Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 213 / Bezoekers Vandaag: 410
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 214
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 rangeren via extern tablau
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 16 nov 2011 :  23:02:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Daar dit een aparte vraag is even een nieuw draadje gestart.

Ik zou graag het extern tableau gebruiken om rangeerwegen te stellen en de daarbijbehorende signalen te schakelen. Vervolgens wil ik sommige loks met behulp van mij Uhlenbrock FRED handregelaar besturen, maar wel zodanig dat koploper steeds weet waar de lok zich bevindt.
Eigenlijk wil ik hier (volgens mij) dat de lok steeds handmatig blijft in een bepaalde blokken (wat ik in een ander draadje als probleem zag geloof ik hier gebruik van te kunnen maken)???
Ik heb nu een variabele route gemaakt voor een lok waarin ik alle blokken "toegang bij bestemming" heb gegeven. Echter dat werkt niet.
Hoe zou ik dat kunnen realiseren?

Verder zou ik dan ook willen dat het niet uitmaakt of tot de 1e of laatste melder doorgereden wordt (hangt samen met vorig draadje)alvorens te kunnen keren en een nieuwe rijweg in te stellen.


Als het ware wil ik eigenlijk handmatige wisselstraten/treinroutes realiseren via een extern tableau.

Heeft iemand suggesties?

bedankt,

Bart







DB 1980 - 1983

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  09:57:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Volgens mij lukt het je niet dat Koploper bij handmatig weet in welk blok de lok is, het programma heeft geen idee waar hij naar toe rijdt.

Maak een schakelaar per (rangeer)blok en hieraan koppel je een variabele route met een logische actie. Door het omzetten van de schakelaar wordt de logische actie waar of niet waar en mag er naar dat blok gereden worden of niet.

In de variabele route kan je werken met "Toegang bij bestemming" maar ook met "Niet vertrekken uit blok"

Het voordeel van het werken met een logische actie in de variabele route is dat een trein niet van automatisch rijden overschakeld naar handmatig.
Je kan wel met de handregelaar de trein laten rijden zodra deze aan elkaar gekoppeld zijn. Ook dit kan je met een schakelaar regelen.

Je kan dan ook het volgende maken op het externe tableau:
1. Schakelaar per lok dat deze naar het rangeerterrein moet, hier zit een vaste of var.route aan met een logische actie die zorgt dat de trein naar rangeerterrein rijdt en overschakeld op de handregelaar. Als je meerdere handregelaars gebt dan kan je ook nog een schakelaar maken op welke handregelaar de trein gezet moet worden.
2. Schakelaar per blok om aan te geven waar de trein naar toe mag rijden.

Zelf heb ik dit eens werkend gekregen door gebruik te maken van interne schakelaars op het beeldscherm en dit werkte. Handig voor degene die een extern tableau niet zien zitten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  12:19:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn



Volgens mij lukt het je niet dat Koploper bij handmatig weet in welk blok de lok is, het programma heeft geen idee waar hij naar toe rijdt.




Soms wel, ik heb een stukje goederen daar wordt gerangeerd. De inkomsporen liggen op blokken met automatische wisselstraten.
De locomotieven stelplaats kan ook met automatische wisselstraten bereikt worden. Daar bovenop heb ik handmatige wisselstraten voor de niet blokbeveiligde sporen en tussen blokbeveiligde sporen.

Soms,heel soms, wanneer ik op handregelaar uit de stelplaats tegen een trein rijdt, die klaarstaat op een van de opstelsporen vraagt koploper welke lok hij daar moet zetten.
Misschien moet ik de lok eerst aan de handregelaar koppelen vooraleer hem uit het blok te nemen...ergens doe ik "soms" iets waardoor het werkt.

Ik zie er echter geen patroon in, alhoewel het best handig zou zijn dat KL het frequenter zou vragen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  12:52:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Je handmatige wisselstraten zijn dan niet altijd gekoppeld aan een blok (begin en eind). Hierdoor verliest Koploper de loc.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  14:23:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, toen ik mijn handmatige wisselstraten koppelde aan een blok wilden ze precies niet schakelen naar een bezet blok ?? Toen heb ik de blokken er weer afgeknipt.
Duidt de vraag van KL er misschien op dat het "vertrek"blok wel aan de wisselstraat hangt en het aankomstblok niet ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  14:45:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Yep; nogmaals als blokken niet zijn gekoppeld verliest Koploper de plek waar de trein is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 18 nov 2011 :  22:55:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

De tips die jullie geven zijn nog een beetje een ver van mijn bed show. Ik ben net begonnen met logische acties te experimenteren en dat lukt al een beetje. Eer ik aan schakelaars toe ben duurt nog even vrees ik.

groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 19 nov 2011 :  17:26:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Het lijkt moeilijker dan het is.

1. Maak een logische actie. Bij wanneer waar moet staan (N.v.t.)
2. In het baanontwerp teken je ergens een schakelaar
3. Ga naar eigenschappen schakelaar bij de buttons onder de menubalk (2e van rechts) niet via de rechtermuis want daar staan niet alle eigenschappen.
4. Koppel bij de eigenschappen de logische actie aan deze schakelaar.
5. Maak een variabele of vate route en koppel de logische actie aan deze route.

Door nu de schakelaar in het scherm aan of uit te zetten reageert de variabele of vaste route op het waar of niet waar zijn van de logische actie.

Dit kan je ook doen door een externe schakelaar te maken die wordt opgevangen door een speciale actie die dan de logische actie waar of niet waar maakt.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 22 nov 2011 :  23:12:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor de uitleg, echter ik ben niet zo slim als jij aanneemt.....

Ik ben met vanalles en nogwat aan het stoeien maat er gebeurt niets.
Ik werk voorlopig alleen vanaf het beeldscherm
1 Moet ik in ieder blok voor ieder mogelijk aansluitend blok een schakelaar maken? Dus als ik van blok 43 zowel naar 45,46 en 47 kan rijden moet in in blok 43 drie schakelaars aanmaken?
2 Ik heb een heel stel variabele routes gemaakt bestaande uit slechts 2 blokken, waarin ik alleen bij het laatste blok alleen "toegang bij bestemming" aanvink.
3 moet ik voor iedere variabele route een aparte logische actie maken? (het enige dat ik hier m.i. moet invullen is een naam)
4 Zou dan na het drukken van de bewuste schakelaar de rijweg ingesteld worden en de seinen de juiste stand innemen?

Ik ben je dankbaar als je me nog wat tips kan geven/
groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 23 nov 2011 :  10:02:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Je moet even anders denken.
De schakelaar moet niet zitten in blok 43 dat een trein mag rijden naar 45, 46 of 47.
De schakelaars zitten in blok 45, 46 en 47, door op de schakelaar te drukken geef je aan dat de trein naar blok 45, 46 of 47 moet en toevallig staat hij in 43 maar zou ook een ander blok kunnen zijn.

Stel je kan van blok 43 naar 45, 46 en 47 maar ook van 44 naar 45, 46 en 47 dan zou je in jouw verhaal in blok 43 en 44 3 schakelaars moeten maken in totaal 6 schakelaars, maak je de schakelaars in blok 45, 46 en 47 dan heb je 3 schakelaars. Als je dan drukt op de schakelaar van blok 45 gaat de trein van blok 43 of 44, afhankelijk waar die staat, naar blok 45.
Je hebt dan 3 variabele route:
1. rijden naar blok 45
2. rijden naar blok 46
3. rijden naar blok 47

Een ander voorbeeld, (blok 44 heb ik deze genoemd maar zal beslist een ander nummer kunnen hebben).
Als je echter wil dat er zowel in blok 43 en 44 een trein staat te wachten en jij wil bepalen welke dan kan dat ook maar dat is iets meer werk. Dan moet je namelijk ook nog een schakelaar maken in blok 43 en 44 en moet je extra logischa acties maken. Dan moet namelijk de schakelaar van blok 43 en 45 waar zijn, of 43+46 of 43+47 of 44+45 of 44+46 of 44+47.
Dan krijg je de volgende var.routes:
1. rijden van blok 43 naar 45
2. rijden van blok 43 naar 46
3. rijden van blok 43 naar 47
4. rijden van blok 44 naar 45
5. rijden van blok 44 naar 46
6. rijden van blok 44 naar 47

Zoals je ziet heb je voor deze 6 routes maar 5 schakelaars nodig, in mijn oude baan had in ca. 20 schakelaars voor ca. 80 routes. Het is een kwestie van combineren met logische acties.
Je kan namelijk met 2 schakelaars 4 mogelijkheden maken, met 3 schakelaars 8 mogelijkheden, met 4 schakelaars 16 mogelijkheden etc.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 23 nov 2011 :  22:14:09  Toon profiel  Reageer met citaat


Download Attachment: schaduw2.bck
226,06 KB

Bedankt Wim voor je geduld. Het werkt nog steeds niet, daarom denk ik dat ik nog steeds iets niet begrijp.

Stap voor stap:
Ik heb nu in ieder van de 10 rangeerblokken 1 schakelaar gemaakt.

Ik heb slechts 1 logische actie gemaakt met de naam "logische actie 1" waarin ik alleen bij "wanneer/waar" [n.v.t.]is gekozen.

Vervolgens heb ik 10 variabele routes gemaakt met de naam "naar blok X", met daarin alleen bij "geldt wanneer" [logische actie] ingevuld en natuurlijk [logische actie 1] gekozen. En bij "toegang bij bestemming" alleen het betreffende blok aangevinkt.

Bij schakelaareigenschappen heb ik alleen bij "zet logische actie" [logische actie 1] gekozen, voor de rest hier niets aangevinkt.

Bij de betreffende lok zijn alle variabele routes in het rijwindow aangevinkt.
Als ik nu de lok (welke bv in blok 47 staat) naar het aangrenzende blok 49 wil laten rijden,

druk ik op de schakelaar van dat laatste blok. Ik zie dan tevens de schakelaar in het blok waar de lok staat oplichten.
Ik verwacht dat nu de wissels en seinen geschakeld worden, maar helaas gebeurt dat niet. Wat zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 25 nov 2011 :  10:14:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Het duurde even voordat ik het werkend had, dit kwam doordat ik telkens de melding kreeg "geen bestemming". Dit heb ik bij de betreffende blokken uit gezet.

Je had 1 logische actie aangemaakt voor alle knopjes, dat moet zijn voor elk knopje een logische actie.
Elke variabele route krijgt ook zijn eigen logische actie.

Er moest ook nog een logische actie dat als er geen knopjes aan staan alles geblokkeerd werd, staat op het tabblad als Rangeren.

Lok 212 staat nu in blok 23, door op de schakelaar van blok te drukken gaat de trein naar dat blok en stopt daar.
succes.

Download Attachment: schaduw2_test.bck
210,31 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 26 nov 2011 :  10:24:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim voor je puzzelwerk.
Ik heb de database opnieuw geladen. Lok staat in blok 23
Er gebeurt echter nog niets als ik op welke schakelaar dan ook druk. Ook vanuit andere blokken geprobeerd. Doe ik nog iets fout? Het enige dat gebeurt is dat de schakelaar van het blok waarop ik druk en de rangeerschakelaar van kleur wijzigen (geinverteerde kleuren)


Ik verwacht eigenlijk hetzelfde gedrag alsof ik handmatige wisselstraten. Het doel van de schakelaars is volgens mij deze later, als het via het beeldscherm werkt, aan een drukknop op het extern tableau te kunnen koppelen? Klopt dit?


groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 26 nov 2011 :  17:10:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Dit werkt alleen als je automatisch rijdt (F8), dus niet via bestemming.

Tevens moet het externe bedieningtableau uitgeschakeld zijn, die zorgt namelijk dat de blokken alleen gekozen worden volgens bestemming.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 27 nov 2011 :  00:09:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

tableau staat uit
automatisch rijden is geactiveerd
alleen de door jou gemaakte variable routes staan aan bij lok 212

Er gebeurt nog steed niets anders dan gisteren, helaas.
Er schakelen geen wissels en seinen en er worden geen blokken gereserveerd. Ik heb geen verdere aanpassingen gedaan in de database

Als ik de knoppen op het tableau kon gebruiken voor handmatige wisselstraten op te roepen dan had ik precies bereikt wat ik wil. Handmatige wisselstraten werken in ieder geval fantastisch.

Ziet iemand een mogelijkheid daartoe?


groeten en bedankt,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 27 nov 2011 :  13:07:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Vreemd bij mij werkt het wel.

Ik ga op mijn eigen baan eerst wat proberen, dat gaat dan wel met vaste route's. bijvoorbeeld van blok 23 naar 44 of 23 naar 45 etc.
Dus altijd van 1 blok naar het volgende blok.

Dan kan ik namelijk, met een schakelaar ook opgeven of het wagons wegzetten of ophalen betreft en kan je een bezet blok inrijden etc.
Uiteraard samen met de handregelaar.

Zodra dit werkt zet ik hier mijn database en hoe het werkt.

Koploper weet dan waar alles is en kan, zodra vrijgegeven, automatisch rijden of ik bepaal waar het rangeren naar toe gaat en tevens onthouden waar welke lengte staat van de achtergebleven wagons.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 27 nov 2011 :  15:06:18  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, Wim

Alvast bedankt voor de moeite


groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 05 dec 2011 :  16:53:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Ik heb iets werkend met vaste routes, of dit is wat je bedoeld zul je zelf moeten bepalen.
Hoe werkt het:
Per blok een schakelaar gekoppeld aan de logische actie "Schakelaar blok 14, 15, etc."
Logische actie "Blok 14 bezet wagons" (conditie blok is vrij doch wel treinlengte)
Logische actie "Trein in blok 14" (blok trein staat stil)

Logische actie: Van blok 14 naar 23 (AND als schakelaar blok 14 aan is, schakelaar blok 23 aan is, logische actie "Trein in blok 14" en logische actie "Blok 23 bezet, maar geinverteerd)

Vaste route: Van blok 14 naar 23, aangestuurd door logische actie.

Tevens een schakelaar met logische actie om lok aan handregelaar te koppelen.

Door telkens 2 schakelaars te activeren, een waar de trein staan en een waar de trein naar toe moet wordt een vaste route geactiveerd en deze zet alle wissels en seinen op de juiste stand. Je moet wel zorgen dat op het scherm ze uit gezet worden anders rijdt de trein direct weer terug. (als de trein van blok 23 ergens naar toe rijdt wordt deze wel uitgezet door een speciale actie)

Door te kijken of een blok bezet of vrij(niet bezet) is wordt er gereden met de vaste route opslaan of ophalen zodat de lengte van de wagons achterblijft of opgehaald wordt. Ontkoppelen moet je zelf via de handregelaar doen dan kan niet in deze vaste routes.

Download Attachment: schaduw2_test.bck
238,05 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 11 dec 2011 :  00:11:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik had even niet meer gekeken en zag juist je antwoord staan. Alvast bedankt hiervoor. Ik ga het natuurlijk uitproberen maar eerst een weekje vakantie genieten.
Ik laat in ieder geval van me horen.

mvg,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 19 dec 2011 :  23:45:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik heb je database geinstalleerd. Je hebt er nogal werk van gemaakt zie ik. Er gebeurt echter weer helemaal niets als ik op de schakelaars druk zoals je beschrijft. Ongeacht of de schakelaars van rangeren of lok212 aan of uit staan activeer ik de schakelaars van het blok waar de lok staat (15) en die van het blok waar naar toe gereden moet worden (23). Dan verwacht ik dat er een rijweg ingesteld wordt. Helaas.
In ieder geval bedankt voor de moeite. Op de een of andere manier reageert het bij jou dan anders als bij mij.

groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 20 dec 2011 :  10:06:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Wat voor melding staat er in het rijwindow?
Het moet dan iets zijn van "Geen bestemming" oid.

Zowel in test met jouw baan als in het echt met mijn baan gaat het perfect.

Nog even getest maar je moet het externe bedieningstableau uitzetten.

Nu klinkt dat raar je wil met een extern tableau werken maar dan moet deze uitgezet worden maar wat ik gemaakt heb werkt met een ander type extern tableau.

Het standaard extern tableau werkt met bestemmingen en dat is alles.
Het door mij gebouwde externe tableau werkt met logische acties die bediend worden op het scherm (schakelaar op het scherm is gekoppeld aan een logische actie) of een externe schakelaar die gekoppeld is aan een bezetmelder die een logische actie aanstuurt.

Door deze logische acties kan je vaste routes activeren en die kunnen dan door gebruik te maken van ontkoppelen en aankoppelen wagons achter laten en ophalen. Tevens zetten deze vaste routes de wissels en seinen voor je. Koppel je dan een handregelaar aan een lok dan kan je die aan via de handregelaar bedienen. Ook deze handregelaar kan je dmv een externe schakelaar koppelen aan een lok.

Op mijn eiegen baan heb ik nog een extra schakelaar zodat ik kan omschakelen tussen handmatig rangeren en vol automatisch.
Het enige is dat je heel veel vaste routes hebt en deze allemaal aan een of meerdere loks moet koppelen in het rijwindow.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 20 dec 2011 10:30:00
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 20 dec 2011 :  20:11:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,


Aan de voorwaarden die je noemt heb ik voldaan. Tableau uit, automatisch rijden aan,

Wat er in ieder geval wel gebeurt als ik fred1 als handregelaar heb gekozen en ik deactiveer de schakelaar "handregelaar lok 212", dan staat er bij handregelaar weer nvt.
Misschien dat je even onderstaande gebeurtenissen met goed/ niet goed kan beatwoorden. Voor het gemak nummer ik ze.

startpunt:schakelaars "rangeren" en "handregelaar lok212" staan beide uit (waardoor dus fred1 geselecteerd is.) Lok212 staat in blok 23.

1 - Als ik de lok op handmatig zet en ik druk alleen de schakelaars gebeurt er helemaal niets. (wissels en seinen schakelen niet)
2 - vervolgens activeer ik beide schakelaars in de juiste volgorde waarna ik blok 23 naar 15 sleep. De rijweg wordt nu wel ingesteld en in het rijwindow verschijnt "vaste treinroute" en "automatsche stop" 3 - Ik rij de lok via de fred naar blok 15 waar deze automatisch stopt.
4 - ik zet beide blokschakelaars weer uit, echter de rijweg terug naar 23 wordt ongewild weer ingesteld. De meldingen in het rijwindow blijven onveranderd
5 - Ik activeer daarom de schakelaars 15 en 23 maar weer, keer de lok en rij terug naar 23 waar deze weer automatisch stopt
MAAR INGESTELDE SNELHEID BLIJFT 10km/h. (dat gebeurt vaker, ook in andere blokken en daar begrijp ik werkelijk niets van)
6 - nu lukt het soms om via de noodstop en "go" de snelheid weer op 0 te krijgen, soms komt steeds weer de ingestelde snelheid terug waardoor ik het automatsch rijden moet beeindigen om door te kunnen gaan.

Kun je hier alvast eens op reageren?
Alvast heel veel dank (je moet wel een enorm uithoudingsvermogen hebben). Maar ik begin langzaamaan wel te snappen hoe de boel werkt.

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 21 dec 2011 :  09:57:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Dat de trein direct weer terug gaat klopt, dat komt omdat de schakelaars, zodra er een vaste route wordt geactiveerd en de trein deze gaat uitvoeren, direct weer uitgezet moeten worden.

Het principe van vaste routes is dat Koploper gaat kijken welke er actief zijn en ze kiest zodra de trein in het begin blok komt.

Voor het uitzetten had ik een speciale actie gemaakt maar die werkte niet altijd, nu staan ze in de vaste route.
De schakelaar gaat uit zodra de trein het blok binnenkomt, het is echter de vraag welke trigger gaat eerder af, de schakelaar uitzetten of het kiezen van de vaste route. In de test gaat het allemaal goed en worden eerst de schakelaars uitgezet.

Op een extern tableau heb je dat probleem niet tenzij de beide schakelaars continue blijft indrukken of een wipschakelaar gebruikt.

Je hoeft de schakelaars niet te slepen, alleen beide schakelaars activeren

Download Attachment: schaduw2_test.bck
237,98 KBmoet genoeg zijn.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 21 dec 2011 :  19:19:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Nogmaals bedankt. Het begint nu echt te werken bij mij. Het gaat ook meestal goed met de trigger. Soms gebeuren er nog zaken die ik niet begrijp. Bij blokken die meer dan 1 melder hebben stopt de lok eerst op de eerste melder (waarbij automatische stop verschijnt en de ingestelde snelheid niet 0 is). Ik moet dan op mijn scherm de GO knop drukken en de handregelaar dan perse terug naar 0 draaien en kan dan weer doorrijden tot de volgende melder, enz....totdat de laatste melder is bereikt. Dan pas wordt de rijweg vrijgegeven.

Verder probleempje: ik rijdt ik van 23 naar 15, dan terug naar 23 waar de lok stopt en de rijweg terrecht wordt vrijgegeven. Echter daarna slikt hij geen nieuwe acties meer. De melding is Vaste treinroute, Stop eerste, keer dan. Echter wat ik ook probeer, er is geen nieuwe rijweg meer te kiezen?


Ik snap dat ik dit via het extern tableau dadelijk werkend zou kunnen krijgen en komt kort in de buurt wat ik eigenlijk wil. Maar als ik diep in mijn hart kijk wil ik het liefst de "knoppen handmatige wisselstraat" via bezetmelderuitgangen rechtstreeks kunnen koppelen aan de knoppen op het extern tableau. Ik kan dan namelijk via deze knoppen de wissels en (rangeer)seinen van een bepaalde rijweg instellen, waarna ik via de handregelaar met de (handmatige) lok op zicht kan rangeren. Ik moet dan zelf op de seinen letten en het grote voordeel is dat de rijweg steeds wordt vrijgegeven zodra de 1e melder van het eindblok is bereikt, terwijl je binnen dat blok zover kunt doorrijden als je zelf wilt. Dit is in mijn ogen een NX systeem zoals ik het zou wensen. Ik moet dan natuurlijk zelf de seinen in de gaten houden.
Groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 24 dec 2011 :  16:30:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik heb overal in het programma gekeken maar de handmatige wisselstraten zijn niet aan schakelaars te koppelen.

Het probleem met de vaste routes is dat de trein pas stopt op de stopmelder en dan pas keert, ook al rij je met de handregelaar. Eerder vrijgeven op bijvoorbeeld de eerste melder en dan met de handregelaar doorrijden kan niet want die houdt Koploper tegen en zet de snelheid direct weer op nul.

Er is volgens mij dan ook geen andere oplossing dan met de handregelaar te rijden en Koploper te laten bepalen wanneer er gestopt of gekeerd moet worden.
Ik heb namelijk ook geen speciale actie gezien om dit op te lossen.

Bij mij werkt dit wel omdat ik dit gebruik zonder handregelaar en als ik test met de handregelaar neem ik voor lief dat ik door moet rijden totdat Koploper doorgeeft dat de lok moet stoppen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 24 dec 2011 :  23:46:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim voor je reactie en je vele puzzelwerk. Ik heb in ieder geval veel geleerd. Nog 1 vraag: Hoe koppel je eigenlijk een echte drukknop via de bezetmelder met een virtuele schakelaar op het scherm? Ik kijk er waarschijnlijk steeds overheen.

Fijne Kesrt,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina