Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 114 / Bezoekers Vandaag: 1183
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelding wordt niet herkend
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rbeek

Spain
161 berichten

Geplaatst - 09 jul 2012 :  20:21:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Sufpiekeren is mij niet onbekend. Deze keer worden de bezetmeldingen van de blokken 4, 5 en 6 niet herkend nadat ze gereserveerd zijn. Toch werken de melders wel wanneer een loc er handmatig overheen rijdt; de lijn wordt dan blauw. Ook in de testmodus gaat alles goed.

Bij automatisch rijden worden de treinen komend vanuit blok 35 in de blokken 5 en 6 niet herkend; de lijnen blijven geel en Koploper is de trein dus 'kwijt'.

De laatste tijd heb ik redelijk wat veranderd na de komst van 3 nieuwe treinen. Heb ik iets verkeerds gedaan ?

Bijgaand mijn backup.

René

Download Attachment: zolderjuli12.bck
138,3 KB

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 jul 2012 :  00:23:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lokwindow openen kijken onder in het window welke melder er wordt verwacht, communicatie logging aanzetten en daarmee meekijken of die meling ook binnenkomt en of dat die klopt met de nummering op baan en database. Je ziet gelijk of de meldingen werken.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 jul 2012 :  00:29:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Mijn gevoel zegt dat het probleem er is als de trein uit blok 19 komt, volgens mij kan hij dan nooit melder 10.14 tegenkomen die zit namelijk voor het wissel, wissels zitten overigens nooit midden in een blok dus nooit tussen binnenkomstmelder eventueel een tussenmelder en de stopmelder.
Denk zomaar dat uit blok 19 de eerste melder die tegengkomen wordt melder 8.06 is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 10 jul 2012 :  11:53:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Zoals gewoonlijk moet je mij even de juiste weg wijzen. Gebruikmaken van de communicatielogging leerde mij dat niet de bezetmelding van het gereserveerde blok niet reageerde, maar dat het probleem juist lag in de bezetmelder van het blok daarvoor; blok 35 in dit geval.
Het euvel is dus verholpen.

Wat mij niet duidelijk is, is jouw tweede opmerking over blok 19 waarvandaan je nooit melder 10.14 kunt tegenkomen.
Blok 19 is een tweerichtingsblok. Daarvandaan kun je (naar links kijkend) naar de blokken 27 en 35. en naar rechts kijkend) naar blok 16.
Dat heb ik ook zo in het baanontwerp en in de eigenschappen van die blokken aangegeven. Bezetmelder 10.14 kom ik daar nergens tegen.
Dat is dus een juiste redenatie; maar uit jouw opmerking begrijp ik dat er voor melder 10.14 dus ergens een onjuiste vermelding staat?

groeten en (wederom) bedankt.

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 jul 2012 :  13:21:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Rene,

10.14 zit toch in blok 35, dat heeft toch helemaal niets met het in beide richtingen kunnen berijden van blok 19, die heeft andere en eigen melders. Het gaat er dus om als de trein uit BLOK 19 komt in BLOK 35 of hij dan melder 10.14 niet tegenkomt of kan komen.

De gegevens van blok 35 zijn of waren naar mijn mening verkeerd ingevuld, en de plaatsing van het wissel midden in het blok is sowieso niet goed.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 10 jul 2012 14:31:22
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 10 jul 2012 :  19:19:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Waaruit begrijp jij dat vanuit blok 19 naar blok 35 gereden kan worden?
STOP

Ik zie waar het probleem zit! Melder 10.14 is de eerste melder van blok 35 en inderdaad kun je daar vanuit blok 19 terecht komen.
Vrij recent is die uitbreiding gerealiseerd en melder 10.14 is ná wissel 42 geplaatst.
In feite betekent het dat wissel 42 en wissel 43 samen met het tussenliggende stuk als wisselstraat zijn ingevoerd.

Naar mijn beste weten heb ik dat ook zo ingevoerd in de laatst toegezonden backup.
Ik maak echter uit jouw woorden op dat dat niet zo is?

groeten René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 jul 2012 :  21:24:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rbeek

Wim,

Waaruit begrijp jij dat vanuit blok 19 naar blok 35 gereden kan worden?


(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)



Rene, heel waarschijnlijk omdat ik begrijp hoe koploper werkt en heel waarschijnlijk omdat ik een database kan lezen.

Maar ga eens met je muispijl boven een blok hangen in je sporenplan en klik de rechtermuisknop. En kies dan voor Info bezetmeldpunten, waarschijnlijk gaat er een wereld voor je open.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 10 jul 2012 :  22:12:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Jouw niveau vwb Koploper ga ik inderdaad nooit bereiken. Reden temeer om blij te zijn dat jij er zo goed in bent.
Zo'n cursusje database lezen lijkt mij overigens wel wat!

Bedankt Wim,

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 11 jul 2012 :  09:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rbeek
Zo'n cursusje database lezen lijkt mij overigens wel wat!


quote:
Waaruit begrijp jij dat vanuit blok 19 naar blok 35 gereden kan worden?


Is echt geen hocus pocus om dit uit te vogelen en heb je geen cursus voor nodig.
Sterker nog, dat heb je zelf ingevoerd in een van de allereerste stappen bij het maken van je database.
Kijk maar eens bij onderhouden blokken. Dan zie je het "spinneweb" met de relatie tussen de blokken. En de kruisjes op de lijn geven aan wat de rijrichting is. Het kruisje staat het dichtst bij het blok waar naaartoe gereden kan worden. Kan je in twee richtingen rijden dan zie je twee kruisjes op een lijn.
Niets meer of minder.

En verder kan je met de export functie een heleboel gegevens zichtbaar maken voor foutopsoring maar daar zullen we je verder niet mee lastig vallen.
Probeer eerst maar de basis goed onder de knie te krijgen voor je aan toeters en bellen begint.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 jul 2012 :  13:57:20  Toon profiel  Reageer met citaat
nochtans is die exportfunctie een droom om fouten uit te halen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 13 jul 2012 :  08:57:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,

Mijn opmerking over een cursusje database lezen is niet uit de lucht gegrepen. De zaken die jij noemt gebruik ik al zeker tien jaar, alleen probeer ik de laatste tijd wat dieper op de zaken in te gaan (lees te begrijpen). Er moet een soort protocol of stappenplan zijn waarlangs je een opgebouwde database kunt bekijken en controleren op fouten.
Dat spinnenweb en die sterretjes zijn mij genoegzaam bekend gelukkig

Ten aanzien van de exportfunctie, de zaak in Excel bekijken, heb ik al eerder eens een opmerking gemaakt.
Daar geldt hetzelfde voor omdat het een lange lijst is met informatie en true of false gegevens. Zonder duidelijke aanwijzingen is dat voor een groot deel gissen naar wat er nu staat (bedoeld wordt).
Wim riep al eens dat hij die informatie niet gebruikt bij het oplossen van problemen; een verkeerder aanname dus van mij!

René



(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 13 jul 2012 :  09:18:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Waar kom jij in de excel export true en false gegevens tegen?
Die export is gewoon een lijst met eigenschappen van je baan, als je excel op je pc hebt staan verschijnt er een knop in de knoppenbalk van koploper. Is iets ander dan de backup-file waar jij het over hebt.

Gebruik ik overigens niet zo vaak bij het bekijken van een database.
Maar na een paar jaar databases van anderen bekijken, weet je inmiddels wel waar de meeste fouten worden gemaakt. Is verder geen rocket science.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 13 jul 2012 :  09:52:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Heb zo maar het idee dat je naar de verkeerde gegevens aan het kijken bent. Kijken in het *.bck bestand daar wordt je niet wijzer van, dat moet je eerst inlezen met restore in koploper, voor je eigen bestand heeft dat geen nut want dat heb je al.

Alle gegevens staan dus gewoon in koploper als je een sporenplan inleest. Dat zijn dus de gegevens die jij als gebruiker invult of ingevuld hebt.

En tijdens dat invullen worden er fouten gemaakt, meestal dezelfde beginners fouten, en die zijn er na jaren lange ervaring voor velen onder ons binnen enkele minuten uit te halen. Ik lees dus niet rechtstreeks de *.bck bestanden, ik lees die net als de anderen deze eerst in in koploper via restore.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 13 jul 2012 10:11:16
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 13 jul 2012 :  13:54:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rbeek
Daar geldt hetzelfde voor omdat het een lange lijst is met informatie en true of false gegevens. Zonder duidelijke aanwijzingen is dat voor een groot deel gissen naar wat er nu staat (bedoeld wordt).


Er is er maar 1 die dat precies weet en dat is Paul
Voor de rest van de goegemeente zegt deze info verder niets en is ook totaal niet interessant.
Jij zit dus inderdaad in de verkeerde file te kijken.

Dus blijft het: niets hocus pocus
Gewoon een database inlezen en bekijken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 jul 2012 :  16:26:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Zal ik wat verklappen; het zegt mij ook niets.

Ooit gemaakt en ik weet echt niet uit mijn hoofd wat waar staan en dat ga ik ook niet opzoeken. Gewoon backup inlezen en dan snapt iedereen dat.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 13 jul 2012 :  21:08:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, die opmerking heb ik je al eerder horen maken en daar heb ik mij ook bij neergelegd hoor (maar het is wel een leuke opmerking)!

Eric, daarmee kom ik dus terug op mijn eerste opmerking!
Een korte handleiding of stappenplan, hoe je zo'n backup database het beste kunt 'lezen'.
Waar kijk je het eerste naar, waar moet je op letten e.d.
Heb je daar veel ervaring in, dan stap je bij een bepaald probleem direct naar het juiste onderdeel (denk ik dan). Maar nogmaals; daar komt de ervaring dus bij kijken.
Wanneer je die niet hebt blijft het dus zoeken.

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 13 jul 2012 :  22:46:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Rene,

Je huidige vraag over het missen van melders, is 1 van die beginnersfouten, die je met weinig moeite kunt vinden en oplossen, de oplossing is gegeven.

In het lokwindow kijken welke de melder is die de lok verwacht tegen te komen. Een blok terugkijken dus waar hij vandaan komt, deze is dan ook nog steeds gereserveerd.

Logging aanzetten en aanvinken welke info je wil zie in de logging enz. enz. Logisch nadenken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 14 jul 2012 :  08:28:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dat had je reeds gemeld en ik begrijp dat (en het is ook opgelost).
Mijn punt is alleen dat het fijn zou zijn wanneer er voor het zoeken naar oplossingen ook een soort stappenplan zou zijn.
Met jou zijn diverse mensen elke dag bezig om problemen van anderen op te lossen, waarvoor uiteraard alle waardering.
Maar de kennis die jullie hebben krijg je alleen door je er continu in te verdiepen. De meeste Koplopers krijgen zo nu en dan met een probleem te maken dat ze, wanneer ze er niet uitkomen, op dit forum neerleggen.
Dan gaan ze verder met waar zij gebleven waren.
Kortom, wanneer je er niet elke dag mee bezig bent, wordt de kennis van/over Koploper niet groter.
Aangezien de handleiding in die richting geen aanwijzingen geeft zou het dus fijn zijn over een soort stappenplan te beschikken.

Nogmaals dank en graag tot de volgende keer,

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 jul 2012 :  10:53:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Dat stappenplan geef ik je, al 2 keer.

Voor de derde maal.

Volgorde melders.
Juiste melders bij het blok.
Vinkje bij keren lok waar dat nodig is.
Geen wissels midden in een blok.
Wissels in de juiste stand zwarte of gele pootje geeft de stand aan.
Moeilijker dan dat is het niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 14 jul 2012 10:54:58
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 14 jul 2012 :  14:14:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Wij praten langs elkaar heen, sorry!!
Waar het mij om gaat is een algemeen stappenplan. Niet voor 'mijn' hier geschetste probleem. Jouw uitleg was al duidelijk hierover.

Ik zoek meer iets in de zin van; de auto doet het niet; zoek dan eerst bij de brandstoftoevoer, is dat goed, dan bij de ontsteking enz.
Echt een algemeen plan.
Het is veelgevraagd, dat weet ik, en jouw kant uit zeker niet persoonlijk bedoeld, maar primair zijn er wellicht grote lijnen.

groeten,

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 jul 2012 :  15:26:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Dan spijt het me zeer, maar dan snap je de simpele werking van Koploper (nog) niet. Wat ik je geef is de basis, dus ook de basis voor het fout zoeken. Jij denkt veel te moeilijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 15 jul 2012 :  17:19:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Het is ook heel moeilijk een algemeen stappenplan te geven.
Koploper kan zoveel dat ergens een vinkje vergeten al rare effecten kan geven. Dat haal je er niet uit met een standaard stappenplan.
Voor gevorderde gebruikers is het vaak wel een trigger om aan te geven waar het probleem zit.
De meest gemaakte fouten komen regelmatig voor zodat daar hier op het forum "stappenplannen" genoeg te vinden zijn.
En werkt iets niet zoals je verwacht, lees dan goed de helpfile door en check of je alles goed hebt ingesteld.
De meeste problemen los je (makkelijk) op door logisch na te denken en te kijken wat je het laatst gewijzigd hebt voordat het fout ging.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 15 jul 2012 :  20:56:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ten behoeve van René hierbij toch maar een poging:

1. Kloppen de blokdefinities, dwz
- Zijn alle toegestane richtingen juist ingevuld
- Kloppen de keeropdrachten
- Kloppen de bezetmelders in de blokken
- Klopt de volgorde van de bezetmelders
2. Zijn de wissels goed gedefinieerd, dwz juiste nummers aan juiste uitgangen en VOORAL goed getekend, dus zwarte poot is de actieve poot
3. Zijn de wisselstraten goed gedefinieerd, dus is de V(an) => N(aar) lijn doorlopend geel.
4. Zijn de snelheden van de treinen zo ingesteld dat netjes met de minimumsnelheid de stopmelder wordt bereikt.
(Lijkt toch verdacht veel op het lijstje van Wim)

Als dat allemaal klopt, moet Koploper in principe foutvrij functioneren. Als het ingewikkelder wordt met variabele en vaste routes, logische en speciale acties, kunnen daar natuurlijk ook veel foutjes en fouten inzitten en zullen deze onderdelen stuk voor stuk moeten worden nagelopen. Algemene vuistregel hierbij is: Begin pas met deze onderdelen als de basis zonder mankeren werkt, anders is het het tunen van een auto, waarvan de motor verrot is. Het lijkt heel wat, maar het helpt niet.
Dat laatste principe geldt overigens ook in zijn algemeenheid. Begin met een eenvoudig ovaal met inhaalspoor in Koploper. Probeer niet meteen de hele complexe baan in Koploper in te voeren, maar selecteer daar dan de eenvoudige ovaal uit. Als dat werkt conform bovenstaande principes, kun je naar een volgende stap en bijvoorbeeld een tweede deel van de baan aansluiten. Ook dan geldt weer: Eerst moet het in de basisconfiguratie goed rijden en dan pas toeters en bellen aanbrengen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 15 jul 2012 21:02:59
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 16 jul 2012 :  13:54:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, Eric, Dick,

Wie mijn database heeft gezien weet dat ik geen beginner in de zin van het woord ben. Gestart in 2000 met, zoals vaak geschetst, een ovaalbaantje met een inhaalspoor, om ervaring op te doen.
Daarna verder gebouwd aan een, toch wel redelijk grote, baan.
In normaal gebruik werkt alles gelukkig naar behoren. Maar soms gaat er iets mis waar je niet direct uitkomt.
Met de handleiding onder handbereik en de vele vragen op het forum als vraagbaak kom je er meestal wel uit, maar niet altijd.

Mijn vraag om een soort stappenplan is dan ook niet uitsluitend voor mijzelf bedoeld, maar zeker ook als hulp voor de overige koplopergebruikers,
Het lijstje van Wim (tweemaal zelfs) en van Dirk is natuurlijk prima basis. Misschien zinnig dit als een soort Wiki te plaatsen?

met vriendelijke groeten,

René

(en Wim, de basis van Koploper is mij uiteraard wel duidelijk hoor :))

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 16 jul 2012 :  15:34:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rbeek



(en Wim, de basis van Koploper is mij uiteraard wel duidelijk hoor :))





Laten we het daar dan maar op houden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina