Auteur |
Onderwerp |
|
Modeltram
Netherlands
24 berichten |
Geplaatst - 18 okt 2011 : 10:22:26
|
Sounddecoders hebben tegenwoordig steeds meer geluiden die je kunt laten afspelen voor het vertrek van een trein. Denk aan deuren piepen, fluiten en omroepberichten. Nu leek mij het leuk om dit in te stellen dat hij op een bepaalde volgorde voor vertrek een aantal geluiden te laten horen via “functies uitgebreid”.
Nu ben ik erachter gekomen dat dit alleen mogelijk is als koploper een vertreksignaal afgeeft en dan met een vertrekvertraging de trein net zo lang stil te houden totdat alle geluiden zijn afgespeeld. Het nadeel hiervan is dat de wisselstraat of volgende blok alvast gereserveerd wordt. Bij een fluitsignaal is dit een kwestie van enkele seconden, maar als het gaat om het starten van een dieselloc, kan dit aardig oplopen.
Is er een manier om functies aan te sturen op basis van het aantal seconden voor een gewenst vertrek, zodat de volgende blokken niet gereserveerd worden? Je ziet in het rijwindow immers de tijd aftellen voor een gewenst vertrek en het zou mooi zijn als je daar acties op kan laten uitvoeren.
Groeten, Mark
Modeltrams in 1:87 en Marklin Spoor 1 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 18 okt 2011 : 13:02:26
|
Mark,
En wat als het blok waar hij dan naar toe mag vertrekken door een andere wordt ingepikt, dan mag hij helemaal niet vertrekken en heeft hij de vertek geluiden helemaal voor niets laten horen. Dit lijkt mij een beetje het paard achter de wagen spannen. Denk zo maar zoals het nu werkt dat dit de enig juiste is.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Modeltram
Netherlands
24 Posts |
Geplaatst - 18 okt 2011 : 14:29:01
|
Beste Wim,
Voor vertrekgeluiden kan het inderdaad verkeerd uitpakken als het blok niet tijdig vrij is. Helemaal mee eens!
Op zich wel jammer dat er geen andere methode is, want het voorbeeld van een dieselmotor starten, ventilator aan/uit en een omroepbericht tijdens de wachttijd is daardoor niet mogelijk, terwijl je dit misschien 40 seconden voor vertrek wil laten afspelen.
Je kunt nu maximaal 20 seconden na het stoppen nog een functie activeren. Alleen de keercomando blijft nog over als trigger voor een functie en zover ik weet wordt deze automatisch uitgevoerd op de helft van de wachttijd (mits er gekeerd moet worden)
Ik ga er nog even over na denken hoe je functies tijdens het wachten kan activeren. Misschien iets met logische en speciale acties...
Groeten, Mark
Modeltrams in 1:87 en Marklin Spoor 1 |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 18 okt 2011 : 14:45:55
|
Je kunt proberen met logische acties, evt in combinatie met een vaste route, dit werkend te krijgen. Vanuit de speciale acties kun je locfuncties aansturen.
Huub |
|
|
rjr
Netherlands
144 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2011 : 15:12:05
|
je hebt wel een mogelijkheid om het later dan 20 seconden na aankomst te doen. Je kunt het volgens mij op max 120 zetten.
Bij instellingen per database, algemeen-3 zit de optie: Stappen uitgebreide functies die kun je op Divers 2 zetten en dat is dan: 1,2,3,4,5,15,30,60,90,120
Als je lok heel lang staat schiet je daar misschien nog niets mee op, maar bepaalde berichten zouden misschien al wel opgepakt kunnen worden dan.
Groet, Roelco
Groet, Roelco |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|