Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 60 / Bezoekers Vandaag: 90
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 379
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Veranderen van treintype
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

TonV

Netherlands
30 berichten

Geplaatst - 16 jul 2011 :  17:02:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Een loc die normaal een goederentrein trekt wil ik ook inzetten voor de schoonmaaktrein.
Bij de vaste treinroute is daar een handig hulpmiddeltje voor en dat werkt goed.
Maar wanneer de loc voor de schoonmaaktrein staat schiet deze ook alle vaste routes van de goederentrein in. Dat is alleen te voorkomen door in het rijwindow van die loc alle vaste routes van de goederentrein ongedaan te maken (vinkjes weghalen). Daarmee is het automatisch omzetten van treintype niet goed bruikbaar.
Ik denk dat ik iets niet goed doe.
Wie heeft de oplossing?

Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 16 jul 2011 :  17:23:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton,

Ik zou dat oplossen door de vaste route voor de schoonmaaktrein te laten starten, als een treintype in het startblok van de schoonmaakroute staat. In dit geval is dat treintype dan de schoonmaaktrein. De vaste route start dan niet als de goederentrein rondrijdt. Je moet daarvoor wel een logische actie aanmaken. Mogelijk dat je, als je weer van schoonmaaktrein naar goederentrein gaat, de loc even uit automatisch rijden moet halen en dan weer automatisch laten verder rijden. Je zou de treinwisseling zelfs nog helemaal kunnen automatiseren door een automatische lokwissel uit te voeren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

TonV

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 16 jul 2011 :  19:07:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik heb het blijkbaar niet duidelijk uitgelegd.
Bij de vaste treinroutes moet je op het tweede tabblad een loc die bij de treinroute gaat horen aanvinken.
De vaste treinroute is namelijk niet gekoppeld aan het treintype maar aan de loc.
Door nu een loc een andere treintype te geven blijven de vaste routes van de goederentrein gekoppeld aan die loc. De schoonmaaktrein gaat dus ook de vaste routes van de goederentrein volgen.

Ik wil het inderdaad geheel automatiseren en dat gaat goed, maar de lok gedraagt zich dan ook nog steeds als goederentreinloc.

Wat doe ik fout?

Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 jul 2011 :  19:21:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door TonV



Ik wil het inderdaad geheel automatiseren en dat gaat goed, maar de lok gedraagt zich dan ook nog steeds als goederentreinloc.

Wat doe ik fout?




een eenvoudige oplossing, zorg dat de vaste treinroutes van de goederentrein geeindigd zijn en de trein automatisch rijdt. Zorg dan dat de route van de poetstrein start. Een vaste route drukt geen andere weg !!! Een ander vinkje telt dan niet meer mee, tot die route gedaan is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 jul 2011 :  20:23:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door TonV

Hallo Dirk,
Bij de vaste treinroutes moet je op het tweede tabblad een loc die bij de treinroute gaat horen aanvinken.
De vaste treinroute is namelijk niet gekoppeld aan het treintype maar aan de loc.
Door nu een loc een andere treintype te geven blijven de vaste routes van de goederentrein gekoppeld aan die loc. De schoonmaaktrein gaat dus ook de vaste routes van de goederentrein volgen.

Ik wil het inderdaad geheel automatiseren en dat gaat goed, maar de lok gedraagt zich dan ook nog steeds als goederentreinloc.

Wat doe ik fout?
Waarom zou jij iets fout doen? Je beschrijft het zelf: vaste treinroutes gelden of voor alle locomotieven of alleen voor de gekozen locomotieven. Als je wisselt van treintype heeft dat hier totaal geen enkele invloed op.
Alle geselecteerde vaste treinroutes blijven gewoon geselecteerd.

Als je handig bent met logische acties en je hebt Koploper in de uitgebreide versie staan (algemene instellingen per database), kan je een logische actie maken die aan een aantal voorwaarden voldoet. Alleen als aan deze voorwaarden is voldaan moet dan de vaste treinroute starten (wel opgeven bij de vaste treinroute natuurlijk).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

TonV

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  12:24:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Paul,

Ik begrijp nu wat ik "fout" doe.
Op de hoofdsporen rijd ik met variabele treinroutes en op bepaalde plaatsen "vang" ik de treinen op om een vaste treinroute te doorlopen.
Dat doe ik om 3 redenen. Je krijgt een meer gevarieerd treinverloop, treinen staan minder op het hoofdspoor te wachten op het vrijkomen van een vaste route en bij calamiteiten kan ik de vaste route van een trein afbreken en de trein naar het hoofdspoor sturen. De rest gaat dan vanzelf weer goed.

Ik heb voldoende ervaring met logische en speciale acties maar het is me niet gelukt om het op een andere manier te realiseren. Jammer, dan maar een aparte loc voor de schoonmaaktrein zetten.

Bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  14:43:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door TonV

Hallo Theo en Paul,

Ik begrijp nu wat ik "fout" doe.
Op de hoofdsporen rijd ik met variabele treinroutes en op bepaalde plaatsen "vang" ik de treinen op om een vaste treinroute te doorlopen.
Dat doe ik om 3 redenen. Je krijgt een meer gevarieerd treinverloop, treinen staan minder op het hoofdspoor te wachten op het vrijkomen van een vaste route en bij calamiteiten kan ik de vaste route van een trein afbreken en de trein naar het hoofdspoor sturen. De rest gaat dan vanzelf weer goed.




Prachtig..geen "te" lange vaste routes en ze ook regelmatig laten eindigen.

Je kan door een logische actie het treintype laten controleren en via die actie een vaste route starten. Dit moet dan wel gebeuren terwijl hij automatisch rijdt , vooraleer hij op het startblok van een goederentrein vaste route komt. Want een "genomen" vaste route kan je niet wegdrukken, die wordt afgewerkt. Laat die "poetstrein vaste route" dus iets vroeger starten, samen met de eis van het treintype.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  16:05:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton,

Zoals Paul, Theo en ik al hebben vermeld, moet het met een logische actie, die je vaste route "schoonmaaktrein" start te doen zijn. Als voorbeeld hierbij mij route Omlopen363. Daar zitten bij de vaste routes "Omlopen loc 363 in blok 8" en "Omlopen loc 363 in blok 3" twee voorbeelden van hoe je dat kunt inregelen. Bij mij kwam het er op neer dat, wanneer de 363 aan de kop van de trein staat, hij moet ontkoppelen in blok 8, rondrijdt en dan aan de staart weer aankoppelt. Dan mag de ontkoppelroute echter niet opnieuw beginnen als de trein weer in het startblok van deze route (blok 21) komt. Daarom start deze vaste route alleen als de loc aan de kop van de trein staat. Voor het omlopen in blok 3 geldt een analoge opzet.



2011629183032_Omlopen363.bck



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 jul 2011 16:06:31
Ga naar bovenaan de pagina

TonV

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  11:48:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul, Dirk en Theo,

Jullie suggesties hebben tot een goed resultaat geleid.
Nu nog wat schoonheidsfoutjes eruit halen en ik ben tevreden.
Bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 23 jul 2011 :  20:39:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ton,

Graag gedaan. Mooi dat het nu werkt, zoals je wilt. Als je weer vragen hebt, bv bij de finetuning, zien we graag weer op het forum.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina