Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 171 / Bezoekers Vandaag: 314
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 171
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Aantal bezetmelders en lengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Guus

Netherlands
20 berichten

Geplaatst - 25 dec 2011 :  16:37:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben bezig met een nieuwe spoorbaan. Heb gelijk al een aantal vragen.

Wat is een goede "standaard" lengte voor een TM.
Verder zou ik graag willen weten wat het juiste aantal TM's per baanvak is. Ik weet
dat drie standaard is, maar lees in de handleidng van versie 7.4 dat 2 ook kan.

Ik rij 3-rail.



Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 25 dec 2011 :  16:52:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Het antwoord op je vraag is een beetje wat je zelf wilt. In principe is tegenwoordig (ik dacht al sinds versie 6.4) twee bezetmelders per blok standaard. Je kunt dan het middenstuk ongedetecteerd laten, maar er zijn ook Koploperisten, die daar weer één of meerdere bezetmelders van maken, zodat de gehele baan is gedetecteerd. Zeker bij stations kan het handig zijn om meer dan twee bezetmelders te hebben, zodat je treinen met verschillende lengte toch mooi voor het perron kan laten stoppen.
Met de lengte van de bezetmelders is het hetzelfde verhaal. Er is een groep die zweert bij korte bezetmelders (10 - 20 cm) en ervan uitgaan dat de trein tussen de binnenkomstmelder en de stopmelder genoeg afremt om netjes in de korte melder te stoppen.
Een andere groep, waartoe ik zelf behoor, werkt weer met relatief lange melders (40 - 60 cm), zodat de trein altijd netjes in de bezetmelder stopt. Dan moet je mogelijk wel met doorrijden in cm inregelen dat de trein op een nette plek stopt.
Het is dus een kwestie van wat jezelf het prettigste vindt werken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 25 dec 2011 :  17:39:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Guus,


Met de lengte van de bezetmelders is het hetzelfde verhaal. Er is een groep die zweert bij korte bezetmelders (10 - 20 cm) en ervan uitgaan dat de trein tussen de binnenkomstmelder en de stopmelder genoeg afremt om netjes in de korte melder te stoppen.




Argh, och laat ook maar.


@Guus, een meldsectie (stopsectie) begint een x aantal cm voor het gevaar punt, een gevaar punt is een wissel of het begin van het voorliggende blok. Een trein zal als hij netjes heeft leren remmen binnen enkele centimeter na het begin van het meldpunt stoppen. Je meldpunt mag een reedcontact zijn een schakelrails (Marklin) of een massa of stroomdetector. De actie wordt in werking gezet bij het allereerste contact. En hoelang dat contact duurt maakt verder niet meer uit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 25 dec 2011 :  18:07:16  Toon profiel  Reageer met citaat
sommige mensen weten niet dat er een zoek functie bestaat waardoor je massaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas info verkrijgt.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 25 dec 2011 :  18:49:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep, en bijna iedere dag weer dezelfde vragen.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Guus

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 25 dec 2011 :  20:47:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Daar is het forum toch voor ?

Stel ik heb een opstelspoor van 180 cm met twee terugmelders. Het spoor wordt in een
richting bereden. Wat is dan een "ideale" instelling ? Moet ik twee of drie stroomloze
spoorstaven maken.
Ik heb de handleiding er al diverse malen op nagelezen, maar kom er niet uit.
Zie hierboven vermeld dat 20 cm voldoende zou zijn voor de lengte van de 2 TM's.
Dus de trein komt binnen bij TM1, dan een stuk zonder TM en dan TM2.
Over welk stuk leert de trein dan remmen ?

Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.

Bewerkt door Guus op 25 dec 2011 21:01:24
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 25 dec 2011 :  22:36:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Ik heb er 3 per blok en dit werkt prima.
Het kan ook met 2 per blok zeker als je het maar 1 richting berijd.
Zegt je gevoel dat je beter af bent met 3 doe dat dan gewoon.

Ik heb er 3 per blok en vind dit prima werken, ik heb dan aan 2 zijde een stopsectie vor de 2 richtingen en dat werkt goed.

Groet Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 dec 2011 :  22:40:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Guus


Dus de trein komt binnen bij TM1, dan een stuk zonder TM en dan TM2.
Over welk stuk leert de trein dan remmen ?



Vanaf het begin van TM1 tot het begin van TM2.
Hij zal netjes stoppen na bereiken van TM2.
Alles op voorwaarde dat koploper de tijd gekregen heeft netjes te "leren" remmen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  09:35:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet twee dingen onderscheiden, de lengte van een meldsectie en de plaats waar die in het blok ligt.
Voor de lengte is maar één ding van belang, dat de trein betrouwbaar wordt gemeld. Of die sectie dan 1 of 100 cm is, is verder niet echt interessant.
De plaats van die secties is meer een kwestie van smaak. De binnenkomstmelder leg je daar waar je wilt dat het blok bezet wordt gemeld. Normaal is dat direkt aan het begin van het blok.
De stopmelder leg je op een plek dat je vanaf minimumsnelheid netjes en op tijd tot stilstand komt. Is dus ook afhankelijk van welke minimumsnelheid je gebruikt, hoe je afremvertraging is ingesteld. En dus heel afhankelijk van jouw situatie.
Meer dan twee melders is voor het rijgedrag overbodig. Alleen in blokken waar je alternatieve plekken hebt om te stoppen, heeft het zin om meer melders te plaatsen. En als je met volledige detectie werkt, ontkom je er niet aan.

Maak een proefbaan en experimenteer wat met de plaats en lengte van je meldsecties. Dan kom je er proefondervindelijk achter wat voor jou het beste is.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 26 dec 2011 09:37:17
Ga naar bovenaan de pagina

Guus

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  11:14:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even voor de zekerheid

Ik heb een baanvak(ken) van 180 cm lang. Daarin zitten twee TM's.
Het baanvak wordt als opstelspoor gebruikt en ligt in een wisselstraat.
Het opstelspoor ligt strak tussen twee wissels.
Verder wordt het baanvak maar in een richting bereden.
Wat is de beste oplossing ?

<---TM 1---><---TM 2---> of <--TM 1--><--geen detectie><--TM2-->

In beide gevalen is TM 1 binnenkomst- en TM 2 de stopsectie.
De stopsectie (TM 2) wou ik 35 cm lang maken.

Verder zou ik graag willen weten of ik de nummers van de TM's in het baan-
overzicht zichtbaar kan maken zonder te met de muis overheen te gaan.
Geldt ook voor de wissels en seinen.

groet,

Guus

Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.

Bewerkt door Guus op 26 dec 2011 11:22:20
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  11:41:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat de beste oplossing is, ligt dus aan je eigen voorkeuren.
Zelf zou ik voor <--TM 1--><--geen detectie><--TM2--> kiezen, maar dat is voornamelijk omdat ik de mogelijkheid open wil houden om in de toekomst zonder veel rompslomp toch twee richtingen op te rijden.
Maar vind je het belangrijk dat al je wagens in het hele blok gedetecteerd worden, zou ik de andere oplossing kiezen. Voor het rijgedrag maakt het niks uit, dus kies wat je zelf het beste lijkt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Guus

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  11:44:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

duidelijk, we gaan aan de slag.
Had je eventueel ook nog antwoord op de andere vragen.
Waar ik ook niet uitkom, waar kan ik de lengte van de blokken en TM's
ingeven. Onder "aanvulling" blokgegevens" kan ik wel de lengte van de
trein in dat blok aangeven. Maar waar staat de lengte van het blok zelf ?

Guus

Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.

Bewerkt door Guus op 26 dec 2011 14:36:28
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  14:43:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guus, dat doe je op de plaats die jij opgeeft/noemt. Paul heeft dat in een aantal versies terug in al zijn wijsheid verandert van bloklengte in treinlengte als omschrijving, zeer verwarrend.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Guus

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  14:49:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

ik kan dus onder de "aanvullende blok gegevens" blad stamgegevens en dan
treinlengte maximaal gewoon de lengte van het spoor opgeven. Maar waar staat
dan de lengte van de TM. Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar zie soms door
de bomen het bos niet meer

Hmm, volgens mij al gevonden, > eigenschappen blok, en dan cm's ingeven bij twee
stoppunten. Max. treinlengte kort ?

Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.

Bewerkt door Guus op 26 dec 2011 15:07:31
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  15:23:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guus, de lengte van de meldpunten geef je helemaal nergens op, die zijn ook helemaal niet van belang, en dat is iets wat we je nu al meerdere keren hebben verteld. Het enigste wat van belang is is de lengte van het blok wat je met minimaal 2 melders maakt.

Simpel voorbeeld binnenkomstmelder lengte 20 cm. tussenstuk zonder melding 2 meter stopmelder 20 cm. De trein/bloklengte is dan 2,20m
De trein moet immers de beide uiteinden vrij houden met een redelijk marge.

Werk je met schakelcontacten dan is de lengte van je trein/blok de lengte tussen de trigger plaatsen van de 2 melders.

Gewoon een test opstelling maken, lost een heleboel vragen op. Verder dit forum eens doorbladeren het onderwerp wordt bijna wekelijks besproken, iedere keer weer door een andere vragensteller die vergeet even te zoeken op het forum naar hetzelfde onderwerp.

quote:
Hmm, volgens mij al gevonden, > eigenschappen blok, en dan cm's ingeven bij twee
stoppunten. Max. treinlengte kort ?


Nee, daar geef je dat zeker niet op, dat heeft een hele andere functie, die jij helemaal niet meer moet en hoeft te gebruiken, dat zit er nog in om compatibel te blijven met oudere versies van koploper.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 dec 2011 15:27:06
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  16:04:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Ik kom nog even terug op je vraag over het zichtbaar maken van de nummers van de bezetmelders, wissels en seinen. Ik doe dat zelf met tekst in het baanontwerp, maar mogelijk hebben andere Koploperisten daar slimmere oplossingen voor.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Guus

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  16:08:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Dirk,

duidelijk. Ik ben er ondertussen uit, bedankt

Had alleen nog een simpele vraag. Onder globale instellingen heb ik Toon Hints aangevink.
Onder instellingen per database( tabblad algemeen 3 Toon Sein en Wissel nummers ook een vinkje).
Maar zie niets staan. Ik heb de wissels al wel een adres gegeven, en de hint licht op zodra de muis
boven de wissel komt. Bestaat er geen mogelijkheid om de nummers permanent in beeld te houden.


Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.

Bewerkt door Guus op 26 dec 2011 16:08:40
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 dec 2011 :  17:42:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

quote:
Bestaat er geen mogelijkheid om de nummers permanent in beeld te houden.


Ja dat kan met eigen toegevoegde tekst items.


Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina