Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 182 / Bezoekers Vandaag: 5540
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Een specifieke wisselstraat vertraagd vrijgeven
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 19 sep 2012 :  23:10:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Beste Heren en Vrouwen,

Een lange trein komt binnen op mijn perron. Raakt de stopmelder, en dient dan nog een aantal extra cm's door te rijden.

De wisselstraat wordt vrijgegeven zodra de trein de stopmelder raakt. Echter omdat de trein nog een aantal cm doorrijd gaat de wissel al om, en de laatste wagon ontspoort.

Nu zijn er bij mij 2 methoden bekend om een wisselstraat anders/verlaat vrij te geven.

1. Via een bezetmelder. Er past geen melder meer op het spoor na de wissel,of er moet een bezetmelder op de wissel worden aangebracht.
2. Via instellingen per database -> Seinen en Wissels -> Vertraging wisselstraat vrijgeven. Nadeel hier van is dat geld voor alle wisselstraten, de waarde moet hier dan flink omhoog worden gebracht naar circa 5 sec. Hierdoor ontstaan er erg veel 'stille' treinen op mijn kleine baan.

Oftewel ik ben op zoek naar een methode dat een specifieke wisselstraat 'verlaat' wordt vrijgegeven of dat de wisselstraat pas vrijgegeven wordt als de loc stilstaat. Zelf heb ik het vermoeden dat dit niet mogelijk is, tenzij ik een melder aanbreng op de wissel, wat helaas veel werk is. Iemand een koploper idee?

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 19 sep 2012 23:24:58

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  01:18:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wijbe,

Wat je dus eigenlijk wilt is dat er geen blok rondom die wissel wordt gereserveerd want dan wordt hij niet om gelegd.

Je zou iets kunnen maken met het uitsluiten van blokkeuzes door meerdere speciale acties, deze gezamenlijk aangestuurd door één blokkade logische actie.

Dan een Sequens maken die start door een tweede logische actie, getriggert door de binnenkomst melder van de lange trein, met als eerste regel de blokkade logische acties die hoog gezet wordt en na x secondes (als de trein stil staat) weer laag.

Is de sequens afgelopen dan zal de wissel weer gekozen kunnen worden ondanks dat de binnenkomst melder eventueel nog bezet is door de laatste wagon.

Met variabele routes gaat het uitsluiten van de blokken denk ik niet omdat deze volgens vaste routes rijdende treinen niet tegen houd. Een uitsluiting via de Speciale Actie houdt ook de volgens vaste route rijdende treinen tegen.

Even puzzelen dus welke mogelijkheden je allemaal moet uitsluiten.

Is geen heel simpele oplossing maar hij werkt wel denk ik.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  01:23:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij kan dat veel simpeler.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  01:37:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik had al zitten denken aan de opties wat te doen bij een te lange trein maar dan wordt de wisselstraat geblokkeerd zolang de lange trein in zijn blok blijft staan en lijkt mij dus ook geen optie.

Als het simpeler kan ben ik daar natuurlijk ook voor in.
Ben benieuwd.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  08:12:36  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb dit opgelost door gewoon aan het einde van dat blok een korte melder (5 cm) bij te plaatsen en bij de gegevens van de wisselstraat deze pas vrij te geven op die melder.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  11:25:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
De wisselstraat mag inderdaad niet bezet worden gehouden door een te lange trein. Maar moet dus worden vrijgegeven worden als de trein stil staat. De oplossing met de virtuele melder lijkt me het meest logisch. Opzich niet ineens een ingewikkelde oplossing....

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  15:52:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Probleem opgelost door aan het 'einde' een virtuele melder te plaatsen.

Nu heb ik een treinstel waar het voorste draaistel is aangedreven, met alleen maar anti-slip bandjes. Geen detectie dus. Die rijd dus in zijn vooruit stand te ver door. Dit weer opgelost door nu de 'oude' stopmelder als alternatieve stopplaats aan te maken. Rijd een trein dan niet ver genoeg door omdat hij eigenlijk te lang is , werkt het doorrijden cm/sec bij aanvulling blokgegevens weer.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina