Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 233 / Bezoekers Vandaag: 15055
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Starten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Benno12

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 04 jun 2012 :  21:48:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopergebruikers,

Mijn naam is Benno. Om er achter te komen of het bouwen van een modelspoor iets voor mij is, heb ik een absolute basisuitrusting aangeschaft. Deze bestaat uit:
- ovaal baan HO Fleischmann
- Loc Roco 62672
- Lenz LZV100
- Lenz lan/usb adapter.

De technicus van Lenz heeft mij op het hart gedrukt dat een handregelaar niet nodig is.

Heb inmiddels veel gelezen over digitailsering en overal kom ik tegen dat elk onderdeel een decoder heeft. Dat is duidelijk, maar hoe geef ik in Koploper het adres van de loc in?
Als ik nu F5 intoets gaan zowel de rode als de witte lamp branden, bovendien maakt de motor een onheilspellend geluid, waardoor ik de loc snel van het spoor verwijder (dit om schade te voorkomen).

Mijn vraag is: hoe krijg ik de loc aan het rijden. Als ik zo op weg kom kan ik zelf verder puzzelen en de zaak uitbreiden.

Wie kan mij even helpen?

Met vriendelijke groet,
Benno

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 04 jun 2012 :  22:29:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Benno,

Zit er dan wel een decoder in deze lok? Zo als ik je beschrijving lees denk ik het niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Benno12

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 04 jun 2012 :  22:52:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Dank voor je snelle reactie.
Heb het niet kunnen vinden in de beschrijving van de loc, maar zal morgen even kijken.


Hartelijke groet,
Benno Vree
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 05 jun 2012 :  09:08:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Heb het niet kunnen vinden in de beschrijving van de loc, maar zal morgen even kijken.

Als je de loc zo standaard gekocht hebt is hij alleen digitaal voorbereid. Je zult er dan nog een decoder voor moeten kopen.
Meer zal je in de handleiding ook niet vinden.

En wil je ook los met de loc kunnen rijden (na inbouw van een decoder) is het ook wel handig als je een handregelaar hebt.
Anders kan je de loc alleen laten rijden als je EN de PC aan hebt staan EN Koploper hebt draaien. Niet echt handig. Zeker niet om even snel iets te testen.
Zou je toch aanraden om er nog een handregelaar bij te kopen.
Die blijft ook bruikbaar om later met een loc te kunnen rangeren en de rest door Koploper te laten besturen.

En wat versta je onder de technicus van Lenz. Heb je rechtstreeks bij Lenz gekocht of boedoel je gewoon je winkelier?
Vindt het wel een raar advies, zeker richting een beginner.
Zeker als beginner moet je eenvoudig beginnen. Eerst zo rijden en functies van een loc leren te begrijpen en in te stellen en dan pas aan automatisering gaan denken.

In ieder geval begin je wel goed om eerst met een proefbaantje te beginnen om te zien of het iets voor je is en te leren.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Benno12

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 05 jun 2012 :  21:03:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Dank voor je reactie. Ik heb gesproken met een technicus van Lenz zelf. Deze heb ik gebeld voor dat ik iets kocht. De centrale heb ik niet direct bij hen gekocht. Inmiddels realiseer ik mij dat het waarschijnlijk wel handig is om een handregelaar te hebben, maar ik wil eerst de zaak zo aan het rijden hebben. Dan stap voor stap verder.

In de loc zit overigens geen decoder. Wel een zeer sumiere tekening maar geen aansluitschema.

Hartelijke groet,
Benno Vree
Ga naar bovenaan de pagina

Benno12

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 05 jun 2012 :  21:05:15  Toon profiel  Reageer met citaat

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Benno,

Zit er dan wel een decoder in deze lok? Zo als ik je beschrijving lees denk ik het niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Hallo Wim,
Er zit geen decoder in de loc. Heb dus nog wat huiswerk te doen.


Hartelijke groet,
Benno Vree
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 06 jun 2012 :  08:57:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Benno12

.... Inmiddels realiseer ik mij dat het waarschijnlijk wel handig is om een handregelaar te hebben, maar ik wil eerst de zaak zo aan het rijden hebben. Dan stap voor stap verder.....


Daarom is het juist handig om een handregelaar te hebben. Dan kan je de zaak eerst aan het rijden krijgen. Zoals ik al schreef heb je nu iedere keer de computer en koploper nodig om te rijden.
Het kan, maar makkelijk is anders zeker in jouw stadium.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

willem22

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 06 jun 2012 :  23:38:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van willem22  Reageer met citaat
Nu ik wil er nog iets aan toevoegen , met een hand regelaar kan je een lok laten rijden /testen
zonder een decoder er in 0000 in je regelaar .
De handregelaar geef je ook het gemak van je decoders cv's aan te passen.
wil.

Bewerkt door willem22 op 06 jun 2012 23:40:40
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina