Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 181 / Bezoekers Vandaag: 6483
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 379
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Battarij moederbord leeg, vergeet koploper standen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hans sprinter

Netherlands
9 berichten

Geplaatst - 27 jul 2011 :  21:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal, sinds kort heb ik een lege batterij van mijn moederbord. Geen groot probleem, maar het valt mij echter op dat sindsdien koploper problemen geeft na opstarten. De standen van de treinen zijn soms niet meer automatisch, wissels kloppen niet meer enz. Tot voorheen heb ik hier nooit last van gehad, en nu al meermaals. Ik zal het batterijtje vervangen, maar zat me af te vragen wat het verband is, gezien ik dit niet zo scherp zie.
Eigenlijk zou deze alleen de ram van de CPU moeten voeden zodat datum enz niet verloren gaat. Maar waarom dan al die vergeet acties van KL? Ik hoop op antwoord, groetjes, Hans.

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 28 jul 2011 :  17:24:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hans,

Allereerst welkom op dit forum. Een raar verhaal, want, zoals je zelf al schrijft, doet het batterijtje niets anders dan het vluchtige geheugen van de CPU voeden. Dat heeft, als het goed is, geen invloed op de zaken die op de harde schijf staan, zoals de Koploperdatabases. Deed de pc het in het verleden wel netjes. Zo ja, dan is er mogelijk meer aan de hand dan alleen een leeg batterijtje en begint de PC afthans te raken. Het zal niet de eerste keer zijn dat je steeds meer uitval ziet bij een pc.
Zo nee, dan kan het te maken hebben met de plaats van de database en de schrijfbevoegdheden voor die locatie. Windows Vista en Windows 7 zijn erg kritisch met wat er in de C:/Program Files map weggeschreven mag worden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hans sprinter

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 28 jul 2011 :  18:58:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk, dank voor je reactie.
Ik vindt het als gezegd ook vreemd, maar tot nu toe heb ik geen andere verklaring. Het is tot nu toe een observatie. Net even de battarij vervangen, en hou het in de gaten. Ik werk overigens op mijn koploper PC nog met XP gelukkig.
Ik geef weer bericht als ik meer ervaring heb opgedaan.
Groetjes, Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 29 jul 2011 :  08:43:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals phdirk zegt dient dat batterijtje enkel voor je CMOS geheugen te voeden. Dit is je klok en je BIOS instellingen. Al de rest staat op je harde schijf en wordt geladen tijdens het opstarten van je PC.

Heb je koploper goed afgesloten?
Is je harde schijf misschien aan het crashen, waardoor er data corrupt wordt?
En uiteraard schrijfrechten. Als koploper niets kan wegschrijven dan is het ook end of story.

Groeten,
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 31 jul 2011 :  01:02:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi Hans,

Ik heb hetzelfde met een oude laptop. Daar start KL zelfs niet op als ik niet eerst de datum en tijd weer goed instel.

Doe ik dat wel, is de amnesia verholpen ;)

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

hans sprinter

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 01 aug 2011 :  12:30:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals Karst al aangeeft heb ik inderdaad de indruk dat het met de datum en tijdsinstelling te maken heeft. Probleem is na battarij vervanging nog niet terug geweest.
Groetjes, Hans.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 01 aug 2011 :  20:40:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Blijft vreemd. Het enige dat ik me kan voorstellen is, dat datum en tijd belangrijk zijn voor de herkenning van de database, analoog wat gebeurt bij het automatisch wegschrijven van de database in een bck-file, waarbij datum en tijd ook worden weggeschreven in de filenaam.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina