Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 109 / Bezoekers Vandaag: 5876
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Na noodstop vreemd gedrag
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jeroni

22 berichten

Geplaatst - 07 sep 2012 :  09:52:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi all,

Weer even een vraagje. Na een noodstop (kortsluiting door ontsporing bijvoorbeeld)kan ik de boel weer laten rijden natuurlijk. Dus druk ik op 'stop opheffen', uiteraard na het probleem te hebben verholpen.

Dan is het voor mij tegenwoordig 'heads-up'. De treinen gaan inderdaad weer rijden, maar bepaalde treinen rijden door terwijl ze zouden moeten stoppen, wissels aangestuurd door de ServoSwitch schakelen pas juist na +- 35 seconden, en tot die tijd staan ze in de middenstand. Na een minuut na een opgeheven noodstop rijdt alles weer normaal, maar in die tijd kan er veel gebeuren natuurlijk....

Is dit een enigszins bekend fenomeen? Kan ik hier wat aan doen, Koplopermatig dan. (dat er niks zou moeten ontsporen ben ik totaal met jullie eens!)

Grtz,

Jeroen

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 sep 2012 :  10:15:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep, dit fenomeen is bekend, de simpelste oplossing is de Servo-Switch te voeden met een externe spanning die niet uitgaat bij een kortsluiting, dan blijft de stand van de servo behouden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 sep 2012 :  10:46:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jeroen,

Het andere fenomeen, is het gevolg van het geheugen in de decoder, die onthouden de laatst ingestelde snelheid, en gaan daar mee verder zodra de spanning weer aangezet wordt.

Er zijn wel een aantal oplossingen daarvoor te bedenken, maar dat kan niet zonder aanpassing in koploper.

De meeste protocollen kennen een zogenaamd HALT commando, daarmee worden alle rijdende loks op snelheid nul gezet, terwijl de baanspanning wel actief blijft, het mooiste zou zijn als koploper dit zou verzenden bij power up, en pas dit zou opheffen als de wissels en seinen gezet zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 sep 2012 :  12:09:10  Toon profiel  Reageer met citaat
zet mss eens een paar vinkjes in instellingen per database bij wissels en seinen : initialisatie opnieuw na noodstop.Ook bij algemeen 1 : na noodstop langzaam optrekken .Dan worden je wissels wel opnieuw gezet en je locs vertrekken langzaam.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 sep 2012 :  12:20:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goh,

Weet je ik denk zomaar dat die vinkjes al juist staan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroni

22 Posts

Geplaatst - 15 sep 2012 :  10:47:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi there,

Sorry dat ik zo laat reageer. Inderdaad was ik in de veronderstelling dat alle zaken juist waren aangevinkt. Echter was het vinkje 'initialiseer opnieuw na noodstop' dus niet aangevinkt. Dit gedaan hebbende werkt het een stuk beter. Uiteraard duurt het wel weer 30-40 seconden voordat alles weer rijdt, maar het rijdt gelukkig pas nadat alle wissels enzo weer juist zijn gezet.

Wim, dank voor jouw tip om de ServoSwitches van een eigen voeding te voorzien. Inderdaad is het nu baanvoeding.
Voor wat betreft de locdecoders: na het initialiseren is er een enkele lok die hooguit een halve cm even doorschiet voordat ie helemaal stilstaat, en het initialisatieproces goed en wel begint. Dat initialiseren was dus het verschil.

Lekker handig weer van mij
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina