Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 13:21:57
|
Tsja, tegen zo'n ervaren gebruiker met veel koploper kennis kunnen wij niet op adviseren.
Gr. Eric |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 13:44:45
|
ik rijdt ook met 3 melders/blok dat in 2 richtingen wordt bereden.Je zal maar zien dat op het stuk zonder melding er een wagonnetje blijft staan en je dure loc ertegenaan knalt.Voor de prijs van een melder moet je het niet laten.Ik rijdt wel met volledige detectie.Heb zelfs een stationsblok met 4 melders omdat de treinen er op 2 cm nauwkeurig moet stoppen (gekomen door plaatsgebrek).
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 15:23:09
|
de wisselstraten niet Wim.Ik heb M* k-rails en het is nagenoeg niet te doen om die wissels om te bouwen.Wel liggen alle scheidingen voor en na een wissel.Dit is het enige deel waar er geen terugmelding op is.Daar blijft meestal ook geen wagonnetje op staan.Soms koppelt er wel eentje (of meerdere) los in volle baan en dan is er detectie.Als er wat gebeurd in een wisselstraat dan heb ik sowieso een noodstop omdat er dan meerdere bij betrokken zijn en er dan 99 % een kortsluiting op volgt.Die 1 % moet ik dan voor lief nemen.Helaas.ik heb nogal veel opgaande en neergaande baandelen.Enkel het hoofdstation en het schaduwstation liggen volledig vlak.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 16:46:36
|
Dan maar geen veiligheidsgordel meer omdoen in de wagen, want dat is bij sommige ongevallen, ook een valse zekerheid.....
Ik rij volledig gedetecteerd, ook wissels, maar heb daarin twee schaduwstations met dynamische lengte. Dat wordt dus afbreken, want die zijn niet gedetecteerd in het midden van de twee blokken.... Ik ga er toch nog eens over slapen voor ik alles verander.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 04 nov 2011 16:50:24 |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 16:49:40
|
in blokken met enkele richting heb ik maar 2 melders hoor : lange remmelder en korte stopmelder.In 2 richtingen heb ik er 3 : korte stop aan beide zijden en lange rem middenin.Had problemen met enkel 2 melders in het station.Ik rijd NIET geijkt maar in stappen momenteel.En dat zal niet zo snel veranderen omdat alles goed rijd en stopt.Als er in het station een wagonnetje blijft staan op dat middendeel dan blijft het spoor wel bezet staan.Als dat deel niet gedetecteerd was geeft koploper het blok vrij.Vermits mijn stationsblokken minstens 1,80 meter lang zijn heb ik er dus 3 ingelegd omdat dat beter rijgedrag en minder prutsen gaf met instellen.Gaat eigenlijk maar over 4 blokken op de 50 waarvan dan nog een blok 4 melders heeft.Voor de prijs van een melder hoef ik het niet te laten.Betaal 29 euro voor de conrad S88 = dus amper 1,5 euro/melder.Heb mijn schadsuwstation trouwens ook niet uitgerust met gemeenschappelijke inritmelder alhoewel er voor de wisselstraat een blokje ligt dat amper 40 cm lang is met 1 melder erin.Heb ik later toegevoegd omdat nou net daar een wagonnetje bleef staan en ik er geen zicht ophad.Als daar een loc op inrijdt valt hij 50 cm dieper wat de Preisermachinist niet leuk vind.Ik ook niet trouwens.LOL
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 17:04:14
|
Heren we doen het allemaal op onze eigen manier, maar de stelling dat je 3 melders moet gebruiken als je het blok in beide richtingen mag berijden is gewoon niet waar. Dat werkt net zo goed met 2 melders, en daar ging het volgens mij om en over.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 18:19:56
|
Hallo,
het werkt inderdaad prima met 2 melders, toch gaat mijn voorkeur uit naar een tussenmelder, een stopmelder heeft bij mij bijna overal een lengte van 2 raillengtes (36 cm.) voor het einde van het blok, maar ook het tussenliggende deel indien het blok langer is dan 2 stopmelders, heb ik zelf de voorkeur dat dit gedetecteerd wordt. Denk bv. aan een losse wagon die achtergebleven is (of misschien zelfs met opzet neergezet) midden in het blok.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
AdrieE
Netherlands
123 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 19:34:22
|
Leon,
Je mag NIET 1 dezelfde bezetmelder gebruiken in 2 blokken, Koploper geeft dit al aan als je de database start dus daar heb je een foutje zitten. Dan heb ik het over de 2de database die je hier hebt geplaats.
Leon en Wim,
Wat het aantal bezetmelders per blok betreft geef IK de voorkeur voor 3 per blok omdat ik rij met alles gedetecteerd. Tevens ben ik zelfs bezig om de wissels los van elkaar aan te sluiten zodat zelfs mijn kinderen bijna geen crachs kunnen veroorzaken.
MAAR DIT IS EEN KEUZE DIE JE ZELF MAAK, dit geeft daartegen wel iets meer kosten.
Dus ik bedoel niet dat je iets MOET omdat dit mijn voorkeur is maar ik heb hier goede ervaringen mee.
Groet Adrie
Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI |
|
|
Harlekijntje
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 19:47:40
|
Hoi
Om even een misverstand uit de wereld te helpen, ik heb nul tot geen ervaring met koploper. Wat ik weet komt niet allemaal van mezelf af. Een groot deel komt van een ander forum (3.rail). Daar heb ik gelezen wat ze wel en niet doen. (en waarom)Ook ben ik bij iemand geweest die een mooi baan heeft. Hij rijd ook met koploper. Hij heeft me het een en ander uitgelegd en daar heb ik werk van gemaakt.
Verder heb ik besloten om toch over een testbaantje na te gaan denken. Ondanks dat hier thuis niet veel ruimte is. Als dit niet lukt ga ik met het idee van Theo aan de slag.
Hoi Wim,
Volgens mij zit dat verschil tussen onze oren. In theorie zou het niks uitmaken. Mijn melders zijn overal 2 railstukken lang. (dus altijd 36 cm+) Ik heb nu op 1 plaats 3 melders.
De trein komt vanaf de wissen links boven in. (tunnel) Dan rijd hij door naar 1,14 (blok 7 2e melder)(tunnel uit) om vervolgens netjes te remmen en tot stilstand te komen voor het sein en de ingang van de volgende tunnel.
Dit zelfde verhaal geld ook voor het spiraal. ( 1 baan 2 richtingen blok 17) Hier komt hij uit een tunnel en remt dan weer af voor een volgend sein. (en andersom voor het ingaan van de tunnel.
Het zou ook met 2 melders kunnen, maar dan heeft de trein ruim 2 a 3 meter om af te remmen, en dat vind ik persoonlijk een beetje lang.
Hoi Huub en Theo
Zie hierboven,
Hoi Eric
Zelf snap ik deze reactie niet. Misschien is het mijn eigenwijsheid.
Hoi Johnny,
Ik ken jou baan van het 3rail forum. Heb ik redelijk wat ideeën uit gepikt. En wat je zegt, over die dure locs. Moet er niet aan denken Zelf heb ik alleen maar goedkope ( startset ) locs. Maar straks is het bijv. je mooie 8 delige ice 3 naar zijn....
Zelf heb ik de welbekende AJ s88 aangeschaft voor 15,50 ps. dus dan kom je op minder dan 1 euro per melder uit.
Daar heb je een vangrail voor Zelf zit ik naast een trap, als ik pech heb dan valt hij ong 2 a 3 meter naar beneden. Moet er niet aan denken.
Hoi Wim,
Net een stuk terug gescrold en gelezen. Er staat nergens dat 3 melders verplicht is. Het was een mening.
Met vriendelijke groet,
Leon
van kritiek moet je leren... |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 19:51:19
|
Leon,
Onderstaand vind je het basis principe van blokken met 2 melders, dit is de basis.
Blok 1 is samengesteld met de rode melders C1 en C2 Blok 2 met de gele c3 en c4 Blok 3 met de groene c5 en c6.
Wat je nu bij de eigenschappen van blok 1 invult bij de te verwachten melders is richting afhankelijk.
Komende uit blok4 is de eerste melder C1 en de stopmelder is C2 Komende uit blok 3 is de eerste melder C2 en de stopmelder is C1.
Dit is de manier van invullen en dit laat koploper op de juiste manier werken. Je kijkt waar je vandaan komt en welke melder je tegenkomt, en deze volgorde is van groot belang, klopt deze volgorde niet dan raakt koploper de lok kwijt en krijg je een spooktrein. Of als je geluk hebt de melding van een stilstaande trein als de lok binnen 90 sec de melder waar hij opwacht niet bereikt, terwijl de trein toch beweegd.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Harlekijntje
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 19:55:53
|
Hoi Adrie,
Volgens mij snap ik wat je bedoeld.
Dit:
Dus ik moet bij UIT BLOK 9 de melders van blok 9 invoeren? Enz.
Of zit ik er totaal naast.
Mvg
Leon
van kritiek moet je leren... |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 20:02:12
|
quote: Hoi Wim,
Net een stuk terug gescrold en gelezen. Er staat nergens dat 3 melders verplicht is. Het was een mening.
Met vriendelijke groet,
Leon
Leon, ik geef je een advies, niets meer en niets minder, wat je er verder mee doet zal mij verder een rot zorg zijn. Maar ik heb er wel moeite mee dat ik hier als een soort boeman wordt afgeschildert. Ik zal het er maar ophouden dat het een gevolg is van het gebrek aan ervaring met de materie.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 20:10:55
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Harlekijntje
Hoi Adrie,
Volgens mij snap ik wat je bedoeld.
Dit:
Dus ik moet bij UIT BLOK 9 de melders van blok 9 invoeren? Enz.
Of zit ik er totaal naast.
Mvg
Leon
van kritiek moet je leren...
Ja, je zit er naast, de uitleg hoe het wel moet staan er net boven.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
|
Bewerkt door Wim Ros op 04 nov 2011 20:12:28 |
|
|
Harlekijntje
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 20:36:22
|
Hoi Wim,
Het is niet de bedoeling geweest om je als boeman te beschilderen. Niet van mij, en ik denk ook niet van anderen. Maar:
quote: Oorspronkelijk geplaatst door AdrieE
Tevens zag ik dat je maar 2 beztemelders heb bij de blokken waar je 2 richtingen gaat rijden, als ik mag kiezen zou ik er 3 per blok doen om een mooier geheel te krijgen.
Je kunt dan de blokken in 3 secties verdelen en dan kun je aan weerszijde een stopsectie maken die niet zo groot zijn en is goed voor een mooier rijgedrag.
Het is een advies.
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Adrie, waarom 3 melders als je 2 richtingen mag rijden, nergens goed voor.
quote: Heren we doen het allemaal op onze eigen manier, maar de stelling dat je 3 melders moet gebruiken als je het blok in beide richtingen mag berijden is gewoon niet waar. Dat werkt net zo goed met 2 melders, en daar ging het volgens mij om en over.
Mvg Wim.
Niks te lezen over verplicht. Behalve in de laatste quote.
En natuurlijk doet iedereen het op zijn of haar manier. En heeft hij of zij een mening. En dat is goed. Anders word alles het zelfde.
Kom op jij bent een volwassen man en ik een jochie van bijna 17, we moeten hier netjes uit kunnen komen...
----------------------------------------------------------------------
Bedankt voor de uitleg, als ik het goed snap moet ik dus bij UIT BLOK 9 de melder invoeren waarvandaan de trein komt?
Mvg
Leon
van kritiek moet je leren... |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
AdrieE
Netherlands
123 Posts |
Geplaatst - 04 nov 2011 : 21:32:11
|
Hallo Leon,
Teken een ovaal zoals Wim al deed en deel deze in 4 blokken. Geef elk blok de bezetemelder en kijk dan eens als een trein naar verschillende kanten rijd welke melders hij tegen komt. Dan zul je denk ik wel begrijpen wat er fout gaat omdat je dan ziet wat er zou moeten komen aan melders.
Download Attachment: Melder.jpg 37,53 KB
Download Attachment: Melder2.jpg 46,65 KB
Mocht je het niet geheel begrijpen dan wil ik eventueel wel je database eens aanpassen. Stuur dan eventueel maar even een mail.
Groet Adrie
Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI |
|
|
Harlekijntje
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 13 nov 2011 : 14:14:00
|
Hoi
Na een drukke week kan ik eindelijk verder met koploper. De decoders s88 zijn net binnen. De testbaan is af.
Stap voor stap de koploper beginners handleiding gevolgd. Tot nu toe ging alles goed.
mvg
Leon
van kritiek moet je leren... |
|
|
AdrieE
Netherlands
123 Posts |
Geplaatst - 13 nov 2011 : 14:55:47
|
Hallo Leon,
Werk het nu met je bezetmelders wel via Koploper? Ben benieuwd of het allemaal lukt, anders laat het maar weten.
Groet Adrie
Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI |
|
|
Harlekijntje
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 13 nov 2011 : 15:42:08
|
Hoi Adrie,
Nee, koploper krijgt geen verbinding met mijn marklin CS1. Ook heb ik mijn servo decoders niet af. Dus geen aangedreven wissels.
Zal zometeen mijn koploper file plaatsen.
mvg
Leon
van kritiek moet je leren... |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 13 nov 2011 : 16:36:27
|
Leon,
Eerst verbinding zien te krijgen vanuit een webbrowser met je CS1. Als dit lukt is het hierna simpel het ip-adres overnemen in Koploper. Niet eerst meteen moeilijk starten met een programma. Gewoon eerst simpel vanuit een webbrowser!
Mvg, Paul. |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|