Voordat Koploper goed kan werken dienen de twee spoorstaven van de marklin c rails van elkaar te worden gescheiden.(geisoleerd) Ik heb dit gedaan door de verbinding onder de rails aan beide zijden te verwijderen. Als ik vervolgens een aantal geisoleerde railstukken achter elkaar leg, dus nog zonder blokscheidingen e.d. dan vertoont de trein een dramatisch rijgedrag; de trein rijdt zeer slecht. Als de trein vervolgens komt op een aantal railstukken die nog niet geisoleerd zijn, dan rijdt de trein mooi verder. Wie heeft dit probleem ook gehad en wat heb je er aan gedaan. Als ik dit probleem niet kan verhelpen heeft de aanleg van Koloper geen zin. Dank, Rudolph
Rails en wielen goed schoongemaakt? Bij slecht rijgedrag is dat een van de eerste dingen om naar te kijken. Goed onderhoud is een vereiste om storingsvrij te kunnen rijden.
(nieuwe) marklin rails altijd eerst goed reinigen voordat je ze gebruikt.Er ligt nl een onzichtbare film op.Gewoon reinigen met wasbenzine en je zal er heel wat zwart zien afkomen.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
uiteindelijk heb ik de oorzaak van het probleem gevonden. de c-rails waaar het probleem zich voordeed hadden geverfde railstaven. daardoor was er ook verf (hoewel nauwelijks zichtbaar) gekomen om de contactpunten. nadat ik de verf verwijderd had, was het probleem weg. als tweede oplossing geldt de aanleg van een cirkel; dat verbetert ook de afvoer.
Of de Massa draad op meerdere plaatsen aansluiten op bijvoorbeeld een gemeenschappelijke dikkere draad ook weleens een ringleiding of een centrale voeding leiding (CVL) genoemd.
Vuistregel is de rails om de 2 meter hierop aan te sluiten.