Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 629 / Bezoekers Vandaag: 14501
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 loc`s willen niet rijden.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

boemeltje

Netherlands
69 berichten

Geplaatst - 06 mei 2012 :  20:19:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

IK zit met het volgende, Heb mijn baanplan uitgelegd en ingedeeld, en de blokken en secties aangesloten . Nu heb ik de rijstroom via twee bezetmelders van rosoft en twee van LDT naar de baan gaan omdat ik met koloploper wil gaan rijden. Nu heb ik nog geen pc daarvoor en wil dus zolang met een Roco multi maus rijden. nu heb ik overal spanning op de baan ,maar er wil geen trein rijden. kan dit zo niet en moet er een pc aanhangen of kan er iets anders aan de ahnd zijn.

Gr Jan

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  20:58:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Zonder PC werkt Koploper natuurlijk niet, maar als alles goed is aangesloten zou het geheel gewoon op de Multimaus moeten werken, zoals elke digitale baan. Alleen zijn de bezetmelders dan nog niet functioneel. Gewoon dus op de Multimaus de juiste loc kiezen en gas geven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  21:09:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja Jan, of koploper via de PC de centrale nu de opdracht geeft of jij geeft zelf via de regelaar de centrale de opdracht een trein te laten rijden al dan niet via een stroomdetectie schakeling, zal voor de decoder in de lok niet uitmaken, en deze zal de trein gewoon laten rijden over je baan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  21:51:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ,

En dat is nu juist het probleem, er wil geen loc rijden.
en heb ik verder nog niks aangesloten dan alleen de rijspanning.

Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  22:04:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, heb je al gemeten met een multimeter of de spanning wel op de baan terecht komt? Verder kan ik je niet helpen kan niet in mijn glazenbol wt je precies aan het doen bent. Feit is wel als je het op de juiste wijze aansluit zal het gewoon werken zoals het bij ons allen ook werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  22:16:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

De spanning komt wel op de baan , hebben we gemeten.
Maar rijden willen ze niet ,heb vandaag weer een poging gewaagd met als resultaat dat mijn loc`s volledig ontregeld waren en ze opnieuw moest programmeren.


Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  22:30:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nou Jan, het zal allemaal wel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  22:35:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door boemeltje


Maar rijden willen ze niet ,heb vandaag weer een poging gewaagd met als resultaat dat mijn loc`s volledig ontregeld waren en ze opnieuw moest programmeren.




Dat lijkt mij sterk.. steek eens enkele rails aan elkaar en sluit die aan op de rijspanning
Laat daarop je lok eens heen en weer rijden.. lukt dat , dan kunnen we verder.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  23:30:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo theo,

Helaas waren ze wel ontregeld want heb ze bij een kennis op de intellibox getest en kreeg bij alledrie de melding geen loc aanwezig.
Na een reset reden ze alledrie weer. iets stoort het digitale signaal .
wat jij voorstelt betekent voor mij bijna een complete afbraak van de baan .

GR jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 06 mei 2012 :  23:41:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Om een paar rails aan elkaar te verbinden los van je baan en daar de draadjes van de centrale op te zetten moet je toch geen hele baan afbreken?

En geen LOC op een intellibox zegt helemaal niets over het ontregeld zijn van een decoder zegt alleen maar dat de lok geen contact maakt met de rails, of dat hij ernstig vervuild is.

Allemaal verkeerde en zeer vreemde conclusies.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  08:26:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Nee dat hoeft niet , maar heb een paar rechte stukken aan elkaar gelegd en daar de loc`s op getest en dan rijden ze gewoon. om mijn baan nu stukje voor stukje te testen moet ik aardig wat los halen, zodat ik daarbij zowat de hele baan los heb liggen.

Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  09:37:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Tsja, of je wilt je probleem oplossen en gaat je baan stukje bij beetje testen door alles opnieuw aan te sluiten of je doet niets en kunt geen treinen laten rijden.
Keuze lijkt me simpel toch

Tip voor de volgende keer. Test bij het aanleggen van je baan steeds of alles (nog) werkt. Scheelt achteraf een hoop gedoe.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 07 mei 2012 09:39:47
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  09:52:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric ,

Bij het aanleggen had ik nog geen loc@s die van een decoders waren voorzien en dus met een analoge trafo telkens het aangelegde stuk geprobeerd. en dat werkt nog steeds.maar daaar heb ik niets aan nu.

Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  10:04:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Loshalen zul je vermoedelijk toch moeten doen, het zit blijkbaar niet goed aangesloten, anders werkte het wel.

Wat je eerst nog kunt proberen, is een bezetmelder te plaatsen tussen die paar stukjes losse spoor en je multimaus. Als dat ook niet werkt, sluit je de bezetmelder dus verkeerd aan. Dan is het een kwestie van handleiding lezen, hopen dat je niks vernaggeld hebt en wel goed aansluiten.
Als het wel werkt, moet je hoe je dit stukje hebt aangesloten, vergelijken met hoe je de andere melders hebt aangesloten. Dan weet je waarom het daar niet werkt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  10:13:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

heb een normale trafo aangesloten op het geheel en dan rijd er wel een loc en gaat de hele baan rond, dus het raadsel wordt alsmaar groter.

G Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  10:22:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je niet stap voor stap naar de oplossing zoekt, zal het ook een groot raadsel blijven.
Je hebt met een los spoor gecontroleerd of je lok digitaal wil rijden.
Dat werkt. Volgende stap is dus wat er gebeurd als je er een bezetmelder tussen zet.

Werk je trouwens met aansluitrails of soldeer je zelf draden aan je rails?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  10:27:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub ,

De draden zijn aan de rails gesoldeerd. maar het is allemaal vreemd , want er staat overal op de baan een spanning van 16,5 volt.

Gr jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  11:13:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij aansluitrail had het gekund dat daar nog iets zat waar digitaal niet blij van wordt.
Dan blijf ik bij het vorige advies, sluit die losse stukjes rail eens via een bezetmelder aan en kijk of het dan nog werkt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  19:31:07  Toon profiel  Reageer met citaat
En als je Huub zijn advies hebt opgevolg en weet hoe je de bezetmelders moet aansluiten ga je dat checken op je baan.

Even voor de beeldvorming, hoe heb je de rails aangesloten?
1: aleen bezetmelding op de binnenkomst en remsectie;
2: niet gedetecteerde delen op een ringeleiding (via een diodeschakeling om het potentiaalverschil op te heffen)
3: alles gedetecteerd?

En je hoeft voor het testen niet je hele baan te demonteren.
Als je op de juiste plekken isolaties hebt aangebracht heb je ook draadjes aan de rails gesoldeerd voor de voeding.
Begin eens om die van je bezetmelders los te halen en ze tijdelijk met elkaar te verbinden en sluit daar je centrale op aan. Kun je dan overal rijden?
Volgende stap is om sectie voor sectie via een bezetmelder weer aan te sluiten (volgens de handleiding en zoals je het op je losse rails hebt uitgeprobeerd) en iedere keer te testen. Zo werk je sectie voor sectie door tot alles werkt.
De eventuele niet gedetcteerde delen sluit je dan aan aan de ringleiding (met diodeschakeling).
Is even werk maar alleen zo om je erachter waar je de fout zit/zat.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 07 mei 2012 :  19:58:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door boemeltje

Hallo Huub,

heb een normale trafo aangesloten op het geheel en dan rijd er wel een loc en gaat de hele baan rond, dus het raadsel wordt alsmaar groter.

G Jan




Goed en waar en hoe heb je die dan aangesloten, op dezelfde 2 draden die ook uit het digitale systeem komen, of ergens anders op?
Maak eens een foto van wat je allemaal hebt aangesloten, misschien geeft dat ons een idee.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 08 mei 2012 :  12:20:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wim ,

ik heb eeb drie tal foto bijgevoegd van hoe ik het heb aangesloten.
Vanaf drie printen gaan de rode draden naar de baan en bij de kroonsteen rechtsboven op de foto zit de rijspannig aan gesloten.

Gr Jan

Download Attachment: DSCF1114.JPG
1453,26 KB

Download Attachment: DSCF1115.JPG
1452,52 KB

Download Attachment: DSCF1116.JPG
1470,39 Ktal
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1092 Posts

Geplaatst - 08 mei 2012 :  14:33:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou dan zou ik maar eens gaan beginnen om het goed aan te sluiten.

Ik ga uit van het aansluitschema van de S88D16N zoals ik op Wim zijn site gevonden heb.

Als ik begin bij je kroonsteen rechts en de rode draad volge naar de eerste 3 printen sluit je die aan op de meest linkse aansluiting. Voorzover goed.
Vervolgens ga je met een draad van diezelfde aansluiting naar de uiterst rechtse aansluiting? Waarom? Dat klopt niet. Die draden moeten weg.
De 16 rechtse aansluitingen moeten naar de spoorsecties.
De tweede aansluiting van links moet naar de blauwe aansluiting op je kroonsteen. Die ontbreekt hier. Dus zal dit nooit werken.

Van je kroonstaan ga je met een blauwe en een rode draad naar de twee linkse printen.
De meeste aansluitingen lijken te kloppen alleen snap ik je aansluiting van de tweede blauwe draad op de linkse print (klem 4) niet.

Kortgezegd is het een beetje een zooitje

Begin eerst eens met alles stap voor stap volgens de handleidingen aan te sluiten.
Ongetwijfeld dat het dan een stuk beter zal werken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 mei 2012 :  16:25:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

S88SD16-n niet goed aangesloten.
RM-GB-8 eveneens niet goed aangesloten, zowel de s88 verbinding als de railspanning. Pak de handleidingen erbij en doe wat daarin staat via test foto's en tekeningen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 08 mei 2012 :  16:55:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wim,

Ik heb er helaas geen handleidingen bij.
Heb het hele zakie so overgenomen van iemand.

Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 mei 2012 :  17:02:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja Jan, wat is het Internet dan makkelijk je kunt ze zo vinden.
Of gewoon even aan de leverancier vragen hoe of wat, lost meestal dit soort situaties direct op via een enkel berichtje. ;)

http://www.rosoft.info/HandboekS88Sd16-n.html
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Handleiding_S88XPressNetLI-V1.0.pdf
http://www.ldt-infocenter.com/english/rmgb8_02e.htm

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dewitkb

2 Posts

Geplaatst - 08 mei 2012 :  19:36:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul

De meest rechtse print is goed aangesloten. Dit is een print van Huub Maasland. Echter heb je inderdaad niet alles goed aangesloten. In principe gaat er vanuit de centrale een rode draad naar de prints en van daaruit naar de baan en een blauwe vanuit de centrale gelijk naar de baan op de andere railstaaf. Dan zal er in elk geval een trein rijden. De andere prints zijn zeker niet goed aangesloten. Even handleiding doorlezen.

Groet

Koen

Met groeten,

Koen
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina