Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 427 / Bezoekers Vandaag: 5349
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wissels zetten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

marcel01

Netherlands
105 berichten

Geplaatst - 13 apr 2011 :  13:59:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag iedereen,

Met volle inzet en goede moed begon ik met koploper aan de reis die tot de juiste configuratie zouden leiden. Alle bezetmelder en wissel getest via het test programma en het zag er veelbelovend uit. Nu hoefde koploper hierin niet te overtuigen maar mijn gedane arbeid nog wel.

Alle instellingen gedaan waarbij ik dacht toch minimaal ronden te kunnen rijden. Met de bezet melders geen probleem maar de wissels wel. En wel dat het zetten van een aantal te wensen overliet. Handmatig geen punt maar automatisch voor geen meter. Ik dacht, het kan niet anders dan met onvolledige instellingen te maken hebben. Misschien toch niet hlemaal goed de wisselstraten geconfigureerd.

Ik heb het bestandje toegevoegd en het gaat om wissel 5,6,8 en 21. Ik rijdt met C-rail en de originele Marklin wissel aandrijvingen. Ik had gehoord van het verhaal rondom de ingebouwde micro switches maar ik vervang een niet werkende (software matig) door een ander en dan werkt het. Plaats ik de oude terug, dan deed die het wel. Deze truk werkte dan weer niet bij een volgende niet werkende (softwarematig).

Wellicht ziet iemand wat ik niet ziet.

Bedankt alvast.

Marcel


Download Attachment: Marage.bck
87,5 KB

marcel01

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  14:19:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel, aan koploper en zijn instellen zal het niet liggen. Het probleem zul je bij het wissel zelf moeten zoeken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  14:41:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Bedankt voor je reactie..

Deze vermoeden was bij mij ook heel groot. Geloof dat ik eraan moet geloven om toch te proberen de micro switches te over bruggen. Zoals ik overal lees kan het met pulse aansturing geen probleem zijn. Ben toch niet van plan om ze handmatig te gaan bedienen.

Het vermoeden wordt ook enigszins gevoed door het wel en dan niet werken, maargoed ik dacht niet geschoten is altijd mis..Geloof dat het soms met langere pulse tijd ook wel s wil helpen.

Ik laat het nog wel weten....

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  15:32:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel, als er iets geen contact maakt, en dat is het geval als de aandrijving niet werkt, zal een langere puls niet werken. Al zet je er een puls op welke een jaar duurt, het wissel zal echt niet omgaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  15:37:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ja, daar zit logica in..

Het wel of geen contact maken zou enigszins (hoeft niet)ook uit het testprogramma naar voren kunnen komen. Dat is niet het geval geweest.

Ik heb een aandrijving aangepast waarvan ik zeker weet dat het in automatisch verloop niet gezet wordt. Ik heb de micro switches verwijderd en overbrugd. Helaas gaf dit geen resultaat. Handmatig omzetten was geen punt. Dit werkt wel.

verder zoeken dan maar....

Zal de wisselstraten nog s herzien..

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  16:13:52  Toon profiel  Reageer met citaat
heb even je database bekeken.Bij het tekenen optie wisselstraten vastleggen mss rechter muisknop en lijnen laten meekleuren.Is makkelijker.Verder zie ik dat je kruiswissels hebt getekend welke worden aangedreven door 2 aparte spoelen.
Anders niet zo direkt fouten.Je staat wel in testmodus.Je stuurt de baan dus NIET aan.Koploper geeft dan ook geen commando's naar je baan door.
Misschien eens proberen of je wissels het wel allemaal doen in het testprogrammaatje binnenin koploper.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  16:37:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny

Bedankt dat je even gekeken hebt.

Ik kan het niet helemaal vinden met je ontdekkingen.

Het mee kleuren van de lijnen is inderdaad netjes en had dat ook voor de volle 100% gedaan. Maar goed ik ben gaan zoeken en zoeken. Ik heb alle onnodige handelingen even geparkeerd en dus verviel even een gedeelte voor het mee kleuren.

Voor zover ik kan zien staat in instellingen per database de poort (com4/"USB") aangegeven en niet de test. Maar als er ergens nog meer in te stellen is qua testen dan hoor ik het graag.

Mijn kruis wissels zijn een spoel aangedreven. Zo heb ik ze ook getekend en geconfigureerd. In koploper "vaste engelse wissel".

Testprogramma heb ik al gedaan (meerdere malen) en alle wissels doen het.

ik zoek nog verder...........denk je

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  16:57:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Ik weet niet hoe je baan er qua voeding uitziet, maar het kan zijn dat, wanneer Koploper draait het vermogen wat aan de lage kant is om alles goed te laten lopen. Hoewel ik niet met Märklin rijd, maar met Fleischmann wissels, herken ik het gedrag wel. Ik heb een EDITS-booster voor de hele baan, die ik naar behoeven kan in of uitschakelen. Als ik merk dat de wissels slecht functioneren zijn er twee opties:
1. Afsluiten en de volgende dag vrolijk opnieuw beginnen. Gek genoeg helpt dat over het algemeen en zie je dat wissels waar geen land mee te bezeilen was, het gewoon weer doen.
2. De booster bijschakelen, zodat er gewoon meer power op de baan staat en de wissels ook beter omgaan.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 13 apr 2011 16:58:30
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  17:08:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

De wissels worden apart gevoed door een externe trafo van 32 VA. Aangezien de wissels 1 voor 1 worden gezet is gebrek aan voeding niet aan de orde. Wissel 24, welke aan het eind van de string zit werkt betrouwbaar.

Je eerste optie is zeker een vanwaar ik zeg, als dat toch s waar is en in sommige situaties helpt dit inderdaad.

Ik denk dat ik mijn PC maar s leeg haal en opnieuw ga installeren. Ook koploper opnieuw configureren. Vanaf de basis dus, zeg maar. Aan de andere kant denk ik, maar ja 80% van de wissels gaan gewoon goed en betrouwbaar om.

Bedankt voor het meedenken,

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  17:55:22  Toon profiel  Reageer met citaat
ff je database aangepast en "testen zonder communicatie" uitgezet.Bekijk ze eens en test mss nog eens daarna je wissels.

Download Attachment: 2011413135754.bck
87,67 KB

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  18:14:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johnny,

Ik weet niet naar welke database jij kijkt, maar in de database van Marcel staat alles goed en is de communicatie actief. Het is overigens ook zo dat dan alles niet werkt als er geen communicatie is, en niet dat wel de treinen rijden de terugmelding werkt en bepaalde wissels wel omgaan en andere soms niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  18:18:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Ik zou net aangeven wat Wim zegt. Het zat m niet in de communicatie status.

Wim, bedankt voor de toevoeging en Johnny bedankt voor het meedenken.

Marcel



marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 13 apr 2011 :  22:08:20  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb gewoon de database genomen die hier stond.Enkel de wissels aangepast in rijwegen (netjes gezet zoals ze in rijwegen horen te staan) en de vinkjes weggehaald die stonden bij rijden zonder communcatie en ook bij instellingen wissels wat veranderd : 1 wissel was niet geselekteerd maar was eigenlijk een schoonheidsfoutje.
Als je wissels handmatig schakelen dan moeten ze (als alles goed staat zoals Wim zegt) ook in koploper schakelen.Zeker als je eindafschakeling is overbrugt.
Zeker dat al je adressen goed staan op de decoders ? Of dat je uitgangen van de decoders oke zijn ? Gewoon een lampje aansluiten en kijken of dat goed opligt als je de wissel aanstuurd.Zo heb ik er enkele slechte decoders uitgehaald die op het eerste zicht wel goed waren maar onvoldoende power gaven om de spoel te schakelen.
Zijn maar voorstellen om je te helpen foutzoeken.
De database die ik heb upgeload is dus de opgeschoonde versie waarbij je wissel slechts 1 tong geeft in je rijweg.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 14 apr 2011 :  01:23:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Ik heb 2 uitgangen van de wissel decoders omgewisseld. De niet werkende dus met de wel werkende. De wissel nummers aangepast en toch hetzelfde resultaat. Hiermee sluit ik uit dat de decoder niet voldoende zou voeden.

Ik vond nog wel een terug meld contact in blok 4 die verkeerd was. In blokken stond de ingaande op 4.02 ipv 4.04. Maar mocht ook niet baten.

Ik geef uiteraard niet op en zal het vinden. Ben ook nieuwsgierig naar het probleem.

Jou tips heb of had ik gedaan..bedankt

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 14 apr 2011 :  08:48:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Even een update

Na het spitten in de instellingen is er een positieve ontwikkeling ontstaan.

Heb alle terugmelders nogmaals gecheckt met het testprogramma om wederom te kijken of de juiste bij de goede blokken horen. Op zich leek dit goed.

Vervolgens heb ik de trein met zeer gematigde snelheid gevolgd om te controleren of de terug melders werden aangesproken en de juiste acties worden uitgevoerd. Toen ik vanuit het station richting blokken 37,18 en 14 reed viel het me op dat er iets niet helemaal lekker ging in de overgang van 18 naar 14. De actie die moest volgen (wissel straat zetten) gebeurde dan ook niet. Gevolg was dat de trein het schaduw station inreed zonder dat gevolgd werd. De trein reed dus buiten het automatisch rijden om. Tijd om de relaties van de blokken nogmaals te controleren.

Ik heb de relatie tussen blok 18 en 14 nog een keer gelegd met de bijbehorende terug melders. Gevolg was dat het werkte. Ook de vervolg wissels werden gezet en ook weer richting het station via blok 17 en 36. De trein vanmorgen ook nog even laten rijden en het lijkt nu allemaal goed.

Conclusie:

De relatie tussen blok 18 en 14 was onjuist of niet volledig goed ingevoerd.

Dit was nog maar 1 trein en ga nog verder testen met meerdere treinen.

Tot zover dus bedankt en als er ontwikkelingen zijn of meer zekerheid dan laat ik het wel weten.

groeten,

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 14 apr 2011 :  11:44:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,
Niet omdat ik "het" weet. maar in het verleden veel ervaring opgedaan met C-rail aandrijvingen van Marklin Eerst had ik viesmann decoders op baan stroom Toen een aparte voeding van viesmann, daarna de micro switches er uit gesloopt. Steeds het zelfde gedonder.daarom maar marklin wisseldecoders gekocht Geen succes.
Bij mij de oplossing: Zowel in Koploper als in het CentralStation de bekrachtigingstijd van 250 msec naar 500 msec gebracht en het werkte perfect.De boel weer terug naar viesmann plus viesmann voeding en aandrijvingen met micro switches en het werkt perfect.
De micro switches zitten er alleen maar op om bij een kinderbaantje te vermijden dat als de kindertjes lang het rode of groene knopje ingedrukt houden de spoel doorbrand.Om het uit te testen heb ik de bekrachtingstijd naar 1 seconden gezet en er brandde niets door.
Nu staan beide weer op 500 msec.maar als ik er moeilijke jongens bij krijg durf ik gerust wat hoger tegaan Alleen de click-clack wordt iets harder
Spoorse groeten Simon N.


Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.0-4, C-rails
Een gelukkige Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  08:41:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

De theorie die ik omschrijf wat enige licht in de tunnel gaf, is weer donker geworden. Het werkt nog niet goed. Te vaak gaan treinen op niet aangewezen sporen rijden omdat de wissel straat niet zo stond als bedoelt. Begin te twijfelen aan de juiste wissel standen alvorens te starten met automatisch rijden. Reden is dat al ik een trein plaats (slepen vanuit rijwindow) 1 blok voor de wisselstraat en start automatisch rijden dan gaan alle wisselstraten wel op de bedoelde standen.

Ik zit er hard over na te denken om de baan opnieuw te defineren en te configuren want ik kom er zo niet uit.

Simon

Ik ga jou tip toepassen en laat het je weten. Ben ook al bezig geweest met bekrachtiging tijden maar kreeg ook mee dat een pulse een pulse is en moet schakelen, ongeacht de tijd. Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel en jij geeft aan dat het wat uitmaakte, dus probeer ik het. Ik neem overigens aan dat je de bekrachtiging tijd in instellingen per database bedoelt en niet individueel in defineren.

bedankt voor het meedenken

Er zullen dingen gebeuren die ik door de onwetendheid niet in de hand heb.......

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  09:44:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Simon, misschien heeft het verlengen van de bekrachtig tijd succes gehad want de treinen hebben een aantal ronden gemaakt en alle wissels werden gezet. Keurig volgens de bedoeling. Ik zeg misschien want gisteren heb ik deze situatie ook al gehad maar niet blijvend.

Het viel me trouwens op dat toen de koploper op blok 14 kwam (blok voor wisselstraat) er even de mededeling "trein te lang voor blok" in zicht kwam. Dit was maar even en verdween ook weer.

Bij "aanvulling blokgegevens" staat de lengte van blok 14 op de default 999 cm afstand. De koploper is ingesteld op 110 cm.

Nu heb ik dit eerder gezien dat wanneer een blok langer ingesteld staat dan de trein dat dan evenzogoed de mededeling "trein te lang voor blok" komt. Nu is dit niet erg want de instelling op 999 cm laten staan zou geen probleem moeten opleveren. Toch gebeurde het toch even. Ik maak toch geen gebruik van instellingen gebaseerd op lengten.

Marcel




marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  11:03:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Persoonlijk heb ik bij "luie" wissels meer baat gehad bij een iets grotere spanning. De spanning beïnvloedt de kracht van de wisselmotor rechtstreeks. Ze schakelen nu kort en krachtig.....


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  11:06:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel,
als je van alle standen en terugmeldingen enzo wil zeker zijn of deze juist staan dan kan je toch het testprogramma van koploper zelf gebruiken ?
Ik heb zo alvorens te rijden gewoon alles nagezien.Kost een uurtje tijd en je bent zeker dat alles staat zoals het hoort.Wel het spiegelei aanzetten op groen alvorens te testen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  12:17:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,
Blij dat het wat beter gaat met de wissel aandrijving Je kan achteloos naar 1000 msec gaan want dat is altijd nog korter als dat een kind op het rode of groene knopje drukt.Ook als je nog aandrijvingen hebt met kortgesloten of verwijderde micro switches kan je deze achteloos gebruiken De micro switches is een kwetsbaar onderdeel. Bij marklin hebben ze ook geroken dat er iets fout zat, want de "verse" aandrijvingen (2011) hebben een nieuw nummer gekregen.Maar het blijft dat je voor digitaal (koploper en "M"centralstation) geen micro switches nodig heb.
Wat Theo schrijft is natuurlijk prima, alleen wat moeilijker te verwezelijken als je de baanspanning gebruikt of een power unit gebruikt die op de lichtaansluiting van de trafo is aangesloten.
Als je nu nog troubles krijgt, kan je er donder op zeggen dat het de micro switches zijn.
Spoorse groeten Simon N

Marklin CS 1 uploaded, Windows 7, KL 7.0-4, C-rails
Een gelukkige Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  14:16:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Theo

Dat kan inderdaad een oplossing bieden. In mijn geval zitten de decoders op de 32VA trafo. Deze spanning is dus maximaal. De wissels schakelen in het test programma wees uit dat ze kort en snel schakelen. Maar goed, kan me voorstellen dat het kan voorkomen dat een aandrijving net even iets meer nodig kan hebben.

Johnny

Die optie heb ik nog niet toegepast. Zou eventueel wel kunnen ja..Nu bedien ik de "kwetsbare wissels" even heen en weer. Maar bedankt voor de tip. Zal het ongetwijfeld een keer toepassen. Toch wel fijn dat als er 19 treinen op de baan staan en je struikelt over een verkeerd gezette wissel tijdens het rijden. Zou slordig zijn.

Simon

Ben zeker blij met de vooruitgang. Kan ik verder. Heb nog een hoop te configureren. Zoals ik zei, moeten er 19 treinen gaan rijden en deze verdienen allen hun aandacht. Het is hobby he..

Snap de filosofie van de micro switches wel. Het idee is ook goed. Dat ze een nadelige impact kunnen hebben is vervelend te noemen. Ik heb 24 aandrijvingen en 1 is nu zonder de switches, maar zal er niet aan ontkomen om nog een paar te moeten ombouwen. Het plan is eerst de moeilijk te bereiken en dan volgt de rest als de problemen optreden. Ik heb ook zoiets van, wat het goed doet kun je beter afblijven.

Volgende stap word de vaste route en tegelijkertijd mijn boemels (hondekop, apekop en sprinter) fine tunen.

Op het stations heb ik 3 kopsporen. De boemels gaan rijden volgens een vaste route. Deze moet ik nog instellen, maar stuitte de laatste keer op de "alternatieve route" tijdens het aanmaken van de vaste route. Wanneer een trein het schaduw station inrijd, dan is er de keuze tussen blok 1 of 2. 1 wordt gevolgd door 3 en 2 door 4. Daarna komen ze weer samen richting 5 of 6. Wanneer ik dus 1 en 3 opneem met 2 en 4 als alternatief dan krijg ik de opmerking dat het niet kan.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

groeten,

Marcel


Download Attachment: Marage.bck
84,27 KB

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  15:08:09  Toon profiel  Reageer met citaat
vermits die na elkaar liggen mag je onmiddelijk de laatste blok van de twee kiezen in je vaste route.Je zal trouwens merken dat als je vaste routes aanmaakt je soms blokken kan overslaan.Dit is als er geen alternatieve mogelijkheid is.bv: 3 blokken na elkaar zonder wisselstraat ertussen.Dan kies je onmiddelijk het laatste blok.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  15:38:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny

ohhhhhhhhhhhhhh...zit dat zo...Ja, dat ga ik uitproberen....

Bedankt..dat opent deuren..

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  15:50:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Als ik vanaf 14, 1 kies en als alternatieve route 2 dan kan ik 4 niet kiezen.. D.W.Z. niet het laatste blok in twee opvolgende blokken...

Wellicht doe ik het fout.

Wat ik wil is vanaf 24 met de sprinter naar schaduwstation 1, vervolgens terug naar 29, weer naar schaduwstation 1 en terug naar 30 om vervolgens weer een rondje te maken naar 24 en dan gaat het circus weer opnieuw.. De apenkop start vanuit 29 rondje 30 rondje 24 rondje 29 en weer opnieuw. De hondenkop vervolgens dezelfde scenario maar dan vanuit 30 en uiteindelijk weer terug naar 30.

Maargoed,anders moet ik gewoon een weg kiezen ipv alternatieve routes...

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 15 apr 2011 :  16:11:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Ik heb je database nog niet kunnen bestuderen, maar uit je verhaal krijg ik de indruk dat je iets probeert, dat binnen het opzetten van een vaste route niet kan. Als je bijvoorbeeld na blok 1 twee kanten opkunt, zeg maar een spoor, bestaande uit de blokken 2 en 3, en een spoor bestaande uit de blokken 4 en 5, waarbij deze twee sporen weer uitkomen op blok 6, dan kun je de blokken 4 en 5 niet opgeven als alternatief voor de blokken 2 en 3. In het overzicht staat blok 4 wel genoemd als alternatief voor blok 2, maar van 4 kun je alleen naar 5 en niet naar 6. Je kunt dus alleen alternatieve blokken opgeven bij koplsporen, als er geen vervolg meer aan zit, of als na het alternatieve blok meteen weer op de hoofdroute wordt teruggekomen. De configuratie Blok 1 naar 2, alternatief 4 en vervolgens van 2 en 4 naar 6, werkt wel.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina