Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 123 / Bezoekers Vandaag: 1093
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 229
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Foutmelding na invoeren blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  13:21:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Tsja, tegen zo'n ervaren gebruiker met veel koploper kennis kunnen wij niet op adviseren.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  13:44:45  Toon profiel  Reageer met citaat
ik rijdt ook met 3 melders/blok dat in 2 richtingen wordt bereden.Je zal maar zien dat op het stuk zonder melding er een wagonnetje blijft staan en je dure loc ertegenaan knalt.Voor de prijs van een melder moet je het niet laten.Ik rijdt wel met volledige detectie.Heb zelfs een stationsblok met 4 melders omdat de treinen er op 2 cm nauwkeurig moet stoppen (gekomen door plaatsgebrek).

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  14:46:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En Johnny, heeft dan ieder stukje rail op je baan dan een melder, anders gezegd heeft ieder wissel op je baan een bezet/terugmelder, en werk je dus met volledige detectie?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  15:23:09  Toon profiel  Reageer met citaat
de wisselstraten niet Wim.Ik heb M* k-rails en het is nagenoeg niet te doen om die wissels om te bouwen.Wel liggen alle scheidingen voor en na een wissel.Dit is het enige deel waar er geen terugmelding op is.Daar blijft meestal ook geen wagonnetje op staan.Soms koppelt er wel eentje (of meerdere) los in volle baan en dan is er detectie.Als er wat gebeurd in een wisselstraat dan heb ik sowieso een noodstop omdat er dan meerdere bij betrokken zijn en er dan 99 % een kortsluiting op volgt.Die 1 % moet ik dan voor lief nemen.Helaas.ik heb nogal veel opgaande en neergaande baandelen.Enkel het hoofdstation en het schaduwstation liggen volledig vlak.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  16:34:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johnny, dan geeft jouw middelste melder in je blokken een valse zekerheid. Die had je dus kunnen besparen.
Dat is wat Hubertus ook al aangaf.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  16:46:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan maar geen veiligheidsgordel meer omdoen in de wagen, want dat is bij sommige ongevallen, ook een valse zekerheid.....

Ik rij volledig gedetecteerd, ook wissels, maar heb daarin twee schaduwstations met dynamische lengte. Dat wordt dus afbreken, want die zijn niet gedetecteerd in het midden van de twee blokken....
Ik ga er toch nog eens over slapen voor ik alles verander.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 04 nov 2011 16:50:24
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  16:49:40  Toon profiel  Reageer met citaat
in blokken met enkele richting heb ik maar 2 melders hoor : lange remmelder en korte stopmelder.In 2 richtingen heb ik er 3 : korte stop aan beide zijden en lange rem middenin.Had problemen met enkel 2 melders in het station.Ik rijd NIET geijkt maar in stappen momenteel.En dat zal niet zo snel veranderen omdat alles goed rijd en stopt.Als er in het station een wagonnetje blijft staan op dat middendeel dan blijft het spoor wel bezet staan.Als dat deel niet gedetecteerd was geeft koploper het blok vrij.Vermits mijn stationsblokken minstens 1,80 meter lang zijn heb ik er dus 3 ingelegd omdat dat beter rijgedrag en minder prutsen gaf met instellen.Gaat eigenlijk maar over 4 blokken op de 50 waarvan dan nog een blok 4 melders heeft.Voor de prijs van een melder hoef ik het niet te laten.Betaal 29 euro voor de conrad S88 = dus amper 1,5 euro/melder.Heb mijn schadsuwstation trouwens ook niet uitgerust met gemeenschappelijke inritmelder alhoewel er voor de wisselstraat een blokje ligt dat amper 40 cm lang is met 1 melder erin.Heb ik later toegevoegd omdat nou net daar een wagonnetje bleef staan en ik er geen zicht ophad.Als daar een loc op inrijdt valt hij 50 cm dieper wat de Preisermachinist niet leuk vind.Ik ook niet trouwens.LOL

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  17:04:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heren we doen het allemaal op onze eigen manier, maar de stelling dat je 3 melders moet gebruiken als je het blok in beide richtingen mag berijden is gewoon niet waar. Dat werkt net zo goed met 2 melders, en daar ging het volgens mij om en over.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  18:19:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

het werkt inderdaad prima met 2 melders, toch gaat mijn voorkeur uit naar een tussenmelder, een stopmelder heeft bij mij bijna overal een lengte van 2 raillengtes (36 cm.) voor het einde van het blok, maar ook het tussenliggende deel indien het blok langer is dan 2 stopmelders, heb ik zelf de voorkeur dat dit gedetecteerd wordt. Denk bv. aan een losse wagon die achtergebleven is (of misschien zelfs met opzet neergezet) midden in het blok.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  19:34:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Leon,

Je mag NIET 1 dezelfde bezetmelder gebruiken in 2 blokken, Koploper geeft dit al aan als je de database start dus daar heb je een foutje zitten. Dan heb ik het over de 2de database die je hier hebt geplaats.

Leon en Wim,

Wat het aantal bezetmelders per blok betreft geef IK de voorkeur voor 3 per blok omdat ik rij met alles gedetecteerd.
Tevens ben ik zelfs bezig om de wissels los van elkaar aan te sluiten zodat zelfs mijn kinderen bijna geen crachs kunnen veroorzaken.

MAAR DIT IS EEN KEUZE DIE JE ZELF MAAK, dit geeft daartegen wel iets meer kosten.

Dus ik bedoel niet dat je iets MOET omdat dit mijn voorkeur is maar ik heb hier goede ervaringen mee.

Groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

Harlekijntje

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  19:47:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi

Om even een misverstand uit de wereld te helpen, ik heb nul tot geen ervaring met koploper. Wat ik weet komt niet allemaal van mezelf af. Een groot deel komt van een ander forum (3.rail). Daar heb ik gelezen wat ze wel en niet doen. (en waarom)Ook ben ik bij iemand geweest die een mooi baan heeft. Hij rijd ook met koploper. Hij heeft me het een en ander uitgelegd en daar heb ik werk van gemaakt.

Verder heb ik besloten om toch over een testbaantje na te gaan denken. Ondanks dat hier thuis niet veel ruimte is. Als dit niet lukt ga ik met het idee van Theo aan de slag.

Hoi Wim,

Volgens mij zit dat verschil tussen onze oren. In theorie zou het niks uitmaken. Mijn melders zijn overal 2 railstukken lang. (dus altijd 36 cm+) Ik heb nu op 1 plaats 3 melders.



De trein komt vanaf de wissen links boven in. (tunnel) Dan rijd hij door naar 1,14 (blok 7 2e melder)(tunnel uit) om vervolgens netjes te remmen en tot stilstand te komen voor het sein en de ingang van de volgende tunnel.

Dit zelfde verhaal geld ook voor het spiraal. ( 1 baan 2 richtingen blok 17) Hier komt hij uit een tunnel en remt dan weer af voor een volgend sein. (en andersom voor het ingaan van de tunnel.

Het zou ook met 2 melders kunnen, maar dan heeft de trein ruim 2 a 3 meter om af te remmen, en dat vind ik persoonlijk een beetje lang.

Hoi Huub en Theo

Zie hierboven,

Hoi Eric

Zelf snap ik deze reactie niet. Misschien is het mijn eigenwijsheid.

Hoi Johnny,

Ik ken jou baan van het 3rail forum. Heb ik redelijk wat ideeën uit gepikt. En wat je zegt, over die dure locs. Moet er niet aan denken Zelf heb ik alleen maar goedkope ( startset ) locs. Maar straks is het bijv. je mooie 8 delige ice 3 naar zijn....

Zelf heb ik de welbekende AJ s88 aangeschaft voor 15,50 ps. dus dan kom je op minder dan 1 euro per melder uit.

Daar heb je een vangrail voor Zelf zit ik naast een trap, als ik pech heb dan valt hij ong 2 a 3 meter naar beneden. Moet er niet aan denken.

Hoi Wim,

Net een stuk terug gescrold en gelezen. Er staat nergens dat 3 melders verplicht is. Het was een mening.

Met vriendelijke groet,

Leon



van kritiek moet je leren...
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  19:51:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Leon,

Onderstaand vind je het basis principe van blokken met 2 melders, dit is de basis.



Blok 1 is samengesteld met de rode melders C1 en C2
Blok 2 met de gele c3 en c4
Blok 3 met de groene c5 en c6.

Wat je nu bij de eigenschappen van blok 1 invult bij de te verwachten melders is richting afhankelijk.

Komende uit blok4 is de eerste melder C1 en de stopmelder is C2
Komende uit blok 3 is de eerste melder C2 en de stopmelder is C1.

Dit is de manier van invullen en dit laat koploper op de juiste manier werken.
Je kijkt waar je vandaan komt en welke melder je tegenkomt, en deze volgorde is van groot belang, klopt deze volgorde niet dan raakt koploper de lok kwijt en krijg je een spooktrein. Of als je geluk hebt de melding van een stilstaande trein als de lok binnen 90 sec de melder waar hij opwacht niet bereikt, terwijl de trein toch beweegd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Harlekijntje

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  19:55:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adrie,

Volgens mij snap ik wat je bedoeld.

Dit:



Dus ik moet bij UIT BLOK 9 de melders van blok 9 invoeren? Enz.

Of zit ik er totaal naast.

Mvg

Leon

van kritiek moet je leren...
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  20:02:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Hoi Wim,

Net een stuk terug gescrold en gelezen. Er staat nergens dat 3 melders verplicht is. Het was een mening.

Met vriendelijke groet,

Leon




Leon, ik geef je een advies, niets meer en niets minder, wat je er verder mee doet zal mij verder een rot zorg zijn. Maar ik heb er wel moeite mee dat ik hier als een soort boeman wordt afgeschildert.
Ik zal het er maar ophouden dat het een gevolg is van het gebrek aan ervaring met de materie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  20:10:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Harlekijntje

Hoi Adrie,

Volgens mij snap ik wat je bedoeld.

Dit:



Dus ik moet bij UIT BLOK 9 de melders van blok 9 invoeren? Enz.

Of zit ik er totaal naast.

Mvg

Leon


van kritiek moet je leren...



Ja, je zit er naast, de uitleg hoe het wel moet staan er net boven.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Bewerkt door Wim Ros op 04 nov 2011 20:12:28
Ga naar bovenaan de pagina

Harlekijntje

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  20:36:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Het is niet de bedoeling geweest om je als boeman te beschilderen. Niet van mij, en ik denk ook niet van anderen. Maar:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrieE

Tevens zag ik dat je maar 2 beztemelders heb bij de blokken waar je 2 richtingen gaat rijden, als ik mag kiezen zou ik er 3 per blok doen om een mooier geheel te krijgen.

Je kunt dan de blokken in 3 secties verdelen en dan kun je aan weerszijde een stopsectie maken die niet zo groot zijn en is goed voor een mooier rijgedrag.



Het is een advies.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Adrie, waarom 3 melders als je 2 richtingen mag rijden, nergens goed voor.



quote:
Heren we doen het allemaal op onze eigen manier, maar de stelling dat je 3 melders moet gebruiken als je het blok in beide richtingen mag berijden is gewoon niet waar. Dat werkt net zo goed met 2 melders, en daar ging het volgens mij om en over.

Mvg
Wim.


Niks te lezen over verplicht. Behalve in de laatste quote.

En natuurlijk doet iedereen het op zijn of haar manier. En heeft hij of zij een mening. En dat is goed. Anders word alles het zelfde.

Kom op jij bent een volwassen man en ik een jochie van bijna 17, we moeten hier netjes uit kunnen komen...

----------------------------------------------------------------------

Bedankt voor de uitleg, als ik het goed snap moet ik dus bij UIT BLOK 9 de melder invoeren waarvandaan de trein komt?

Mvg

Leon



van kritiek moet je leren...
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  21:16:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat


Nee, je moet de melders invullen waarmee je blok 10 hebt gemaakt, en dan in de juiste volgorde. Het staat uitgelegd in de beschrijving aangaande blok 1 in mijn voorbeeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 04 nov 2011 :  21:32:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leon,

Teken een ovaal zoals Wim al deed en deel deze in 4 blokken.
Geef elk blok de bezetemelder en kijk dan eens als een trein naar verschillende kanten rijd welke melders hij tegen komt.
Dan zul je denk ik wel begrijpen wat er fout gaat omdat je dan ziet wat er zou moeten komen aan melders.


Download Attachment: Melder.jpg
37,53 KB



Download Attachment: Melder2.jpg
46,65 KB

Mocht je het niet geheel begrijpen dan wil ik eventueel wel je database eens aanpassen. Stuur dan eventueel maar even een mail.

Groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

Harlekijntje

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 13 nov 2011 :  14:14:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi

Na een drukke week kan ik eindelijk verder met koploper. De decoders s88 zijn net binnen. De testbaan is af.

Stap voor stap de koploper beginners handleiding gevolgd. Tot nu toe ging alles goed.

mvg

Leon

van kritiek moet je leren...
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 13 nov 2011 :  14:55:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leon,


Werk het nu met je bezetmelders wel via Koploper?
Ben benieuwd of het allemaal lukt, anders laat het maar weten.

Groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

Harlekijntje

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 13 nov 2011 :  15:42:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adrie,

Nee, koploper krijgt geen verbinding met mijn marklin CS1. Ook heb ik mijn servo decoders niet af. Dus geen aangedreven wissels.

Zal zometeen mijn koploper file plaatsen.

mvg

Leon

van kritiek moet je leren...
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 nov 2011 :  16:36:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Leon,

Eerst verbinding zien te krijgen vanuit een webbrowser met je CS1. Als dit lukt is het hierna simpel het ip-adres overnemen in Koploper.
Niet eerst meteen moeilijk starten met een programma. Gewoon eerst simpel vanuit een webbrowser!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina