Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 169 / Bezoekers Vandaag: 12408
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 wissel in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

boemeltje

Netherlands
69 berichten

Geplaatst - 04 mei 2012 :  19:41:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Mijn vraagje = kan in een wissel opnemen in een blok wat de rijstroom aangaat of moet ik ze apart gaan voeding.

Gr Jan

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 mei 2012 :  19:46:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Past dit niet beter bij het hoofdstukje beginnersvragen.

Een wissel neem je nooit op in een blok wissels en wisselstraten liggen altijd tussen de blokken in, nooit in een blok.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 04 mei 2012 :  20:06:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Door omstandigheden kan het natuurlijk wel. Bijzonder situaties leveren de uitzondering.

Grtzz Rob


Webcamboys >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 mei 2012 :  20:20:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tuurlijk Rob als je bij bijzondere situaties bijzondere problemen wil creëren mag je dat zeker doen. Ik ondersteun ze dan niet.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 05 mei 2012 :  10:22:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Als ik de wissels buiten de blokken houdt moet ik ze dan tweezijdig isoleren van de rest of kan het bij 1 spoorstaaf blijven en kan ik de spanning zo aansluiten of moet er nog wat tussen.


Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 05 mei 2012 :  18:20:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan
In Koploper moet een wissel buiten een blok liggen. Op de baan moet hij dus aan een aparte bezetmelder of als je de wissels niet van bezetmelders voorziet aan een zogenaamde diode schakeling.
Bij een standaard digitaal systeem hoef je slechts 1 railstaaf te isoleren als je naar een andere sectie overgaat. Bij een booster overgang vaak wel 2-zijdig isoleren.


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door boemeltje

Hallo Wim,

Als ik de wissels buiten de blokken houdt moet ik ze dan tweezijdig isoleren van de rest of kan het bij 1 spoorstaaf blijven en kan ik de spanning zo aansluiten of moet er nog wat tussen.


Gr Jan



Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

boemeltje

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 25 jun 2012 :  10:20:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barend,

Moet ik bij een wisselstraat de binnen- en buiten ook dubbel isoleren ten opzichte van elkaar , mij werd verteld dat dat moet omdat koploper anders niet weet waar de wissels bij horen .

Gr Jan
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 25 jun 2012 :  13:39:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Daar heb je op 5 mei toch al antwoord op gekregen.

Laat die gene die je dat verteld heeft dan maar uitleggen waarom dat moet.

Wissels horen nergens bij. Die liggen tussen de blokken in. Bij de overgang van blokken waar wissels tussen liggen geef je in de wisselstraat aan waar ze naar toe gaan.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 25 jun 2012 :  14:21:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan
In Koploper wordt de term "wisselstraat" ook gebruikt voor een enkele wissel. Het hoeven dus niet meerdere wissels te zijn.
Ik begrijp uit je vraag dat je hier een overloopwissel bedoelt. In dat geval is het raadzaam om de overgang tussen de twee wissels eveneens aan 1 kant (uiteraard steeds de zelfde kant) te isoleren. Als beide wissels in de rechtdoor stand staan kunnen ze voor aparte rijwegen worden uitgekozen door Koploper. Ook hier geldt dat de onderbreking alleen nodig is als je beide wissels op een aparte bezetmelder wilt aansluiten. Als alle wissels via een diodeschakeling op de digitale voeding zijn aangesloten maakt het niet uit.

Los hiervan moet je wel opletten dat er geen "keerluskortsluiting" ontstaat, maar dat is oplosbaar door onafhankelijk van de rijrichting je baan elektrisch aan te leggen in 1 richting. Aan beide einden heb je dan eenmalig een keerlusprobleem. Nadere uitleg hoort niet bij deze vraag en is ook eerder al door Koos Jabaaij uitgebreid beantwoord.

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina