Auteur |
Onderwerp |
|
flyingdocter
Netherlands
25 berichten |
Geplaatst - 12 apr 2012 : 09:21:23
|
Hallo,
In mijn baanontwerp zijn er 2 mogelijkheden om van blok 12 naar blok 10 of 11 te gaan maw het kan linksom of rechtsom . Soms gaat dit verkeerd en ontstaan er dus spookmeldingen. Hoe kan ik dit oplossen ?? Alvast bedankt voor het meedenken! groetjes,
Jacques
Download Attachment: gundelf.bck 77,84 KB |
Bewerkt door flyingdocter op 12 apr 2012 12:22:20 |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2012 : 11:08:29
|
Eerste snelle reactie...
Volgens programmatie blokken moet trein nooit keren in 14. De automatische wisselstraat van 9 naar 14 is identiek met van 14 naar 9, dat kan dus al niet.
We zoeken verder.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
flyingdocter
Netherlands
25 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2012 : 12:24:22
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
Eerste snelle reactie...
Volgens programmatie blokken moet trein nooit keren in 14. De automatische wisselstraat van 9 naar 14 is identiek met van 14 naar 9, dat kan dus al niet.
We zoeken verder.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd
sorry Theo, maar bedoel van blok 12 naar blok 10 of 11.. alvast bedankt! |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2012 : 12:44:56
|
Jaques,
Dat zal zo nooit gaan lukken in blok 12 weet de trein niet of hij vooruit of achteruit moet om in blok 10 of blok 11 te komen. Daar moet nog een extra blok bij zodat de richting bepaald kan worden, of anders gezegd dat koploper weet waar hij vandaan gekomen is. Zal zo even een aangepaste database uploaden als voorbeeld.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 12 apr 2012 13:49:00 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2012 : 13:56:53
|
Jaques,
Bij deze de aangepaste database met 2 extra blokken op basis van virtuele melders, met een stopverbod op basis van bloklengte en treinlengte. Misschien geeft dit je een idee hoe het beter werkt.
Overigens moet je opletten dan je geen lijnen over wisselsymbolen doortrekt, dit geeft een fout beeld aangaande bezet en stand.
Mvg Wim.
Download Attachment: gundelf-1.bck 68,28 KB
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
flyingdocter
Netherlands
25 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2012 : 21:14:02
|
Hallo Wim,
Geweldig bedankt voor je herziene db: ben het aan het uitproberen en ontdek dat bij rijden van 10 naar 19 dmv automatisch rijden te vroeg wissel 18 wordt omgezet voor het volgende traject : 10 > 19 > 14> 10 . Wisselstraat moet dus langer bezet blijven :nu staat er <vrij na R30 >. Ga nog wat puzzelen..
Nogmaals bedankt!
groet, Jacques |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 12 apr 2012 : 22:02:26
|
Jacques,
Bij aanvullende blok eigenschappen voor blok 19 even aanvinken dat het vorige blok en de wisselstraat langer bezet moet blijven als de trein te lang is nu staat alleen aangevinkt dat hij er niet mag stoppen. Dan is ook deze situatie onder controle.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
flyingdocter
Netherlands
25 Posts |
Geplaatst - 22 apr 2012 : 23:36:20
|
Alsnog bedankt Wim voor je adviezen: alles gaat nu bijna perfect; na vele uren automatisch rijden lukt het de meeste loc's op tijd in de blokken te remmen; hoe kan ik bereiken dat er een loc minder ver doorrijdt ? lees wel per blok de mogelijkheid om door te rijden maar moet juist eerder stoppen. Het is juist in opstelspoor 2/6 waar het soms mis gaat ...staat dan op een wissel stil met mogelijk botsinggevaar.
groet, Jacques
|
|
|
phdirk
Netherlands
2567 Posts |
Geplaatst - 23 apr 2012 : 21:39:29
|
Hallo Jacques,
Als een trein te ver doorrijdt in een stopsectie, betekent dat dat de ingestelde minimumsnelheid, waarmee een trein in de stopsectie mag aankomen te hoog is ingesteld of dat de remtijd (50=>0 km/uur) te lang is gezet. Beide hebben tot gevolg dat er veel lengte nodig is om netjes te stoppen. Je kunt dan dus of de minimumsnelheid verlagen of de remtijd korter zetten. Eventueel kun je ook langere remsecties gebruiken. Mijn remsecties zijn relatief lang, maar Wim vindt dat niet de juiste insteek en is voorstander van korte remsecties. Over voor- en nadelen van beide systemen zijn al heel wat draadjes gevuld op dit forum; je kunt er wel een hemd van breien.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 23 apr 2012 21:41:27 |
|
|
Syntus
Netherlands
99 Posts |
Geplaatst - 23 apr 2012 : 22:07:19
|
Hallo Jacques,
Ook zou je een snelheidsbeperking kunnen geven bij stop in het volgende blok. Dan blijft je rijgedrag zoals het nu werkt maar kun je doel matig in grijpen waar nodig is.
P.S Dirk ik ben nog wel een beetje aan het testen maar verder druk met verbouwing.
Groet Adrie |
|
|
flyingdocter
Netherlands
25 Posts |
Geplaatst - 25 apr 2012 : 09:28:33
|
hallo Wim Adrie en Dirk, bedankt voor het meedenken; mijn stopsecties zijn inderdaad kort (ong 20 cm) . Ga jullie tips uitproberen.
Groet, Jacques |
|
|
|
Onderwerp |
|