Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 436 / Bezoekers Vandaag: 12183
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1717
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Lenz Koff II
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 27 sep 2012 :  15:32:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,

Ik heb naar grote tevredenheid van Lenz de Koff II aangeschaft.
Heeft iemand ervaring met het aansturen van de ontkoppel en aankoppel
functie in een vaste route met deze loc.? De normale ontkoppel functie (met tijd Kadee) werkt met deze loc. niet!

Kees Brocaar

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 29 sep 2012 :  02:56:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Waarschijnlijk werkt het niet omdat de ontkoppelfunctie met kadee van de decoder zelf alleen functioneert als de lok stil staat.
De afkoppelfunctie van koploper stuurt gelijktijdig ook een snelheidsstap omdat KL zelf ook de kadee beweging maakt.

Zimo decoders hebben hier ook last van. Zet ik het afdrukken in de decoder uit dan werkt de KL methode prima.
Dat is wel jammer als je met de lok ook handmatig wilt rangeren want dan is de decoder kadee juist heel handig.

Ik heb dit binnen de vaste routes opgelost door met schakelaars en logische acties gekoppeld aan een Soortfunctie de koppeling aan te sturen bij stilstand zodat de decoder kadee gewoon werkt.

Hierbij is het belangrijk dat, tijdens het ontkoppelen de rijrichting van de wagons af is, anders gaat het afduwen verkeert. Ik zet hiervoor de wachttijd in het afkoppelblok van de vaste route op 20 sec. waarna, bij nog 6 sec. resterende wachttijd, de koppeling (via een schakelaar) aan gaat.

Dit werkt ook goed als je achter uit een dood spoor op gaat. Is de lok gestopt, dan zal na de halve wachttijd, (10 sec.) de richting wisselen en 4 secondes later schakelt de koppeling in. Er wordt afgeduwd en ontkoppeld. Daarna gaat de route verder en vertrekt de losse lok waarbij gelijk de schakelaar weer wordt uitgezet.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 03 okt 2012 :  00:35:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Kun je dit meer inzichtelijk maken, door bv je database te plaatsen.
Wanneer je dan vermeldt om welke vaste route dit gaat dan kan ik mee kijken! Lijkt me handig!

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 03 okt 2012 :  03:32:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

Hierbij de back-up van mijn testbaan.

Afkoppelen doe ik bijna altijd met F2

Vaste route "04 Ontkoppel 5 + V" (Ontkoppel in blok 5 en vertrek)
Afkoppelen in blok 5
Kies b.v. lok 155.
Bij blok 5 staat een ontkoppelschakelaar.

Er zit voor de aansturing wel een hele stuctuur van logische acties met AND's en OR's omheen gebouwd om het in diverse blokken voor meerder loks te kunnen gebruiken. Het werkt zeer betrouwbaar.

Als de lok 155 in het blok komt en de ontkoppel schakelaar wordt door de vaste route aan gezet, gaat via de OR en AND logische acties de aansturing richting de "Soorten Functie" Afkoppel 155. De soorten funtie stuurt op zijn beurt de koppeling van lok 155 aan.

Als je het in een bepaald blok alleen voor de Koff wilt gebruiken zou je die hele AND en OR constructie weg kunnen laten.

Hoop dat je er wat mee kunt anders vraag je maar weer.

Groet Jack.

Download Attachment: Testbaan1.bck
192,84 KB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina