Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 172 / Bezoekers Vandaag: 5145
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 379
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wisselstraat en relais
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Modelspoorkelder

Netherlands
66 berichten

Geplaatst - 11 jul 2011 :  07:56:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Heeft iemand een handige tip voor het volgende:
Ik wil bij het instellen van een wisselstraat dat er ook een relais (onderdeel van märklin decoder 6084) meegeschakeld wordt. Hoe kan ik dat het beste/handigste doen?

Mvg,
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.2 build 3).

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 jul 2011 :  10:31:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Modelspoorkelder

Heeft iemand een handige tip voor het volgende:
Ik wil bij het instellen van een wisselstraat dat er ook een relais (onderdeel van märklin decoder 6084) meegeschakeld wordt. Hoe kan ik dat het beste/handigste doen?




Een "schaduwwissel" aanmaken in het baanontwerp en definiëren in de wisselstraat ? Je zal wel een oplossing moeten vinden om hem te resetten.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 11 jul 2011 :  11:55:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Daan,

Je kunt ook een schakelaar, aan te maken in baanontwerp, nemen.
Deze kan je ook opnemen/selecteren in een wisselstraat.
Bij Schakelaar eigenschappen kan je de schakelaar ook onzichtbaar maken. Eventueel resetten kan met een speciale actie.
Of als het relais alleen in een bepaalde wisselstraat geldig is en niet in andere richtingen van die wisselstraat, kan je hem daar ook resetten.
(is eigenlijk alleen geldig voor een bipolair of bi-stabiel relais)

Mvg Ab Boezerooij


(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 19 jul 2011 :  13:05:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat van die schakelaar, dat je die in een wisselstraat kunt opnemen, was mij niet bekend. Daar ga ik eens verder mee experimenteren. Bedankt voor de reacties!

Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.2 build 3).
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 19 jul 2011 :  14:40:02  Toon profiel  Reageer met citaat
je spreekt dat je hem aanstuurt door een K84.Makkelijk als je die schakelaar op eenzelfde wisseladres zet als een wissel in de bewuste wisselstraat.Hij schakelt dan gewoon mee met de wissel.Eenvoudiger kan niet.Dit kan je ook met een sein.Wissel rechtdoor is bv groen.Wissel op afslaan en je geeft 2 gele in belgisch stelsel.Of nog makkelijker : je gebruikt een gewoon marklin relais en sluit het parallel aan op de betreffende wisseluitgang van de vermoedelijk K83.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 19 jul 2011 :  22:00:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

je spreekt dat je hem aanstuurt door een K84.Makkelijk als je die schakelaar op eenzelfde wisseladres zet als een wissel in de bewuste wisselstraat.Hij schakelt dan gewoon mee met de wissel.

Ja, heb je gelijk in, daar had ik ook aan gedacht. Maar ik wil bij 2 wissels met adressen die nogal ver uit elkaar liggen, een relais meeschakelen. Ik heb maar 1 K84, dus dan zouden die 2 wissels in dezelfde adres reeks moeten liggen als de 4 opvolgende adressen van de K84.
Ik heb in ieder geval weer voldoende stof om verder te experimenteren. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.2 build 3).

Bewerkt door Modelspoorkelder op 19 jul 2011 22:02:16
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 19 jul 2011 :  22:34:46  Toon profiel  Reageer met citaat
gewoon in onderhoud-baandefinities-baanontwerp de wissel van adres veranderen.Koploper doet voor jou het nodige om dat overal automatisch aan te passen.Eenvoudiger kan niet.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina