Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 109 / Bezoekers Vandaag: 4493
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lok rijdt ongewild door tot eine kopspoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 16 nov 2011 :  22:43:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

gesimpliceerd voorbeeld:
Twee lange kopsporen (45 en 47) hebben 3 bezetmelders en een kort kopspoor (43)heeft 1 melder. ze zitten allen vast aan een engels wissel waar natuurlijk ook het toegangsspoor (23)aan vast zit.
Als een lange trein binnenrijdt wil ik dat deze tot het einde doorrijdt. Soms wil ik echter dat bv een losse lok juist voorbij de wissel stopt op 45 of 47 om dan de wissel om te zetten om naar kopspoor 43 te rijden. De lok rijdt echter (onnodig) door tot het einde en kan daar pas keren. Hoe los ik dit op? Ik werkt via het externe tableau.

groeten en alvast bedankt,

Bart

DB 1980 - 1983

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 16 nov 2011 :  22:52:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Misschien iets met treintype en een variabele route?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 nov 2011 :  23:10:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

dit kan met een vaste route ingesteld worden, hier kan je alternatieve melders opgeven om te stoppen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  18:52:22  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt Wim en Walter,

Ik zal er dadelijk mee gaan experimenteren.

groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  20:12:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom moeilijke dingen bedenken als je datgene kan gebruiken wat daarvoor gemaakt is.

Kies bij blokken voor alternatieve stopplaats.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  23:32:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de tips

Ik heb het uitgeprobeerd met blok 45 dat over de engelse wissel vanuit 23 of 43 doorgaand te bereiken is.
Blok 45 is 225cm lang.
als eerste stopplaats geef ik aan het vrijkomen van 2.12 (dat is de wissel) bij lengte < 25cm
de tweede is op de middelste bezetmelder 6.02 "normaal" bij lengte <150cm
Een langere trein zou dan op 6.01 moeten stoppen. Ik heb 6.03 niet gebruikt als stopplaats.
De optie kort/lang stoppen toegestaan bij treintype is aangevinkt.
Bij een treinlengte van 20cm verwacht ik dus dat hij direkt na de wissel zal stoppen. Echter hij rijdt door tot tegen de stootblok en rijdt daar zelfs nog. Vroeger stopte hij tenminste nog voor het stootblok. Ik puzzel me kapot maar ik kom er niet uit.
Ik test met lok 212.

groetjes

Download Attachment: schaduw2.bck
224,31 KB,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 nov 2011 :  01:27:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, Bart je moet het me maar niet kwalijk nemen, maar 2.14 is toch helemaal geen melder van dat blok. De alternatieve stopplaats is een plaats wat NA de aankomstmelder ligt, het kan dus nooit een melder zijn dat gemeenschappelijk wordt gebruikt en het is ook nooit de aankomstmelder. Zou zeggen lees eens aandachtig de help.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 18 nov 2011 :  22:51:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim.

Nee, ik neem je niet kwalijk (-;
Ik had beter moeten lezen. Maar omdat het normaal gesproken super werkt om op het vrijkomen van een bezetmelder van een wisselstraat iets te laten gebeuren had ik hier ook geen problemen verwacht. Ik heb jouw tip ter harte genomen en nu werkt het wel goed.

groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina