Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 219 / Bezoekers Vandaag: 12550
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisch rijden-handmatig
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

EddyZ

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 29 nov 2011 :  09:41:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van EddyZ  Reageer met citaat
Beste forum leden.
Na veel lezen en bouwen en aansluiten wil ik overgaan op automatisch rijden.
Dit lukt echter niet. Ik rijdt met marklin. Wat heb ik allemaal gedaan. Ik heb relaties tussen blokken vastgelegd, wisselstraten vastgelegd, bezetmeldersaangesloten etc.
Handmatig werkt alles, ik zie de blokken die bezet zijn. Wissels werken. Met f8 alles op geheel automatisch gezet, maar in window van treinen blijft alles hardnekkig op handmatigstaan. Handleiding koploper nogmaals doorgelezen, maar ik kan het niet vinden. Wie kan mijn helpen met dit probleem.
Met vriendelijke groet,
Eddy Zwijnenburg

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 nov 2011 :  09:45:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Eddy,

Sleep dan je Trein eens naar het volgende blok, dat moet je eenmalig doen voor iedere trein, anders gezegd geef de trein een bestemming. Dan zal hij verder automatisch blijven rijden tot het momnet dat jij hem weer uit de automaat neemt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 nov 2011 09:45:37
Ga naar bovenaan de pagina

EddyZ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 nov 2011 :  10:30:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van EddyZ  Reageer met citaat
Beste Wim,

Bedankt voor tip, inderdaad trein in beginblok gesleept, toen zag ik ook treinnummer staan. Trein vervolgens naar het volgende blok gesleept, de trein starte toen heel traag en stopte vervolgens aan het begin van het volgende blok, met als melding tegemoetkomende trein, echter dit is de enige trein die ik in de baan heb om te testen.

Wat kan dit zijn?

Met vriendelijke groet,

Eddy
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 nov 2011 :  11:24:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Eddy,

Waarschijnlijk een foute instelling in je database, even een backup van je database hier plaatsen dan kijken we hem na.
Overigens mag een trein nooit aan het begin van een blok stoppen dat zal altijd aan het einde van het blok moeten gebeuren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 nov 2011 11:28:19
Ga naar bovenaan de pagina

EddyZ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 nov 2011 :  11:53:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van EddyZ  Reageer met citaat
Beste Wim,

Bij deze sluit ik database bij. Even uitleg over baan. De hoofdbanen zijn eenrichtingsverkeer Schaduwstation bestaat uit 10 sporen van 2 meter. Van het hoofdstation heb ik nu vier sporen volledig aangesloten, waarvan 3 in 2 richtingen. Ik heb na de vorige tip nog wat aanpassingen gedaan in database en nu aan het testen met 2 treinen. Het enige waarover ik twijfelt is of ik de aansturing van het schaduw station, inrij melder en bezetmelders juist gedaan heb en idem van het station. Ik twijvel hier nog sterk aan. Voordat ik verder gaat met alle zijtrajecten aan te leggen wil ik eerst dat de hoofdsporen goed werken.Ik heb een file geupload en hoop dat dit is goed gegaan

met vriendelijke groet,

Eddy

Download Attachment: EZ1.bck
58,06 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 nov 2011 :  12:37:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Eddy,

En wat is nu het probleem. Afgezien dat het niet echt veel nut heeft om de stationssporen in 2 richtingen te maken als de verbindende sporen maar in 1 richting zijn benoemd. Je komt nooit je station uit in de andere richting op deze manier.

De melders van het blok benoem je bij eigenschappen van het blok in de volgorde waarin je ze tegenkomt als je uit een bepaald blok komt. Melders worden nooit in meerdere blokken te gelijk gebruikt, behalve een algemene of gemeenschappelijke binnenkomstmelder. Zolas je bij de blokken 14 t/m 22 hebt gedaan.

Dat houd ook gelijk in dat je deze sporen nooit in twee richtingen kunt berijden of benoemen je heb namelijk maar 1 melder in deze blokken, en dat is de stopmelder voor dit blok en deze zal aan het einde van deze blokken moeten liggen.


De melding van een tegemoetkomende trein, komt omdat je in blok 1, blok 2 en blok 25 een tweerichtingsgroep hebt benoemd, dat is niet correct.

Een 2-richtingsgroep is ervoor om in een enkelspoor welke in tweerichtingen bereden mag worden en waar meerdere blokken achter elkaar liggen zonder dat daar wissels tussen zitten, te benoemen tot een 2 richtingsgroep waarbij de blokken in dat spoor dan tot dezelfde groep behoren.

Zo kunnen blok 1 en blok 25 nooit tot de zelfde 2 richtinggroep horen (1).

Verder zal de lok nooit op de laatste melder in een blok naar de gemiddelde snelheid gaan, daar moet hij namelijk stoppen. Naar gemiddelde snelheid kan alleen in de melders voor de stopmelder (laatste melder) van het blok. Bij het gebruik van slechts 2 melder per blok heeft dit overigens geen enkele zin.


De melders die je benoemd hebt bij het externe tableau, kunnen en mogen nooit dezelfde zijn als die je gebruikt in voor de blokken zelf.

De melders die je daarvoor gebruikt moeten op een zelfstandige terugmelder zijn aangesloten. Dus buiten het bereik van de melders die je voor de blokken gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 nov 2011 13:03:46
Ga naar bovenaan de pagina

EddyZ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 nov 2011 :  14:07:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van EddyZ  Reageer met citaat
Wim bedankt voor reactie,

Al met al blijf ik het ingewikkeld vinden

Met groet

Eddy
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 nov 2011 :  14:16:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Eddy,

Alle begin is moeilijk. Maar ik denk dat je een belangrijke stap hebt overgeslagen, en dat is namelijk eenvoudig te beginnen met een simpele ovaal en 1 of 2 inhaalsporen.

Niet gelijk proberen de marathon van New York te lopen, als je nog maar net kunt kruipen.


Maar Koploper is in feite heel erg simpel.

Blokken bestaan uit minimaal 2 melders.
In rijrichting gezien is de eerste melder de binnenkomst melder van het blok en de volgende de tweede is dan de stopmelder.
Dit geef je op bij blok eigenschappen, nadat je de verbindingen hebt gelegd bij onderhouden blokken. (Het zogenaamde spinnenweb).
Daarna vink je aan welke blokken je kunt bereiken als je ergens vandaan gekomen bent.

Als je deze relaties hebt gemaakt, kun je in onderhouden sporenplan je wisselstraten benoemen, vastleggen.

Je maakt een treintype aan.
Je maakt een lok aan in onderhouden locomotieven, je sleept de lok in een blok en je geeft de lok een bestemming door hem te slepen naar het volgende blok, je drukt f8 en het feest begint.
Meer moet je in eerste instantie niet invullen.

Mvg
Wim.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 nov 2011 14:30:12
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 nov 2011 :  21:34:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Eddy,
In jou baan kan je makkelijk één circuit kiezen...concentreer je daar even op.
Als daar enkele treinen feilloos achter elkaar rijden, neem er dan een zijspoor bij. Stap voor stap lukt het ook.
Ik heb mijn schaduwstation ook een tijdje gebruikt als doorgaand spoor zonder de andere sporen te gebruiken. Anders gebeurt er teveel in één keer en blijf je heen en weer rennen.
Je zal zien "hoe" de treinen rijden en dat maakt het makkelijker de ideale plaats van de bezetmelders te kiezen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 30 nov 2011 22:07:33
Ga naar bovenaan de pagina

EddyZ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 06 dec 2011 :  14:11:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van EddyZ  Reageer met citaat
Beste Wim en Theo,

Het is mijn gelukt om de baan automatisch te laten werken.
Ik heb nog wat fouten in engelsewissels eruit gehaald. Ik wist niet dat ze van 2 kanten verschillend schakelde. Ook heb ik in het schaduwstation wat banen geblokkeerd. Ik loop alleen nu nog tegen snelheden aan die ik moet gaan eiken en instellen per trein. Op sommige blokken lopen ze wel erg langzaam. Ook zie ik dat de treinen in blok 4 geen vervolg trajecten zien. Al nagekeken wat het kan zijn maar tot nu toe vind hij automatisch geen vervolgtraject.
Voor de volledigheid sluit ik de laatste backup van de baan bij.

met vriendelijke groet,

Eddy Zwijnenburg

Download Attachment: EZ1.bck
60,43 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 dec 2011 :  15:04:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij blok 4 haakje bij "alleen bij bestemming" wegnemen bij aanvullende blokgegevens ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

EddyZ

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 06 dec 2011 :  15:48:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van EddyZ  Reageer met citaat
Beste Wim,

Naar even in de hulpfunctie te hebben gezocht, heb ik het gevonden.
Nog een vraag, ik ben nu ook aan het testen met een ice. Deze heeft een geleider voor en achter aan de trein en de motor zit in het midden. Ik merk dat deze trein heel erg de wil doorschieten voorbij bezet meld punten. Moet ik voor zo'n type trein nog extra maatregelen nemen of bezetmelders inbouwen om deze op de juiste plaatsen te laten stoppen? Zo ja, dan denk ik om zo'n type trein met vaste route te laten rijden.
Ik begin nu ook met eiken van mijn testtreinen, heb je hierover ook nog tips.

met groet,

Eddy

Download Attachment: EZ1.bck
60,87 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 dec 2011 :  21:47:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Eerst nakijken of die trein vooraan en achteraan " steeds goed" gedetecteerd wordt. Koploper reageert op bezetmelders, niet op treinen.
Stuurrijtuigen geven wel eens slechte detectie..weinig stroomafname en/of draaistellen in parallel. Daardoor soms detectie op achterste draaistel stuurrijtuig en niet op voorste en te laat stoppen.

Ga je rijtuigen doorverbinden wordt het nog iets moeilijker..


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina