Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 137 / Bezoekers Vandaag: 3633
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mercedes250

Netherlands
160 berichten

Geplaatst - 02 jan 2013 :  17:10:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, ik probeer een loc, hondekop, *een vaste route te laten rijden, maar het lukt niet echt.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat moet.
Via menu vaste treinroute gedaan maar werkt niet.


m.v.groet
fred

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  19:00:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goh, dat is nu jammer heb ik net mijn glazenbol laten vallen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  19:33:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Er zijn twee dingen, die belangrijk zijn bij een vaste route. Ten eerste moet hij natuurlijk geactiveerd zijn in het rijwindow voor de betreffende loc. Ten tweede wordt een vaste route pas actief als de betreffende loc in het startblok van de vaste route komt. Ik zou die twee dingen goed nalopen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  20:06:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik ben nooit de eerste die reageer op een onderwerp, maar nu schoot de opmerking van jou mij toch echt in het verkeerde keelgat met je opmerking over je glazenbol.
Het lukt jou niet om iemand in z'n waarde te laten, we zijn nu eenmaal niet allemaal als ervaren koplopergebruiker geboren zoals jij en die ook niets bij hoefde te leren omdat jij nou eenmaal alles (denkt te) weet(en)

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  21:40:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Piet,

Kan best zo een opmerking wel plaatsen van Wim.(En hij weet er gelukkig voor de "forummers" inderdaad verd.... veel van) Al zou ik het anders wellicht gezegd hebben, maar als ik sommige vragen ook lees denk ik ook wel vaak "Wanneer wordt eens de moeite genomen de handleiding te lezen ?" Het lijkt voor mij in ieder gveal wel eens dat alles "voorgekauwd "moet zijn of wanneer wordt de moeite eens genomen om op dit forum te zoeken waar al enorm veel antwoorden zijn te vinden op dergelijke vragen. Dat is ook nog eens jammer voor diegene die veel moeite en inzet hebben gepleegd om de uitgebreide hndleiding te schrijven bv.

Dus vanuit dat standpunt kan ik mij er wel in verplaatsen, hoewel het best wel eens een keer kan voorkomen dat je ergens overheen kijkt. Is mij ook wel eens gebeurt .

Maar laten we dit niet gaan gebruiken als startpunt voor een discussie. Dat is zeker niet mijn bedoeling en lekker met onze hobby bezig zijn en het prachtige programma Koploper gebruiken. (Met wel ook een beetje zelf onderzoek van de gebruiker.

Groetjes,
Fred.

N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  22:40:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Piet,

Natuurlijk mag de opmerking jouw in het verkeerde keelgat schieten, niets mis mee.

Maar als jij in staat bent een goed advies te geven op de openingsvraag, dan stijg je bij mij in ieder geval inachting.

Maar wat heeft hij gedaan, hoe heeft hij het gedaan, en waar is de database waarin het niet lukt? Wederom weet jij het? Nu ik in ieder geval niet. Ik wil best de moeite nemen om Fred op weg te helpen, geen enkel probleem, maar dan mag ik wel iets meer informatie verwachten van in dit geval Fred. Maar zo zijn er wel meerdere vragenstellers waar je eerst de informatie die nodig is om een eventueel probleem op te kunnen lossen moet uittrekken, en ik stel je gerust ik weet nog lang niet alles, ik leer nog iedere dag bij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 02 jan 2013 22:44:03
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 03 jan 2013 :  01:23:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

De denkfout die veel gemaakt wordt is dat men aanneemt dat KL de vaste route afdwingt bij de trein waarbij hij in het Rijwindow is aangevinkt. Dit is niet zo, KL zoekt voor de trein gewoon een vrije weg.

Komt de trein hierbij in het Richtingsblok en kiest KL vervolgens ook nog het eerste blok uit de rij met Blokken, dan zal de route starten.

Zit er een wissel tussen het Richtingsblok en de rest van de vaste route dan bestaat de kans dat KL gewoon de andere kant uit gaat en de route niet start.

Wil je dat de route wel altijd start kies dan een Richtingsblok waar geen wissel achter zit zodat alleen het volgende Blok uit de route kan worden gekozen.

Probeer je voor je treinstel een pendelroute te maken kijk dan ook eens naar de mogelijkheden van de variabele treinroute en sluit hiermee blokken en/of richtingen uit om de route af te dwingen.

Succes,

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 03 jan 2013 01:26:08
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 03 jan 2013 :  16:59:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Ik heb een aantal vaste routes, die starten alle in een blok achter een wissel. Zodra de betreffende trein in dat blok komt, start de vaste route. Ik heb nog niet meegemaakt dat de trein een andere route kiest. Statistisch kan dat natuurlijk, maar het lijkt onwaarschijnlijk. Het is wel zo dat er vanuit dat blok maar één vaste route voor die trein start, dus qua vaste routes valt er niets te kiezen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 03 jan 2013 :  17:16:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar dan is de keus al gemaakt om richting het richtingsblok te rijden, en heeft koploper er niet voor gekozen, de andere weg te nemen, dat is wat er geschreven wordt door Jack.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 03 jan 2013 :  23:27:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk en Wim,

Bij mij pakte hij toch de ene keer wel en andere keer niet de vaste route op en staat de keuze puur op kans. Daarom laat ik de meeste vaste routes starten op een blokovergang zonder wissel. Soms dwing ik het ook af met richtingsverboden via variabel routes of een speciale actie.

Er zal vast een reden zijn dat hij bij jou (Dirk) altijd dezelfde kant op gaat en de vaste route start, als dat tenminste is wat je bedoelt want, zoals Wim al schreef, als hij in het blok komt na de wissel, waarbij het richtingsblok voor de wissel ligt wordt aan de startconditie voldaan. Als hij op de wissel afslaat niet.

Ligt ook je richtingsblok na de wissel en gaat hij daar altijd heen als je vaste route is aangevinkt is dit puur een vrije keuze van KL of er is nog een rede die hem hier heen dwingt, maar dat komt niet doordat de vaste route is aangevinkt.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 03 jan 2013 23:39:27
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 jan 2013 :  23:55:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk



Ik heb een aantal vaste routes, die starten alle in een blok achter een wissel. Zodra de betreffende trein in dat blok komt, start de vaste route. Ik heb nog niet meegemaakt dat de trein een andere route kiest. Statistisch kan dat natuurlijk, maar het lijkt onwaarschijnlijk.



Dirk, de richting hangt toch af van de keuze in onderhouden blokken:
Kans, optimale lengte, volgorde...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 04 jan 2013 :  19:43:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo, Jack en Wim,

In mijn blokdefinities wordt gekozen op basis van kans. Toch rijdt mijn trein, zodra hij in een richtingblok komt keurig de vaste route af en kiest dan de juiste blokken. Iets anders heb ik niet zien gebeuren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 jan 2013 :  22:03:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Dirk,
Ik had begrepen dat jou "startblok" voor de wissel lag en het richtingsblok erachter, dan heb je het risico dat de trein een andere richting kiest en de vaste route niet start.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 05 jan 2013 :  21:50:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Volgens mij een gevalletje semantiek. Voor mij is het startblok van een vaste route hetzelfde als het richtingsblok, want daar start de vaste route en zo te zien is voor jou/jullie het startblok het richtingsblok-1. Dan is inderdaad de vaste route nog niet begonnen en kan de trein nog een andere richting kiezen. Kunnen we op de 24ste eens over verder bomen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 jan 2013 :  09:29:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hoi Theo,

Volgens mij een gevalletje semantiek. Kunnen we op de 24ste eens over verder bomen.




Gisteren geknutseld aan een vaste route en ik heb nu inderdaad gezien dat het eerste blok "richtingsblok" genoemd wordt. Dit terwijl de combinatie van 1+2 zal beslissen of de vaste route start.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina