één blok zijn.

Vereenvoudigd zou je kunnen zeggen één blokje per lok. Alleen al voor de "boekhouding" van koploper.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 16 jan 2013 :  21:33:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Jamspoor

Als je van je rangeerterrein 1 blok maakt kan er ook maar 1 trein rijden.
Ik heb van mijn rangeerterreinen geen blok gemaakt maar een niet beveiligd gedeelte.
Als er een trein bij mij binnen komt op het inrijspoor dan wordt de trein uit het automatisch rijden gahaald en er via een specialeactie een handregelaar aan gekoppeld.
Als ik een trein wil laten vertrekken van af het rangeerterrein dan plaats ik hem in het uitrijspoor, daar hoeft hij dan niet in te staan maar gewoon ergens op een spoor op het rangeerterrein zet de betreffende wisselstraat goed van het spoor waar de trein staat naar het uitrijspoor.
Druk vervolgend op het blauwe pijltje in het rijwindow van de betreffende lok en de lok zal van het rangeerterrein vertrekken.
Het vvordeel hiervan is dat je een onbeperkt aantal loks op je rangeerterrein kan laten rijden.
Ik heb mijn database bijgevoegd zodat je dessnoods het een en ander kan bekijken.

20118311627_pre.bck

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 16 jan 2013 :  21:35:26  Toon profiel  Reageer met citaat
janspoor

Wat ik nog vergeten ben is het volgende.
Om de trein weer terug te krijgen op het rangeerterrein gebruik ik de routezoeker in koploper.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 16 jan 2013 :  22:12:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Heel erg bedankt Theo en Piet: zeer waardevolle suggesties. Als ik eerdaags een en ander heb uitgeprobeerd, zal ik daarvan hier zeker verslag doen, maar het kan even duren. Groet van Jan
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 18 jan 2013 :  10:39:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een vraagje, Piet: je schrijft "Als er een trein bij mij binnen komt op het inrijspoor dan wordt de trein uit het automatisch rijden gahaald en er via een specialeactie een handregelaar aan gekoppeld." .... Wat bedoel je dan met "speciale actie"? Groet, Jan
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  19:15:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan

Deze actie kan je instellen bijOnderhouden - Baan definities - Speciale actie
In het nu geopende venster kan je de stamgegevens invullen en op het tabblad actie kan je invullen welke actie er moet worden uitgevoerd.

Als je mijn database opent kan je het e.e.a. zien

Als je in de buurt van Woerden woont mag je komen kijken hoe het werkt.

2012811195933_pre.bck

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  20:49:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Weer hartelijk dank, Piet, voor de waardevolle suggesties. Ik heb je database eens goed bekeken en neem mijn petje af. Zoals je ziet staat mijn vraag in de rubriek "beginners" dus mijn (geplande) baan is vele malen eenvoudiger dan die van jou, ik mag wel zeggen héél veel malen. Ik ben er nu nog niet aan toe, maar zal tzt graag van je suggesties gebruik maken. Helaas woon ik niet in de buurt van Woerden, dus van je uitnodiging kan ik niet zo maar 1-2-3 gebruik maken, maar niettemin bedankt ervoor. Groet, Jan PS Ik zal mijn profiel wat aanpassen, zodat wat meer details duidelijk worden.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina