Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 94 / Bezoekers Vandaag: 1494
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 655
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Twee richtingen rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kazango

11 berichten

Geplaatst - 15 apr 2012 :  16:52:32  Toon profiel  Reageer met citaat
We zijn lekker bezig met de baan en koploper. De blokken waar het station komt liggen er en zijn aangesloten. Rest nog de aansluiting met ring niveau twee.
Ben ook begonnen met het testen van het schaduw station en toerit naar station (niveau 3) en daar zaten de nodige foutjes in, deze zijn er bijna uit op één irritant euvel na
Aangezien ik op het station in twee richtingen wil rijden is in blokken twee richtingen ingesteld met die lijntjes en bolletjes. Keren staat niet aan Toch wil de lok van bijv. blok 12 naar 16 (station) terug naar 12 ivp naar blok 19.
Hoe moet ik dit euvel oplossen?

Voor de database, zie file

MvG
Rien.

Download Attachment: testbaan.zip
11,95 KB

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  17:42:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik jouw was zou ik eens kijken in blok 16 (en ook in blok 15). Je hebt hier zelf aangegeven dat als je komt vanuit blok 12 dat je dan ook weer mag rijden naar blok 12. Lijkt me sterk, zeker zonder het keer vinkje.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

kazango

11 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  18:16:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Als ik jouw was zou ik eens kijken in blok 16 (en ook in blok 15). Je hebt hier zelf aangegeven dat als je komt vanuit blok 12 dat je dan ook weer mag rijden naar blok 12. Lijkt me sterk, zeker zonder het keer vinkje.

Mvg,
Paul.



Hallo Paul,
Misschien vertelde ik het niet duidelijker. Koploper gaat weer terug richting 12, de trein vervolgt route blok 19 met gevolg dat het spaak loopt.

MvG
Rien.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  18:33:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt aangegeven dat terug naar 12 mag, dus dan doet koploper dat.
Je hebt niet aangegeven dat de lok daarvoor moet keren, dus geeft koploper die opdracht niet. Koploper denkt dus dat het de lok naar blok 12 stuurt, door het ontbreken van het vinkje gaat de loc in op je baan naar blok 19.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kazango

11 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  18:39:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Je hebt aangegeven dat terug naar 12 mag, dus dan doet koploper dat.
Je hebt niet aangegeven dat de lok daarvoor moet keren, dus geeft koploper die opdracht niet. Koploper denkt dus dat het de lok naar blok 12 stuurt, door het ontbreken van het vinkje gaat de loc in op je baan naar blok 19.

Huub



Hallo Huub,
Dit snap ik, alleen wil ik niet dat de lok keert maar ook dat koploper niet terug gaat maar zijn route (19) vervolgt. Dat is het euvel en hier gaat het boven mijn pet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  18:42:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kazango

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Als ik jouw was zou ik eens kijken in blok 16 (en ook in blok 15). Je hebt hier zelf aangegeven dat als je komt vanuit blok 12 dat je dan ook weer mag rijden naar blok 12. Lijkt me sterk, zeker zonder het keer vinkje.

Mvg,
Paul.



Hallo Paul,
Misschien vertelde ik het niet duidelijker. Koploper gaat weer terug richting 12, de trein vervolgt route blok 19 met gevolg dat het spaak loopt.

MvG
Rien.



Beste Rien,

Dat zegt Paul je toch ook, je snapt zijn antwoord niet.
Om terug te gaan naar blok12 moet de lok de andere kant uit, dus keren. Die opdracht of instructie heb jij niet gegeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kazango

11 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  18:50:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Beste Rien,

Dat zegt Paul je toch ook, je snapt zijn antwoord niet.
Om terug te gaan naar blok12 moet de lok de andere kant uit, dus keren. Die opdracht of instructie heb jij niet gegeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden



Hallo Wim,
Je hebt het over het terug gaat.... Ik wil juist niet terug maar vooruit. Dus keren is helemaal niet van toepassing.
Wel wil ik dat het blok van beide kanten bereden kan worden.

MvG
Rien.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  18:52:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Haal bij de eigenschappen van blok 15 en 16 bij richtingen het vinkje bij 12 weg. Dan is je probleem opgelost.
En voor het tweerichtingen ook nog een verbinding maken van blok 19 naar 15 en 16. Natuurlijk moet je dan in blok 15 en 16 ook weer wat aanpassingen doen bij de eigenschappen (extra tabblad invullen, te verwachten bezetmelders toevoegen/aanpassen).

Huub

Bewerkt door hubertus op 15 apr 2012 18:55:49
Ga naar bovenaan de pagina

kazango

11 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  19:19:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Haal bij de eigenschappen van blok 15 en 16 bij richtingen het vinkje bij 12 weg. Dan is je probleem opgelost.
En voor het tweerichtingen ook nog een verbinding maken van blok 19 naar 15 en 16. Natuurlijk moet je dan in blok 15 en 16 ook weer wat aanpassingen doen bij de eigenschappen (extra tabblad invullen, te verwachten bezetmelders toevoegen/aanpassen).

Huub



Ik snap er nu helemaal niks meer van!
Als ik het vinkje weghaalt is het wel half opgelost? Want hoe dan van 19 via 16 naar 12?
Letwel dit topic staat in beginner dus eigenschappen is kort door de bocht.

MvG
Rien.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  19:29:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je naar onderhouden blokken gaat, geef je met de lijnen en de bolletjes aan van welk blok naar welk blok mogelijk moet zijn.
Dus als je en van 12 via 15 naar 19 wilt en van 19 via 15 naar 12, moet zowel de lijn tussen 12 en 15 als tussen 15 en 19 twee bolletjes hebben.
Als je daarna naar de eigenschappen van blok 15 gaat, zie je bij te verwachten bezetmelders twee lijnen: een uit blok 12 en een uit blok 19. Hier geef je aan welke bezetmelders een trein tegenkomt, in de goede volgorde, als de trein uit blok 12 komt en als hij uit blok 19 komt.
Bij algemeen/richtingen onderaan zul je zien dat er twee tabs zijn. Eentje met 12 en eentje met 19. Die moet je allebei invullen. Op tab 12 zet je een vinkje bij 19. Op tab 19 zet je een vinkje bij 12.
In blok 12 moet je er voor zorgen dat een trein naar blok 15 kan en in blok 19 moet je dat ook aangegeven. En als je dat allemaal goed hebt aangegeven, kun je in twee richtingen via blok 15 rijden. Als dat werkt, doe je hetzelfde voor blok 16.

Hoop dat het duidelijk is, zo niet, vraag gerust verder.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kazango

11 Posts

Geplaatst - 15 apr 2012 :  19:56:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Ik denk dat het kwartje hier is gevallen
De tabbladen, daar zat het dus in. Voor een ervaren iemand is dat vanzelfsprekend maar ik als beginner moet dat nog uitvinden.
Je hebt me in ieder geval een eind op weg geholpen. De andere die reageerde denk ik ook alleen snapte ik het denk ik dan niet helemaal.

Tis in ieder geval een top programma dat koploper, hoop er veel plezier van te gaan hebben.
Dank

MvG
Rien.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina