Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 217 / Bezoekers Vandaag: 15062
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Seinen doen het niet allemaal
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Lex

Netherlands
38 berichten

Geplaatst - 01 feb 2012 :  22:42:49  Toon profiel  Reageer met citaat
De seinen op mijn baan (alleen in het zichtbare stationsgedeelte) zijn alleen voor de sier. Ik had ze al lang aangesloten op de decoders, maar nog nooit in koploper. Nu eens gedaan. Op de intellibox doen de seinen het uitstekend (Märklin armseinen) met de gebruikelijke problemen met de Loconet decoders op oude magneetartikelen (default te korte bekrachtigingstijden) In het testprogramma bewegen er maar een paar en met automatisch rijden ook. Wat te doen? Een ander punt is dat sinds de seinen zijn aangesloten, Koploper 2 blokken reserveert, waarom is dat. Tenslotte, ik heb zowel Duits als Nederlands seinstelsel aangevinkt (ik wilde alleen het juiste plaatje in Koploper, maar had eerst Nederlands aangevinkt en later Duits. Heeft dat invloed en hoe haal ik dat weg. Mijn back up is erg oud en kreeg ik ook niet geïnstalleerd. Volledigheidshalve de BCK maar toegevoegd. Alvast hartelijk dank voor de hulp

Download Attachment: opzolder.bck
96,86 KB

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 01 feb 2012 :  23:02:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Lex,

Het maakt niet uit als je meerdere seinstelsels aanmaakt. Kun je dus gewoon laten zoals het is.
Het twee blokken vooruit reserveren is om in de meeste seinstelsels juiste seinbeelden te kunnen tonen (anders zou je bijvoorbeeld bij Nederlandse seinen alleen rood en geel zien).

Over je probleem moet je wat uitgebreider vertellen wat je verkeerd ziet gaan, bijvoorbeeld wat je verwacht, wat je werkelijk ziet en bij welk sein je dat ziet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 01 feb 2012 :  23:11:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de moeite Huub. Op enkele sporen springt het sein op groen of geel groen als de terin vertrekt en gaat weer op rood als de trein in het volgende blok is. Als er seinen op andere stationssporen op groen staan, zou ik verwachten dat deze op rood moeten staan als het volgende blok gereserveerd of bereden wordt. Ik zie het niet gebeuren. In testen van de seinen reageren ook niet alle seinen.

Lex

Van maart tot november zeil ik liever
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 feb 2012 :  23:36:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Seinen voor een gevaarpunt: kruising of wissel, moeten als default stand onveilig, rood hebben....
Deze komen pas op groen, oranje bij het reserveren van de daar achtervolgende wissel voor de trein.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 02 feb 2012 :  07:13:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Als seinen het op je IB wel doen, maar in het testprogramma niet, staan ze met een verkeerd adres in koploper. Of met te weinig adressen, bijvoorbeeld als het sein twee aandrijfkastjes heeft en je maar 1 adres in koploper hebt opgegeven.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 02 feb 2012 :  22:56:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank voor de suggesties. Zekerheidshalve ben ik alle adressen doorgelopen aan de hand van het baanontwerp en alles staat echt goed. Er is één sein dat wat moeilijk doet vanwege de korte tijd in de decoder, maar dat wist ik al
Ik verwacht eigenlijk van een sein dat deze op groen gaat als een trein naar een volgend blok gaat en bij het inrijden in dat blok weer op rood staat. De overige stationssporen zouden m.i. ook op rood moeten als één op groen gaat.

Zoals het in mijn file staat is het dus goed, alleen geen reactie uit koploper, ra ra

Van maart tot november zeil ik liever
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 02 feb 2012 :  23:27:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Lex,

Ik raak het spoor een beetje bijster, dus even alles op een rijtje.
1. Direkt geschakeld op je intellibox doen alle seinen het. Klopt?
2. In het baanontwerp staan de seinen goed en laten de seinen bij het rijden ook de stand zien die jij verwacht. Klopt?
3. Geschakeld via het testprogramma en met automatisch rijden doen niet alle seinen op je baan het.

Daar kan ik maar twee redenen bedenken. Verkeerde (of te weinig) adressen en een te korte schakelopdracht. Meer kan ik er in ieder geval niet van maken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 03 feb 2012 :  00:11:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lex,

Plaats ook eens seinen in de andere blokken.
En werkt deze database wel naar behoren, zie allerlei vreemde meldingen over deadlocks voorbij komen namelijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 feb 2012 :  07:00:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Lex,

Waarom heb jij in hemelsnaam een 2 standen sein gedefinieerd op 2 adressen? Maakt het alleen maar ingewikkeld. Het kan toch zo zijn dat de ene stand van een adres het sein op onveilig zet en de andere kant op hetzelfde adres zet het sein op veilig.

Hoe bedien jij een seinen vanaf de IB? Moet je dan ook schakelen tussen twee verschillende adressen?
Als dit een zeer oude BCK file is en dus niet je huidige stand van zaken, dan is support ook niet mogelijk!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 07 feb 2012 :  21:53:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank allemaal voor de suggesties.

Huub,
1. Direct geschakeld op IB doen de seinen het
2. Wat ik verwachten moet weet ik niet. Vaak (niet altijd) springt het sein op groen als een trein wegrijdt uit een stationsspoor. Wat mij opvalt is dat als een trein in tegengestelde richting het station binnenrijdt, er uitgaande seinen op groen kunnen staan, dat verwacht ik niet.
3. Ik kan de seinen bij niet automatisch rijden niet schakelen via Koploper en ze reageren ook niet bij handmatig rijden (maar dat moet ook niet m.i.)

Wim,
Meer seinen plaatsen is m.i. overbodig, immers ze zijn alleen decoratief. Op het station en het paradespoor na is alles onzichtbaar, dus meer zichtbare seinen kan ik niet plaatsen (natuurlijk allerlei rangeerseinen en op het bergspoor zou nog kunnen, maar niet in de normale treinenloop.
De database werkt perfect. Er komt geen enkele deadlock voor. Ik moet wel toegeven dat ik in principe nooit meer dan 5 of 6 treinen laat rijden.

Paul,
De decoders die ik gebruik hebben 20 aansluitingen. Er zijn 3 standen seinen (3 spoelen dus) en 2 standen seinen. Ik heb ze allemaal op één decoder geplaatst. Bedient een beetje dom op de IB basic (geldt ook voor de wissels, maar ik bedien alles via koploper. Als ik handmatig rijd, moet ik er een lijstje bijpakken, maar waarom de IB gebruiken als Koploper op je PC staat. De IB Basic heb ik alleen maar gekocht omdat de prijs het zelfde was als voor de IB zonder knoppen en omdat er een USB aansluiting was. Dat Koploper de aansluitingen door tweeën deelt (dus niet aansluiting 1 tot 20, maar van 1 rood tot 10 groen begrijp ik niet goed(zal wel historie zijn met het eerste digitale systemen). Ik heb simpelweg gebruik gemaakt van alle beschikbare uitgangen en deze kunnen gelukkig in je programma heel simpel worden geprogrammeerd. Bediening op de IB is dan wel wennen, maar zoals gezegd, ik hoef niet te wennen, want de IB gebruiken voor schakelen, dat doe ik niet, alleen voor wat rangeren.

Van maart tot november zeil ik liever
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 07 feb 2012 :  22:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Op deze manier gaan we er voor maart niet uitkomen.

Maar even stap voor stap.
In een eerder bericht schrijf je dit:
"In testen van de seinen reageren ook niet alle seinen."
Waar in Koploper zit je dan, in algemeen -> testprogramma -> seinen in teststand? Of ergens anders. En wat doe je dan?

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 07 feb 2012 22:16:00
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 07 feb 2012 :  23:54:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Lex,

ik begrijp niets van de schakelopdrachten die je bij elk sein bij uitgebreide eigenschappen hebt ingevoerd, ik kan geen uniform patroon herkennen.
Adressenoverlap lijkt mij ook niet handig en vink bij altijd versturen niet ingevuld.
Als seinen op IB goed schakelen en bij testen met koploper niet, ligt het probleem van geen goede definitie van uitgebreide eigenschappen voor de hand.

groetend,

bob

<h4><font color="blue">bobm</font id="blue"></h4>
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 feb 2012 :  18:52:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lex, ik heb het idee dat ik niet naar jou actuele database aan het kijken ben. Zie 8 seinen op je sporenplan. Verder veel deadlock indicaties op plaatsen waar ze geen enkel effect of nut hebben.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 08 feb 2012 :  22:20:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank weer voor reacties en suggesties.

Wim,
Waar kan ik zelf kijken naar de door jou genoemde deadlock indicaties?
Er zijn inderdaad 8 seinen in het plan (allen op de 4 sporen van het zichtbare station)

Bob,
Wat ik heb ingevuld bij de uitgebreide eigenschappen zijn de waarden op de decoder zoals de seinen zijn aangesloten. Er is wel een patroon van 21 r tot 29 gr. Het is één loconet decoder. Eerste aansluiting 2 armensein, 2 uitgangen, 2e sein 3 aansluitingen (3 standen), daarna 5 2 standen seinen oneven aangesloten (volgens koploperdefinitie op een rode en groene uitgang, maar op de decoder gewoon een nummer van 1 tot 20) en tenslotte een 3 standensein met weer 3 aansluitingen. Ik heb altijd versturen intussen aangevinkt

Huub
Als ik in het testprogramma 'seinen' kies, dan werken alleen de 3 standen seinen (bediening op het baanontwerp) en de 2 standenseinen niet.
In testprogramma 'functiedecoders' werken alle seinen
Bij baanontwerp, seinen, staat bij de standaardseinen een vinkje bij groen (heb ik niets aan gedaan en begrijp die waarde ook niet)


In de meest actuele database is een Trix Hondekop opgenomen.

Van maart tot november zeil ik liever
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 08 feb 2012 :  23:33:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Lex,

je moet mijn evt onwetendheid niet kwalijk nemen, maar bv sein blok 11 re stand rood wat vraag je Koploper nu te schakelen op adres 27 en sein
blok 12 re stand rood op adres 27 ? Ik heb geen ervaring met jouw decoders maar zie zo geen mogelijkheid om beide seinen op rood te tonen...


groetend

bob

<h4><font color="blue">bobm</font id="blue"></h4>
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 08 feb 2012 :  23:52:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Bob

In Blok 12, richting 9:
27 groen = rood sein (uitgang 14)
28 rood = groen sein (uitgang 15)

In blok 11 naar 9:
26 groen = groen sein (uitgang 12)
27 rood = rood sein (uitgang 13)

We hebben het hier feitelijk over decoder 2, tussen haakjes heb ik de decoderuitgang aangegeven
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 09 feb 2012 :  00:01:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Lex,

nogmaals, als je beide seinen rood wilt tonen moet 27 dus op afb en recht staan ??

groetend,

bob

<h4><font color="blue">bobm</font id="blue"></h4>
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 09 feb 2012 :  07:31:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Zolang je niet binnen één sein een adres zowel afbuigend als recht moet schakelen om een bepaald seinbeeld te laten zien, zou dat moeten werken. Als de decoder het tenminste kan. Ik ken deze decoder verder niet, dus zou dat niet weten.
Alleen kan ik me bij armseinen niks voorstellen om het zo te doen. Normaal schakel je die gewoon als een wissel en zou ik één sein per adres doen. Ook al werkt het misschien ook op een andere manier, je maakt het jezelf wel ingewikkeld door het zo te doen.

Maar als je seinen in teststand al niet goed werken, moet je dat eerst oplossen, voor je naar het automatisch rijden gaat kijken.
Ik zou in ieder geval beginnen met de 2-standenseinen gewoon op 1 adres te zetten.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 09 feb 2012 :  09:31:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

je hebt gelijk, een adres per 2 begrippensein, maar misschien ligt er nog een gedachte achter om het op een ingewikkelde manier te doen.
Blijft mijn onkunde betreffende het werken met Koploper.
Als de twee bovengenoemde seinen op rood moeten komen bij initialisatie wordt adres 27 zowel afbuigend als recht gezet, wrsch wie het eerst komt het eerst maalt, maar in principe zijn het conflicterende opdrachten en bij alle 2 begrippenseinen is zo ene adressenoverlap.
Als er bij ieder sein gebruik wordt gemaakt van uniek adres zoals bij de drie armen sein dan werkt het wel vlgs Lex.

trouwens Paul noemt dit al op 3februari

groetend bob

<h4><font color="blue">bobm</font id="blue"></h4>

Bewerkt door bobm op 09 feb 2012 10:32:09
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 09 feb 2012 :  12:06:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Wat ik me eigenlijk afvraag waarom ik bij een 2 standensein niet gewoon een adres kan invullen, het invulvakje is niet toegankelijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 09 feb 2012 :  12:27:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

bij onderhouden seinen op betreffende sein in linker lijst dubbelklikken en seininformatie wordt toegankelijk.

groetend,

bob
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 feb 2012 :  12:55:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Aangegeven dat elektrische aansturing op twee adressen plaatsvind (bij onderhouden van de seinen). Dit moet gewoon 1 adres zijn voor gebruikers die het begrijpbaar willen houden. Hier wordt iets wat eigenlijk niet zo moeilijk is, wel veel moeilijker gemaakt en waarom? Ik zou het niet weten.

Stop ook met het begrijpen waarom en ook met bijdragen om dit op te lossen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 09 feb 2012 :  23:07:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen. Ik laat het maar zo als het is, de seinen hebben toch geen functie en niemand schijnt te begrijpen dat ik een decoder met 20 uitgangen gebruik, dat één sein daarvan uitgang 14 en 15 gebruikt en de ander uitgang 12 en 13. Koploper wil dat zien in 7 groen en 8 rood en 6 groen en 7 rood (+ en 2 ervoor, omdat het de derde decoder is). Maar dat is alleen maar een vertaling van de echte nummers op de decoders. Er was niets ingewikkelds aan om het zo in te voeren in koploper, het uitgebreide menu voorziet er zelfs in (heeft Paul toch zelf zo gemaakt) en bij het testen van de decoder in Koploper werkt het ook gewoon. Waarom moeten de seinen dan nu anders worden aangesloten? Ik wil het best doen, maar waarom, de drie spoelen seinen komen zo onlogisch, want die hebben drie aansluitingen en overlappen dus twee aansluitingen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 09 feb 2012 :  23:24:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik begrijp wel wat je doet en ik had gedacht dat het ook zou werken.
Maar omdat het niet werkt, is dat het eerste wat ik zou veranderen.
Als je trouwens eerst al je twee-spoelen-seinen en daarna pas de drie-spoelen-seinen aansluit op je decoder, kun je die twee spoelen-seinen gewoon met 1 adres aansturen, zonder dat je iets aan de logica van het aansluiten verandert.

Waarom het niet werkt op jouw manier, weet ik niet. En eerlijk gezegd vind ik het verspilde moeite om dat uit te zoeken. Het enige effect dat je met jouw manier bereikt, is dat je het jezelf nodeloos ingewikkeld maakt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 10 feb 2012 :  00:29:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Koploper wil dat zien in 7 groen en 8 rood en 6 groen en 7 rood

Beste Lex,

waar haal je dat nou vandaan ??????

groetend

bob
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 10 feb 2012 :  09:22:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

ik kan niet nalaten toch te reageren je schrijft
quote:
Zolang je niet binnen één sein een adres zowel afbuigend als recht moet schakelen om een bepaald seinbeeld te laten zien, zou dat moeten werken

klopt maar bij seinstelsel laat je alles van elkaar afhankelijk zijn,
het lijkt mij stug dat Lex in zijn geval bij aanzetten van de baan zonder treinverkeer alle seinen op rood ziet staan, wat hoort. Want hij schrijft
quote:
Wat ik verwachten moet weet ik niet. Vaak (niet altijd) springt het sein op groen als een trein wegrijdt uit een stationsspoor. Wat mij opvalt is dat als een trein in tegengestelde richting het station binnenrijdt, er uitgaande seinen op groen kunnen staan, dat verwacht ik niet.

verder schrijf je
quote:
Ik begrijp wel wat je doet en ik had gedacht dat het ook zou werken.

ik begrijp ook dat hij het fout doet en dus gedacht dat het niet zou werken en wat blijkt......het werkt niet.
Lex schrijft
quote:
en bij het testen van de decoder in Koploper werkt het ook gewoon
en ziet daarin wrsch bewijs dat hij het goed ingevoerd heeft, voor mij juist het bewijs dat dat niet zo is.
Of de decoder nou 20 of 200 uitgangen heeft maakt niet uit, hij doet gewoon iets fundamenteels verkeerd, terwijl de oplossing zo simpel is.

groetend,

bob

Bewerkt door bobm op 10 feb 2012 09:32:16
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina