Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 389 / Bezoekers Vandaag: 5153
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Decoderstap = snelheid handmatig invoeren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bernhard Keizer

Netherlands
44 berichten

Geplaatst - 17 jul 2011 :  22:31:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Wil een KPF Speed-Cat kopen, om op een eenvoudige manier de max snelheid middels CV5 in te stellen. Daarna kan ik de snelheid bij elke decoderstap aflezen. Als ik de handleiding van Koploper goed heb gelezen kan je bij onderhoud locomoieven, de snelheid van elke decoderstap handmatig invoeren. Klopt dit ?.

groeten,

Bernhard

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 17 jul 2011 :  22:37:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, dat kan.
Bij snelheid ijken heb je onderin twee invoerboxen waar je links de decoderstap en rechts de bijbehorende snelheid kunt invullen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 17 jul 2011 :  22:46:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok,

Ga morgen een Speed-Cat bestellen. In verband met de hoeveelheid loc's scheelt dit een hoop tijd en op schaalsnelheid rijden vind ik mooi.

groeten,

Bernhard
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 jul 2011 :  23:14:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus


Bij snelheid ijken heb je onderin twee invoerboxen waar je links de decoderstap en rechts de bijbehorende snelheid kunt invullen.




En waarom zou je dat doen ?
Dat doet koploper wel voor jou tijdens het ijken en dan is het nog juist ook, want geijkt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 17 jul 2011 23:15:54
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  00:47:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Omdat het ijken per decoderstap in Koploper vrij lang duurt. Zal de Speed_Cat wel ijken met Koploper, maar daarna alles ( Ja, schrok toen ik ging tellen) via de Speed-Cat te ijken. Is ook erg handig om een nieuwe loc op de rollenbank tevens programeerspoor te zetten en zo de CV5 op gewenste max snelheid in te stellen en direct de overige stappen bepalen.

groeten,

Bernhard
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  08:43:30  Toon profiel  Reageer met citaat
@Theo

Geijkt is geijkt. Of je dat ijken nu direkt in Koploper doet of met een ander hulpmiddel (in dit geval de speed-cat) de snelheden per stap bepaalt, maakt niet uit. Het kan met die speed-cat zelfs nog wel wat nauwkeuriger zijn, omdat het ijkproces minder gevoelig is voor verstoringen (denk aan vuiligheid op de rails van het ijktraject, waardoor de loc net even een fractie inhoudt).

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  11:22:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Het kan met die speed-cat zelfs nog wel wat nauwkeuriger zijn, omdat het ijkproces minder gevoelig is voor verstoringen (denk aan vuiligheid op de rails van het ijktraject, waardoor de loc net even een fractie inhoudt).



Rijdt een lok op een rollenbank niet sneller, lijkt mij een beetje zoals fietsen op rollen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  12:03:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bernard,

CV 5 kun je ook aanpassen dmv POM (Programming On Main) daarvoor hoeft hij niet op de programmeerrails, kan op ieder moment en op elke plek op je baan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  13:32:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ja, dat kan. Als CV 5 is gewijzigd, dan wijzigen ook alle andere waarden van stap = snelheid, dus makkelijker op de rollenbank.

groeten,

Bernhard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  14:51:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bernhard,

Je bepaald eerst wat de maximale snelheid is met CV5 en rijstap 28, daarna ga je ijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  20:45:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Bernhard,

Het is een hobby, als je je geld hieraan wil uitgeven: prima.
Maar ik doe eerst op stap 28 max V bepalen en dan ijken.
Hoeft meestal maar één keer.
kost niets meer en je bent even weer wat anders aan het doen.
ook al heb je veel locomotieven, en wat is veel. het moet toch een keer en dan weet je gelijk dat koploper de juiste standen heeft. nooit een probleem gehad er mee.
groet

Henny Noordhoek (Duiven gld)
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

sik250

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 18 jul 2011 :  21:29:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren we hoeven elkaar niet van ons gelijk te overtuigen, want iedereen heeft gelijk.
Er zijn meerdere manieren om te ijken of wat dan ook.
Doe je het in en met koploper is prima en niks mis mee.
Doe je het met een rollenbank is dat ook goed
Ik doe het zelf met de rollenbank omdat ik hem ten 1ste heb en vervolgens kan ik ijken zoals ik dat graag wil, terwijl de baan operationeel blijft.
Daarbij m aak ik gebruik van het programma trainprogrammer. Het ijken doe ik overigens iets uitgebreider, want ik zorg ervoor dat iedere rijstap van elke lok dezelfde snelheid krijgt. Iets meer werk maar rijstap 20 is bij mij ge-ijkt 80km en rijtap 28 de maximale snelheid die de lok mag rijden.
Zo vind ik het mooi om te doen, maar ieder andere manier is natuurlijk ook prima
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 19 jul 2011 :  20:57:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, dat iedereen het moet doen op de manier die hij het prettigst en het mooist vind, maar je verhaal roept wel wat vragen bij me op.
Hoe doe je dan dat bij je naamgenoot, de sik, die maximaal 60 km/uur rijdt of de Hippel, die maar op 35 km/uur komt. Het lijkt me ook raar dat, laten we zeggen een 2200, die max 100 km/uur rijdt nog 20 km (ca 3 km per stap) moet goed maken in de laatste 8 stappen en een 1600 (160 km/uur) in de laatste 8 stappen 80 km (circa 10 km per stap).
Zelf zorg ik altijd voor een concave curve, zodat je bij lage snelheden kleine stappen hebt en bij hogere snelheden wat grotere. Daarvoor gebruik ik de al vaak beschreven procedure:
CV3 en CV4 op een lage waarde (2 of 3). Vervolgens met CV5 de juiste maximum snelheid opzoeken en dan CV6 op 30 tot 40 % van CV5 zetten. Voor mij geeft dat mooie resultaten met locs, die heel erg langzaam kunnen rijden en ook heel gladjes optrekken en afremmen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 jul 2011 21:01:48
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 20 jul 2011 :  00:50:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Dit gaat niet meer over mijn vraag. Deze is beantwoord, ik weet genoeg.

groeten,

Bernhard

PS administrator svp slotje erop.

Bewerkt door Bernhard Keizer op 20 jul 2011 00:52:04
Ga naar bovenaan de pagina

sik250

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 21 jul 2011 :  19:30:59  Toon profiel  Reageer met citaat
@phdirk
Hallo Dirk
Ik begin met de maximum snelheid in stap 28 te zetten. Verder heb ik een vaste verdeling. de 1ste stappen wat minder, maar vanaf 15km met 5 per decoderstap. max120 kom je precies uit. bij max140 gaan de laatste stappen per 10km. De loks die een lagere maximum snelheid hebben verdeel ik de rijstappen. dat is dus voor de sik en de hippel, maar ook voor een aantal stoomloks. Massasimulatie wordt haarfijn door koploper geregeld en kun je op basis van treintype perfect nabootsen. Mede door wat meer tijd aan decoder afregeling te doen kom ik uiteindelijk tot een in mijn ogen perfect resultaat. Kost tijd, maar ik vind het een fijne manier van werken. Ik rij dus altijd met een eigen curve. Overigens heb ik deze manier van inregelen samen met een clubgenoot bedacht. Wij zagen er voor ons wel voordelen in
groet
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 21 jul 2011 :  20:50:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Dirk/Johan open svp een nieuw draadje, dit heeft niets meer met het onderwerp te maken en vervuilt alleen het draadje.

groeten,

Bernhard

Bewerkt door Bernhard Keizer op 22 jul 2011 00:31:14
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 21 jul 2011 :  23:11:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dus als ik het goed begrijp mag er niks meer geschreven worden op de site

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Bernhard Keizer

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 22 jul 2011 :  00:32:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Rob, heb het gewijzigd.

groeten,

Bernhard
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 22 jul 2011 :  16:55:27  Toon profiel  Reageer met citaat
@Johan,

Je hebt een PB

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina